Rozpoczęło się 4. posiedzenie Sejmu

Zmiany w tegorocznej ustawie budżetowej i okołobudżetowej oraz przepisy, które pozwolą zrealizować budżet państwa na 2016 r., to niektóre z punktów porządku obrad 4. posiedzenia Sejmu. Posłowie będą również pracować m.in. nad prezydencką propozycją obniżenia wieku emerytalnego do 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn. Izba rozpocznie także prace nad projektem wydłużającym okres przedawnienia karalności poważniejszych przestępstw. Sejm ma też zdecydować o tradycyjnym już włączeniu się w działania Unii Międzyparlamentarnej – światowej organizacji skupiającej parlamenty narodowe. Planowane jest także podjęcie uchwały w sprawie uczczenia 82. rocznicy Wielkiego Głodu na terenach obecnej Ukrainy i oddania hołdu jego polskim ofiarom.

Uruchomienie rozbudowanej bazy CEPiK w 2017 r.

Taką propozycję zawiera poselski projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 68), który Sejm rozpatrzy w pierwszym czytaniu. Projekt przesuwa z 4 stycznia 2016 r. na 1 stycznia 2017 r. termin uruchomienia zmodernizowanego systemu informatycznego Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), budowanego w ramach projektu CEPiK 2.0. Zdaniem wnioskodawców przesunięcie wynika z niedostatecznego przygotowania użytkowników systemu do jego wdrożenia (380 powiatów, 4 tys. stacji kontroli pojazdów, 7 tys. ośrodków szkolenia kierowców). Chodzi w szczególności o systemy wykorzystywane w starostwach przy obsłudze obywateli rejestrujących pojazdy i odbierających prawa jazdy. Autorzy projektu wskazują, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji monitoruje przebieg testów i zaawansowanie prac po stronie użytkowników nowego systemu. Uwzględnienie ich opinii ma zdaniem wnioskodawców istotne znaczenie. O zmianę terminu wdrożenia CEPiK 2.0 do MSWiA zwrócił się m.in. Związek Powiatów Polskich i odbiorcy usług. Wejście w życie proponowanej nowelizacji przesuwa o rok możliwość sprawdzenia przez kierowców np. liczby punktów karnych. Projekt wpłynął do Sejmu inicjatywy grupy posłów KP PiS. Jego uzasadnienie przedstawi poseł Arkadiusz Czartoryski.

Obniżenie wieku emerytalnego – powrót do rozwiązań sprzed reformy z 2012 r.

To postulat zawarty w prezydenckim projekcie nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 62). Projekt obniża wiek emerytalny do tego sprzed reformy wydłużającej i zrównującej do 67 roku życia wiek przechodzenia na emeryturę przez kobiety i mężczyzn. Od 1 stycznia 2016 r. wiek emerytalny ma wynosić 60 lat dla kobiet oraz 65 lat dla mężczyzn. Zmiany obejmą zarówno osoby ubezpieczone w powszechnym systemie emerytalnym (ZUS), jak i rolników (KRUS). Projekt likwiduje emerytury częściowe, które miały łagodzić podwyższenie wieku emerytalnego. Aktualnie przysługują one kobietom mającym 62 lata i 35 lat stażu pracy oraz mężczyznom w wieku 65 lat z 40-letnim stażem pracy. Osoby korzystające z tej możliwości otrzymują połowę świadczenia emerytalnego, które pobierałyby przechodząc na emeryturę w wieku 67 lat. Przywrócone zostanie rozwiązanie, zgodnie z którym objęcie ubezpieczonego gwarancją otrzymania najniższego świadczenia emerytalnego będzie uzależnione od osiągnięcia 20 lat okresu składkowego dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn. Projekt przywraca też zasadę przechodzenia sędziego (prokuratora) w stan spoczynku wraz z osiągnięciem 65 lat. Zachowana zostanie możliwość wcześniejszego zakończenia pracy (przy 55 latach u kobiety i 60 latach u mężczyzny), ale pod warunkiem 25-letniego okresu pracy w przypadku kobiet i 30-letniego u mężczyzn. Bez zmian pozostaną dotychczasowe warunki zajmowania urzędu przez sędziego i prokuratora do ukończenia 70 lat. Zgodnie z projektem Rada Ministrów ma co trzy lata dokonywać przeglądu funkcjonowania systemu emerytalnego i do 31 października następnego roku kalendarzowego przedstawiać informację w tej sprawie Sejmowi. Pierwszy taki raport ma być zaprezentowany w 2017 r. Według wnioskodawcy projektowane rozwiązania korzystnie wpłyną na rynek pracy. Pozwolą m.in. zwiększyć zatrudnienie absolwentów szkół i obniżyć wysokie bezrobocie wśród młodych. Mają też ułatwić seniorom podjęcie decyzji o rezygnacji z pracy ze względu na stan zdrowia i ograniczyć rosnące bezrobocie wśród osób powyżej 60 lat. Proponowane przez głowę państwa rozwiązania uzasadni podsekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Anna Surówka-Pasek.

Dyskusja nad nowelizacją tegorocznego budżetu (druk nr 65) i tzw. ustawy okołobudżetowej (druk nr 66)

Rząd podkreśla, że zgodnie z zasadą realności szacowane dochody i wydatki muszą oddawać rzeczywisty stan finansów publicznych. Z tych względów została przygotowana nowelizacja. Prace nad nią umożliwią publiczną debatę na temat stanu finansów państwa. Zgodnie z rządową propozycją zmian w ustawie budżetowej dochody mają wynieść 286,7 mld zł i być niższe od zaplanowanych o 10,5 mld zł. Wydatki budżetu państwa rząd określił na poziomie 336,68 mld zł i jest to kwota o 6,6 mld zł niższa od zaplanowanej w tegorocznym budżecie. Deficyt budżetu państwa wzrośnie zatem o 3,9 mld zł do kwoty 49,98 mld zł. Główne przyczyny obniżenia prognozy dochodów to niższe o 13,3 mld zł wpływy z VAT oraz o 600 mln zł wpływy z akcyzy, przy jednoczesnym wzroście o ok. 1,1 mld zł wpływów z CIT, 600 mln z PIT oraz 1,7 mld zł od dochodów nieopodatkowanych. Niższe wydatki wynikają z niewykorzystanych rezerw celowych oraz blokad środków dokonanych przez dysponentów budżetu. Oszczędności powstają zazwyczaj przy przetargach oraz zakupach. Zgodnie z aktualnymi prognozami deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych może przejściowo nieznacznie przekroczyć 3 proc. PKB. Z nowelizacją budżetu wiążą się zaproponowane przez rząd zmiany w tzw. ustawie okołobudżetowej. Wynikają one z przekazanych przez dysponentów poszczególnych części budżetowych informacji o niewydatkowanych środkach i decyzjach o blokowanych wydatkach. Projekt uwzględnia przekazane szefowi resortu finansów zgłoszenie, że w 2015 r. wydatki na obronność będą mniejsze o 209,5 mln zł od zakładanych. W konsekwencji wydatki te zostaną zmniejszone do ok. 32,82 mld zł. Poza tym Minister Finansów będzie mógł utworzyć z wydatków zablokowanych przez dysponentów poszczególnych części budżetowych rezerwę celową. Będzie ona mogła być przeznaczona na realizację zadań Agencji Rezerw Materiałowych, związanych z rezerwami strategicznymi. W pracach nad obu projektami rząd reprezentuje Minister Finansów.

 Posłowie rozpoczną pracę nad zmianami w przepisach, które umożliwią realizację budżetu państwa na 2016 r.

To istota rządowego projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2016 (druk nr 67), którego pierwsze czytanie jest zaplanowane w porządku obrad bieżącego posiedzenia Izby. Zgodnie z projektem na poziomie obowiązującym w 2015 r. pozostaną odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. W przypadku nauczycieli odpisy będą dokonywane w oparciu o kwotę bazową z 2012 r., a dla pracowników uczelni publicznych podstawą będzie kwota z 2013 r. W przypadku odpisów na fundusz świadczeń socjalnych dla osób pobierających emerytury i renty mundurowe, czyli byłych żołnierzy oraz funkcjonariuszy, analogicznie jak w latach wcześniejszych, podstawą będą zaplanowane w 2011 r. środki na emerytury i renty. W zakresie Funduszu Pracy projekt przewiduje przeznaczenie 835,3 mln zł na staże podyplomowe oraz szkolenia specjalizacyjne (rezydentury) lekarzy, dentystów, pielęgniarek i położnych. Zgodnie z projektem w 2016 r. na częściowe finansowanie rezydentur z budżetu państwa zostanie przeznaczone 182,9 mln zł. Ma to umożliwić odbycie specjalizacji wszystkim absolwentom uczelni medycznych z lat 2012-2015. Ponadto Rada Ministrów zwiększyła o 700,3 mln zł wydatki na przeciwdziałanie bezrobociu. Projekt wprowadza też m.in. szczególne zasady finansowania przygotowań i organizacji szczytu NATO w Warszawie w 2016 r. – na wniosek szefa resortu obrony Minister Finansów będzie mógł dokonywać przeniesień kwot wydatków do tych części budżetowych, z których są one realizowane. Zgodnie z projektem w 2016 r. rząd nie skorzysta z możliwości przeznaczenia na promocję biopaliw 1,5 proc. wpływów z akcyzy od paliw. Zwiększone za to zostaną środki na wydatki o charakterze społecznym. W pracach nad projektem rząd reprezentuje Minister Finansów.

 Wydłużenie przedawnienia karalności przestępstw

Taką propozycję zawiera poselski projekt nowelizacji Kodeksu karnego, który Sejm rozpatrzy w pierwszym czytaniu (druk nr 32). Obecnie, w zależności od rodzaju przestępstwa, podstawowe terminy przedawnienia karalności wynoszą od 5 do 30 lat. Jeżeli w okresie przedawnienia zostało wszczęte postępowanie (ustalono sprawcę i postawiono mu zarzuty), wtedy do terminu przedawnienia doliczane jest jeszcze 5 lat (bez względu na ciężar przestępstwa). Proponowana nowelizacja wydłuża ten dodatkowy okres przedawnienia do 10 lat w przypadku poważniejszych przestępstw (zagrożonych karą więzienia powyżej 3 lat). Poza tym byłby on liczony od wszczęcia postępowania „w sprawie”, a nie dopiero od postawienia zarzutów konkretnej osobie. Wydłużenie dodatkowego okresu przedawnienia przywraca rozwiązania obowiązujące przed 1 lipca 2015 r. (wejściem w życie nowelizacji Kodeksu karnego z 20 lutego 2015 r.). Nowe przepisy mają objąć też czyny popełnione przed wejściem w życie proponowanej nowelizacji, chyba że termin przedawnienia już upłynął. Projekt wpłynął do Sejmu z inicjatywy grupy posłów KP PiS. Wnioskodawcy złożyli do niego autopoprawkę. W pracach autorów projektu będzie reprezentował poseł Andrzej Matusiewicz.

Usprawnienie nadzoru nad zarządzającymi alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi – powierzane im aktywa będą bezpieczniejsze

To główny cel rządowego projektu nowelizacji ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 69). Parlamentarne prace nad nim rozpoczną się podczas bieżącego posiedzenia Izby. Projekt wdraża dyrektywę z 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (nr 2011/61/UE, tzw. dyrektywa ZAFI), która tworzy na poziomie europejskim ramy prawne regulujące nadzór wewnętrzny i zewnętrzny oraz funkcjonowanie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (ZAFI). Dyrektywa stwarza możliwość monitorowania wpływu ich działalności na stabilność finansową oraz sytuację inwestorów, kontrahentów i innych uczestników rynku finansowego. Dodatkowo umożliwia ona ZAFI, po spełnieniu określonych wymogów, świadczenie niektórych usług inwestycyjnych i oferowanie tytułów uczestnictwa alternatywnych funduszy inwestycyjnych (AFI) na obszarze całej Unii Europejskiej. W celu zapewnienia zgodności przepisów krajowych z normami unijnymi rząd proponuje wprowadzenie do ustawy m.in. definicji alternatywnego funduszu inwestycyjnego – specjalistycznego funduszu, lokującego środki w inne kategorie aktywów niż papiery wartościowe – np. w nieruchomości. Zgodnie z projektem działalność taka będzie mogła być prowadzona w formie funduszu inwestycyjnego, spółki komandytowej, komandytowo-akcyjnej, a także spółek kapitałowych, w tym europejskich. Krajowi zarządzający AFI będą mogli prowadzić działalność po uzyskaniu zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego. W przypadku funduszy o wartości aktywów niższej niż równowartość 100 mln euro, wystarczający będzie wpis do rejestru funduszy wykonujących działalność bez zezwolenia. Zgodnie z projektem ZAFI działające na podstawie zezwolenia będą musiały m.in. opracować plan działalności, w którym znajdzie się przede wszystkim polityka wynagrodzeń, zasady zapobiegania konfliktom interesów, zarządzania ryzykiem oraz płynnością, a także metody wyceny aktywów. Ponadto projekt określa zasady wprowadzania praw uczestnictwa AFI do obrotu, tworzenia oddziałów i wykonywania działalności przez ZAFI na terytorium państw członkowskich. Projekt wdraża też m.in. dyrektywę z 2014 r., zmieniającą dyrektywę z 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCTIS) w zakresie funkcji depozytariusza, polityki wynagrodzeń oraz sankcji (nr 2014/91/UE, tzw. dyrektywę UCITS V). Jej celem jest zwiększenie zaufania inwestorów do funduszy UCTIS – dokument zwiększa obowiązki i odpowiedzialność depozytariuszy, wzmacnia wymagania dotyczące polityki wynagrodzeń spółek zarządzających i spółek inwestycyjnych oraz wprowadza unijne standardy dotyczące sankcji. Bezpośrednią przyczyną jej uchwalenia była tzw. afera Madoffa oraz upadek banku Lehman Brothers. W celu wdrożenia tego dokumentu do polskiego systemu prawa rząd proponuje m.in. dookreślenie zadań oraz obowiązków depozytariuszy, w tym w zakresie przechowywania aktywów UCITS i nadzoru oraz zwiększa odpowiedzialność depozytariusza w przypadku utraty instrumentów finansowych. Ponadto projekt wprowadza wymóg wdrożenia przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych polityki wynagrodzeń w stosunku do kategorii pracowników, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka zarządzanych otwartych funduszy inwestycyjnych. Dokonana ma być także rewizja sankcji i środków administracyjnych. W pracach nad projektem rząd reprezentuje Minister Finansów.

 Lepsze przygotowanie administracji skarbowej do nowych zadań

Ma to umożliwić zaproponowany przez grupę posłów KP PiS projekt nowelizacji ustawy o administracji podatkowej (druk nr 76). Projekt przesuwa o pół roku – z 1 stycznia na 1 lipca 2016 r. – termin wejścia w życie ustawy uchwalonej 10 lipca 2015 r. Jej celem jest usprawnienie i poprawa funkcjonowania administracji podatkowej oraz stworzenie podatnikom jak najlepszych warunków do wypełniania obowiązków podatkowych. Ustawa o administracji podatkowej przewiduje m.in. wprowadzenie funkcji asystenta podatkowego i utworzenie centrów obsługi podatnika. Wnioskodawców reprezentuje poseł Andrzej Szlachta.

Propozycja zmian w zasadach refundacji leków

Zakłada to obywatelski projekt nowelizacji ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty (druk nr 25). Według wnioskodawców celem projektu jest m.in. zwiększenie dostępu pacjentów do leków refundowanych oraz podniesienie skuteczności leczenia chorych. Projekt przewiduje, że decyzję o przepisaniu danego leku ze zniżką będzie podejmował lekarz, biorąc pod uwagę stan pacjenta i w oparciu o wiedzę lekarską. Leki mają być refundowane w całym zakresie zastosowań klinicznych i przeznaczeń, a nie – jak obecnie – wyłącznie zgodnie ze wskazaniami medycznymi wskazanymi przez producenta przy rejestracji medykamentu. Przy decyzji o refundacji leku będzie brana pod uwagę 5-znakowa Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Proponowana nowelizacja zwalnia lekarzy z obowiązku określania na recepcie poziomu odpłatności za przepisywane leki. Ich zadaniem będzie tylko przyporządkowanie danego leku do określonego stanu klinicznego według wyżej wymienionej klasyfikacji. Według autorów projektu dzięki zmniejszeniu obciążenia czynnościami administracyjnymi lekarze będą mogli poświęcić więcej czasu na leczenie chorych. Ponadto, zgodnie z projektem apteki, które kupiły leki po wyższej cenie niż obowiązująca po zmianie poziomu odpłatności, będą mogły je zwrócić do hurtowni po cenie zakupu. Dodatkowo pacjenci, którzy w ciągu roku kalendarzowego wydadzą na leki refundowane więcej niż trzykrotność płacy minimalnej (obecnie – 5250 zł), otrzymają z Narodowego Funduszu Zdrowia zwrot tej nadwyżki. Projekt, wraz z wykazem podpisów popierających go obywateli, wpłynął do Sejmu VII kadencji 16 grudnia 2013 r. Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1999 r. o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli, projekt w stosunku do którego postępowanie ustawodawcze nie zostało zakończone w trakcie kadencji Sejmu, w której został wniesiony, jest rozpatrywany przez Sejm następnej kadencji. 19 listopada 2015 r. marszałek Sejmu VIII kadencji skierował do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt został skreślony z porządku obrad poprzedniego posiedzenia 2 grudnia. Projekt uzasadni przedstawiciel Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej Jacek Krajewski (prezes Federacji Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia Porozumienie Zielonogórskie).

Zapewnienie stabilniejszego finansowania Instytutu Zachodniego

To cel poselskiego projektu ustawy o Instytucie Zachodnim im. Zygmunta Wojciechowskiego (druk nr 49). Projekt zmienia podstawy funkcjonowania dotychczas istniejącej placówki: Instytutu Zachodniego – Instytutu Naukowo-Badawczego im. Zygmunta Wojciechowskiego, działającej na mocy ustawy o instytutach badawczych z 30 kwietnia 2010 r. i podlegającej Ministerstwu Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zdaniem wnioskodawców formuła instytutu badawczego nie sprzyja rozwojowi Instytutu, który jest think tankiem – połączeniem instytutu badawczego z jednostką analityczną i ekspercką. Wnioskodawcy wskazują, że działalność podobnych placówek: Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych oraz Ośrodka Studiów Wschodnich im. Marka Karpia jest uregulowana w odrębnych ustawach (odpowiednio z 20 grudnia 1996 r. i 15 lipca 2011 r.).Rozpatrywany przez Sejm projekt właśnie w odrębnej ustawie reguluje zasady i podstawy funkcjonowania Instytutu Zachodniego im. Zygmunta Wojciechowskiego w Poznaniu. Placówka będzie się zajmować m.in. gromadzeniem, opracowywaniem oraz udostępnianiem organom władzy publicznej informacji o procesach politycznych, społecznych i gospodarczych w stosunkach polsko-niemieckich. Jednocześnie Instytut ma być odpowiedzialny za przygotowywanie analiz i ekspertyz oraz prowadzenie badań naukowych. Instytut będzie finansowany dotacją podmiotową z budżetu państwa. W pierwszym roku funkcjonowania ma ona wynieść 3,5 mln zł, a w kolejnych latach wzrosnąć do 4,5 mln zł. Obecnie Instytut otrzymuje dotację statutową na poziomie ok. 800 tys. zł. Organy instytutu – dyrektora oraz radę – będzie powoływał i odwoływał Prezes Rady Ministrów. Obecnie jest to kompetencja ministra. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r. Projekt był przedmiotem prac Sejmu VII kadencji (druk nr 3540). Pierwsze czytanie odbyło się 21 lipca 2015 r. w Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. 9 września br. sprawozdanie przyjęła podkomisja. Z uwagi na upływ kadencji prace nie zostały zakończone. W VIII kadencji projekt wpłynął do Sejmu 26 listopada 2015 r. ponownie jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP PiS. Tego samego dnia dokument został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Pierwsze czytanie projektu było zaplanowane na 3. posiedzenie Sejmu 2 grudnia br., ale decyzją marszałka Sejmu, zaopiniowaną przez Konwent Seniorów, punkt ten został skreślony. Projekt uzasadni poseł Tadeusz Dziuba.

 Powołanie i wybór składu osobowego Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach

W bloku głosowań w pierwszym czytaniu posłowie zajmą się przedstawionym przez Prezydium Sejmu projektem uchwały w tej sprawie. Zgodnie z art. 90 ust. 1 Regulaminu Sejmu Komisję Nadzwyczajną można powołać do rozpatrzenia projektów kodeksów, projektów zmian kodeksów oraz projektów przepisów wprowadzających kodeksy i ich zmiany. Art. 90 ust. 2 Regulaminu Sejmu zezwala na powołanie Komisji Nadzwyczajnej przed pierwszym czytaniem takich projektów. Komisja Nadzwyczajna do spraw zmian w kodyfikacjach była powoływana w III, IV, V, VI i VII kadencji Sejmu. Powołując komisje nadzwyczajne Sejm określa cel, zasady i tryb ich działania.

Utworzenie Polskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej

Przewiduje projekt uchwały Prezydium Sejmu (druk nr 78), który zostanie rozpatrzony w pierwszym czytaniu. W dokumencie Sejm wyraża wolę udziału posłów VIII kadencji w pracach Unii Międzyparlamentarnej. Grupa tworzona jest na początku każdej kadencji (nieprzerwanie od 1989 r.). Unia Międzyparlamentarna została założona w 1889 r. Jest najstarszą i największą światową organizacją parlamentów narodowych. Polska jest jej członkiem od 1921 r. Unia Międzyparlamentarna stanowi forum regularnych spotkań parlamentarzystów z całego świata, które są okazją do wymiany doświadczeń, promocji i koordynacji rozwoju współpracy bilateralnej, regionalnej i globalnej. Każdego roku unia odbywa dwie sesje statutowe. Ponadto organizuje tematyczne konferencje na szczeblu światowym lub regionalnym. Poprzez rezolucje i raporty zajmuje stanowiska w sprawach międzynarodowych oraz rekomenduje działania parlamentom krajowym.  Współpracuje blisko z Organizacją Narodów Zjednoczonych i jej agendami. W skład Unii wchodzą parlamenty 166 państw, a 10 ma status członków stowarzyszonych.

 Informacja bieżąca i pytania w sprawach bieżących

Podczas 4. posiedzenia Sejm wysłucha ponadto informacji rządu na temat funkcjonowania muzeów w kontekście polityki historycznej państwa. O przedstawienie informacji wnioskował KP Prawo i Sprawiedliwość. Posłowie będą również zadawać przedstawicielom rządu pytania na temat aktualnych kwestii. Wśród nich m.in. plany dotyczące likwidacji stażu podyplomowego lekarzy, skutki finansowe pakietu onkologicznego dla publicznych placówek onkologicznych, zmiany podziału administracyjnego Polski oraz zakup węgla przez Agencję Rezerw Materiałowych.

 

 

www.sejm.gov.pl