Trwa 28. posiedzenie Sejmu

Projekt budżetu państwa na 2017 r. i propozycje pomocy dla tzw. frankowiczów to tylko niektóre z punktów porządku obrad 28. posiedzenia Sejmu. Izba będzie również pracować np. nad powołaniem Krajowej Administracji Skarbowej oraz nad wprowadzeniem kary nawet 25 lat więzienia dla przestępców gospodarczych wyłudzających zwrot VAT. Sejm zajmie się też projektem zaostrzenia kar za przestępstwa wobec najmłodszych. W głosowaniach Izba podejmie m.in. decyzję w sprawie wniosków o uchylenie immunitetu prezesowi NIK Krzysztofowi Kwiatkowskiemu.

Początek sejmowych prac nad projektami ustaw i uchwał

W Sejmie o projekcie ustawy budżetowej i okołobudżetowej na przyszły rok
W porządku obrad bieżącego posiedzenia jest rozpoczęcie prac nad planem finansów państwa w 2017 r. Rząd podkreśla, że głównym celem polityki budżetowej pozostaje utrzymanie stabilności finansów publicznych przy jednoczesnym wspieraniu wzrostu gospodarczego. Zgodnie z projektem ustawy budżetowej (druk nr 881) w przyszłym roku szacowane dochody wyniosą 325,4 mld zł, a wydatki nie będą wyższe niż 384,8 mld zł. Oznacza to, że deficyt budżetowy nie przekroczy 59,3 mld zł. Dochody budżetu środków europejskich wyniosą 60,2 mld zł, a wydatki – 69,8 mld zł. Istotne dane makroekonomiczne mają kształtować się następująco: wzrost gospodarczy wyniesie 3,6 proc., średnioroczna inflacja 1,3 proc., nominalny wzrost wynagrodzeń 5,0 proc., zatrudnienie wzrośnie o 0,7 proc. a spożycie prywatne (tj. w gospodarstwach domowych i sektorze instytucji niekomercyjnych) o 5,5 proc. Deficyt sektora finansów publicznych jest planowany na poziomie ok. 2,9 proc. PKB. Relacja państwowego długu publicznego do PKB wyniesie 51,4 proc. pod koniec 2016 r. i 52,3 proc. w 2017 r., a po przeliczeniu z zastosowaniem średnich kursów walut obcych i pomniejszeniu o kwotę wolnych środków służących finansowaniu potrzeb pożyczkowych – wyniesie odpowiednio 49,8 i 51,1 proc.
Dochody podatkowe wyniosą 301,2 mld zł, czyli o 9,4 proc. nominalnie więcej w stosunku do prognozowanego wykonania w 2016 r.; ich relacja do PKB ma wynieść 15,4 proc. i zwiększyć się w porównaniu od 2016 r. o 0,6 proc. Dochody niepodatkowe mają wynieść około 22,5 mld zł. Po stronie wydatkowej w projekcie budżetu na 2017 r. zapewniono m.in. środki na finansowanie programu „Rodzina 500+” – ok. 23 mld zł, podwyższenie od 1 marca 2017 r. najniższej emerytury do 1000 zł i wprowadzenie gwarantowanej podwyżki waloryzacyjnej o 10 zł i zwiększone nakłady na obronę narodową oraz infrastrukturę drogową i kolejową. W przyszłorocznym budżecie znajdą się też pieniądze na zwiększone wydatki na świadczenia rodzinne, głównie na kolejny etap weryfikacji świadczeń, tj. podwyższenie kryteriów dochodowych oraz niektórych kwot świadczeń (w tym zasiłków rodzinnych), dofinansowanie do bezpłatnych leków dla osób, które ukończyły 75 lat oraz większe dofinansowanie do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich.

Projekt tzw. ustawy okołobudżetowej, czyli ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na 2017 r. (druk nr  917) jest uzupełnieniem projektu budżetu na 2017 r. i zapewnia jego prawidłową realizację. Propozycje zmian wynikają z zapisów projektu budżetu. W zakresie świadczeń w sektorze finansów publicznych rząd proponuje utrzymanie na dotychczasowym poziomie podstaw naliczania odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla emerytów i rencistów – byłych żołnierzy oraz funkcjonariuszy innych służb mundurowych. Analogiczne rozwiązania mają też objąć pracowników uczelni publicznych oraz nauczycieli. W zakresie dotyczącym Funduszu Pracy rząd przeznaczył 1 mld 32 mln zł na staże i szkolenia lekarzy, dentystów, pielęgniarek i położnych. Projekt przewiduje ponadto umorzenie pożyczek udzielonych z budżetu państwa Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych, których termin spłaty przypada 31 marca 2017 r. Rząd podkreśla, że nie wpłynie to na wynik sektora finansów publicznych oraz na dług publiczny. W projekcie znalazło się też postanowienie, że polska składka członkowska w Konwencji Europejskiej Agencji Kosmicznej zostanie sfinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W pracach nad oboma dokumentami rząd reprezentuje Minister Finansów.

Zmiany w tegorocznym budżecie – przesunięcie na 2016 r. 9 mld zł na zaliczki na unijne dopłaty dla rolników
Rządowy projekt nowelizacji budżetu na 2016 r. (druk nr 916) ma umożliwić ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi wypłaty 70 proc. zaliczek na poczet płatności bezpośrednich dla producentów rolnych za 2016 r. w ramach wspólnej polityki rolnej. Ma to złagodzić negatywne skutki kryzysu na rynkach rolnych spowodowanego spadkami cen produktów rolnych, jako uboczny efekt embarga rosyjskiego. Proponowana zmiana polega na zmniejszeniu kwoty planowanych dochodów budżetu środków europejskich z tytułu wspólnej polityki rolnej w 2016 r. o ok. 9 mld zł i zwiększeniu deficytu budżetu środków europejskich o tę samą kwotę. Wnioskodawca zaznacza, że projekt dotyczy wyłącznie deficytu środków europejskich, więc nie ma on wpływu na deficyt sektora finansów publicznych według ESA2010 (Europejski System Rachunków Narodowych i Regionalnych). Rząd przypomina również, że zgodnie z rozporządzeniem unijnym państwa członkowskie mogą między 17 października a 30 listopada wypłacać zaliczki do 50 proc. w przypadku płatności bezpośrednich. W związku z trudną sytuacją na rynkach rolnych Komisja Europejska postanowiła o odstąpieniu od tej reguły – w tym roku państwa członkowskie mają możliwość zwiększenia do 70 proc. dopuszczalnej wysokości zaliczek na poczet płatności bezpośrednich.

Posłowie zajmą się trzema projektami dotyczącymi wsparcia dla posiadaczy walutowych kredytów hipotecznych: prezydenckim oraz dwoma poselskimi

Prezydencki projekt ustawy o zasadach zwrotu niektórych należności wynikających z umów kredytu i pożyczki (druk nr 811) dotyczy walutowych umów kredytowych zawartych od 1 lipca 2000 roku do 26 sierpnia 2011 roku, czyli do czasu wejścia „ustawy antyspreadowej”. Regulacjami mają zostać objęci konsumenci, a także te osoby prowadzące działalność gospodarczą, które nie dokonywały odpisów podatkowych w związku z kredytami. Wnioskodawca proponuje, by kredytobiorcy, którzy spłacają lub spłacili kredyt walutowy, mogli otrzymać zwrot kwot pobranych przez bank przy wymianie walut. O zwrot mogliby ubiegać się konsumenci, których spready pobierane były w wysokości wyższej niż rynkowa. Za taką byłaby uznana sytuacja, gdy np. bank naliczając spread ustalał kurs, różniący się więcej niż 0,5 proc. od kursu kupna czy sprzedaży waluty określanego przez NBP. Projekt zakłada, że spready byłyby zwracane od kredytu w wysokości  maksymalnie 350 tys. zł na jedną osobę. Konsumenci będą mieli 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy na złożenie wniosku w banku o udzielenie mu informacji o wysokości naliczanego spreadu. Bank będzie miał 30 dni na sporządzenie i przesłanie odpowiedzi, a kredytobiorcy rok na złożenie wniosku o zwrot spreadu. Uzasadnienie projektu przedstawi sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP Maciej Łopiński.

W łącznej dyskusji zostanie rozpatrzony też wniesiony przez grupę posłów KP Kukiz’15 poselski projekt ustawy o restrukturyzacji kredytów denominowanych lub indeksowanych do waluty innej niż waluta polska oraz o wprowadzeniu zakazu udzielania takich kredytów (druk nr 729). Projekt zakłada wprowadzenie zakazu udzielania kredytów w obcych walutach. Zgodnie z proponowanymi przepisami zawarte kredyty – nawet te, które zostały spłacone lub wypowiedziane – będzie można zrestrukturyzować, jeśli chodzi m.in. o kwotę kredytu czy wysokość rat. Wnioskodawcy proponują, by bank dokonywał przeliczenia kwoty kredytu w ten sposób, że wysokość kredytu – będąca podstawą naliczania opłat i odsetek, w konsekwencji również wysokości rat – byłaby ustalana na podstawie rzeczywiście wypłaconej kredytobiorcy kwoty w walucie polskiej. Kredyty byłyby przeliczane po kursie obowiązującym w dniu wypłaty pieniędzy, raty kredytowe natomiast po kursie z dnia dokonywania spłaty. Procedura restrukturyzacji rozpoczynałaby się złożeniem pisemnego wniosku do banku. Konsument miałby na to 2 lat od dnia wejścia w życie ustawy. Zgodnie z propozycjami, bank byłby zobowiązany w terminie 30 dni przedstawić kalkulację, w której będzie zawarta suma należnych spłat rat kredytu od dnia udzielenia kredytu do dnia notyfikacji, suma rat spłaconych przez kredytobiorcę, wysokość zadłużenia kredytobiorcy, oprocentowanie kredytu po restrukturyzacji oraz harmonogram spłat rat kredytu po restrukturyzacji na kolejne 12 miesięcy. Kredytobiorca następnie będzie mógł złożyć wniosek o restrukturyzację kredytu. Jeśli kredyt został spłacony, ewentualne nadpłaty wynikające z restrukturyzacji byłyby zwracane przez bank kredytobiorcy w ciągu 30 dni. Uzasadnienie projektu przedstawi poseł Andrzej Maciejewski.

W ramach tego samego punktu posłowie rozpatrzą w pierwszym czytaniu poselski projekt ustawy o szczególnych zasadach restrukturyzacji walutowych kredytów mieszkaniowych w związku ze zmianą kursu walut obcych do waluty polskiej (druk nr 877) wniesiony przez posłów z Platformy Obywatelskiej. Zgodnie z projektem kredytobiorca zadłużony w obcej walucie będzie mógł przewalutować swój dług po obecnym kursie. Najpierw jednak bank przeliczy, ile wynosiłaby wartość zadłużenia, gdyby ten kredyt był zaciągnięty w złotych przy parametrach z dnia udzielenia kredytu. Różnica w zadłużeniu – pomiędzy kredytem w obcej walucie i w polskim złotym – byłaby podzielona po połowie pomiędzy bank i kredytobiorcę. Na swoją połowę kosztów kredytobiorca mógłby otrzymać nowy kredyt. Oprocentowanie tego kredytu nie byłoby wyższe niż stopa referencyjna NBP. Na oprocentowanie reszty kredytu – równej wartości zadłużenia hipotetycznego kredytu w złotych –  składałaby się marża banku identyczna, jak dla kredytobiorców w złotych i obecny WIBOR. Przewalutowanie kredytu byłoby możliwe do 2020 r. Program miałby objąć osoby posiadające mieszkania nie większe niż 75 m kw. i domy do 100 m kw. Warunkiem jest, by mieszkanie było użytkowane na własne potrzeby. Te ograniczenia nie dotyczyłyby osób z trójką dzieci lub więcej. Projekt zakłada, że przez rok od jego wprowadzenia, z programu mogłyby skorzystać osoby, których relacja wartości kredytu do wartości zabezpieczenia przekracza 120 proc. (wskaźnik LTV określający wysokość kredytu w stosunku do wartości zabezpieczenia). W kolejnym roku funkcjonowania ustawy, z restrukturyzacji mogłyby skorzystać osoby z kredytami o LTV 100-120 proc., a później z ponad 80 proc. Uzasadnienie projektu przedstawi posłanka Krystyna Skowrońska.

Wyłudzanie VAT na podstawie fikcyjnych faktur będzie surowo karane
Zaproponowane przez rząd zmiany w Kodeksie karnym i innych aktach prawnych (druk nr 888) mają ułatwić pociągnięcie do odpowiedzialności karnej osób wyłudzających podatek VAT m.in. na podstawie fikcyjnych faktur. Rząd proponuje, by za podrabianie lub przerabianie faktur groziło od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności. W Kodeksie karnym ma się też znaleźć nowe przestępstwo tzw. fałszu intelektualnego, polegającego na wystawieniu lub posłużeniu się fakturą lub fakturami na łączną kwotę co najmniej 200 tys. zł, zawierającymi nieprawdę co do okoliczności, które mogą mieć wpływ na wysokość podatku lub jego zwrotu. Także za ten czyn ma grozić od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności. Osoby, które dopuszczą się takich czynów w stosunku do faktury lub faktur o wartości przekraczającej 1 mln zł, lub dla których działalność taka będzie stałym źródłem dochodów trafią do więzienia na co najmniej 3 lata. W przypadku faktur o wartości ponad 5 mln zł czyny te będą zagrożone karą od 5 do 15 lat pozbawienia wolności lub karą 25 lat więzienia. Obok kar więzienia za te czyny sąd będzie mógł też orzec do 3000 stawek dziennych grzywny. Ponieważ stawka dzienna może wynieść od 10 do 2000 zł, maksymalna grzywna za te czyny to 6 mln zł. W projekcie znalazły się też przepisy, które przewidują złagodzenie kar w stosunku do osób, które zdecydują się na wyrażenie tzw. czynnego żalu w określonej formie lub też naprawienie wyrządzonej szkody. Rząd zaproponował też zmiany w ustawach o Policji, CBA, organach kontroli państwowej, Straży Granicznej i Żandarmerii Wojskowej, które umożliwią zarządzanie w najpoważniejszych przypadkach przeprowadzania czynności operacyjnych, jak również procesowej kontroli oraz utrwalania rozmów telefonicznych. W pracach nad projektem rząd reprezentuje Minister Sprawiedliwości.

Zwiększenie ochrony dzieci w sprawach karnych – posłowie rozpatrzą prezydencki projekt nowelizacji KK
Prezydencki projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich (druk nr 846) ma na celu podwyższenie poziomu ochrony małoletnich, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci poniżej lat 15, a także osób nieporadnych ze względu na swój stan psychiczny lub fizyczny. Prezydent proponuje zaostrzenie odpowiedzialności sprawców przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu, wolności, rodzinie i opiece oraz wprowadzenie innych zmian, które zwiększą ochronę ofiar przestępstw. Projekt uzupełnia katalog okoliczności, które sąd uwzględnia wymierzając karę, o sytuację, gdy sprawca popełnił przestępstwo na szkodę małoletniego. Zaostrzona ma być odpowiedzialność za spowodowanie ciężkiego uszczerbku na zdrowiu. Obecnie grozi za to od roku do 10 lat więzienia, a w sytuacji, gdy następstwem przestępstwa jest śmierć człowieka – od 2 do 12 lat. Prezydent proponuje, by było to odpowiednio od 2 do 12 lat oraz od 5 do 15 lat więzienia. Za czyny tego typu połączone ze stosowaniem szczególnego okrucieństwa lub popełnione w stosunku do dziecka poniżej lat 15 lub osoby nieporadnej ma grozić co najmniej 3 lata pozbawienia wolności. Prezydent zaproponował, by surowsza odpowiedzialność karna groziła m.in. za pozbawienie wolności dziecka poniżej lat 15 (co najmniej 3 lata więzienia), handel dziećmi poniżej lat 15 (od 5 lat więzienia), porzucenie małoletniego lub osoby nieporadnej (od 3 miesięcy do 5 lat, a w przypadku zgonu takiej osoby – od 2 do 12 lat) oraz uprowadzenie małoletniego lub osoby nieporadnej (od 3 miesięcy do lat 5). W pracach nad wnioskodawcę reprezentuje Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Dera.

Sejm o zniesieniu obowiązku samooskarżania przez świadka w postępowaniu o wykroczenia
Taka propozycja znalazła się w przedłożonym przez Komisję do Spraw Petycji projekcie zmian w Kodeksie postępowania karnego (druk nr 815). Komisja proponuje, by świadek mógł uchylić się od odpowiedzi na pytanie także w sytuacji, jeżeli udzielenie odpowiedzi mogłoby narazić jego lub osobę dla niego najbliższą na odpowiedzialność wykroczenie lub wykroczenie skarbowe. Obowiązująca procedura przewiduje taką możliwość wyłącznie w odniesieniu do przestępstw i przestępstw skarbowych. W imieniu komisji projekt uzasadni poseł Jerzy Jachnik.

Proponowane zmiany w kodeksie karnym dotyczące przestępstw z nienawiści
Zagadnień tych dotyczy poselski projekt zmian w Kodeksie karnym zawarty w druku 878. Projekt ma na celu zapewnienie skutecznej ochrony prawnej przed przestępstwami motywowanymi uprzedzeniami z uwagi na płeć, tożsamość płciową, wiek, niepełnosprawność i orientację seksualną. Wnioskodawcy proponują rozszerzenie zakresu przestępstw podlegających karze pozbawienia wolności o zachowania takie jak: nawoływanie do nienawiści ze względu na płeć, orientację seksualną, tożsamość płciową i niepełnosprawność oraz znieważanie grupy ludności ze względu na te cechy osobiste. Projekt wpłynął do Sejmu z inicjatywy grupy posłów KP Nowoczesna. W pracach nad projektem wnioskodawców reprezentuje posłanka Joanna Scheuring – Wielgus.

Sejm chce podkreślić sprzeciw wobec unijnego projektu w sprawie korekcyjnego mechanizmu alokacji uchodźców
Posłowie w pierwszym czytaniu zajmą się projektem uchwały w sprawie propozycji ustanowienia unijnego korekcyjnego mechanizmu alokacji uchodźców oraz mechanizmu solidarności finansowej (druk nr 894). Jest on inicjatywą Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Zgodnie z projektem Sejm podtrzymuje stanowisko wyrażone w uchwale z 1 kwietnia 2016 r. w sprawie polityki imigracyjnej Polski, w której sprzeciwił się jakimkolwiek próbom ustanawiania stałych mechanizmów alokacji uchodźców czy migrantów. Jest to odpowiedź na projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniający rozporządzenie nr 604/2013 z 26 czerwca 2013 r. w sprawie ustanowienia kryteriów i mechanizmów ustalania państwa członkowskiego odpowiedzialnego za rozpatrzenie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej złożonego w jednym z państw członkowskich przez obywatela państwa trzeciego lub bezpaństwowca. Projekt uzasadni poseł Szymon Szynkowski vel Sęk.

Kontynuacja prac nad projektami ustaw i uchwał w drugim czytaniu

Rolnik będzie mógł dorobić więcej na zleceniu i innych umowach
Poselski projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników (druk nr 850) zawiera propozycję zmiany, dzięki której rolnicy nie będą musieli rezygnować z ubezpieczenia w KRUS w momencie objęcia ich innym ubezpieczeniem społecznym. Proponowane jest również zwiększenie kwoty, jaką rolnik lub domownik objęty ubezpieczeniem rolniczym będzie mógł zarobić. Według projektu kwota ma wzrosnąć do wysokości minimalnego wynagrodzenia. Ponadto projekt m.in. umożliwia prezesowi KRUS lokowanie wolnych środków funduszu administracyjnego (czyli funduszu przeznaczonego na finansowanie kosztów obsługi ubezpieczenia oraz kosztów obsługi zadań w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego). Projekt wpłynął do Sejmu z inicjatywy grupy posłów KP Prawo i Sprawiedliwość. Jego pierwsze czytanie zostało przeprowadzone w Komisjach: Polityki Społecznej i Rodziny oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi, które zaproponowały jego przyjęcie z poprawkami nie zmieniającymi istoty pierwotnego przedłożenia. Sprawozdanie na forum Sejmu przestawi poseł Jan Duda.

Korzystne zmiany dla zadłużonych emerytów – wzrośnie kwota wolna od egzekucji komorniczej
Poselski projekt nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (druk nr 150) ma na celu zapewnienie minimum egzystencji obywatelom, wobec których prowadzone są postępowania egzekucyjne oraz zwiększenie tzw. kwoty wolnej od egzekucji. Projekt przewiduje, że w przypadku egzekucji należności innych niż świadczenia alimentacyjne wolna od zajęcia ma być kwota najniższej emerytury lub renty. Projekt wpłynął do Sejmu z inicjatywy grupy posłów KP Prawo i Sprawiedliwość. Nad dokumentem pracowała Komisja Polityki Społecznej i Rodziny, która zaproponowała poprawkę, aby tzw. kwota wolna od egzekucji wynosiła 75 proc. minimalnej emerytury lub renty. Ponadto komisja wydłużyła vacatio legis projektowanej ustawy z 14 dni na 6 miesięcy od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Sprawozdanie przedstawi posłanka Barbara Bartuś.

Wraca staż podyplomowy dla lekarzy i lekarzy dentystów
To główny cel rządowego projektu nowelizacji ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw (pierwotny druk nr 769), który posłowie rozpatrzą w drugim czytaniu. Zgodnie z projektem, młodzi lekarze będą odbywać staż podyplomowy pod kierunkiem opiekuna, czyli lekarza specjalisty albo lekarza dentysty wykonującego zawód co najmniej przez 5 lat. Chodzi o możliwość bezpiecznej, praktycznej nauki zawodu, zapoznanie się z funkcjonowaniem systemu opieki zdrowotnej oraz zdobycie doświadczenia w pracy z pacjentem. Stażyści – pod nadzorem opiekuna – będą mieli pełne prawo wykonywania zawodu. Otrzymają uprawnienia m.in. do wystawiania recept, wydawania opinii i orzeczeń lekarskich. Komisja Zdrowia zaproponowała poprawki do projektu. Podczas obrad plenarnych przedstawi je posłanka Teresa Glenc.

Posłowie o nowych zasadach ściągania należności, umarzania i opodatkowania wierzytelności ARiMR
Ich wprowadzenie zakłada rządowy projekt nowelizacji ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych(pierwotny druk nr 794) – Sejm rozpatrzy go w drugim czytaniu.  Projekt przewiduje zmiany w zakresie opodatkowania umarzanych wierzytelności Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Zgodnie z projektem umorzone kwoty wierzytelności ARiMR będą mogły być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Projekt podwyższa z 15 do 40 tys. kwotę, powyżej której do umorzenia wierzytelności potrzebna będzie zgoda ministra finansów. Nie była ona waloryzowana od 2003 r. Prezes agencji będzie mógł umorzyć wierzytelności, gdy np. nie odzyskano ich w wyniku przeprowadzonego postępowania upadłościowego lub likwidacyjnego. Projektowane przepisy mają też umożliwić odzyskanie przez ARiMR należności ujętych w księdze dłużników (chodzi o środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz budżetu krajowego). Pierwsze czytanie projektu odbyło się w Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która zaproponowała jego przyjęcie bez poprawek. Sprawozdanie przedstawi poseł Zbigniew Dolata.

Sejmowa dyskusja na temat propozycji zmian w płatnościach bezpośrednich dla rolników
Celem rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (druk nr 879) jest wprowadzenie zmian w zasadach przyznawania wsparcia w sektorze roślin wysokobiałkowych, owoców miękkich, buraków cukrowych, bydła, owiec i kóz, a także zmian warunków i trybu przyznawania zaliczek na poczet płatności bezpośrednich.  Projekt zakłada dwie formy wsparcia: płatności do roślin strączkowych na ziarno oraz płatności do roślin pastewnych. Zmiany dotyczące bydła i krów będą polegać na obniżeniu limitu liczby zwierząt w gospodarstwie z obecnych 30 na 20 sztuk. Pierwsze czytanie projektu przeprowadzono w Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która wnosi o przyjęcie projektu z poprawką legislacyjną. Sprawozdanie na forum Sejmu przedstawi poseł Piotr Polak.

Nowe regulacje w zakresie zwolnienia zakładów energochłonnych z akcyzy
Rządowy projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym (pierwotny druk nr 849) zakłada, że zakłady energochłonne, które nie mają systemów związanych z ochroną środowiska lub zwiększaniem efektywności energetycznej nie będą mogły korzystać ze zwolnienia od akcyzy. Jego drugie czytanie jest zaplanowane w porządku dziennym bieżącego posiedzenia Izby. Projekt dostosowuje ustawę o podatku akcyzowym do wymogów unijnych, dotyczących zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych. Zmiana ma ścisły związek z zastrzeżeniem Komisji Europejskiej w sprawie szerszego – niż przewidziany w art. 17 dyrektywy 2003/96/WE – stosowania przez Polskę zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych. Zgodnie z projektem, zakłady energochłonne wykorzystujące wyroby węglowe do celów opałowych, jeśli nadal będą chciały korzystać ze zwolnienia od akcyzy, będą musiały mieć systemy związane z ochroną środowiska lub zwiększaniem efektywności energetycznej. Pierwsze czytanie projektu zostało przeprowadzone na posiedzeniu plenarnym. Sejm skierował projekt do dalszych prac w Komisji Finansów Publicznych, która przyjęła go z poprawkami o charakterze legislacyjnym. Sprawozdanie komisji przedstawi posłanka Iwona Michałek.

W Sejmie o ratyfikacji protokołu dotyczącego walki ze współczesnym niewolnictwem
Posłowie zajmą się też projektem ustawy, w której Sejm wyraża zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ratyfikacji Protokołu do Konwencji nr 29 dotyczącej pracy przymusowej z 1930 r., przyjętego w Genewie w dniu 11 czerwca 2014 r. (druk nr 848). Zasadniczym celem przyjęcia przez Międzynarodową Konferencję Pracy Protokołu do Konwencji nr 29 był rozwój środków mających zapobiegać pracy przymusowej i jednocześnie zapewniających ochronę i wsparcie ofiarom takiej pracy. Dokument ten dostosowuje Konwencję do współczesnych form niewolnictwa i nakreśla nowe formy przeciwdziałania zjawisku pracy niewolniczej. Komisje: Spraw Zagranicznych oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka po przeprowadzeniu pierwszego czytania i rozpatrzeniu tego projektu wniosły o jego uchwalenie bez poprawek. Sprawozdanie przedstawi poseł Józef Leśniak.

Większe bezpieczeństwo usług płatniczych i rozwój krajowego systemu kart płatniczych
Rozwiązania dotyczące tych obszarów zawiera projekt nowelizacji ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw. Powstał on na bazie dwóch rządowych projektów (pierwotne druki nr: 626785). Projekt dostosowuje krajowe regulacje dotyczące transakcji płatniczych realizowanych przy użyciu kart płatniczych do przepisów unijnych (tzw. rozporządzenia MIF). Ma to zmniejszyć koszty prowadzenia działalności przez przedsiębiorców akceptujących płatności elektroniczne. Z kolei klienci będą mogli korzystać z kilku systemów płatniczych przy pomocy jednej karty. Projekt wdraża też dyrektywę  w sprawie porównywalności opłat związanych z rachunkami płatniczymi, przenoszenia rachunku płatniczego oraz dostępu do podstawowego rachunku płatniczego (tzw. dyrektywa PAD). Celem projektu jest też wprowadzenie ułatwień dotyczących możliwości porównywania opłat i usług w zakresie rachunków płatniczych oraz uregulowanie kwestii serwisów internetowych, które porównują oferty poszczególnych dostawców usług finansowych. Pierwsze czytanie obu projektów odbyło się w Komisji Finansów Publicznych. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Jerzy Małecki.

Otwarcie rynku i liberalizacja norm w zakresie transportu kolejowego
To cel rządowych propozycji zawartych w projekcie nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw (pierwotny druk nr 840). Sejm przeprowadzi jego drugie czytanie. Projekt stwarza warunki dla poprawy funkcjonowania przewoźników kolejowych. Proponowane zmiany przewidują m.in. poprawki i uzupełnienia do obowiązujących zasad udostępniania infrastruktury kolejowej, w tym np. umożliwiają szerszej grupie podmiotów zamawianie tras pociągów. Pierwsze czytanie projektu odbyło się na posiedzeniu Sejmu. Projekt trafił do dalszych prac w Komisji Infrastruktury.

Ograniczenie oszustw podatkowych, zwiększenie skuteczności poboru podatków i ceł – powstanie Krajowa Administracja Skarbowa
Zgodnie z projektem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (druk nr 826), wniesionym przez grupę posłów KP Prawo i Sprawiedliwość, KAS będzie wyspecjalizowaną administracją rządową wykonującą zadania z zakresu realizacji dochodów z tytułu podatków, należności celnych, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych, ochrony interesów Skarbu Państwa oraz ochrony obszaru celnego Unii Europejskiej, a także zapewniającą obsługę i wsparcie podatnika, płatnika i przedsiębiorcy w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych i celnych. Projekt określa m.in. zadania KAS, jej organy, kompetencje, sposób powoływania oraz jednostki organizacyjne. Według wnioskodawców, obecnie administracja zajmująca się gromadzeniem dochodów budżetowych jest rozproszona między administrację podatkową, Służbę Celną i kontrolę skarbową. Autorzy projektu podkreślają, że rozproszenie zadań uniemożliwia ich jednolitą realizację, co wywiera negatywny wpływ na ściągalność podatków i kształtowanie budżetu państwa. W związku z tym projekt zakłada konsolidację urzędów i izb skarbowych, kontroli skarbowej oraz Służby Celnej.

Proponowana ustawa dotycząca utworzenia KAS miałaby wejść w życie na zasadach i w terminie określonym w ustawie – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej. Zgodnie z projektem zawartym w druku nr 827 termin wejścia w życie ustawy o KAS to 1 stycznia 2017 r., z pewnymi wyjątkami.

Pierwsze czytanie obu projektów odbyło się na posiedzeniu plenarnym. Trafiły one do dalszych prac w Komisji Finansów Publicznych.

Usprawnienie procesu przyznawania świadczeń pieniężnych dla posiadaczy Karty Polaka
To cel komisyjnego projektu nowelizacji ustawy o Karcie Polaka oraz ustawy o cudzoziemcach (druk nr 904), który Izba rozpatrzy w pierwszym czytaniu. Zgodnie z projektem organem właściwym do przyznania świadczenia pieniężnego dla posiadaczy Karty Polaka byłby, zamiast starosty, wojewoda. Utworzony zostałby rejestr złożonych wniosków o przyznanie świadczenia pieniężnego oraz decyzji wydanych w tych sprawach. Ponadto w celu umożliwienia wojewodom jak najszerszego zdobycia informacji o liczbie osób zainteresowanych uzyskaniem świadczenia i tym samym o zapotrzebowaniu na środki niezbędne do wypłaty świadczeń w danym roku, projekt wprowadza maksymalny 3-miesięczny termin na złożenie pierwszego wniosku o wypłatę świadczenia pieniężnego (liczy się data złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt stały). Projektodawcy proponują, też by kolejne wnioski złożone przez osoby, które uzyskały już  świadczenie w maksymalnym, łącznym wymiarze 9 miesięcy –  – pozostawały bez rozpoznania. Projekt jest inicjatywą Komisji Łączności z Polakami za Granicą. Uzasadni go poseł Michał Dworczyk.

Propozycja uznania projektu rozporządzenia UE dotyczącego redystrybucji migrantów za niezgodny z zasadą pomocniczości
W drugim czytaniu Sejm rozpatrzy komisyjny projekt uchwały w sprawie uznania projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia kryteriów i mechanizmów ustalania państwa członkowskiego odpowiedzialnego za rozpatrzenie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej złożonego w jednym z państw członkowskich przez obywatela państwa trzeciego lub bezpaństwowca za niezgodny z zasadą pomocniczości (pierwotny druk nr 905). Projekt uchwały wpłynął do Sejmu z inicjatywy Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Zdaniem wnioskodawców proponowane rozporządzenie nie zapewnia osiągnięcia celów zamierzonego działania na poziomie UE w sposób lepszy niż działania podejmowane na poziomie krajowym. Załącznikiem do projektu uchwały jest opinia, w której uzasadniono dlaczego Sejm uznaje projekt rozporządzenia za naruszający zasadę pomocniczości. Projekt wpłynął do Sejmu z inicjatywy Komisji do Spraw Unii Europejskiej i został skierowany do pierwszego czytania w tej komisji.


Zakończenie parlamentarnych prac nad ustawą

Nowe przepisy w zakresie zawierania umów koncesji na roboty budowlane lub usługi
Posłowie zajmą się też poprawkami Senatu do ustawy o umowach koncesji na roboty budowlane lub usługi (pierwotny druk nr 612). Ustawa określa zasady i tryb zawierania umów koncesji na roboty budowlane lub usługi, środki ochrony prawnej przysługujące wykonawcom i innym podmiotom oraz organ właściwy w tych sprawach. Koncesjonariusze mają być wybierani zgodnie z przejrzystymi i konkurencyjnymi zasadami. Rynek ten ma być szerzej otwarty m.in. na małe i średnie firmy. Ustawa ma też pomóc w zapobieganiu i wykrywaniu konfliktów interesów przy umowach koncesji. Ustawa będzie miała zastosowanie do umów koncesji, których wartość jest równa lub przekracza równowartość 30 tys. euro. Są w niej przewidziane trzy tryby wyboru koncesjonariusza: odpowiednik przetargu ograniczonego i nieograniczonego oraz negocjacje.  Senat zaproponował do ustawy 42 poprawki. Dotyczą one m.in. uzupełnienia ustawy o przepisy regulujące zasady zlecania zamówień bez przetargu (tzw. in-house). W uchwale Senatu znalazło się też kilkadziesiąt poprawek o charakterze redakcyjnym.

Głosowania
W głosowaniach Sejm zdecyduje m.in., które komisje sejmowe będą zajmować się poselskim projektem ustawy o sprzedaży żywności przez rolników oraz zmianie niektórych innych ustaw. Izba rozstrzygnie też w sprawie wniosku o odrzucenie poselskiego projektu nowelizacji Kodeksu cywilnego. Posłowie zagłosują również nad wnioskami policji i prokuratury o uchylenie immunitetu prezesowi Najwyższej Izby Kontroli Krzysztofowi Kwiatkowskiemu.

Informacja bieżąca i pytania w sprawach bieżących
Podczas 28. posiedzenia Sejm wysłucha ponadto informacji rządu w sprawie działań rządu związanych z pozyskaniem śmigłowców dla Sił Zbrojnych RP. O jej przedstawienie wnioskował KP Platofrma Obywatelska. Przedstawiciele rządu będą też odpowiadać na pytania poselskie w sprawie stopnia realizacji rządowego programu „Leki 75+”. Posłowie mają też pytać o takie kwestie jak np. zapowiedź wprowadzenia jednolitego podatku. Pełna lista pytań w sprawach bieżących jest dostępna tutaj.

www.sejm.gov.pl