W Sejmie dyskutowali na temat szarej strefy

We wtorek 12 kwietnia w Sejmie odbyła się konferencja pt. „Szara strefa – nieuczciwa konkurencja wobec przedsiębiorców”. Spotkanie zorganizował Parlamentarny Zespół na rzecz Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego, do którego należy m.in. poseł Warzecha, Fundacja Republikańska oraz Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.

W konferencji wzięło udział bardzo wielu przedsiębiorców, a także paneliści: Stanisław Szwed, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej; Wiesław Janczyk, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów; Jadwiga Emilewicz, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju; Marcin Warchoł, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości.

Z prezentacjami wystąpili: Roman Kluska („Polska bez szarej strefy. Czy to możliwe?”), poseł Adam Abramowicz („Szara strefa a ryczałtowy ZUS wraz z propozycją rozwiązania”). Cezary Kaźmierczak, Marek Wróbel, Mariusz Pawlak zaprezentowali raport dotyczący szarej strefy w zatrudnianiu, paliwach, tytoniu, alkoholu wraz z propozycjami rozwiązania. Jak wynika z opracowania, szara strefa pracy, rynku tytoniowego, rynku alkoholowego i rynku paliwowego stanowią kluczowe obszary funkcjonowania tzw. aktywności nierejestrowanych w naszym kraju. Szacunki dotyczące wielkości szarej strefy w Polsce – w zależności od instytucji badającej –  wahają się w granicach 10-20% gospodarki.

Oprócz nakreślenia problemu i stanu faktycznego, prezentujący przedstawili także propozycje działań, które mogłyby wspomóc zmniejszanie się szarej strefy w polskiej gospodarce. Związek Przedsiębiorców i Pracodawców oraz Fundacja Republikańska rekomendują w tym celu m.in.:

  • obniżenie pozapłacowych kosztów pracy, choćby poprzez przyjęcie prostego podatku od funduszu płac w wysokości 25%;
  • wyprowadzenie z szarej strefy drobnych usług i małej działalności gospodarczej (do 30 tys. zł sprzedaży rocznej), poprzez opodatkowanie jej jednym podatkiem ryczałtowym w wysokości 15%, obejmującym ZUS, VAT i podatek dochodowy;
  • uproszczenie procedur, szczególnie dla tych form działalności, które ze względu na swoją niewielką dochodowość aktualnie są w znacznej mierze nierejestrowane. Pierwszym krokiem powinno być przyjęcie ustawy o małej działalności gospodarczej;
  • poprawienie jakości legislacji w taki sposób, by nie opłacało się funkcjonować i zatrudniać w szarej strefie z powodu uniknięcia konieczności śledzenia na bieżąco wszystkich zmian w przepisach;
  • zaprzestanie podwyższania akcyzy na alkohol i wyroby tytoniowe. W przeciwnym wypadku przestępcom dalej będzie opłacało się obracać tymi towarami w sposób nierejestrowany, bo uchylając się od płacenia podatków będą w stanie zaoferować niższe ceny, o wiele korzystniejsze od legalnie oferowanych produktów;
  • zreformowanie Kodeksu Karnego Skarbowego, w taki sposób, by sankcje z tytułu nielegalnego obrotu towarami akcyzowymi były wyższe i bezpośrednio powiązane z wielkością uszczupleń budżetu państwa;
  • wyposażenie Służby Celnej w nowe kompetencje operacyjno-rozpoznawcze, a być może utworzenie w jej ramach specjalnej jednostki do walki z szarą strefą towarów akcyzowych;
  • skoordynowanie działań wszystkich walczących z szarą strefą służb w taki sposób, by przepływ informacji pomiędzy nimi był sprawny i skuteczny, co pozwoliłoby na zwiększenie stopnia wykrywalności przestępstw związanych z funkcjonowaniem w szarej strefie, a w rezultacie zmniejszyłoby samą szarą strefę;
  • w zakresie walki z szarą strefą na rynku paliwowym dobrym rozwiązaniem wydawałoby się wyposażenie Prezesa URE w nową kompetencję dotyczącą cofania koncesji na obrót paliwami płynnymi z zagranicą.

Cały raport można zobaczyć TUTAJ