Dobra zmiana w edukacji

Rząd Prawa i Sprawiedliwości sukcesywnie wprowadza dobre zmiany we wszystkich dziedzinach życia Polaków. Sprawdź, w jakich konkretnych działaniach przejawiają się one w edukacji:
DLA DZIECI I RODZICÓW:
Przywrócona możliwość decydowania rodziców o wieku rozpoczęcia edukacji szkolnej przez ich dzieci (7-lat, na wniosek rodzica – od 6-roku życia. Statystyki jednoznacznie pokazują, że błędne i wbrew woli rodziców było działanie rządu PO-PSL przymuszające do wysyłania 6-latków do szkół: we wrześniu 2016 do szkoły poszło jedynie 18 proc. sześciolatków, 82 proc. zostało w przedszkolach.
Zlikwidowano sprawdzian dla szóstoklasistów. W miejsce sprawdzianu Centralna Komisja Egzaminacyjna udostępni  gimnazjom testy diagnostyczne. Uregulowano możliwości odwoływania się od wyników matur. Od 2017 r. maturzyści będą mieli możliwość odwołania się do Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego.
Wzmocniona rola rodziców przy procedurze konkursowej na dyrektora szkoły.
Zrealizowany kolejny etap wprowadzania darmowych podręczników do szkół podstawowych i gimnazjów.
Uczniowie mogą korzystać z bezpłatnych e-podręczników dostępnych na stronie www.epodreczniki.pl. Oferta obejmuje e-podręczniki do przedmiotów oraz dodatkowe materiały dydaktyczne.Szkoły mają możliwość zapewnienia uczniom niepełnosprawnym kompletów podręczników dostosowanych do ich potrzeb i możliwości psychofizycznych.
Do szkół wracają drożdżówki. MEN skutecznie zabiegało o złagodzenie absurdalnych przepisów zakazujących sprzedaży w szkole niektórych produktów żywnościowych. Dotychczasowe obowiązujące przepisy dotyczące działania sklepików szkolnych zostały uproszczone i złagodzone. W tej sprawie interpelację wystosował również poseł Jan Warzecha na prośbę nauczycieli i rodziców z powiatu dębickiego.
Od 2017 r. zapewniona będzie subwencja na dziecko 6-letnie w przedszkolu. Samorząd dostanie na każdego 6-latka dodatkowo 4 300 zł.
Wzmocniona rola kuratora oświaty przy decydowaniu o tym, które szkoły mogą być zamykane przez samorządy. Wcześniej kurator oświaty nie miał na to żadnego wpływu.
Minister Edukacji Narodowej ma w końcu możliwość realnego nadzoru nad szkołami (prawo powoływania i odwoływania kuratorów i wicekuratorów oświaty).
Zniesione tzw. godziny karciane. To rozwiązanie korzystne dla nauczycieli, bo oznacza odciążenie ich z nadmiernych obowiązków biurokratycznych.
Wprowadzona ustawa o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Dzięki niej firmy organizujące kursy i szkolenia mogą przygotowywać konkurencyjną ofertę, a wydawane dyplomy i certyfikaty mogą być łatwo porównywalne.
Ujednolicona zasada wydawania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
DLA RYNKU PRACY I PRZEDSIĘBIORCÓW
Zmiany w kształceniu zawodowym:
Kształcenie będzie oparte na realnym zapotrzebowaniu gospodarki. System finansowania szkół branżowych będzie powiązany z oczekiwaniami rynku pracy. Przedsiębiorcy będą mieli wpływ na wszystkie etapy kształcenia, czyli: podstawy programowe, praktyki zawodowe i egzaminowanie.
Nacisk na realne włączenie pracodawców w proces kształcenia i egzaminowania, powołanie 2-stopniowej branżowej szkoły oraz utworzenie Korpusu Fachowców i specjalnego Funduszu Rozwoju Edukacji Zawodowej.
Cel reformy: 2-stopniowa branżowa szkoła: Po ukończeniu I stopnia i po zdaniu egzaminu z jednej kwalifikacji absolwent uzyska dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe. Po ukończeniu branżowej szkoły II stopnia i po zdaniu egzaminu z drugiej kwalifikacji absolwent uzyska wykształcenie średnie zawodowe i dyplom technika. Absolwent szkoły branżowej II stopnia z tytułem technika będzie mógł przystąpić do matury zawodowej oraz kontynuować kształcenie na wyższych studiach zawodowych.
Nauka programowania/ cyfrowe innowacje w szkołach:
Uruchomienie od 1 września pilotażowego programu nauki programowania w szkołach, docelowo planowane wprowadzenie nauczania programowania do edukacji formalnej.
MEN z Ministerstwem Cyfryzacji rozpoczęło starania, aby każda szkoła w Polsce miała dostęp do szerokopasmowego Internetu, w ciągu 2 najbliższych lat Internet będzie w każdej szkole.
Trwają prace nad założeniami Rządowego Programu „Aktywna Tablica”, który pozwoli wyposażyć szkoły w urządzenia multimedialne zastępujące tradycyjne tablice w klasach.
Nowe zawody:
Od września uczniowie będą mieli możliwość kształcenia się w nowych zawodach: technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej, technik automatyk, mechanik-operator maszyn do produkcji drzewnej.
Utrzymanie możliwości dalszego kształcenia w zawodach: opiekunka dziecięca i asystentka stomatologiczna.
WYGASZENIE GIMNAZJÓW. 8-LETNIA SZKOŁA PODSTAWOWA I 4-LETNIE LICEUM
Wszystkie zmiany w zakresie ustroju szkolnego są wynikiem toczących się od lutego dyskusji, spotkań i rozmów.
Zmiany będą wprowadzane stopniowo, po konsultacjach z rodzicami, ekspertami i nauczycielami. Wprowadzenie zmian to wieloletni proces, który będzie przeprowadzany etapami, w sposób jak najmniej obciążający uczniów, rodziców i nauczycieli z jednoczesnym zapewnieniem im poczucia bezpieczeństwa.
Szczegółowe rozwiązania w postaci konkretnych projektów aktów prawnych będą kierowane do konsultacji społecznych i uzgodnień we wrześniu i październiku.
Założenia i cel reformy:
Przywrócenie 8-letniej szkoły podstawowej z edukacją wczesnoszkolną w klasach I-IV i wzmocnienie edukacji wczesnoszkolnej.
Powrót do 4-letniego liceum ogólnokształcącego i 5-letniego technikum oraz powstanie dwustopniowej branżowej szkoły.
Nowe 8-letnie szkoły podstawowe będą następcami prawnymi obecnych szkół 6-letnich. Wycofanie się ze zmiany szkoły podstawowej na powszechną to reakcja na głosy samorządowców. Wprowadzenie szkół powszechnych doprowadziłoby do nadmiernych wydatków w samorządach na m.in. zmienianie aktów założycielskich placówek, szyldów, pieczątek itd.
Gimnazja nie wyrównały różnic w osiągnięciach szkolnych młodzieży z różnych środowisk. Gimnazja od samego początku zaczęły różnicować się na lepsze i grosze. Znaczna liczba gimnazjów prowadzi selektywny nabór, co skutkuje istotnym zróżnicowaniem wyników pomiędzy szkołami. Coraz bardziej widoczne stają się różnice pomiędzy gimnazjami działającymi w dużych miastach i tych na wsiach. Obecny system dyskryminuje młodzież ze wsi i małych miejscowości.
Miejsca pracy dla nauczycieli:
Nauczyciele zatrudnieni w szkołach aktualnie funkcjonujących automatycznie staną się nauczycielami szkół tworzonych w ramach nowego systemu.
Nauczyciele gimnazjów będą nadal mieli pracę, bo liczba dzieci w całym systemie edukacji pozostanie bez zmian. Plotki o zwolnieniach nauczycieli to kłamstwa i celowe manipulacje.W obecnym systemie wręcz brakuje nauczycieli ze specjalizacją np.: doradca zawodowy, doradca metodyczny, asystent, nauczyciel wspierający. Nauczyciele z innymi specjalizacjami dostaną możliwość przekwalifikowania.
Przygotowane zmiany zapobiegną próbom masowego zamykania gimnazjów przez samorządy i zwalniania nauczycieli. Liczba uczniów w gimnazjach sukcesywnie spada, a liczba niepublicznych gimnazjów rośnie. Brak zmian w systemie oznaczałby katastrofę, nasza propozycja uratuje miejsca pracy dla nauczycieli.
Wynagrodzenia nauczycieli:
MEN podjęło prace zmierzające do budowy nowych rozwiązań finansowych w zakresie płac nauczycielskich. Niebawem przedstawi rozwiązania, które wyjdą naprzeciw postulatom podnoszonym przez to środowisko.
Organizacja roku szkolnego:
W ramach reformy przewidziano dwuletni okres przejściowy. W tym czasie klasy VII, a później VIII, będą mogły znajdować się albo w budynku gimnazjum, albo budynku dotychczasowej szkoły podstawowej. Docelowo klasy I-IV i V-VIII mają być połączone w jedną szkołę. Uczniowie, którzy jesienią 2017 r. trafią do I i VII klasy szkół powszechnych, będą pierwszymi rocznikami, które będą uczyć się zgodnie z nową podstawą programową kształcenia ogólnego. Uczniowie pozostałych roczników będą kończyć rozpoczęty cykl nauczania.
O tym, co powinno być napisane w podręcznikach na temat Jedwabnego i pogromu kieleckiego zadecydują eksperci. Na pewno nie można wskazywać winnych tych zbrodni bez podania kontekstu historycznego, w którym do nich doszło. W 1941 Polska była pod okupacją hitlerowską, w 1946 pod sowiecką.
Minister Edukacji Narodowej i Prezes IPN podpisali list intencyjny o współpracy w dziedzinie edukacji. Celem porozumienia jest wspieranie procesu doskonalenia zawodowego nauczycieli historii i przedmiotów humanistycznych. Obie instytucje będą także dążyły do aktywnego udziału młodzieży w przedsięwzięciach patriotycznych i edukacyjnych organizowanych przez Instytut Pamięci Narodowej.
MEN ogłosiło program wycieczek dla uczniów do miejsc istotnych z punktu widzenia dziejów naszego kraju.
EFEKTY 8 LAT EKSPERYMENTÓW RZĄDU PO-PSL W EDUKACJI
Absolwenci 3-letnich liceów nie są gotowi do studiów.
Zlikwidowano praktycznie kształcenie ogólne, liceum to kurs przygotowujący do matury.
Zlikwidowano praktycznie nauczanie historii i przedmiotów przyrodniczych w szkołach. (zamiast biologii, fizyki, chemii – przedmiot przyroda).
Zakazano czytania i pisania w przedszkolu. Powstały „tajne komplety” w przedszkolach.
Szkoły zawodowe nie dostarczają pracodawcom odpowiednio wykwalifikowanych młodych pracowników.
Szkoły zawodowe niedostosowane do potrzeb rynku pracy.
Zaległości w przygotowaniu projektów finansowanych przez UE.
Opóźnienie w realizacji programu e-podręcznika.
późnienie w wypłacie nagród Ministra Edukacji Narodowej dla nauczycieli, niezabezpieczenie środków w budżecie na ten cel.
Niewystarczające finansowanie doskonalenia zawodowego.
Błędy w organizacji i działaniu Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych.
Nieuzasadnione milionowe wydatki na kampanie reklamowe (w tym na obniżenie wieku szkolnego).
Wprowadzenie nadmiernej biurokracji do szkół.
Praktycznie zlikwidowany nadzór pedagogiczny nad szkołami- Wprowadzenie jednego darmowego podręcznika dla klas I-III ograniczyło autonomię nauczycieli. Zmieniamy to, nauczyciel będzie mógł wybrać podręcznik z rynku – w tym elementarz przygotowany przez MEN.