Trwa 87. posiedzenie Sejmu

fot. K. Białoskórski

Projekt wdrażający Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020, dzięki któremu do polskich rolników będzie mogło trafić 8,6 mld euro z UE, to tylko jedna z propozycji legislacyjnych w porządku obrad 87. posiedzenia Sejmu. Posłowie będą też m.in. pracować nad rozwiązaniami proekologicznymi, w tym nad projektem ograniczającym emisję gazów cieplarnianych niszczących warstwę ozonową, rozpatrzą też poprawki Senatu do ustawy o OZE. Izba zajmie się również senackimi propozycjami zmian do kilku innych ustaw. Chodzi m.in. o dużą reformę prawa karnego umożliwiającą skuteczniejsze karanie przestępców, a także o ustawę o rzeczach znalezionych wprowadzającą m.in. krajowy rejestr utraconych dóbr kultury. Sejm zajmie się ponadto propozycją nowelizacji Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego zwiększającą ochronę dzieci dotkniętych przemocą domową oraz respektowanie praw dzieci z rozbitych rodzin.

Obrady rozpoczęły się od uczczenia minutą ciszy pamięci zmarłych ostatnio prof. dr. hab. Piotra Winczorka – wybitnego znawcy prawa konstytucyjnego i współtwórcy projektu Konstytucji RP oraz prof. dr. hab. Jerzego Regulskiego – uczestnika obrad Okrągłego Stołu i współautora reformy samorządowej.

Ślubowanie poselskie złożyła Elżbieta Nawrocka. Objęła ona mandat po pośle Mirosławie Łuczaku, który został powołany na stanowisko wiceprezesa Najwyższej Izby Kontroli.

Usprawnienie postępowania przed sądami administracyjnymi i łatwiejszy dostęp do pełnomocników z urzędu
Ma to być możliwe dzięki proponowanej nowelizacji Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Sejm zajmie się tym projektem w drugim czytaniu. Sprawozdanie powstało na podstawie dwóch projektów: prezydenckiego (druk nr 1633) oraz senackiego (2539) i uwzględnia propozycje z obu dokumentów. Prezydent zaproponował rozwiązania, których celem jest usprawnienie, uproszczenie i przyspieszenie postępowania zarówno przed wojewódzkimi sądami administracyjnymi, jak i Naczelnym Sądem Administracyjnym. Zmiany dotyczą m.in. zwiększenia zakresu orzekania co do istoty sprawy przez NSA oraz wyposażenia WSA w uprawnienia merytorycznego orzekania w przypadku kontroli decyzji i postanowień administracyjnych. Proponowane jest też wprowadzenie uprawnień samokontrolnych sądu pierwszej instancji umożliwiających uwzględnianie skarg kasacyjnych oraz rozszerzenie uprawnień orzeczniczych referendarzy sądowych.  Projekt rozszerza też zakres spraw, które mogą być rozpoznawane w trybie uproszczonym. Projekt uwzględnia także orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego, w sprawach związanych z postępowaniem przed sądami administracyjnymi. Zmierza również do wyeliminowania rozbieżności w wykładni przepisów o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Z kolei propozycja Senatu zmienia zasady ustalania terminu na wniesienie skargi kasacyjnej do NSA oraz reguły wyznaczania pełnomocników z urzędu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Strona reprezentowana przez pełnomocnika z urzędu ma mieć na wniesienie skargi kasacyjnej 30 dni od dnia zawiadomienia tego pełnomocnika o tym, że został on wyznaczony do reprezentowania klienta. Strona, której odmówiono ustanowienia pełnomocnika z urzędu, będzie mogła wnieść skargę kasacyjną w terminie 30 dni od poinformowania jej o tym fakcie. Jeżeli na postanowienie odmawiające jej tzw. prawa pomocy wniesie zażalenie, termin na wniesienie kasacji będzie biegł dopiero od doręczenia jej  postanowienia o odrzuceniu zażalenia. Strona, której pełnomocnik z urzędu sporządził opinię o braku podstaw do wniesienia skargi kasacyjnej, będzie mogła ją mimo to wnieść w terminie 30 dni od otrzymania tej ekspertyzy. Sąd, zwracając się do odpowiedniego organu samorządu zawodowego o wyznaczenie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego będzie doręczał temu organowi postanowienie o przyznaniu stronie tzw. prawa pomocy. Od doręczenia takiego postanowienia organy samorządu zawodowego będą miały 14 dni na wyznaczenie pełnomocnika i powiadomienie go o tym fakcie. Projekty wpłynęły do Sejmu 11 lipca 2013 r. (prezydencki) oraz 9 czerwca 2014 r. (senacki). Ich pierwsze czytania odbyły się na posiedzeniach Sejmu odpowiednio 12 września 2013 r. i 23 lipca 2014 r. Oba trafiły do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka, która podjęła decyzję o ich wspólnym rozpatrywaniu w podkomisji nadzwyczajnej. Podkomisja przyjęła sprawozdanie 7 listopada 2014 r., a komisja 15 stycznia 2015 r. Komisja wnosi o przyjęcie projektu z poprawkami. Komisja zaproponowała m.in. rozszerzenie kręgu osób, które mogą być pełnomocnikami stron. Obecnie spośród tzw. wstępnych mogą być nimi tylko rodzice. Komisyjna poprawka znosi to ograniczenie. Sprawozdawcą komisji jest posłanka Zofia Czernow.

Zmiany dotyczące ulgi na złe długi i odwróconego VAT
Posłowie będą kontynuować w drugim czytaniu prace nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych. Zmiany mają ograniczyć nadużycia związane z odliczaniem VAT, w szczególności, jak podkreśla rząd, wyłudzenia i przypadki unikania opodatkowania. Projekt dostosowuje polskie przepisy do prawa unijnego. Doprecyzowane zostaną m.in. regulacje dotyczące tzw. ulgi na złe długi, jak uzasadnia rząd, poprzez zmniejszenie asymetrii w jej stosowaniu przez wierzyciela i dłużnika. Mechanizm ten dotyczy płatności, które nie zostały uregulowane w ciągu 150 dni od upływu terminu określonego w umowie lub na fakturze. Z ulgi nie można skorzystać, jeżeli dłużnik jest w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji. Według projektu dłużnik nie będzie zobowiązany do korekty odliczonego wcześniej  podatku naliczonego, jeżeli w ostatnim dniu miesiąca, w którym upływa 150. dzień od dnia upływu terminu płatności np. faktury, będzie w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji. W praktyce oznacza to, że odliczony przez dłużnika VAT naliczony będzie podlegał zgłoszeniu do masy upadłości, a wierzyciel właśnie w ten sposób będzie miał większą szansę na odzyskanie zaległych kwot. Projekt przewiduje też rozszerzenie tzw. mechanizmu odwróconego obciążenia dla niektórych towarów. Umożliwia on przeniesienie obowiązku rozliczenia podatku z dostawcy na nabywcę. Objęte nim miałyby być dodatkowo m.in. telefony komórkowe, laptopy, tablety i konsole do gier. Projekt nakłada też na sprzedawców obowiązek składania w urzędzie skarbowym informacji podsumowujących dokonane transakcje. Informacja będzie zawierać m.in. łączną wartość dostaw lub usług. Projekt nowelizacji zakłada też zmiany w zakresie metody odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do zakupionych towarów i usług wykorzystywanych w działalności mieszanej. Wybrana przez podatnika metoda odliczenia będzie musiała odpowiadać specyfice danej działalności gospodarczej. Pierwsze czytanie projektu odbyło się na posiedzeniu 4 lutego 2015 r. Następnie projekt został skierowany do dalszych prac w Komisji Finansów Publicznych, która 5 lutego br. przyjęła sprawozdanie wraz z poprawkami. Komisja chce m.in. przesunięcia daty wejścia w życie zmian z 1 kwietnia 2015 r. na 1 lipca 2015 r. oraz zwiększenia od 2016 r. stawki VAT na towary wykorzystywane do ochrony przeciwpożarowej z 8 na 23 proc. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Marcin Święcicki.

Krótsze i bardziej praktyczne szkolenia przyszłych sędziów i prokuratorów
Takie zmiany przewiduje senacki projekt nowelizacji ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury oraz niektórych innych ustaw, którego drugie czytanie jest kolejnym punktem bieżącego posiedzenia Izby. Zgodnie z projektem aplikacja sędziowska i prokuratorska ma trwać 36 miesięcy. Dotychczas szkolenie sędziów trwało 60 miesięcy, a prokuratorów 42 miesiące. Projekt zakłada likwidację tzw. aplikacji ogólnej (odbywanej przez kandydatów do obu tych zawodów) oraz tzw. stażu referendarskiego (odbywanego przez przyszłych sędziów). Większy nacisk ma być położony na praktyczne szkolenie aplikantów – zostaną oni zatrudnieni w sądach i prokuraturach okręgowych, a w miejsce dotychczasowych stypendiów będą otrzymywać wynagrodzenie. Nowelizacja zakłada ponadto utworzenie nowych stanowisk: starszych asystentów sędziego i prokuratora, jako kolejnych szczebli kariery w tych zawodach prawniczych. Starszym asystentem będzie mogła zostać osoba mająca zdany egzamin sędziowski lub prokuratorski, a także asystent z co najmniej 10-letnim stażem pracy. Senat podjął uchwałę o wniesieniu projektu 10 kwietnia 2014 r. Do Sejmu trafił on 11 kwietnia 2014 r. Pierwsze czytanie odbyło się 8 lipca 2014 r. w Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Projekt trafił do podkomisji nadzwyczajnej. Podkomisja przyjęła sprawozdanie 13 stycznia, a komisja 4 lutego br. Komisja wnosi o przyjęcie projektu z poprawkami. Komisja zaproponowała m.in. zniesienie kadencyjności dyrektora Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury – obecnie jest on powoływany na 5 lat. Sprawozdanie przedstawi posłanka Brygida Kolenda-Łabuś.

Regulacje dotyczące liczby  spraw wpływających do komorników
Drugie czytanie tych propozycji będzie kolejnym punktem 87. posiedzenia Sejmu. Proponowane zmiany zawarte w poselskim projekcie nowelizacji ustawy o komornikach sądowych i egzekucji mają zapobiec zbyt dużym różnicom między liczbą spraw wpływających do komorników a skutecznością ich działania. Zdaniem wnioskodawców obecne prawo doprowadziło do obniżenia efektywności egzekucji komorniczych w kancelariach, w których odnotowuje się większy napływ spraw. Aktualnie komornik wybrany przez wierzyciela odmawia wszczęcia egzekucji tylko wtedy, gdy zaległość w prowadzonych egzekucjach przekracza 6 miesięcy. Wnioskodawcy zaproponowali, aby komornik wybrany przez wierzyciela odmawiał wszczęcia egzekucji w dwóch przypadkach. Pierwszy z nich to sytuacja, gdy w poprzednim roku do kancelarii komorniczej wpłynęło ponad 2 tys. spraw, zaległości w ich załatwianiu przekraczają 6 miesięcy, a skuteczność egzekucji  nie przekroczyła 35 proc. Komornik będzie też odmawiał podjęcia działań, gdy w poprzednim roku do jego kancelarii wpłynęło ponad 5 tys. spraw, zaległości w ich załatwianiu przekraczają 6 miesięcy, a skuteczność egzekucji nie przekroczyła 40 proc. Projekt wpłynął do Sejmu 30 maja 2014 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP Platforma Obywatelska. 23 czerwca 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka, które odbyło się 9 października 2014 r. Następnie projekt został skierowany do podkomisji. 5 lutego br. komisja przyjęła sprawozdanie, w którym wnosi o przyjęcie projektu z poprawkami. Komisja chce m.in. zmienić warunki odmowy podjęcia egzekucji i proponuje, by komornik miał taki obowiązek jeśli zaległości w załatwianiu spraw przekraczają 6 miesięcy lub wpłynęło do niego w danym roku ponad 5 tys. i jednocześnie załatwił mniej niż 35 proc. z nich albo gdy wpływ wszystkich spraw w danym roku przekroczył 10 tys. Komisja proponuje też przesunięcie terminu wejścia nowelizacji w życie – z 14 dni na 6 miesięcy od ogłoszenia. Wyjątkiem ma być przepis dotyczący sytuacji, w których komornik będzie odmawiał wszczęcia egzekucji. W przypadku tej regulacji przewidziano 9-miesięczne vacatio legis. Sprawozdanie komisji na posiedzeniu Sejmu przedstawi poseł Robert Kropiwnicki.

Wsparcie dla obszarów wiejskich w latach 2014-2020
Reguluje to rządowy projekt ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Podczas 87. posiedzenia Sejmu posłowie rozpatrzą tę propozycję rządu w drugim czytaniu. Na realizację programu, ukierunkowanego głównie na rozwój konkurencyjności i dochodowości w rolnictwie, Polska uzyska 8,598 mld euro z UE, a środki krajowe wyniosą ok. 4,915 mld euro. Projekt uwzględnia nowe podstawy i zasady realizacji polityki rozwoju obszarów wiejskich, określone w przepisach unijnych, a wynikające z nowego podejścia do wspólnej polityki rolnej. W projekcie określono podmioty zaangażowane w realizację PROW 2014-2020 oraz ich zadania, jak również podstawowe zasady przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy oraz pomocy technicznej. Nowe przepisy regulują także zasady doradzania podmiotom ubiegającym się o przyznanie pomocy oraz beneficjentom programu. Zgodnie z projektem, PROW 2014-2020 przewiduje takie działania jak np. wsparcie transferu wiedzy do rolnictwa i działalności informacyjnej, usług doradczych z zakresu zarządzania gospodarstwem rolnym oraz udziału w systemach jakości produktów rolnych. Program zakłada też m.in. wspieranie inwestycji w gospodarstwach rolnych i przetwórstwie rolnym, przywracania potencjału produkcji rolnej zniszczonej przez klęski żywiołowe, a także tworzenia grup producentów i organizacji producentów. W PROW 2014-2020 zapisano także np. pomoc na rozpoczęcie działalności gospodarczej na rzecz młodych rolników oraz na otwarcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich. Program dotyczy również wspierania inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzanie energii. PROW 2014-2020 przewiduje także płatności z tytułu zobowiązań rolno-środowiskowo-klimatycznych oraz dopłaty na rolnictwo ekologiczne. Wspierane ma być również tworzenie i funkcjonowanie grup zrzeszających m.in. rolników, przedsiębiorców i jednostki naukowe, które będą wspólnie wprowadzać innowacyjne rozwiązania w sektorach: rolnym, spożywczym i leśnym. Ponadto program zakłada wsparcie inwestycji w rozwój obszarów leśnych i poprawę żywotności lasów. Rząd przyjął projekt 27 stycznia 2015 r., a 6 lutego 2015 r. ta propozycja legislacyjna wpłynęła do Sejmu. 9 lutego 2015 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, które przeprowadzono 17 lutego 2015 r. Komisja przyjęła projekt  z poprawkami. Sprawozdawcą komisji będzie poseł Mirosław Maliszewski.

Propozycje ograniczenia emisji do atmosfery fluorowanych gazów cieplarnianych stosowanych m.in. w ochronie przeciwpożarowej
M.in. powyższe rozwiązania zaproponował rząd w projekcie ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych. Posłowie przeprowadzą pierwsze czytanie projektu. Fluorowane gazy cieplarniane wciąż są wykorzystywane w sektorach chłodnictwa i klimatyzacji, ochrony przeciwpożarowej i elektroenergetyki. Stosuje się je np. jako czynniki chłodnicze oraz środki spieniające i gaśnicze. Ich emisja znacząco wpływa na globalne ocieplanie się klimatu. Projekt określa m.in. obowiązki podmiotów prowadzących działalność związaną ze stosowaniem substancji zubożających warstwę ozonową oraz fluorowanych gazów cieplarnianych, a także obrót nimi. Podmioty wprowadzające do Polski produkty zawierające fluorowane gazy cieplarniane będą musiały umieszczać na nich etykiety w języku polskim. Utworzony zostanie Centralny Rejestr Operatorów Urządzeń i Systemów Ochrony Przeciwpożarowej, który umożliwi m.in. identyfikację takich urządzeń oraz ustalenie ich operatorów. Rejestr będzie zawierał też m.in. informacje dotyczące instalacji, konserwacji i serwisowania urządzenia. Zgodnie z projektem personel obsługujący m.in. urządzenia chłodnicze i klimatyzacyjne oraz systemy przeciwpożarowe, w których wykorzystywane są fluorowane gazy cieplarniane i ich odzysk będzie musiał posiadać odpowiedni certyfikat. Będzie on wydawany bezterminowo. Projekt nakłada na podmioty przywożące do Polski i wywożące z niej substancje zubożających warstwę ozonową oraz fluorowane gazy cieplarniane obowiązek przekazywania rocznych sprawozdań (w formie elektronicznej) do Instytutu Chemii Przemysłowej im. prof. Ignacego Mościckiego w Warszawie. Obowiązek ten będzie dotyczył też m.in. podmiotów stosujących omawiane substancje i gazy m.in. w produkcji, serwisowaniu lub konserwacji urządzeń i systemów ruchomych, gaśnic oraz systemów klimatyzacji w niektórych pojazdach silnikowych, a także prowadzących ich odzysk, recykling, regenerację lub niszczenie. Projekt przewiduje kary pieniężne w wysokości od 3 do 30 tys. zł w przypadkach naruszeń przepisów wspólnotowych i krajowych dotyczących substancji zubożających warstwę ozonową i fluorowanych gazów cieplarnianych. Kary będzie wymierzał, w drodze decyzji administracyjnej, wojewódzki inspektor ochrony środowiska albo właściwy organ Państwowej Straży Pożarnej. Rząd przyjął projekt 13 stycznia 2015 r. 26 stycznia 2015 r. projekt wpłynął do Sejmu, a 3 lutego został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu plenarnym. Projekt uzasadni Minister Środowiska.

Prawo do korzystania z obrońcy już na etapie czynności wyjaśniających
Przewiduje to zaproponowany przez Senat projekt, który zmienia Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia oraz nowelizację Kodeksu postępowania karnego. Senacki projekt dostosowuje system prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 3 czerwca 2014 r. (sygn. akt K 19/11), stwierdzającego niezgodność art. 4 oraz 38 par. 1 KPSW z Konstytucją. Proponowana zmiana polega na przyznaniu prawa do obrony osobie podejrzanej o popełnienie wykroczenia, co do której muszą zostać podjęte czynności wyjaśniające oraz zobowiązaniu organów prowadzących czynności do pouczenia tej osoby o przysługującym jej prawie. Tym samym projekt rozszerza krąg osób mogących  korzystać z profesjonalnej pomocy prawnej. Ponadto proponuje się rozszerzenie względem obecnego stanu prawnego odpowiedniego stosowania przepisów Kodeksu postępowania karnego do czynności procesowych prowadzonych w postępowaniu w sprawach o wykroczenia. Projekt wpłynął do laski marszałkowskiej 12 stycznia 2015 r., a 3 lutego br. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Uzasadnienie projektu przedstawi senator Andrzej Matusiewicz.

Możliwość odbywania kary pozbawienia wolności w Polsce przez obywateli polskich skazanych wyrokiem peruwiańskich sądów – sejmowe prace nad ustawą ratyfikującą umowę bilateralną
W drugim czytaniu Sejm zajmie się rządowym projektem ustawy upoważniającym prezydenta do ratyfikowania umowy między Polską a Peru o przekazywaniu osób skazanych. Dokument został podpisany w Limie 27 maja 2014 r. Obecnie nie ma żadnej podstawy prawnej, która umożliwiałaby odbywanie kary w Polsce skazanym przez peruwiańskie sądy. Porozumienie określa zasady wzajemnego przekazywania karanych i daje możliwość ich powrotu do kraju ojczystego. Zgodnie z umową to skazany będzie mógł podjąć decyzję odnośnie odbywania kary w swoim kraju. Odmowa przekazania będzie możliwa, jeżeli skazany nie uregulował orzeczonych grzywien lub odszkodowań. Wykonanie orzeczenia sądu podlegać będzie prawu wewnętrznemu danego kraju, a wymierzona kara nie będzie mogła być zaostrzona. Koszty przekazania np. tłumaczeń i transportu pokrywać będzie w przypadku obywateli polskich Skarb Państwa. Jak informuje rząd, w 2014 r. w aresztach tymczasowych i zakładach karnych w Peru przebywało 30 obywateli polskich. Rząd przyjął projekt w trybie obiegowym 6 października 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 22 października 2014 r. a następnie został skierowany do pierwszego czytania w Komisjach: Spraw Zagranicznych oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Komisje na posiedzeniu 5 lutego 2015 r. przyjęły go bez poprawek. Sprawozdanie w tej sprawie przedstawi posłanka Ligia Krajewska.

Zwalczanie przestępczości zorganizowanej – prace nad ustawą wyrażającą zgodę na ratyfikację umowy polsko-serbskiej
Posłowie w drugim czytaniu zajmą się też ustawą zezwalającą na ratyfikację przez prezydenta umowy między Polską a Serbią. Dokument został podpisany 7 listopada 2011 r. w Warszawie. Umowa dotyczy współpracy operacyjnej właściwych organów i ma na celu zapobieganie oraz ujawnianie przestępstw. Zdaniem rządu umowa skutecznie pozwoli zwalczać zarówno krajową, jak i międzynarodową przestępczość zorganizowaną m.in. handel narkotykami, przemyt oraz oszustwa finansowe. Dotychczas współpraca w tym zakresie nie była prawnie uregulowana. Zgodnie z umową, między Polską i Serbią możliwa będzie m.in. wymiana oficerów łącznikowych, zawieranie porozumień wykonawczych w konkretnych sprawach oraz konsultacja.  Rząd przyjął projekt w trybie obiegowym 18 grudnia 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 2 stycznia 2015 r., a następnie został skierowany do pierwszego czytania w Komisjach: Spraw Wewnętrznych i Spraw Zagranicznych. 4 lutego br. komisje przyjęły projekt bez poprawek. Sprawozdanie w tej sprawie przedstawi poseł Mirosław Pawlak.

Wspieranie aktywizacji lokalnych społeczności z funduszy UE
Kwestia ta jest uregulowana w rządowym projekcie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności, nad którym w drugim czytaniu będą pracować posłowie podczas 87. posiedzenia Sejmu. Projekt tworzy podstawy prawne do realizacji rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (RLKS). Jest to  nowy instrument rozwoju terytorialnego Unii Europejskiej, którego realizacja wynika z rozporządzenia unijnego nr 1303/2013. RLKS będzie stosowany w ramach wspólnej polityki rolnej i rybackiej oraz polityki spójności. Istotą RLKS pozostanie aktywizowanie lokalnych społeczności i włączanie ich w podejmowanie decyzji dotyczących rozwoju ich obszarów. Przyjęcie ustawy umożliwi skoordynowanie i ujednolicenie przyznawania pomocy w ramach RLKS. Ustawa ma także pomóc w wyborze strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR), i w realizacji projektów, których celem jest m.in. rozwój przedsiębiorczości, zachowanie lokalnego dziedzictwa, walka z wykluczeniem społecznym i rozwój infrastruktury turystycznej. Celem projektu jest określenie podmiotów zaangażowanych w  realizację RLKS i ich zadań oraz wspólnych zasad realizacji rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. W projekcie zapisano zadania organów i jednostek organizacyjnych, a przede wszystkim samorządów województw i lokalnych grup działania (LGD) w odniesieniu do RLKS, w szczególności w zakresie dokonywania wyboru strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Projekt określa też zasady organizacji lokalnych grup działania, proces i zasady wyboru strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność oraz ogólny zakres umów o realizacji LSR (tzw. umów ramowych). Rządowa propozycja określa też wspólne dla polityk: rolnej, rybackiej i spójności zasady realizacji RLKS, w tym zasady wyboru projektów przez LGD oraz wspólne zasady udzielania wsparcia. Rząd przyjął projekt 27 stycznia 2015 r., a 6 lutego br. propozycja ta wpłynęła do Sejmu. 10 lutego br. została skierowana do pierwszego czytania w Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.

Profilaktyka, leczenie i rehabilitacja – o działaniach rządu w ramach Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii (KPPN)
Posłowie zapoznają się z informacją o realizacji tego programu w 2013 r. Dokument podsumowuje działania rządu oraz samorządów – m.in. profilaktykę, leczenie, rehabilitację oraz ograniczanie szkód zdrowotnych. W celu zmniejszenia rozpowszechniania używania środków odurzających, substancji psychotropowych i środków zastępczych wśród dzieci i młodzieży, w 2013 r. Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii wsparło realizację 149 programów profilaktycznych na terenie całego kraju. Działaniami objęto około 340 tys. osób. W celu poprawy jakości profilaktyki Minister Edukacji Narodowej opracował i realizował „Program promocji zdrowia i profilaktyki problemów dzieci i młodzieży na lata 2013–2016”, który w sposób kompleksowy odnosi się do zagadnień ochrony zdrowia fizycznego i psychicznego dzieci i młodzieży, w tym także zapobiegania narkomanii. Zgodnie z informacją wzrosła liczba szkół oraz innych placówek systemu oświaty, które otrzymały od samorządów dofinansowanie na działania w ramach profilaktyki uniwersalnej – z 253 szkół i 6 placówek w 2012 r. do odpowiednio 318 i 83 w roku 2013. Jednocześnie, tak jak w latach poprzednich, urzędy marszałkowskie kontynuowały rozwijanie programów profilaktyki selektywnej i wskazującej adresowanych do osób oraz ich rodzin, korzystających z pomocy w związku z występowaniem problemu narkomanii. Tego typu działaniami objęto 9 641 osób. Zgodnie z Informacją spośród 2 233 gmin, które przesłały sprawozdanie z realizacji w 2013 r. KPPN, blisko 85 proc. realizowało działania z zakresu profilaktyki problemu narkotyków i narkomani. W celu zwiększenia dostępności specjalistycznej ambulatoryjnej opieki zdrowotnej adresowanej do zażywających narkotyki, w 2013 r. NFZ zwiększył o ok. 9 proc. nakłady finansowe na świadczenia zdrowotne realizowane w trybie ambulatoryjnym. W 2013 r. Krajowe Centrum do spraw AIDS programem leczenia antyretrowirusowym (ARV) objęto 7 110 pacjentów zakażonych HIV i chorych na AIDS, tj. o blisko 13 proc. więcej niż w roku poprzednim. Program leczenia ARV był realizowany w 21 szpitalach, w których działają ośrodki referencyjne leczące zakażonych HIV i chorych na AIDS. Ponadto w 2013 r. działały 32 placówki wykonujące anonimowe i bezpłatne testy w kierunku HIV. W ramach współpracy międzynarodowej w zakresie przeciwdziałania narkomanii Polska uczestniczyła m.in. w pracach Horyzontalnej Grupy Roboczej ds. Narkotyków, a Komenda Główna Policji (KGP) realizowała operację polsko-holenderską w zakresie ograniczenia przemytu prekursorów i pre-prekursorów. Większość ministerstw oraz instytucji centralnych, które przedstawiały sprawozdania z wydatków na realizację KPPN, odnotowała ich zwiększenie w porównaniu z 2012 r. Wymienić tu można: KGP (wzrost o blisko 408 tys. zł), Centralny Zarząd Służby Więziennej (o ponad 391 tys. zł), Instytut Psychiatrii i Neurologii (o blisko 102 tys. zł), Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii (zwiększenie wydatków o ok. 66 tys. zł), czy MSW (wzrost o blisko 28,5 tys. zł). Dokument wpłynął do Sejmu 23 października 2014 r., a 28 października ub. r. został skierowany do rozpatrzenia do Komisji Zdrowia. 5 lutego 2015 r. komisja przejęła sprawozdanie, w którym wnosi o przyjęcie Informacji. Dokument na posiedzeniu Sejmu przedstawi Minister Zdrowia, a sprawozdanie komisji poseł Tomasz Latos.

Senackie poprawki do ustawy ulepszającej działalność sądów
Posłowie zajmą się stanowiskiem Senatu w sprawie nowelizacji Prawa o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw, której celem jest dalsze usprawnienie i podniesienie efektywności sądownictwa powszechnego. Nowe regulacje dotyczą m.in. zmiany zasad delegowania sędziów do sądu wyższego rzędu i ograniczenia do 5 lat czasu delegowania do Ministerstwa Sprawiedliwości sędziów i przedstawicieli innych grup zawodowych wymiaru sprawiedliwości, z możliwością przedłużenia w uzasadnionych przypadkach o kolejne 5 lat. Wśród nowych rozwiązań jest też np. wprowadzenie odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywych lub zatajenie prawdziwych informacji w oświadczeniu majątkowym przez sędziów i prokuratorów. Jest także nowa kara dyscyplinarna dla sędziów – obniżenie wynagrodzenia zasadniczego od 5 do 15 proc. na okres od 6 miesięcy do 2 lat. Nowelizacja modyfikuje również przepisy dotyczące odwoływania dyrektora sądu i zwracania przez ministra sprawiedliwości prezesowi sądu uwagi na piśmie. Te rozwiązania wykonują wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 7 listopada 2013 r. Wprowadzono też zmiany w zakresie zwrotu kosztów przejazdu sędziego z miejsca zamieszkania do siedziby sądu czy wydziału lub ośrodka zamiejscowego. Zwrot ma przysługiwać sędziemu, który awansował na wyższe stanowisko. Pieniędzy tych nie otrzyma jednak sędzia mieszkający w odległości mniejszej niż 20 km od siedziby sądu oraz taki, który został przeniesiony w wyniku kary dyscyplinarnej. Ponadto nowelizacja upoważnia Ministra Sprawiedliwości do określenia właściwości sądów powszechnych w sprawach z zakresu prawa: prasowego, autorskiego i praw pokrewnych, ksiąg wieczystych oraz zmian organizacji sądów. Nowelizacja przewiduje też, że Minister Sprawiedliwości, w uzasadnionych przypadkach, będzie mógł żądać akt spraw sądowych, co ma mu pozwolić efektywnie sprawować nadzór administracyjny nad działalnością sądów. Ustawa przywraca też szefowi resortu sprawiedliwości prawo do przedstawiania Sądowi Najwyższemu wniosków o rozstrzygnięcie rozbieżności w orzecznictwie sądów: powszechnych, wojskowych lub Sądu Najwyższego. Sejm uchwalił ustawę 15 stycznia br. Senat na posiedzeniu 7 lutego zaproponował do niej poprawki o charakterze doprecyzowującym oraz redakcyjnym.

Sejm zajmie się propozycjami zmian Senatu do reformy prawa karnego
Podczas 87. posiedzenia Izby Sejm rozpatrzy także poprawki Senatu do nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Ustawa m.in. ogranicza możliwość orzekania kar w zawieszeniu. Zawieszona będzie mogła być wyłącznie kara pozbawienia wolności nieprzekraczająca roku. Orzekane kary mają być też bardziej proporcjonalne do popełnianych czynów. Wobec drobnych przestępców będą częściej stosowane kary wolnościowe: grzywna i ograniczenie wolności. Przestępców ciężkich, zawodowych, będzie można ukarać surowiej niż obecnie (nawet na 20 lat pozbawienia wolności – dotychczas górna granica tej kary wynosiła 15 lat). W przypadku kary ograniczenia wolności ustawa wydłuża do dwóch lat okres, na jaki będzie można ją orzekać. Skazani na tę karę będą mogli zostać zobowiązani do wykonywania nieodpłatnej pracy na cele społeczne. Będzie też możliwe potrącanie z ich wynagrodzenia od 10 do 25 proc. na cele społeczne. Ponadto sąd będzie mógł objąć skazanego na tę karę dozorem elektronicznym w wymiarze do 12 godzin dziennie przez maksymalnie rok. Orzekanie kary grzywny nie będzie zależeć od sytuacji materialnej skazanego. Ustawa wprowadza nową instytucję kary mieszanej, w której skazany będzie mógł być najpierw pozbawiony wolności, a następnie odbywać karę ograniczenia wolności. Ustawa zmienia też przepisy dotyczące przepadku korzyści majątkowej pochodzącej z przestępstwa. Możliwa będzie tzw. konfiskata rozszerzona, obejmująca także mienie, które sprawca już wprowadził do obrotu. Zgodnie z ustawą tzw. środki zabezpieczające będą stosowane wobec osób niepoczytalnych, z ograniczoną poczytalnością, sprawców niektórych przestępstw, którzy – ze względu na zaburzenie sfery woli – stanowią zagrożenie społeczne. Środki zabezpieczające będą mogły być orzekane obok kary m.in. wobec poczytalnych sprawców zabójstwa, ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, zgwałcenia lub pedofilii. Zmiany w Kodeksie karnym wykonawczym dotyczą m.in. zwiększenia liczby osób biorących udział w widzeniu, uprawnień związanych z korzystaniem z aparatu telefonicznego, prawa tymczasowo aresztowanego do korespondencji z obrońcą. Zgodnie z ustawą przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu, popełnione na szkodę małoletniego, za które maksymalna grożąca kara jest surowsza niż 5 lat więzienia nie będą się mogły przedawnić wcześniej niż po ukończeniu przez ofiarę 30. roku życia. Ustawa została uchwalona 15 stycznia 2015 r. 7 lutego br. Senat zaproponował do niej 66 poprawek. Zaproponował m.in. zagwarantowanie skazanym prawa do posiadania w celi do 6 kg żywności – dotychczas norma ta nie była w określona. Ponadto produkty do nich będą mogły zostać nabyte także w innych sklepach niż te znajdujące się w więzieniach. Wiele poprawek senackich ma charakter redakcyjny i uściślający.

Ciąg dalszy prac nad zmianami w Prawie budowlanym upraszczającymi procesy inwestycyjne
Rozpatrzenie poprawek Senatu do nowelizacji Prawa budowlanego oraz niektórych innych ustaw to kolejny punkt posiedzenia Izby. Nowe przepisy mają uprościć i przyspieszyć proces budowlany. Nowelizacja m.in. znosi wymóg uzyskiwania pozwolenia na budowę lub przebudowę wolnostojącego domu jednorodzinnego – chodzi o inwestycje, które nie oddziałują na sąsiednią nieruchomość. Konieczne będzie jedynie zgłoszenie budowy wraz m.in. z projektem budowlanym. Starosta będzie miał 30 dni na ewentualne wniesienie sprzeciwu do zgłoszenia. Ustawa pozostawia inwestorowi możliwość budowy lub przebudowy wolnostojącego domu jednorodzinnego w trybie pozwolenia na budowę, jeśli uzna on, że jest to dla niego korzystniejsze. W przypadku wyboru takiego wariantu, jeśli inwestor będzie jedyną stroną postępowania, roboty budowlane będzie można rozpocząć bez oczekiwania na uprawomocnienie decyzji administracyjnej o pozwoleniu na budowę. Dzięki temu inwestor zyska co najmniej 14 dni. Nowe przepisy przewidują też, że do projektu budowlanego nie będzie już trzeba dołączać oświadczeń o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła, gazu, odbioru ścieków oraz o warunkach przyłączenia obiektu do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych. W myśl nowelizacji, w przypadku wystąpienia braków formalnych we wniosku o pozwolenie na budowę, urzędnicy będą musieli w ciągu 14 dni od złożenia wniosku wezwać inwestora do ich uzupełnienia. Dotychczas nie było wyznaczonego terminu. Zgłoszenie będzie wystarczające także w przypadku takich inwestycji jak np. garaże wolnostojące oraz przydomowe ganki i oranżerie (ogrody zimowe) do 35 m2, parterowe domki letniskowe i budynki handlowe lub usługowe do 35 m2, szamba do 10 m3, przydomowe baseny i oczka wodne do 50 m2 (dotychczas do 30 m2). Ponadto zgodnie z nowelizacją zgłoszenie ma w określonych przypadkach zastąpić nie tylko dotychczasowe pozwolenie na budowę, ale też pozwolenie na użytkowanie. Rozwiązanie to skróci czas oczekiwania na rozpoczęcie korzystania z obiektów. Będzie to dotyczyć: warsztatów rzemieślniczych, stacji obsługi pojazdów, myjni samochodowych, garaży na nie więcej niż pięć stanowisk, obiektów magazynowych, budynków kolejowych, a także placów składowych, postojowych i parkingów oraz stawów rybnych. Pozwolenie na użytkowanie nie będzie wymagane również w przypadku wałów przeciwpowodziowych, jazów, opasek i ostróg brzegowych oraz rowów melioracyjnych. Sejm uchwalił ustawę 15 stycznia 2015 r. 7 lutego br. Senat zaproponował do niej 17 poprawek. Senat proponuje m.in., by procedurą zgłoszenia była objęta budowa wszystkich małych ganków, oranżerii oraz basenów i oczek wodnych, a nie tylko obiektów przydomowych. Izba druga chce także m.in., by parterowe budynki handlowe i usługowe o powierzchni do 35 m2 wymagały – jak przed nowelizacją – uzyskania pozwolenia na budowę. Senatorowie zaproponowali także m.in. przywrócenie obowiązku zawiadamiania przez inwestora organu nadzoru budowlanego oraz projektanta sprawującego nadzór nad o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych, budowy lub przebudowy.

Nowe zasady przeprowadzania egzaminów m.in. gimnazjalnych i maturalnych
Wprowadza je nowelizacja ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Sejm rozpatrzy poprawki zaproponowane do niej przez Senat. Ustawa wykonuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 24 września 2013 r., zgodnie z którym zagadnienia związane z konstytucyjnym prawem do nauki powinny być określone bezpośrednio w ustawie, a nie rozporządzeniach ministra edukacji. Tym samym w ustawie znalazły się m.in. przepisy dotyczące ogólnych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, w tym upoważnień dla ministra edukacji oraz ministra kultury i ochrony dziedzictwa narodowego do szczegółowych uregulowań w rozporządzeniach. W nowelizacji pojawił się też rozdział poświęcony ogólnym warunkom przeprowadzania egzaminów zewnętrznych: sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie. Szczegóły będą określone w rozporządzeniu. W stosunku do dotychczasowych przepisów przyjęte zmiany dotyczą np. określenia trybu, w jakim może nastąpić unieważnienie pracy egzaminacyjnej przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej (chodzi o sytuacje dotyczące przypadków stwierdzenia niesamodzielnej pracy zdających) oraz trybu, w jakim, na wniosek zdającego, może nastąpić weryfikacja sumy przyznanych punktów. Natomiast w przypadku egzaminu maturalnego zaproponowano m.in. co najmniej jeden dodatkowy, obowiązkowy pisemny egzamin z grup przedmiotów do wyboru. Do tej pory pisemne egzaminy dotyczyły języka polskiego, obcego oraz matematyki. Ponadto nowelizacja reguluje m.in. kwestie dotyczące zadań i struktury organizacyjnej instytucji odpowiedzialnych za przygotowanie i przeprowadzenie egzaminów zewnętrznych, tj. Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych (zmiany te zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2016 r.). Nowe przepisy dotyczą także np. funkcjonowania szkół prowadzących kształcenie zawodowe, m.in. w zakresie postępowania rekrutacyjnego oraz prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych. W nowelizacji znalazły się też regulacje ułatwiające finansowanie zajęć realizowanych przez nauczycieli w ramach projektów i programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Ustawa przewiduje również np. zwiększenie kwot dotacji celowej na sfinansowanie podręczników i materiałów edukacyjnych dostosowanych do potrzeb edukacyjnych uczniów niepełnosprawnych z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Sejm uchwalił ustawę 15 stycznia 2015 r., a 7 lutego 2015 r. Senat zaproponował poprawki o charakterze uściślająco-doprecyzowującym. Jedna z nich nakłada na ministra do spraw oświaty i wychowania oraz kultury i dziedzictwa narodowego obowiązek określania w szkołach publicznych i artystycznych przypadków, w których dostosowuje się wymagania edukacyjne, do indywidualnych potrzeb oraz możliwości psychofizycznych uczniów.

Największe dworce autobusowe w kraju będą musiały być przystosowane do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym
Izba rozpatrzy senackie poprawki do nowelizacji ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, która wdraża rozporządzenie unijne nr 181 z 2011 r., dotyczące praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym. Obowiązuje ono od 1 marca 2013 r. i obejmuje regularne przewozy autobusami na trasach dłuższych niż 250 km. Rozporządzenie wskazuje, że pasażerowie mają prawo m.in. do odszkodowań i pomocy w razie wypadków. Niepełnosprawni i osoby o ograniczonej sprawności ruchowej mają mieć możliwość uzyskania pomocy na wyznaczonych dworcach. Organem odpowiedzialnym za egzekwowanie przepisów będzie marszałek województwa, a w niektórych przypadkach zarząd związku powiatów i wojewoda. Terminalami, na których niepełnosprawni będą mogli liczyć na pomoc, mają być dworce, których właścicielem lub większościowym współwłaścicielem są samorządy, położone w miastach liczących powyżej 50 tys. mieszkańców, z których rocznie odjeżdża powyżej pół miliona pasażerów. Pieniądze na ich dostosowanie mają pochodzić z opłat pobieranych przez samorządy od operatorów terminali i przewoźników. Maksymalna opłata za jedno zatrzymanie autobusu na dworcu ma wynosić 2 zł. Pozostałe dworce też mogą wprowadzić pomoc dla niepełnosprawnych, ale koszty niezbędnych zmian poniosą ich właściciele. Rozwiązanie to może być przydatne np. w uzdrowiskach i sanatoriach. Nowelizacja przewiduje, że za nieprzestrzeganie rozporządzenia mają grozić kary pieniężne do 30 tys. zł. Mają być one nakładane w postępowaniach wszczynanych na wniosek poszkodowanego pasażera. Sejm uchwalił ustawę 15 stycznia 2015 r. 7 lutego br. Senat zaproponował do niej 6 poprawek o charakterze porządkującym, korygującym i uzupełniającym. W poprawkach Izby drugiej znalazła się m.in. propozycja, by kary pieniężne mogły być także nakładane w postępowaniach inicjowanych z urzędu, a nie tylko na wniosek pasażerów.

Starości przejmą odpowiedzialność za przyjmowanie i przechowywanie rzeczy znalezionych
Takie rozwiązanie m.in. zawiera ustawa o rzeczach znalezionych, do której Senat zaproponował poprawki. Posłowie rozpatrzą je podczas 87. posiedzenia. Ustawa określa obowiązki i prawa znalazcy oraz przechowującego, zasady i sposób przyjmowania i przechowywania rzeczy znalezionych, sposób poszukiwania osób uprawnionych do ich odbioru. Reguluje też zasady przechowywania pieniędzy, papierów wartościowych i kosztowności oraz postępowania z przedmiotami o wartości historycznej, naukowej i artystycznej, czyli dobrami kultury. Zgodnie z ustawą na staroście spoczywa obowiązek przyjmowania i przechowywania rzeczy znalezionych. 100 zł to minimalna wartość rzeczy znalezionej, pieniędzy lub papierów wartościowych, która musi być oddana, a informację o jej znalezieniu starosta musi podać do publicznej wiadomości. Ustawa określa też wysokość znaleźnego. Będzie to 1/10 wartości rzeczy. Jeśli rzecz nie zostanie odebrana w ciągu roku od doręczenia wezwania bądź – w przypadku braku możliwości wezwania – w ciągu dwóch lat od znalezienia, stanie się własnością znalazcy. Jeżeli wartość rzeczy przekroczy 100 zł, a nie będzie możliwości doręczenia wezwania do odbioru osobie uprawnionej, starosta wywiesi wezwanie w starostwie. Jeżeli wartość przekroczy 5 tys. zł, będzie miał ponadto obowiązek zamieścić ogłoszenie w dzienniku lokalnym lub ogólnopolskim oraz w Biuletynie Informacji Publicznej. Wyjątkiem ma być sytuacja, gdy rzecz zostałaby znaleziona w budynku publicznym lub środkach komunikacji np. autobusie. W takim przypadku znalazca powinien oddać zgubę zarządcy budynku lub przewoźnikowi. Rzecz, której posiadanie wymaga zezwolenia (amunicja, broń, materiały wybuchowe), należy niezwłocznie oddać Policji. W ustawie przewidziano także utworzenie – prowadzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – krajowego rejestru utraconych dóbr kultury. Obejmie on wszystkie zabytki skradzione lub nielegalnie wywiezione za granicę. Od daty wpisu zabytku w rejestrze nie będzie można nabyć jego własności. Sejm uchwalił ustawę 15 stycznia 2015 r. 7 lutego 2015 r. Senat zaproponował do niej zmiany o charakterze redakcyjnym i doprecyzowującym, m.in. poprawkę, zgodnie z którą starosta będzie niezwłocznie przekazywał policji rzeczy znalezione, na posiadanie których potrzebne jest pozwolenie (np. broń) oraz dowód osobisty lub paszport, który do niego trafi.

Ostatni etap parlamentarnych prac nad ustawą o OZE
Sejm ustali ostateczne brzmienie ustawy o odnawialnych źródłach energii. Posłowie rozpatrzą ok. 100 poprawek przyjętych przez Senat, w tym m.in. propozycje dotyczące tzw. taryf gwarantowanych dla mikroinstalacji OZE. Zgodnie z senackimi poprawkami, w przypadku taryf gwarantowanych nie będzie podziału na typy instalacji do 3 kW i do 10kW. Senat chce pozostawienia w ustawie jedynie wielkości 10kW, natomiast limit mocy mikroinstalacji zostałby określony na poziomie maksymalnie 800MW. W myśl stanowiska Izby drugiej, za sprzedaż nadwyżek energii właściciele instalacji do 10kW mieliby otrzymywać 210 proc. średniej hurtowej ceny energii elektrycznej z roku poprzedniego. Z takiej preferencyjnej ceny mogliby korzystać  jednak tylko ci, których instalacje nie były dofinansowywane z innych źródeł. Wśród innych przyjętych przez Senat poprawek znalazła się również propozycja przeniesienia z Warszawy do Bytomia siedziby operatora rozliczeń energii odnawialnej. Ustawa o OZE została uchwalona przez Sejm 16 stycznia 2015 r. Stanowisko Senatu wpłynęło 7 lutego br. Celem ustawy jest rozwój odnawialnych źródeł energii w Polsce, zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego i poprawa ochrony środowiska. Ustawa dostosowuje polskie przepisy do standardów obowiązujących w innych wiodących krajach UE – chodzi o optymalne i zrównoważone zaopatrzenie odbiorców końcowych w energię elektryczną, ciepło lub chłód, bądź biogaz rolniczy. Nowe regulacje mają także prowadzić do powstania nowych miejsc pracy w wyniku zwiększenia liczby nowych instalacji OZE. Wśród celów ustawy jest też racjonalne wykorzystywanie OZE uwzględniające realizację długofalowej polityki rozwoju gospodarczego kraju, a także zapewnienie wykorzystania produktów ubocznych lub pozostałości z rolnictwa i przemysłu stosującego surowce rolnicze. Ustawa m.in. zmienia system wsparcia dla OZE z opartego o świadectwa pochodzenia na system aukcyjny. Ma on być tańszy dla budżetu państwa i chronić obywateli przed zbytnim obciążeniem wynikającym z realizacji celów UE dotyczących energii odnawialnej.

Wzmocnienie ochrony praw małoletnich reprezentowanych przez kuratorów, w tym m.in. dzieci dotkniętych przemocą domową
Takie rozwiązania przewiduje senacki projekt nowelizacji ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy, nad którym Sejm rozpocznie prace. Proponowana zmiana dotyczy realizacji postulatów Trybunału Konstytucyjnego z 11 lutego 2014 r. (sygn. akt S 2/14; OTK ZU Nr 2a, poz. 19), zawierających uwagi dotyczące niezbędności podjęcia działań ustawodawczych, zmierzających do usunięcia nieprawidłowości w postępowaniach karnych, w których osoby małoletnie, pokrzywdzone w wyniku przestępstwa jednego z rodziców lub obojga rodziców, reprezentowane są przez kuratora ustanowionego przez sąd opiekuńczy. Obowiązujące obecnie przepisy procedury karnej nie precyzują kto może być przedstawicielem ustawowym dziecka będącego pokrzywdzonym w postępowaniach karnych toczących się przeciwko któremukolwiek z jego rodziców. W związku z tym proponowane zmiany szczegółowo określają kogo sąd opiekuńczy może wyznaczyć na kuratora. Pełnomocnikami małoletniego mogą zostać: adwokat lub radca prawny, posiadający wyższe wykształcenie prawnicze przedstawiciel organizacji pozarządowej, której celem statutowym jest ochrona praw dziecka lub przeciwdziałanie przemocy w rodzinie oraz w szczególnych przypadkach także inna osoba (np. wychowawca z placówki opiekuńczej sprawującej nad dzieckiem pieczę zastępczą lub rodzic zastępczy). Projekt reguluje ponadto kwestie przekazywania przez kuratora rodzicom dziecka informacji o przebiegu postępowania oraz zawiera postanowienia dotyczące wynagrodzenia należnego kuratorowi. Projekt wpłynął do Sejmu 12 stycznia 2015 r. jako inicjatywa ustawodawcza Senatu. 3 lutego br. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Uzasadnienie projektu przedstawi senator Helena Hatka.

Większa ochrona interesów dzieci, których rodzice się rozwodzą – gwarancja respektowania prawa do opieki przez oboje rodziców
Zakłada to rozpatrywany w pierwszym czytaniu senacki projekt nowelizacji ustaw Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz Kodeks postępowania cywilnego. Projekt ten został opracowany przez działającą przy Rzeczniku Praw Dziecka Komisję Kodyfikacyjną Prawa Rodzinnego. Zgodnie z propozycjami sąd nie będzie musiał ograniczać władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, jeśli nie będzie porozumienia co do sposobu jej wykonywania. Dodatkowo jeśli rodzice nie porozumieją się albo gdy porozumienie nie będzie gwarantować zapewnienia dobra dziecku, sąd będzie mógł rozważyć pozostawienie obu rodzicom pełnej władzy rodzicielskiej. Dopiero stwierdzenie, że nie byłoby to zgodne z dobrem dziecka, będzie podstawą ograniczenia władzy rodzicielskiej jednego z rodziców. Projekt znosi również obowiązek sądu do rozstrzygania o utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem po rozwodzie. Na zgodny wniosek stron, sąd pozostawi rodzicom dziecka swobodę w tym zakresie. Projekt wpłynął do Sejmu 12 stycznia 2015 r. jako inicjatywa ustawodawcza Senatu. 3 lutego br. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Uzasadnienie projektu przedstawi senator Mieczysław Augustyn.

Wartość i główni adresaci pomocy publicznej w latach 2011-2013
To tylko niektóre z informacji zawartych w rządowych raportach o pomocy publicznej w Polsce udzielonej przedsiębiorcom w tym okresie. Posłowie będą nad nimi pracować podczas obecnego posiedzenia. Zobowiązanie rządu do przedstawienia Sejmowi tych dokumentów wynika z art. 36 ust. 3 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. Raporty przedstawiają podmioty udzielające pomocy, jej formy, wartość i przeznaczenie, tendencje w kształtowaniu się pomocy oraz beneficjentów. W 2011 r. pomoc udzielona przedsiębiorcom wyniosła  21 469,3 mln zł, w roku 2012  – 20 379,1 mln zł, a w 2013 20 618,6 mln zł. W całym, rozpatrywanym okresie sprawozdawczym pomocy udzielano najczęściej  w formach dotacji i ulg podatkowych. Wśród największych dysponentów pomocy publicznej znaleźli się m.in.: Prezes Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Prezes Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, marszałkowie województw, organy podatkowe, Minister Gospodarki oraz Prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Największą pomoc otrzymały m.in.: PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna SA, Polskie LNG SA (kluczowym zadaniem tej spółki jest budowa i eksploatacja terminalu skroplonego gazu ziemnego LNG w Świnoujściu), Spółka Restrukturyzacji Kopalń SA, Polskie Linie Lotnicze LOT SA oraz Telewizja Polska SA. Raporty wpłynęły do Sejmu: 15 stycznia 2013 r. (za rok 2011), 2 grudnia 2013 r. (za rok 2012) i 23 października 2014 r. (za rok 2013). Następnie zostały skierowane do rozpatrzenia w Komisji Gospodarki, która zajęła się nimi: 25 lipca 2013 r. (za 2011 r.) i 4 lutego 2015 r. (za lata 2012-2013). Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie dokumentów. Jej sprawozdania przedstawią posłowie: Krzysztof Gadowski oraz Rober Jagła.

Podczas 87. posiedzenia Sejm wysłucha ponadto informacji bieżącej w sprawie braku reakcji naczelnych organów państwowych wobec ujawnionych nieprawidłowości przy prywatyzacji CIECH SA oraz informacji na temat możliwego uchylania się od opodatkowania poprzez lokowanie środków pieniężnych w HSBC Private Bank. O przedstawienie informacji wnioskował KP Sprawiedliwa Polska. Na posiedzeniu posłowie będą również zadawać przedstawicielom rządu pytania na temat aktualnych kwestii, m.in. dostosowania polskiego prawa do tzw. dyrektywy tytoniowej 2014/40/UE oraz wprowadzenia pielęgniarek do systemu kontraktowania świadczeń zdrowotnych.

 

źródło: www.sejm.gov.pl