Poseł Warzecha upominał się w Sejmie o węzeł autostrady w Pilźnie

 

Poseł Jan Warzecha upominał się w Sejmie o utworzenie w Pilźnie węzła autostrady A4. Miałby on być połączeniem trasy Barwinek – Pilzno. W swoim przemówieniu wygłoszonym 8 października 2014 r. na 77. posiedzeniu Sejmu w punkcie “Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2015″ poruszał także inne ważne kwestie związane ze zjazdami z autostrady A4 na Podkarpaciu.

Poniżej treść wygłoszonego przemówienia:

Panie Marszałku! Wysoki Sejmie!

Autostrada A4 na Podkarpaciu nie jest jeszcze oddana w całości do użytku, a już dostrzega się konieczność budowy nowych łączników z drogami krajowymi i lokalnymi, szczególnie  od  południowej strony autostrady.

Zatory i korki będą się tworzyć na trasie Barwinek – Tarnów z  powodu braku węzła autostradowego w Pilźnie. Do Pilzna dochodzi droga nr 73 od przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku i od Gorlic. Na Podkarpaciu jest więcej takich newralgicz­nych miejsc, w tym 3 w okolicy Dębicy: Pilzno, Dę­bica Wschód i Zachód oraz zjazd w Sędziszowie, Łańcucie i w Przeworsku. Samorząd wojewódzki przeznaczy środki na realizację programów funkcjo­nalno-użytkowych dla trzech najbardziej newralgicz­nych zjazdów: Dębica Wschód, Sędziszów i Łańcut.

Dla województwa priorytetem jest w tej chwili udrożnienie ruchu na łączniku Dębica Wschód, który ma być rozbudowany o drogę, która skomunikuje A4 z krajową czwórką i z drogą wojewódzką Dębica – Mielec.

Samorząd województwa bez wsparcia krajowego nie poradzi sobie z tym problemem, bo szacuje się, że budowa wszystkich łączników kosztowałaby 400 mln zł, a cały budżet drogowy Regionalnego Programu Operacyjnego dla Podkarpacia to około 800 mln zł.

Zarząd województwa chce się dołożyć do projektu, ale będzie aplikował o  środki z Programu Infrastruktura i  Środowisko.

W zawiązku z tym proszę o odpowiedź, ile środków zamierza rząd przeznaczyć na ten cel i kiedy można się spodziewać rozwiązania opisanych problemów komunikacyjnych na południe od autostrady A4?