Trwa 86. posiedzenie Sejmu

fot. K. Białoskórski

Surowsze kary dla nietrzeźwych kierowców mające zwiększyć bezpieczeństwo na drogach to tylko jedna z propozycji zmian w prawie, którymi zajmą się posłowie podczas 86. posiedzenia Sejmu. Izba będzie też m.in. pracować nad rozwiązaniami, dzięki którym spadkobiercy będą odpowiadać za długi spadkowe tylko do wysokości dziedziczonego majątku. Wspierając Gruzję – objętą programem Partnerstwa Wschodniego, Sejm rozpatrzy także projekt ustawy upoważniającej prezydenta do ratyfikacji umowy stowarzyszeniowej między tym krajem a UE. Posłowie rozpoczną również prace nad zmianami w Kodeksie wyborczym, zakładającymi m.in. kadencyjność członków PKW, nagrywanie procesu liczenia głosów i przezroczyste urny do głosowania. Planowane jest ponadto podjęcie uchwały upamiętniającej 95. rocznicę zaślubin Polski z morzem.
Obrady rozpoczną się od ślubowania poselskiego posła Jana Kulasa, który obejmie mandat po Sławomirze Nowaku.

Posłowie zdecydują w głosowaniu otwierającym posiedzenie, czy porządek obrad zostanie rozszerzony o informację Prezesa Rady Ministrów na temat bezpieczeństwa przekazywania danych i informatyzacji głównych polskich urzędów i instytucji państwowych przez spółkę Unizeto Technologies, której prezesem jest Andrzej Bendig-Wielowiejski – konsul honorowy Federacji Rosyjskiej.

Zaostrzenie kar dla kierowców pod wpływem alkoholu lub narkotyków

Surowsze kary będą możliwe po wprowadzeniu zmian w kodeksie karnym i niektórych innych ustawach, które zostały zaproponowane w projekcie rządu oraz  w dwóch przedłożeniach poselskich: grupy posłów PiS (druki nr 2169 i 2169A) oraz PSL (druk nr 2182). Proponowane rozwiązania mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz zadośćuczynienie ofiarom wypadków. Dotyczą w takim samym stopniu kierowców będących pod wpływem alkoholu, jak i środków odurzających. Kierowcy, którzy prowadzili w stanie nietrzeźwości, będą obowiązkowo pozbawiani przez sąd prawa jazdy. Gdy zostaną złapani po raz pierwszy, utracą prawo jazdy na okres od 3 do 15 lat. Recydywiści – dożywotnio. Ponadto w stosunku do takich kierowców sąd będzie orzekał obowiązek wpłaty na Fundusz Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenintencjarnej co najmniej 5 tys. zł (osoby złapane po raz pierwszy) lub co najmniej 10 tys. zł (osoby złapane ponownie). Kierowca, który po alkoholu spowodował wypadek ze skutkiem śmiertelnym dożywotnio straci prawo jazdy. Taka sama kara ma dotyczyć sytuacji, gdy wypadek spowoduje czyjeś kalectwo. Odstąpienie od tej sankcji będzie możliwe w szczególnie uzasadnionych okolicznościach. Ponadto tacy sprawcy będą musieli zapłacić nawiązkę w wysokości co najmniej 10 tys. zł na rzecz pokrzywdzonego lub jego najbliższych. Zgodnie z projektem, jazda bez prawa jazdy, bo zostało wcześniej zabrane, będzie przestępstwem. Karą za jego popełnienie będzie grzywna, ograniczenie wolności lub do 2 lat więzienia. Wyroki sądów w sprawach objętych projektem będą mogły być publikowane w Biuletynach Informacji Publicznej. Ponadto w projekcie znalazły się m.in. propozycje, by: za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h prawo jazdy było zatrzymywane na 3 miesiące. Taka sama sankcja ma grozić za przewóz w pojazdach większej liczby osób niż dozwolona. Wyjątkiem będą pojazdy komunikacji miejskiej, gdzie kierowca nie ma możliwości kontrolowania liczby pasażerów. Z kolei osoby, które w ciągu dwóch lat od wydania prawa jazdy popełniłyby trzy wykroczenia lub jedno przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji traciłyby uprawnienia do kierowania pojazdami. Projekty poselskie zostały wniesione do Sejmu 3 stycznia (z autopoprawką wniesioną 20 marca) oraz 10 stycznia 2014 r. (odpowiednio przez posłów PiS i PSL), a projekt rządowy 8 lipca 2014 r. Ich pierwsze czytania odbyły się na posiedzeniach Sejmu odpowiednio: 10 lipca, 20 marca i 25 lipca 2014 r. Wszystkie trafiły do Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach (projekt rządowy – z zaleceniem zasięgnięcia opinii Komisji Infrastruktury), która 27 sierpnia 2014 r. podjęła uchwałę o ich wspólnym rozpatrywaniu. Projekty trafiły do Podkomisji Stałej do spraw nowelizacji prawa karnego. Podkomisja przyjęła sprawozdanie 27 listopada 2014 r., a komisja 15 stycznia 2015 r. Komisja wnosi o przyjęcie projektu z poprawkami. Posłowie chcą, by osoby z orzeczonym zakazem prowadzenia pojazdów mogły, o ile sąd uzna, że nie zagrażają one bezpieczeństwu w komunikacji, po pewnym czasie usiąść za kierownicą samochodu, pod warunkiem, że będzie on wyposażony w tzw. blokadę alkoholową. Urządzenie to ma uniemożliwiać włączenie silnika, gdy poziom alkoholu w powietrzu wydychanym przez kierowcę wyniesie 0,1 mg alkoholu w 1 dm3. Jeżeli zakaz był czasowy, możliwe byłoby to po upływie połowy czasu, a w przypadku zakazów dożywotnich – po upływie 10 lat. Komisja zaproponowała ponadto, by także wobec osób prowadzących samochód bez prawa jazdy (co jest wykroczeniem) można było orzec zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawozdanie przedstawi poseł Jarosław Pięta.

Leczenie skazanych i aresztowanych bez obecności funkcjonariuszy służby więziennej


Taką zmianę przewiduje rozpatrywany  w drugim czytaniu senacki projekt zmian w Kodeksie karnym wykonawczym. Zgodnie z senacką propozycją funkcjonariusz, który nie wchodzi w skład personelu medycznego, nie będzie obecny podczas udzielania świadczeń zdrowotnych skazanemu i tymczasowo aresztowanemu. W odniesieniu do osób skazanych zasada ta nie będzie obowiązywać w trzech przypadkach: gdy pomoc jest udzielana skazanemu uznanemu za stwarzającego zagrożenie, gdy personel medyczny wystąpi o taką asystę ze względów bezpieczeństwa oraz w sytuacji, gdy świadczenie zdrowotne jest udzielane poza terenem zakładu karnego. W przypadku osób tymczasowo aresztowanych funkcjonariusze będą obecni podczas leczenia aresztowanych, uznanych przez komisję penitencjarną za stwarzających poważne zagrożenie, a także tych, którzy jeszcze przed tą komisją nie stanęli. Projekt wykonuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 26 lutego 2014 r. (sygn. akt K 22/10). Trybunał zakwestionował przepis nakazujący obecność funkcjonariuszy podczas udzielania świadczeń zdrowotnych także w przypadkach, gdy nie jest to konieczne oraz brak ustawowego określenia okoliczności umożliwiających odstąpienie od tego nakazu. Pierwsze czytanie odbyło się 26 listopada 2014 r. podczas 80. posiedzenia Sejmu. Projekt trafił do dalszych prac w Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach, która skierowała go do Podkomisji Stałej do spraw nowelizacji prawa karnego. Podkomisja przyjęła sprawozdanie 13, a komisja 14 stycznia 2015 r. Komisja zaproponowała skrócenie vacatio legis: zgodnie z pierwotną propozycją ustawa miała wejść w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Komisja zaproponowała, by nastąpiło to następnego dnia po jej publikacji. Pozostałe poprawki mają charakter redakcyjny. Na posiedzeniu Sejmu sprawozdanie przedstawi poseł Zenon Durka.

Nowy system dopłat bezpośrednich dla rolników


Wprowadzają go przepisy zaproponowane w rządowym projekcie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego. Nowy system jest zgodny z unijnym rozporządzeniem nr 1307/2013, a jego zasadniczym celem jest wspieranie rolników, przeciwdziałanie wzrostowi cen żywności i zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego. W myśl projektu wsparcie będzie realizowane za pomocą wszystkich rodzajów płatności: jednolitej płatności obszarowej, płatności za zazielenienie, płatności dla młodych rolników, płatności dodatkowej, płatności związanych do powierzchni upraw, płatności związanych do zwierząt, płatności dla małych gospodarstw i płatności niezwiązanej do tytoniu. Wnioski o przyznanie płatności będzie można składać od 15 marca do 15 maja. Projekt przewiduje, że wysokość płatności obszarowej w danym roku kalendarzowym będzie równa iloczynowi powierzchni obszaru zatwierdzonego do danej płatności i stawki tej płatności na 1 ha. Z kolei wysokość płatności związanych do zwierząt będzie określana jako iloczyn liczby zwierząt zatwierdzonych do danej płatności i stawki na 1 sztukę. Płatność za zazielenienie zakłada m.in. wynagradzanie za zachowanie bioróżnorodności i ochronę ekosystemów. Celem płatności dla młodych rolników jest ułatwienie im zakładania działalności i dostosowanie strukturalne ich gospodarstw rolnych po rozpoczęciu działalności. Te pieniądze będą przysługiwać do powierzchni gruntów objętych obszarem zatwierdzonym dla tego rolnika do jednolitej płatności obszarowej, nie większej niż 50 ha. Z kolei płatność dodatkowa ma być przyznawana rolnikowi, jeżeli łączna powierzchnia gruntów objętych obszarem zatwierdzonym dla niego do jednolitej płatności obszarowej jest większa niż 3 ha. Będzie przysługiwać do powierzchni gruntów objętych obszarem zatwierdzonym do jednolitej płatności obszarowej będących w posiadaniu rolnika nie większej niż 30 ha i pomniejszonej o 3 ha. Natomiast płatności związane będą przysługiwać do powierzchni upraw roślin wysokobiałkowych, ziemniaków skrobiowych, buraków cukrowych, pomidorów, chmielu, owoców miękkich (truskawek lub malin), lnu lub konopi włóknistych. Płatności związane do powierzchni upraw ziemniaków skrobiowych, buraków cukrowych i pomidorów mają być przyznawane rolnikowi, jeżeli zawarł umowę na daną uprawę. Płatności związane do zwierząt będą przysługiwać do bydła młodego (w wieku do 24 miesięcy), krów, owiec i kóz. Płatność dla małych gospodarstw będzie mogła wynieść maksymalnie 1250 euro. Rolnicy uczestniczący w systemie  dla małych gospodarstw nie będą podlegać sankcjom z tytułu nieprzestrzegania zasady wzajemnej zgodności oraz będą zwolnieni z praktyk zazielenienia. Płatność niezwiązana do tytoniu ma zapobiegać nagłemu i znaczącemu zmniejszeniu poziomu pomocy w sektorze, który dotychczas był wspierany płatnościami krajowymi, a w ramach nowego systemu nie może być wspierany płatnością sektorową z budżetu UE. Wsparcie nie będzie przyznawane rolnikom nieaktywnym zawodowo. Projekt przewiduje też, że badanie „aktywności zawodowej” obejmie wyłącznie rolników, których kwota płatności bezpośrednich przekracza 5000 euro i wykonują oni dodatkowo określone rodzaje działalności nierolniczej (np. administrowanie stałymi terenami sportowymi). Rząd przyjął projekt 30 grudnia 2014 r. Do Sejmu wpłynął on 14 stycznia 2015 r. Tego dnia został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, które odbyło się 27 stycznia 2015 r. Komisja przyjęła projekt z poprawkami głównie o charakterze doprecyzowującym. Sprawozdawcą komisji będzie poseł Artur Dunin.

Za długi spadkowe odpowiesz do wysokości dziedziczonego majątku


To zasada wprowadzana przez rozpatrywany w drugim czytaniu projekt, który powstał w Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach w wyniku wspólnego rozpatrzenia: rządowego projektu nowelizacji Kodeksu cywilnego, Kodeksu postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw, a także poselskiego projektu nowelizacji Kodeksu cywilnego. Obecnie, w ciągu 6 miesięcy od dnia, kiedy spadkobierca dowiaduje się o spadku, może złożyć oświadczenie o jego przyjęciu lub odrzuceniu. Spadek można przyjąć: bez ograniczenia odpowiedzialności za długi (przyjęcie proste) lub z jej ograniczeniem (przyjęcie z dobrodziejstwem inwentarza). Jeśli spadkobierca odrzuci spadek, to nic nie dziedziczy, w tym także długów. Jeśli w ustawowym terminie nie złoży oświadczenia o swojej decyzji, automatycznie dziedziczy wszystko łącznie ze zobowiązaniami. W praktyce, jeśli spadkobierca nie zna przepisów i nie złoży oświadczenia o odrzuceniu spadku lub o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza, to nieświadomie odziedziczy zadłużony spadek i będzie odpowiadał całym swoim majątkiem za zobowiązania zmarłego, np. niespłacone kredyty. Projekt przewiduje, że jeśli spadkobierca w ciągu 6 miesięcy od dnia, gdy dowiedział się o spadku, nie złoży oświadczenia o jego odrzuceniu lub przyjęciu, wtedy będzie to oznaczało przyjęcie spadku z dobrodziejstwem inwentarza, czyli z ograniczeniem odpowiedzialności za długi. Ponadto w projekcie zapisano zmianę zasady ustalania stanu majątku spadkowego. Obecnie ustala go komornik sądowy, co oznacza wysokie koszty dla spadkobierców. W projekcie zaproponowano, aby spadkobiercy przyjmujący spadek z dobrodziejstwem inwentarza mogli sami składać – w sądzie lub u notariusza – „prywatny” wykaz inwentarza na formularzu przygotowanym przez Ministra Sprawiedliwości. Projekt chroni też prawa wierzycieli spadkodawcy – jeśli nie zgadzaliby się oni z „prywatnym” wykazem inwentarza sporządzonym przez spadkobierców, wówczas spis inwentarza sporządzałby na wniosek wierzycieli komornik. Rządowe propozycje zmian aktualnych przepisów wpłynęły do laski marszałkowskiej 26 sierpnia 2014 r. Projekt 29 sierpnia 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu, które odbyło się 25 września 2014 r. Natomiast drugi z projektów wniosła 29 października 2012 r. grupa posłów KP Solidarna Polska. 14 grudnia 2012 r. projekt skierowano do pierwszego czytania na forum Sejmu – przeprowadzono je 8 lutego 2013 r. Prace nad obydwoma projektami były kontynuowane w Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach, która zdecydowała o ich łącznym rozpatrzeniu, uznając za wiodący projekt rządowy. 15 stycznia 2015 r. komisja przyjęła sprawozdanie z poprawkami doprecyzowującymi, legislacyjnymi i redakcyjnymi. Sprawozdawcą komisji będzie poseł Borys Budka.

Działkowcy nie będą musieli rozbierać altan. Zmiany w prawie budowlanym


Kolejnym punktem 86. posiedzenia Sejmu będzie drugie czytanie obywatelskiego projektu nowelizacji ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma chronić altany postawione na terenie rodzinnych ogrodów działkowych przed rozbiórką. Jest konsekwencją orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 stycznia 2014 r. Orzeczenie to spowodowało, że działkowiec, który zbudował na działce obiekt w myśl prawa budowlanego (o właściwych wymiarach), ale niezgodnie z definicją altany przyjętą przez NSA (o innej konstrukcji) otrzymał nakaz rozbiórki. Autorzy projektu wskazują, że bez zmiany prawa zarzut dopuszczenia się samowoli budowlanej może dotyczyć ok. 900 tys. działkowców. Dlatego też projekt m.in. wprowadza definicję „altany działkowej” (do tej pory w porządku prawnym była tylko kategoria „altany”). Będzie to wolno stojący budynek rekreacyjno-wypoczynkowy położony na terenie działki w rodzinnym ogrodzie działkowym. Jego powierzchnia będzie mogła wynieść maksymalnie 35 m2, a wysokość 4-5 m. Projekt nie zmienia zatem stosowanych obecnie w praktyce kryteriów dotyczących powierzchni i wysokości altan. Umożliwi jednak legalizację obiektów zagrożonych teraz rozbiórką, które będą spełniać wymagania zapisane w nowelizacji. Projekt wniósł do Sejmu 27 października 2014 r. Komitet Inicjatywy Ustawodawczej „Stop rozbiórkom altan”. Pierwsze czytanie odbyło się 18 grudnia 2014 r. W związku ze zgłoszonymi poprawkami projekt został skierowany do Komisji Infrastruktury. 15 stycznia 2015 r.  komisja przyjęła sprawozdanie, w którym wnosi o przyjęcie projektu z poprawkami. Zaproponowała m.in. rozszerzenie definicji „altany działkowej” o inne obiekty budowlane pełniące funkcję rekreacyjno-wypoczynkową. Zarekomendowano także zmianę sposobu obliczania powierzchni altan działkowych. Nie będą do niej wliczane tarasy, werandy oraz ganki, jednak tylko w przypadku gdy ich powierzchnia nie przekroczy 12 m2. Kolejne zmiany zaproponowano do przepisów przejściowych. Zgodnie z nimi postępowania niezakończone ostateczną decyzją o nakazie rozbiórki altan działkowych do dnia wejścia w życie projektowanej ustawy zostaną umorzone. Jednocześnie w przypadku wątpliwości, czy dany obiekt budowlany spełnia  kryteria altany działkowej, jego właściciel będzie mógł wystąpić do nadzoru budowlanego z wnioskiem o wydanie zaświadczenia potwierdzającego zgodność z nowymi przepisami. Za ten wniosek nie będzie pobierana opłata skarbowa. Ponadto, wygasnąć mają wydane już ostateczne decyzje o nakazie rozbiórki altan. Sprawozdanie komisji na posiedzeniu Sejmu przedstawi posłanka Aldona Młyńczak.

Rządowy projekt zmian w walce z oszustwami podatkowymi: uchylania się od zapłaty lub wyłudzania VAT


Zaproponowany przez rząd projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych ma ograniczyć nadużycia związane z odliczaniem VAT, w szczególności, jak podkreśla rząd, wyłudzenia i przypadki unikania opodatkowania. Projekt dostosowuje polskie przepisy do prawa unijnego. Doprecyzowane zostaną m.in. regulacje dotyczące tzw. ulgi na złe długi, jak uzasadnia rząd, poprzez zmniejszenie asymetrii w jej stosowaniu przez wierzyciela i dłużnika. Mechanizm ten dotyczy płatności, które nie zostały uregulowane w ciągu 150 dni od upływu terminu określonego w umowie lub na fakturze. Z ulgi nie można skorzystać, jeżeli dłużnik jest w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji. Projekt przewiduje, że dłużnik nie będzie zobowiązany do korekty odliczonego wcześniej  podatku naliczonego, jeżeli w ostatnim dniu miesiąca w którym upływa 150. dzień od dnia upływu terminu płatności np. faktury, będzie w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji. W praktyce oznacza to, że odliczony przez dłużnika VAT naliczony będzie podlegał zgłoszeniu do masy upadłości, a wierzyciel właśnie w ten sposób będzie miał większą szansę na odzyskanie zaległych kwot. Projekt przewiduje też rozszerzenie tzw. mechanizmu odwróconego obciążenia dla niektórych towarów. Umożliwia on przeniesienie obowiązku rozliczenia podatku z dostawcy na nabywcę. Objęte nim miałyby być dodatkowo m.in. telefony komórkowe, laptopy, tablety i konsole do gier. Projekt nakłada też na sprzedawców obowiązek składania w urzędzie skarbowym informacji podsumowujących dokonane transakcje. Informacja będzie zawierać m.in. łączną wartość dostaw lub usług. Projekt nowelizacji zakłada też zmiany w zakresie metody odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do zakupionych towarów i usług wykorzystywanych w działalności mieszanej. Wybrana przez podatnika metoda odliczenia będzie musiała odpowiadać specyfice danej działalności gospodarczej. Rząd przyjął projekt na posiedzeniu 30 grudnia 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 14 stycznia br. i tego samego dnia został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu plenarnym. W imieniu rządu projekt uzasadni Minister Finansów.

Zwolnienie od opłaty skarbowej odpisów skróconych aktów stanu cywilnego dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny


To przewiduje rozpatrywany przez posłów w pierwszym czytaniu poselski projektem nowelizacji ustawy o opłacie skarbowej. Dzięki proponowanej zmianie odpisy skróconych aktów stanu cywilnego wydawane posiadaczom Karty Dużej Rodziny pozostaną zwolnione z opłaty skarbowej (22 zł) po 1 marca 2015 r. Zwolnienie tych osób z jej uiszczania zostało wprowadzone ustawą z 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny, która weszła w życie 1 stycznia bieżącego roku. Teraz odpowiednie zapisy zapewniające utrzymanie zwolnienia zostaną wprowadzone do ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego, wchodzącej w życie z początkiem marca br. Projekt wpłynął do Sejmu 16 stycznia 2015 r. jako inicjatywa grupy posłów KP PO. 29 stycznia 2015 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt uzasadni posłanka Magdalena Kochan.

Korzystne zmiany dotyczące refundacji składek za niepełnosprawnych przedsiębiorców i rolników


Będą one możliwe dzięki rozpatrywanemu w drugim czytaniu projektowi zmian w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, który powstał na podstawie dwóch propozycji: senackiej (druk nr 2771) oraz poselskiej (druk nr 2610). Wychodzi on naprzeciw oczekiwaniom osób niepełnosprawnych, ich opiekunów i pracodawców zatrudniających takie osoby. W obu projektach wyjściowych (senackim i poselskim) znalazły się propozycje, by osoby niepełnosprawne prowadzące działalność gospodarczą, opłacające z tego tytułu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, miały prawo do ich refundacji z PFRON także w przypadku, gdy spóźnili się z ich opłaceniem. Ten sam mechanizm ma objąć opłacane przez niepełnosprawnych rolników lub rolników płacących je za niepełnosprawnego domownika składki: wypadkowe, chorobowe, macierzyńskie oraz emerytalno-rentowe. W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika, interesem publicznym, względami gospodarczymi lub społecznymi część lub całość zaległej składki może być umorzona, rozłożona na raty lub termin jej płatności może być odroczony. Mechanizmy te mają także objąć odsetki od nienależnie pobranych kwot dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Projekty wpłynęły do Sejmu: 6 czerwca (poselski, autorstwa grupy posłów PiS) oraz 8 sierpnia 2014 r. (senacki). Oba zostały skierowane do pierwszego czytania w Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Miało to miejsce odpowiednio 15 lipca i 26 września 2014 r. Pierwsze czytania odbyły się odpowiednio 28 sierpnia i 8 października 2014 r. Oba projekty trafiły do Podkomisji Stałej do spraw rynku pracy. Komisja podjęła uchwałę o ich wspólnym rozpatrywaniu. Jako wiodący został wybrany projekt senacki. Podkomisja przyjęła sprawozdanie 13, a komisja 15 stycznia 2015 r. Komisja wnosi o przyjęcie projektu z poprawkami. Zaproponowała m.in., by rozwiązanie uprawniające do refundacji nieterminowo opłaconych składek weszło w życie 1 października 2015 r. Ponadto komisja doprecyzowała, że refundacja składek będzie możliwa jedynie wówczas, gdy opóźnienie w ich opłaceniu nie przekracza 14 dni. Na posiedzeniu Sejmu sprawozdanie przedstawi posłanka Izabela Katarzyna Mrzygłocka.

Nowy fundusz pomocy dla rolników dotkniętych znacznym spadkiem dochodów


Utworzenie Funduszu Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów Rolniczych przewiduje rządowy projekt ustawy w tej sprawie, nad którym posłowie rozpoczną prace. Projekt ma zapewnić rolnikom stabilne dochody w sytuacji, kiedy nie otrzymują zapłaty za sprzedane produkty rolne lub jest ona znacznie niższa. Fundusz będzie wyodrębnionym rachunkiem bankowym administrowanym przez Agencję Rynku Rolnego. Podstawą jego funkcjonowania mają być wpłaty w wysokości 0,2 proc. wartości netto kupowanych produktów rolnych. Pieniądze będą odprowadzać m.in. firmy skupujące. Ponadto dochodami Funduszu będą odsetki bankowe od zgromadzonych środków oraz oprocentowanie lokat, zapisy i darowizny, inne dochody oraz środki odzyskane przez Fundusz z tytułu roszczeń po wypłacie rekompensat. Środki zgromadzone w Funduszu będą wypłacane producentom rolnym jako rekompensaty w sytuacji, gdy w gospodarstwie rolnym, rybackim lub w dziale specjalnym produkcji rolnej dochody obniżą się o ponad 30 proc. w stosunku do średniego rocznego dochodu z ostatnich trzech lat albo z wybranych trzech lat w ostatnich pięciu latach, ale bez najwyższych i najniższych wartości. Spadek dochodów w gospodarstwie może być spowodowany m.in. przez klęski żywiołowe czy nieuzyskanie zapłaty za towar oraz gdy dochody zaczną spadać z powodu obniżki cen produktów rolnych, wywołanej np. przez spekulacje rynkowe. Rekompensata będzie przysługiwać także w przypadku niezapłacenia rolnikowi za nabyte produkty rolne. Wnioski o wypłatę rekompensat będzie przyjmował oddział terenowy Agencji Rynku Rolnego od 1 lutego do 31 marca. Rekompensata będzie mogła pokryć maksymalnie 70 proc. utraconych dochodów netto. Rząd przyjął projekt 7 stycznia 2015 r. Do Sejmu wpłynął on 14 stycznia 2015 r. Tego samego dnia został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Uzasadnienie przedstawi Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Zbliżenie Gruzji do UE – sejmowe prace nad ratyfikacją umowy stowarzyszeniowej


Izba rozpatrzy także w drugim czytaniu rządowy projekt ustawy upoważniającej prezydenta do ratyfikowania umowy stowarzyszeniowej między Unią Europejską a Gruzją. Układ stowarzyszeniowy został sporządzony w Brukseli 27 czerwca 2014 r. Negocjacje jego treści rozpoczęły się w lipcu 2010 r. i trwały 3 lata. Stowarzyszenie ma pomóc w pogłębieniu dialogu politycznego i gospodarczego oraz wzmocnić pokój i stabilizację. Układ ma na celu integrację gospodarczą Gruzji z UE poprzez zwiększenie wymiany handlowej oraz dostosowanie prawa do przepisów wspólnotowych w sferze gospodarki i handlu. Zgodnie z umową strony porozumienia wzajemnie otworzą swoje rynki dla towarów i usług. Gruzja zobowiązana będzie do dalszych reform w polityce handlowej, w tym m.in. dostosowania norm dotyczących higieny produktów rolnych oraz przepisów dotyczących produktów przemysłowych. Układ wyznacza też cele w zakresie pogłębionego i wzmocnionego dialogu politycznego, zmierzające do zbliżenia w polityce zagranicznej i bezpieczeństwa. W obszarze sprawiedliwości, wolności i bezpieczeństwa szczególny nacisk położony jest na praworządność oraz wzmocnienie instytucji i praktyk sądowych. Stowarzyszenie przewiduje m.in. współpracę sektorową, wsparcie kluczowych reform, ożywienie i wzrost gospodarczy, realizację zasad dobrego rządzenia i współpracy sektorowej w obszarach takich jak: energia, transport, ochrona środowiska, współpraca małych i średnich przedsiębiorstw oraz przedsiębiorstw przemysłowych. Układ zastąpi obecnie obowiązującą umowę  o Partnerstwie i Współpracy między Wspólnotami Europejskimi a Gruzją z 22 kwietnia 1996 r. Projekt ustawy o ratyfikacji Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Gruzją, z drugiej strony został przyjęty przez rząd w trybie obiegowym 17 listopada 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 12 grudnia 2014 r., a następnie 13 stycznia br. został skierowany do pierwszego czytania w Komisjach: do Spraw Unii Europejskiej oraz Spraw Zagranicznych.

Komisyjny projekt uchwały upamiętniającej prof. Halinę Szwarc – inicjatorkę i założycielkę pierwszego Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Polsce


Projekt przygotowali posłowie zasiadający w Komisji Polityki Senioralnej. Uchwała jest związana z 40. rocznicą założenia pierwszego w Polsce Uniwersytetu Trzeciego Wieku (UTW). Autorzy dokumentu przypominają, że inicjatorka tego przedsięwzięcia – prof. Szwarc była lekarzem geriatrą, naukowcem, wykładowcą akademickim i społecznikiem. Posłowie wnioskodawcy zwracają uwagę, że dzięki zapoczątkowanej przez nią idei, niespotykanej w takiej skali nigdzie na świecie, dziś w Polsce działa 500 UTW, które pozwalają 150 tys. słuchaczy – seniorów cieszyć się aktywnością. Projekt uchwały podkreśla też rolę Uniwersytetów Trzeciego Wieku dla edukacji i aktywności społecznej osób starszych. Dokument wskazuje też na misję i osiągnięcia inicjatorki UTW. Halina Szwarc urodziła się 5 maja 1923 r. Zmarła 28 maja 2002 r. Za służbę m.in. dla wywiadu antyhitlerowskiego została odznaczona orderem wojskowym Virtuti Militari. Projekt uchwały wpłynął do Sejmu 17 grudnia 2014 r. Następnie 13 stycznia br. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Polityki Senioralnej. 15 stycznia br. przeprowadzono pierwsze czytanie i przyjęto sprawozdanie wraz z poprawkami redakcyjnymi. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Michał Szczerba.

Informacja o działaniach rządu w czasie włoskiego przewodnictwa w Radzie UE


Posłowie będą też pracować nad przedstawioną przez rząd już po raz 22. informacją w sprawie udziału Polski w pracach Unii Europejskiej. Tym razem dokument podsumowuje włoskie przewodnictwo w Radzie UE (lipiec-grudzień 2014 r.) i aktywność polskiego rządu w tym okresie. Zdaniem rządu najważniejsze z perspektywy Polski są m.in.: unijne inicjatywy na rzecz pobudzenia inwestycji (publicznych i prywatnych), wzrostu gospodarczego i miejsc pracy, a także określenie ram polityki klimatyczno-energetycznej do roku 2030 oraz działania na rzecz unii energetycznej. W dokumencie podkreślono, że Polska była aktywnym uczestnikiem toczących się prac oraz inicjatorem istotnych dyskusji w tym m.in. w zakresie inwestycji, energii, klimatu, środowiska i rynku wewnętrznego. Polska zaproponowała np. koncepcję stworzenia Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji, który finansowałby projekty o zasięgu transgranicznym. Prezydencja Włoch przypadła na okres zmian kadrowych w instytucjach UE: wyboru nowego składu Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej i zmiany na stanowisku przewodniczącego Rady Europejskiej. Jak czytamy w dokumencie, Włochy wykorzystały nowe kadencje instytucji UE do rozpoczęcia debat na temat zmian i innowacji w funkcjonowaniu wspólnoty (tzw. fresh start). Zdaniem rządu ważnym punktem przewodnictwa były również prace nad rozwojem i bezpieczeństwem rynku cyfrowego. Polska poparła m.in. jak najszybsze zniesienie opłat roamingowych. W zakresie zmian w polityce migracyjnej Polska poparła m.in. konkluzje oraz ogólny kierunek prac prezydencji na rzecz walki z nielegalną imigracją oraz związaną z nią przestępczością. Rada Ministrów podkreśla też jednolite stanowisko państw członkowskich w reakcji na wydarzenia na Ukrainie i decyzje o zaostrzeniu sankcji wobec Rosji. Informacja rządu w sprawie udziału w pracach UE w czasie włoskiej prezydencji została przyjęta przez Komitet do Spraw Europejskich 9 stycznia 2015 r. i tego samego dnia wpłynęła do Sejmu. 12 stycznia br. dokument został skierowany do rozpatrzenia w Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Komisja rozpatrzyła Informację 14 stycznia br. i rekomenduje Sejmowi podjęcie uchwały o jej przyjęciu. Sprawozdanie Komisji przedstawi posłanka Agnieszka Pomaska.

Propozycje zmian w Kodeksie wyborczym – m.in. kadencyjność PKW, przezroczyste urny i nagrywanie prac komisji wyborczych


Przewidują to rozpatrywane w pierwszym czytaniu dwie propozycje zmian – prezydencka i poselska. Projekt prezydenta zakłada m.in., że 10 dni przed wyborami każdy wyborca zostanie pisemnie zawiadomiony o miejscu, dacie i godzinie głosowania, a także o sposobie głosowania i wymogach, które należy spełnić, by głos był ważny. Obowiązek wysłania takich powiadomień ma należeć do wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Karty do głosowania mają być co do zasady pojedynczymi kartkami z nadrukiem wyłącznie na jednej stronie. Posłowie SLD w swoim projekcie proponują m.in., by karta do głosowania mogła mieć postać broszury tylko wówczas, gdy liczba list lub kandydatów uniemożliwia ich wydrukowanie na jednej karcie. W obydwu projektach wnioskodawcy chcą, aby na kartach znalazły się informacje o tym, kiedy głos jest ważny. Wnioskodawcy obu projektów proponują dodatkowo, by ścianki urn wyborczych były przezroczyste. Ponadto posłowie chcą zapisać w ustawie, że urna powinna być w stanie pomieścić karty do głosowania nawet przy 100 proc. frekwencji. Jeżeli jest mniejsza, w lokalu wyborczym powinna znajdować się urna pomocnicza. Dla zagwarantowania tajności głosowania w lokalach wyborczych będą dostępne koperty, do których wyborcy będą mogli włożyć karty do głosowania. Zgodnie z projektem prezydenckim liczenie głosów w obwodowych komisjach wyborczych będzie mogło być nagrywane przez mężów zaufania. Posłowie proponują, by w komisjach wyborczych była zainstalowana kamera relacjonująca przebieg głosowania oraz ustalania wyników. Podgląd z tej kamery powinien być dostępny w BIP gminy. Ponadto zgodnie z projektem prezydenckim treść protokołów obwodowych komisji wyborczej ma być uzupełniona o przyczyny nieważności głosów – taki sam postulat znalazł się w projekcie poselskim. W projekcie prezydenta znalazła się także propozycja uzależnienia liczby członków obwodowych komisji wyborczych, zgłaszanych przez poszczególne komitety, od liczby mieszkańców w danym obwodzie. Ma to być odpowiednio: 6 członków przy obwodach do 1000 mieszkańców, od 6 do 8 członków dla obwodów liczących od 1001 do 2000 mieszkańców oraz od 8 do 10 członków przy obwodach największych, liczących od 2001 do 3000 mieszkańców. Projekt głowy państwa wprowadza dodatkowo kadencyjność członków Państwowej Komisji Wyborczej. Obecnie są oni powoływani bezterminowo, a zgodnie z projektem ich kadencja ma trwać 9 lat. Ponadto członkiem PKW będzie można być do ukończenia 70 lat, potem mandat będzie wygasał z mocy ustawy. Autorzy poselskiego projektu dodatkowo proponują, by dowolne znaki graficzne, a więc nie tylko „x”, umieszczane w kratce obok nazwiska kandydata były uznawane za ważnie oddane głosy, o ile intencja głosującego nie budzi wątpliwości. Wnioskodawcy proponują też zmiany dotyczące liczenia głosów: będzie musiało być przy nim obecne co najmniej ¾ członków komisji, a samo liczenie będzie musiało zostać przeprowadzone dwukrotnie. Kolejnym pomysłem posłów jest umożliwienie wyłonienia dostawcy oprogramowania do potrzeb wyborczych z pominięciem Prawa zamówień publicznych. W projekcie znalazła się także m.in. koncepcja zmiany zasad przydzielania mandatów w wyborach m.in. do Sejmu z systemu d’Hondta (sprzyjającego większym partiom) na Sainte-Laguë (lepiej odzwierciedlający poglądy wyborców). Prezydent proponuje, by przepisy te weszły w życie po upływie 14 dni od ich publikacji, z wyjątkiem regulacji dotyczących przezroczystych urn wyborczych i kopert w lokalach, które obowiązywałyby od 1 stycznia 2016 r. Projekt poselski zakłada, że przezroczyste urny powinny być gotowe na wybory odbywające się po roku od dnia ogłoszenia ustawy, a wymóg dotyczący instalacji kamer w komisjach – po czterech latach od ogłoszenia nowelizacji. Projekty wpłynęły do Sejmu 4 grudnia 2014 r. (poselski) oraz 8 stycznia 2015 r. (prezydencki). Do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu zostały skierowane odpowiednio 22 i 13 stycznia 2015 r. Wnioskodawców reprezentują: poseł Zbyszek Zaborowski oraz sekretarz stanu w KPRP Krzysztof Hubert Łaszkiewicz.

Nowe regulacje dotyczące wypłaty kompensaty państwowej dla ofiar m.in. przestępstw


W pierwszym czytaniu posłowie będą też pracować nad senackim projektem nowelizacji ustawy o państwowej kompensacie przysługującej ofiarom niektórych przestępstw oraz ustawy – Kodeks postępowania cywilnego. Kompensata będzie przysługiwać nie tylko w związku ze śmiercią ofiary przestępstwa, ale także wówczas, kiedy po dokonaniu przestępstwa ofiara lub jej najbliżsi zachorowali, a związana z tym niezdolność do pracy trwała dłużej niż 7 dni. Maksymalna kwota kompensaty ma być zwiększona z 12 tys. zł do 25 tys. zł, a w przypadku śmierci ofiary ma wynieść do 60 tys. zł. Zadośćuczynienie nie będzie mogło być przyznawane, jeżeli ofiara była współsprawcą czynu zabronionego. Projekt zakłada też, że wniosek o kompensatę będzie można złożyć w ciągu 3 lat od dnia pojawienia się skutków np. przestępstwa, nie później jednak niż 5 lat od dnia jego popełnienia. Senat podjął inicjatywę ustawodawczą na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich. 4 grudnia 2014 r. Izba druga podjęła uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy. 5 grudnia 2014 r. dokument wpłynął do Sejmu. 14 stycznia br. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Uzasadnienie projektu przedstawi senator Piotr Zientarski.

Zmiany w wysokości kwoty wolnej od podatku


Izba zajmie się również w pierwszym czytaniu poselskim projektem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Projekt podnosi wysokość rocznych dochodów, od której nie płaciłoby się podatku. Obecnie kwota wolna od podatku to 3.091 zł rocznie, a w myśl projektu miałaby ona wynosić dwunastokrotność ogłaszanego przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych minimum egzystencji dla jednoosobowego gospodarstwa pracowniczego. Do wyznaczenia kwoty wolnej od podatku stosowane byłoby minimum egzystencji sprzed dwóch lat, np. w 2015 r. brany byłby pod uwagę wskaźnik z 2013 r. Zgodnie z projektem podatnicy płaciliby PIT pomniejszony o 18 proc. tej kwoty. Kwota, o jaką można zmniejszyć podatek, byłaby publikowana 1 stycznia każdego roku na stronach internetowych Ministerstwa Finansów. Projekt wpłynął do Sejmu 22 października 2014 r. jako inicjatywa ustawodawcza KP Twój Ruch. 15 grudnia 2014 r. został on skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt uzasadni poseł Sławomir Kopyciński.

95-lecie odzyskania przez Polskę dostępu do Bałtyku – posłowie uczczą rocznicę


10 lutego 1920 r. gen. broni Józef Haller na rozkaz naczelnika państwa Józefa Piłsudskiego wrzucił w wody Zatoki Puckiej platynowy pierścień, przekazany przez gdańską Polonię, jako symboliczny akt odzyskania przez Polskę Wybrzeża. Dla uczczenia tamtych wydarzeń planowane jest podjęcie przez Sejm uchwały w sprawie upamiętnienia 95. rocznicy zaślubin Polski z morzem. Projekt dokumentu przedstawiło Prezydium Sejmu. W projekcie podkreślono, że odzyskanie przez Polskę dostępu do Morza Bałtyckiego zapoczątkowało społeczny zryw, który zaowocował m.in. budową portu morskiego w Gdyni, a także odbudową szeroko rozumianej gospodarki morskiej. – Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, upamiętniając 95. rocznicę zaślubin Polski z morzem, składa wszystkim ludziom morza wyrazy uznania za codzienny trud włożony w budowanie pozycji Polski jako kraju położonego nad morzem – czytamy w projekcie uchwały. Projekt wpłynął do Sejmu 20 stycznia 2015 r. i tego dnia został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Izby.

Łatwiejsze gromadzenie dokumentacji archiwalnej w postaci elektronicznej


Piątkowy blok głosowań obejmie m.in. trzecie czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. Nowe rozwiązania ułatwią gromadzenie, zarządzanie i przechowywanie dokumentacji w postaci elektronicznej. Mają też usprawnić przechodzenie na system elektronicznego zarządzania zasobami. Ponadto projekt upraszcza zasady obowiązujące przy gromadzeniu i zarządzaniu dokumentacją związaną z wykonywaniem zadań z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa. Proponowana nowelizacja porządkuje także przepisy dotyczące statusu pracowników archiwów państwowych i Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych. Drugie czytanie projektu odbyło się na posiedzeniu Sejmu 14 stycznia br. Zgłoszona na tym etapie poprawka przewidująca usunięcie z projektu przepisu rozszerzającego kompetencje ministra kultury dotyczące łączenia archiwów państwowych trafiła do Komisji: Administracji i Cyfryzacji oraz Kultury i Środków Przekazu w celu jej zaopiniowania. Komisje rozpatrzyły poprawkę i wnoszą o jej odrzucenie. Sprawozdanie z prac komisyjnych przedstawi poseł Piotr Tomański.

W głosowaniach zaplanowanych na ostatni dzień 86. posiedzenia Sejmu posłowie podejmą decyzję w sprawie wniosku o odrzucenie rządowego sprawozdania z realizacji „Krajowego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie” w 2013 r. 4 grudnia 2014 r. Komisja Polityki Społecznej i Rodziny zarekomendowała przyjęcie sprawozdania. 16 stycznia br. dokument był przedmiotem debaty na posiedzeniu plenarnym. W trakcie dyskusji KP Prawo i Sprawiedliwość złożył wniosek o jego odrzucenie.

Ponadto Sejm ma zagłosować nad kandydaturą Piotra Pszczółkowskiego na członka Trybunału Stanu.

Profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych w latach 2011-2012 – o działaniach rządu i samorządów


Izba zapozna się również z przedstawionymi przez Radę Ministrów sprawozdaniami z wykonywania ustawy z 26 października 1982 r. o wychowywaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w latach 2011 i 2012. Dokumenty podsumowują działania rządu oraz samorządów mające na celu m.in. ograniczenie spożywania alkoholu przez dzieci i młodzież, zmniejszenie problemu nietrzeźwych kierowców na drogach oraz ograniczenie nielegalnej reklamy i promocji napojów alkoholowych. Sprawozdania wskazują, że w 2012 r. spożycie 100 proc. alkoholu w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyniosło 9,16 l i było o 0,09 l niższe niż w 2011 r. (9,25 l). W 2012 r. na dofinansowanie lecznictwa odwykowego w ramach gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych przeznaczono łącznie 33.008.393 zł, a w 2011 r. 36.823.367. Wzrosła ogólna wartość umów NFZ z placówkami leczenia uzależnienia od alkoholu – w 2012 r. było ich 374.490.115 zł, natomiast w roku 2011 – 341.695.789 zł. Z danych NFZ za 2012 r. wynika, że w placówkach leczenia uzależnienia od alkoholu leczono 289.432 pacjentów. W roku 2011 liczba ta wynosiła 265.305. W ramach działalności informacyjnej i edukacyjnej wzrosła liczba dzieci i młodzieży biorącej udział w profilaktycznych działaniach środowiskowych podejmowanych  przez samorządy. W 2012 r. uczestniczyło w nich 673.490 osób (w 2011 r. – ok. 619 tys.). W ramach eliminowania nielegalnej reklamy napojów alkoholowych gminy skierowały do sądu 3 wnioski w 2012 r. (42 w 2011 r.). Podjęły one także 78 interwencji (180 w 2011 r.). Spadła liczby interwencji policji z wykorzystaniem procedury „Niebieskiej Karty” (w związku z podejrzeniem zaistnienia przemocy w rodzinie) z 70.867 w 2011 r. do 51.292 w 2012 r. W 2012 r. policjanci poddali badaniom na zawartość alkoholu 7.383.915 uczestników ruchu, w wyniku czego ujawniono 171.020 przypadków kierujących pod wpływem alkoholu (jest to o 7,2 proc. mniej niż w 2011 r.). W związku z podjętymi działaniami zatrzymano 39.318 praw jazdy, czyli o 1,4 proc. więcej niż w 2011 r. W porównaniu do 2011 r. nastąpił wzrost o 3 proc. w stosunku do ogółu zatrzymanych praw jazdy. Jednocześnie w porównaniu z rokiem 2011 w 2012 r. nastąpił spadek o 14 proc. liczby wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców. W sprawozdaniach zwrócono uwagę na konieczność kontynuowania działań zmierzających m.in. do: zmniejszania dostępności do alkoholu, rozwijania programów profilaktycznych czy wzmocnienie działań mających na celu zmniejszenie problemu nietrzeźwych na drogach. Sprawozdania wpłynęły do Sejmu: za rok 2011 – 29 stycznia 2014 r., a za 2012 r. – 2 kwietnia 2014 r. Dokumenty zostały skierowane do rozpatrzenia: 4 lutego 2014 r. – za rok 2011 do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Zdrowia, a 10 kwietnia 2014 r. –  za rok 2012 do Komisji Zdrowia. 25 września 2014 r. komisje zarekomendowały przyjęcie obu sprawozdań. Dokumenty na posiedzeniu Sejmu przedstawi Minister Zdrowia. Stanowisko Komisji dotyczące sprawozdania za rok 2011 zaprezentuje poseł Tomasz Latos, a za rok 2012 poseł Maciej Orzechowski.

Podczas 86. posiedzenia Sejm wysłucha ponadto informacji bieżącej w sprawie stanowiska rządu wobec proponowanej przez prezydenta RP Bronisława Komorowskiego organizacji uroczystości obchodów 70. rocznicy zakończenia II wojny światowej na Westerplatte oraz ich wpływu na relacje polsko-rosyjskie. O przedstawienie informacji wnioskował KP Twój Ruch. Na posiedzeniu posłowie będą również zadawać przedstawicielom rządu pytania na temat aktualnych kwestii, m.in.  zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego, refundacji szczepionek przeciwko pneumokokom oraz meningokokom, zasadności sprzedaży spółki Polska Żegluga Bałtycka SA.

 

 

 

www.sejm.gov.pl