77. posiedzenie Sejmu – posłowie rozpoczęli obrady

Fot. PAP/Krzysztof Białoskórski

Pierwsze czytanie projektu ustawy budżetowej na 2015 r. to główny punkt 77. posiedzenia Sejmu. Podczas trzydniowych obrad posłowie będą także pracować m.in. nad przepisami regulującymi normy jakościowe węgla trafiającego do polskiego odbiorcy. Izba zajmie się też projektami wprowadzającymi ulgi w PIT na trzecie i każde kolejne dziecko oraz procentowo-kwotową waloryzację emerytur i rent. W porządku obrad jest też rozpatrzenie projektu naprawiającego błąd dotyczący wejścia w życie przepisów o opodatkowaniu zagranicznych spółek kontrolowanych. Ponadto posłowie rozpatrzą weto prezydenta do nowelizacji ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych.
77. posiedzenie Sejmu rozpoczęło się od uczczenia minutą ciszy pamięci posłów na Sejm II kadencji: Haliny Licnerskiej, Wandy Sokołowskiej, Marii Trzcińskiej-Fajfrowskiej i Mariana Korczaka oraz pracownika Kancelarii Sejmu Andrzeja Włodakowa, którzy zginęli tragicznie 20 lat temu.
Pierwszym punktem posiedzenia było głosowanie nad wnioskiem o uzupełnienie porządku obrad o punkt: Informacja Ministra Zdrowia na temat zagrożenia bezpieczeństwa pacjentów oraz ograniczenia dostępności do niektórych zagwarantowanych prawem świadczeń medycznych w związku z podpisaniem przez niektórych lekarzy tzw. deklaracji wiary. Posłowie zdecydowali o odrzuceniu wniosku.
W drugim czytaniu Sejm rozpatrzy poselski projekt nowelizacji ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Projekt wprowadza kontrolę jakości m.in. węgla kamiennego przez Służbę Celną na granicy Polski, a w składach detalicznych – przez Inspekcję Handlową. Zgodnie z projektem, paliwa stałe tj. m.in. węgiel kamienny, brykiety powinny spełniać wymagania jakościowe, które określi w rozporządzeniu Minister Gospodarki. Dostawcy i importerzy węgla będą musieli posiadać certyfikaty jakości produktów zgodne z tym rozporządzeniem. Projekt wprowadza zakaz sprzedaży produktów niespełniających wymagań jakościowych. Za sprzedaż węgla niezgodnego z obowiązującymi normami będą grozić kary finansowe w wysokości od 50 tys. zł do 1 mln zł, a nawet kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Z karą grzywny, ograniczenia wolności lub karą do roku więzienia będą musieli liczyć się ci, którzy będą utrudniać kontrole Inspekcji Handlowej. Wnioskodawcy podkreślają, że projekt ma na celu wyeliminowanie z rynku węgla niskiej jakości. Projekt wpłynął do Sejmu 12 września 2014 r. jako inicjatywa grupy posłów KP Platforma Obywatelska. 26 września br. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Nadzwyczajnej do spraw energetyki i surowców energetycznych. Pierwsze czytanie odbyło się 1 października br. Komisja przyjęła projekt z poprawkami. Jedna z nich przewiduje, że paliwa niespełniające jakościowych wymogów będą mogły być wykorzystywane do celów naukowych. Komisja proponuje też m.in., aby nowelizacja objęła ustawę o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego w latach 2008–2015. Zgodnie z tą propozycją możliwe będzie sfinansowanie likwidacji kopalni do końca 2014 r. z dotacji budżetowej. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Krzysztof Gadowski.
Sejm rozpocznie prace nad rządowym projektem ustawy budżetowej na rok 2015. Większość wskaźników zawartych w projekcie przyszłorocznego budżetu jest korzystniejsza od występujących w ustawie budżetowej na rok bieżący. Szacowane dochody wyniosą 297,25 mld zł (w budżecie na 2014 r. wynoszą one 277,78 mld zł), a wydatki nie będą wyższe niż 343,33 mld zł (w 2014 r. – 325,29 mld zł). Oznacza to, że deficyt budżetowy nie przekroczy 46,08 mld zł (w 2014 r. – 47,5 mld zł). Zgodnie z projektem, wzrost gospodarczy wyniesie 3,4 proc. (w 2014 r. – 2,5 proc.), a średnioroczna inflacja 1,2 proc. (w budżecie na 2014 r. – 2,4 proc.). Z kolei nominalny wzrost wynagrodzeń będzie na poziomie 4,3 proc. (w 2014 r. – 3,5 proc.). Natomiast zatrudnienie wzrośnie o 0,8 proc. (w 2014 r. jest prognozowany spadek zatrudnienia o 0,1 proc.). Projekt zakłada też, że spożycie prywatne (tj. w gospodarstwach domowych i sektorze instytucji niekomercyjnych) wzrośnie o 4,2 proc. (w 2014 r. zakładany jest wzrost o 4,6 proc.). W projekcie budżetu na 2015 r. zapisano następujące podstawowe dochody budżetowe: dochody podatkowe – 269,82 mld zł (VAT ok. 134,6 mld zł, akcyza ok. 63,6 mld zł, podatek od gier 1,25 mld zł, CIT 24,53 mld zł, PIT 44,39 mld zł, podatek od kopalin 1,45 mld zł) oraz niepodatkowe – 25,9 mld zł (dochody z dywidend ok. 6,25 mld zł, ceł ok. 2,4 mld zł, dochody państwowych jednostek budżetowych i inne niepodatkowe 15,2 mld zł, wpłaty jednostek samorządu terytorialnego 2 mld zł). Projekt nie przewiduje wpłat z zysku NBP. Zakłada też ok. 1,55 mld zł środków z UE i innych źródeł niepodlegających zwrotowi. W myśl projektu budżetu największy udział w wydatkach mają stanowić dotacje i subwencje (168,5 mld zł), następnie wydatki bieżące jednostek budżetowych (67 mld zł) oraz obsługa długu Skarbu Państwa (32,2 mld zł). Rząd przyjął projekt 24 września 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 29 września br. Tego samego dnia został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Pierwsze czytanie będzie obejmować uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, 4-godzinną debatę średnią oraz pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy.
Izba będzie pracować w drugim czytaniu nad rządowym projektem ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego. Jest to projekt kompleksowej regulacji, która ma zastąpić rozwiązania przyjęte w 1986 r. Zdaniem rządu większość przepisów wymaga modyfikacji ze względu na zmiany społeczno-prawne oraz postęp technologiczny. Proponowane zmiany mają umożliwić szybsze i prostsze załatwianie spraw w urzędach stanu cywilnego. Najważniejszą zmianą jest elektroniczna rejestracja aktów stanu cywilnego: aktów urodzeń, małżeństw i zgonów. Rozwiązanie to ma umożliwić wydawanie obywatelom papierowych odpisów aktów stanu cywilnego w dowolnym USC. Możliwe będzie ponadto uzyskanie odpisu w formie elektronicznej. Projekt liberalizuje zasady zawierania małżeństw poza urzędem stanu cywilnego. Będzie to możliwe pod warunkiem, że miejsce ślubu umożliwi zachowanie uroczystej formy oraz zapewni bezpieczeństwo uczestników. Możliwość ta będzie co do zasady wiązała się z dodatkową opłatą. W przypadku zawierania małżeństwa poza USC z powodu szczególnych okoliczności (np. w razie zagrożenia życia lub podczas pozbawienia wolności), spisanie takiego aktu nie będzie dodatkowo płatne. Ponadto projekt zakłada m.in. wyodrębnienie tzw. rejestru uznań, który będzie obejmował oświadczenia konieczne do uznania ojcostwa. Rząd przyjął projekt 15 lipca br. Projekt wpłynął do Sejmu 18 lipca br., a 21 lipca br. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Pierwsze czytanie odbyło się 24 lipca br. Potem projekt trafił do Komisji Spraw Wewnętrznych. 24 września br. komisja wniosła o przyjęcie projektu z poprawkami. Komisja m.in. uzupełniła projekt o zasady sprawowania nadzoru przez ministra spraw wewnętrznych nad wojewodami w zakresie spraw objętych ustawą. Uwzględniono też uwagi GIODO dotyczące nieujawniania dotychczasowych aktów w przypadku przysposobienia, uchylenia orzeczenia o stwierdzeniu zgonu lub o uznaniu za zmarłego oraz ustalenia, że ojcem dziecka jest inny mężczyzna niż mąż matki dziecka. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Marek Wójcik.
Kolejnym punktem 77. posiedzenia Sejmu będzie drugie czytanie rządowego projektu ustawy o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych. Projekt wprowadza jednolity system orzecznictwa lekarskiego dla funkcjonariuszy i kandydatów do służby w: Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Biurze Ochrony Rządu, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym i Służbie Więziennej. Dzięki proponowanej zmianie przepisy regulujące funkcjonowanie komisji lekarskich podległych szefowi MSW zyskają rangę ustawową. Dotychczas kwestie te były zapisane w rozporządzeniach. Zgodnie z projektem, obecny system orzecznictwa obejmujący: wojewódzkie komisje lekarskie, okręgowe komisje lekarskie i Centralną Komisję Lekarską (CKL) zastąpi system dwuinstancyjny złożony z rejonowych komisji lekarskich i CKL. Dotychczasowe zatwierdzanie orzeczeń komisji wojewódzkiej przez komisję okręgową zostanie zastąpione trybem skargowym. Ponadto projekt ujednolica kategorie zdolności kandydatów do służby i funkcjonariuszy. W przypadku funkcjonariuszy wprowadza kategorie: A –  „zdolny do służby”, B – „zdolny do służby z ograniczeniem”, C – „niezdolny do służby”. Natomiast w odniesieniu do kandydatów projekt przewiduje kategorie: Z –  „zdolny”, N – „niezdolny”. Rząd przyjął projekt 3 czerwca 2014 r. Rządowa propozycja wpłynęła do Sejmu 8 lipca 2014 r., a 15 lipca 2014 r. została skierowana do pierwszego czytania w Komisji Spraw Wewnętrznych. Pierwsze czytanie odbyło się 23 lipca 2014 r., po czym projekt trafił do podkomisji nadzwyczajnej. 24 września 2014 r. komisja przyjęła go z poprawkami. Zaproponowano m.in., aby komisja lekarska mogła skierować funkcjonariusza na obserwację jedynie, jeśli wyrazi on na to zgodę. Sprawozdawcą komisji będzie poseł Tomasz Szymański.
W drugim czytaniu posłowie zajmą się również rządowym projektem ustawy o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka. Projekt w kompleksowy sposób reguluje zasady ochrony pokrzywdzonych oraz świadków przed zastraszeniem i odwetem w trakcie i po zakończeniu postępowania karnego i karnoskarbowego. Dostosowuje polskie prawo do przepisów unijnych. Decyzję o zapewnieniu pomocy i ochrony będzie podejmować komendant wojewódzki Policji właściwy ze względu na miejsce pobytu osoby, której ma być ona udzielona. Decyzja ma być podejmowana na wniosek osoby zainteresowanej, sądu lub organu prowadzącego postępowanie przygotowawcze. Zgodnie z projektem, przed zastosowaniem środków ochrony osoba nią objęta będzie pisemnie zobowiązywała się do przestrzegania zasad i zaleceń. Ponadto do projektu wprowadzono tzw. europejski nakaz ochrony. Ma on gwarantować osobom chronionym w chwili przeniesienia się do innego państwa członkowskiego objęcie ich w nowym miejscu zamieszkania środkami ochrony, identycznymi z tymi, którymi były objęte w poprzednim państwie. Rząd przyjął projekt 15 lipca 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 25 lipca 2014 r. Pierwsze czytanie na posiedzeniu Sejmu odbyło się 27 sierpnia 2014 r. Projekt trafił do Komisji: Spraw Wewnętrznych oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka, które 1 października br. wprowadziły do ustawy poprawki doprecyzowujące i legislacyjne.
Sejm przeprowadzi też drugie czytanie projektu z druku 2764, który powstał w wyniku wspólnego rozpatrzenia w komisjach poselskich projektów: nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (druk 2404) oraz nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz ustawy o własności lokali (druk 2377). Projekt jest odpowiedzią na najczęstsze problemy w stosowaniu ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zgłaszane przez gminy, przedsiębiorców zajmujących się gospodarką odpadami komunalnymi i właścicieli nieruchomości. Komisje uznały za wiodący projekt z druku 2377. Projekt przewiduje m.in., że spółdzielnie mieszkaniowe lub zarządcy nieruchomości wielolokalowych będą odpowiadać za ponoszenie opłat za odbiór odpadów i zebranie informacji niezbędnych do ich wyliczenia. Ponadto, punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych (tzw. PSZOK-i) będą miały stacjonarny charakter, co ma wykluczyć mobilne punkty (np. na ciężarówkach). Projekt określa również minimalny zakres odpadów komunalnych przyjmowanych przez PSZOK-i. Projekt zmienia podejście przy ustalaniu stawek opłat za gospodarowanie odpadami. Zgodnie z nowymi przepisami, punktem odniesienia będzie opłata za segregowane odpady, a „sankcją” wyższa stawka za odpady zmieszane. Ponadto, zmiana stawki opłaty nie będzie wymagać składania nowych deklaracji przez mieszkańców. Projekt przewiduje też, że egzekucja opłat za odbiór śmieci komunalnych nie będzie już zadaniem gmin, ale urzędów skarbowych. W związku z licznymi skargami mieszkańców, projekt m.in. wprowadza minimalną częstotliwość odbioru odpadów zmieszanych od kwietnia do października. Projekt przewidywał również, że osoba przeprowadzająca się w danym miesiącu na teren innej gminy, miała wnosić opłatę za odbiór śmieci proporcjonalnie na rzecz dwóch gmin. Podczas prac w komisjach zdecydowano jednak, że właściciel nieruchomości wniesie opłatę za miesiąc, w którym się przeprowadził, do gminy dotychczasowego zamieszkania, a w nowej gminie od kolejnego miesiąca. We wspólnym projekcie nie zostały uwzględnione propozycje z druku 2404 obejmujące m.in. określenie maksymalnej opłaty za śmieci. Projekt z druku 2377 wpłynął do Sejmu 14 marca 2014 r. z inicjatywy grupy posłów KP PO, a ten z druku 2404 wniosła 17 marca 2014 r. grupa posłów KP SLD. Pierwsze czytanie odbyło się 28 maja 2014 r. (druk 2377) i 5 czerwca 2014 r. (druk 2404) w Komisjach: Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. 5 czerwca 2014 r. komisje zdecydowały o wspólnym rozpatrywaniu obu projektów. 25 września 2014 r. komisje przyjęły sprawozdanie z poprawkami dotyczącymi m.in. wprowadzenia szczególnego trybu ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku nieruchomości niezamieszkałych, na których są świadczone usługi hotelarskie. Komisje zaproponowały też przepis dotyczący nieruchomości zabudowanych budynkami wielorodzinnymi, w przypadku których osoba sprawująca zarząd nieruchomością wspólną lub zarząd spółdzielni będą mogli żądać m.in. od właścicieli lokali podania danych niezbędnych do ustalenia wysokości opłaty. Sprawozdawcą komisji będzie poseł Tadeusz Arkit.
Ponadto Sejm będzie pracować w pierwszym czytaniu nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Rząd proponuje jednorazową modyfikację zasad waloryzacji emerytur i rent w 2015 r. Stanowi to realizację zapowiedzi premier Ewy Kopacz z exposé. Waloryzacja ma mieć charakter mieszany: procentowo-kwotowy. Od 1 marca 2015 r. świadczenia z FUS zostaną podwyższone o 1,08 proc., jednak nie mniej niż o 36 zł. Najniższa emerytura i renta rodzinna po waloryzacji wyniesie 880,45 zł. Minimalna podwyżka rent z powodu częściowej niezdolności do pracy i rent inwalidzkich III grupy wyniesie 27 zł – 75 proc. gwarantowanej minimalnej kwoty waloryzacji. Osoby pobierające emeryturę częściową otrzymają co najmniej 18 zł więcej. Renta socjalna wyniesie 84 proc. zwaloryzowanej renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy. Podwyżka zostanie dokonana z urzędu. Projektowane zasady obejmą też emerytury i renty rolników indywidualnych i służby mundurowe. Będą również dotyczyć emerytur pomostowych, nauczycielskich, świadczeń kompensacyjnych, rent dla kombatantów i inwalidów wojennych i wojskowych. O 36 zł wzrosną ponadto świadczenia i zasiłki przedemerytalne. Ponadto projekt rozszerza krąg osób uprawnionych do otrzymania zasiłku pogrzebowego o dziadków, dzieci wychowywane w rodzinie zastępczej oraz osoby, nad którymi ustanowiono opiekę prawną. Rząd przyjął projekt 30 września 2014 r. Do laski marszałkowskiej wpłynął on 1 października 2014 r., a 3 października 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. W pracach nad projektem rząd reprezentuje Minister Pracy i Polityki Społecznej.
Przedmiotem prac posłów będzie także rozpatrywany w pierwszym czytaniu rządowy projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw.  To już kolejny projekt realizujący propozycje zawarte w exposé premier Kopacz.                                                                                         Projekt zwiększa o 20 proc. kwotę ulgi w podatku PIT na trzecie i każde kolejne dziecko. Ponadto projekt przewiduje, że podatnicy, którzy zarabiają zbyt mało i płacą zbyt niskie podatki, by wykorzystać całą ulgę, dostaną pozostałą kwotę z budżetu państwa. Ulga na trzecie dziecko wzrasta z 1.668,12 zł do 2.000,04 zł rocznie. Na każde kolejne dziecko roczna kwota odliczenia rośnie z 2.224,08 zł do 2.700 zł. Oznacza to, że rodziny wychowujące dzieci będą mogły odliczyć maksymalnie w zeznaniu podatkowym: 1.112,04 zł (jedno dziecko), 2.224,08 zł (dwoje dzieci), 4.224,12 zł (troje dzieci) i 6.924,12 zł (czworo dzieci).Zwrot nie będzie mógł przekroczyć sumy opłaconej przez nich składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Rodzice jedynaków skorzystają z odliczenia, o ile ich roczne dochody nie przekroczą kryterium dochodowego: 56.000 dla podatników niepozostających w związku małżeńskim i 112.000 zł dla małżonków oraz osób samotnie wychowujących dzieci. Rodzice wychowujący dwoje i więcej dzieci skorzystają z ulgi bez względu na wysokość uzyskiwanego dochodu. Z ulgi będą mogli skorzystać podatnicy rozliczający się według skali podatkowej. Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Zmiany mają obowiązywać od 1 stycznia 2015 r. i objąć rozliczenia za 2014 r. Rząd przyjął projekt 30 września br. Projekt wpłynął do Sejmu 1 października 2014 r. 3 października 2014 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Do reprezentowania rządu w pracach nad projektem upoważniono Ministra Pracy i Polityki Społecznej.
Izba rozpatrzy w pierwszym czytaniu poselski projekt zmiany nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw. Projekt uchyla przepis, zgodnie z którym rozwiązania dotyczące opodatkowania dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych (CFC) miały wejść w życie wcześniej niż pozostałe zmiany (pierwszego dnia czwartego miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia). Opóźnienie w publikacji tekstu nowelizacji, przyjętej przez Sejm 29 sierpnia 2014 r., spowodowało, że przepisy dotyczące opodatkowania dochodów CFC weszłyby w życie 1 lutego 2015 r., czyli nie wcześniej, lecz o miesiąc później niż większość zapisów ustawy. Projekt będący obecnie przedmiotem prac posłów spowoduje, że dochody polskich właścicieli i wspólników firm zakładanych w rajach podatkowych już od 1 stycznia 2015 r. będą opodatkowane polskim podatkiem CIT. Proponowana nowelizacja wpłynęła do Sejmu 6 października 2014 r. z inicjatywy grupy posłów KP Platforma Obywatelska. Uzasadnienie przedstawi posłanka Krystyna Skowrońska.
Sejm przeprowadzi pierwsze czytanie obywatelskiego projektu nowelizacji ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym, a także niektórych innych ustaw. Projekt przewiduje nadanie społeczności Ślązaków statusu mniejszości etnicznej. W konsekwencji jej przedstawiciele weszliby w skład Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Zgodnie z projektem, w Komisji zasiadałoby dwóch reprezentantów mniejszości śląskiej. Wnioskodawcy uzasadniają, że zmiany będą miały korzystny, długofalowy wpływ na rozwój regionów, a w szczególności województw śląskiego i opolskiego, przez wzbogacenie ich zasobów kulturalnych i społecznych. Projekt wpłynął do Sejmu 8 kwietnia 2014 r. 26 sierpnia 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt uzasadni przedstawiciel Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej Zbigniew Kadłubek.
Posłowie rozpatrzą także prezydencki wniosek o ponowne rozpatrzenie nowelizacji ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, uchwalonej 10 czerwca 2014 r. Zawetowana przez prezydenta ustawa likwiduje nadzór Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi nad odrolnianiem najbardziej żyznych gruntów (klas I-III) o powierzchni do 0,5 ha. Nie będzie już wymagana zgoda ministra rolnictwa na przekształcenie tych gruntów na cele nierolnicze i nieleśne. W uzasadnieniu weta prezydent zwraca uwagę na potrzebę doprecyzowania mechanizmów zmiany przeznaczenia gruntów rolnych. Jego zdaniem powinny one stanowić konsensus między ochroną zasobów naturalnych a interesem inwestorów. Prezydent RP zawetował nowelizację 30 lipca 2014 r., przekazując ją Sejmowi do ponownego rozpatrzenia. Następnego dnia prezydencki wniosek został skierowany do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. 28 sierpnia 2014 r. komisja zarekomendowała Sejmowi odrzucenie weta. Sprawozdawcą komisji będzie poseł Cezary Olejniczak.
Sejm będzie także pracować w drugim czytaniu nad poselskim projektem nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym. Projekt zwalnia kandydatów na wychowawców i kierowników kolonii, obozów lub innych form wypoczynku dzieci i młodzieży, którzy będą pracować jako wolontariusze, z opłat za uzyskanie z Krajowego Rejestru Karnego informacji o niekaralności. Osoby te muszą przedstawiać taką informację organizatorowi wypoczynku. Obecnie koszt jej wydania wynosi 50 zł. Projekt wpłynął do Sejmu 25 lipca 2014 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP Platforma Obywatelska. 26 sierpnia 2014 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. 24 września 2014 r. komisja wniosła o uchwalenie projektu bez poprawek.
W drugim czytaniu Izba rozpatrzy poselski projekt nowelizacji ustawy o komornikach sądowych i egzekucji. Projekt wprowadza zasadę automatycznej, natychmiastowej utraty stanowiska przez komornika, który został skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo, w tym przestępstwo skarbowe. Dotyczy to także komornika prawomocnie ukaranego dyscyplinarnym wydaleniem ze służby, jak również takiego, który utracił polskie obywatelstwo lub zrezygnował z pełnienia obowiązków. Celem projektu jest m.in. zapewnienie większych gwarancji ochrony praw osób objętych postępowaniem komorniczym. Wnioskodawcy podkreślają, że komornik sądowy jest funkcjonariuszem publicznym, który z racji szerokich uprawnień jest też osobą zaufania publicznego. Projekt wpłynął do Sejmu 10 maja 2013 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP Platforma Obywatelska. 26 sierpnia 2013 r. wnioskodawcy złożyli autopoprawkę do projektu. 18 września 2013 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Pierwsze czytanie odbyło się 22 stycznia 2014 r. Następnie projekt był procedowany w podkomisji nadzwyczajnej. 25 września br. Komisja przyjęła sprawozdanie wraz z poprawkami m.in. wydłużającymi vacatio legis z 30 dni do 3 miesięcy od ogłoszenia. Sprawozdawcą komisji będzie posłanka Renata Janik.
Izba rozpatrzy również w drugim czytaniu senacki projekt nowelizacji ustawy o kuratorach sądowych. Projekt przyznaje kuratorom sądowym, wobec których toczy się postępowanie dyscyplinarne, prawo ustanawiania obrońców nie tylko spośród kuratorów zawodowych, jak to jest obecnie, ale także adwokatów i radców prawnych. Taka sama zmiana jest proponowana w przypadku wyznaczania obrońcy z urzędu. Zdaniem wnioskodawców aktualnie obowiązujący przepis jest niezgodny z konstytucyjnym prawem do wyboru obrońcy lub skorzystania z obrońcy z urzędu. Projekt wpłynął do Sejmu 8 sierpnia 2014 r., a 26 sierpnia 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. 25 września br. odbyło się pierwsze czytanie. Tego samego dnia komisja przyjęła projekt bez poprawek. Sprawozdanie komisji przedstawi posłanka Iwona Arent.
Kolejnym punktem porządku obrad będzie pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy zmieniającej nowelizację ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Projekt wydłuża ważność wydanych osobom niepełnosprawnym kart parkingowych do końca ważności tych dokumentów i nie dłużej niż do 30 czerwca 2015 r. Wcześniej termin utraty ważności kart był ustalony na 30 listopada 2014 r. Proponowana nowelizacja jest związana z wprowadzeniem nowych warunków otrzymywania kart parkingowych i zmiany ich wzorów. Projekt wpłynął do Sejmu 25 września 2014 r. jako inicjatywa ustawodawcza Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. 30 września 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Uzasadnienie przedstawi poseł Sławomir Piechota.
Posłowie zajmie się też stanowiskiem Senatu w sprawie nowelizacji ustawy  o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/24/UE w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej. Zgodnie z ustawą, pacjent ubezpieczony w Polsce, który był leczony w innym państwie UE, będzie mógł otrzymać zwrot kosztów według stawek stosowanych w Polsce i do wysokości wynikającej z wystawionego rachunku. Refundacji będą podlegały też produkty lecznicze i wyroby medyczne. Zwrot kosztów będzie dotyczył jednak tylko tych świadczeń, które są w Polsce zagwarantowane ustawowo. Pacjent, który skorzystał z odpłatnych świadczeń zdrowotnych w innym państwie członkowskim UE, aby otrzymać zwrot poniesionych kosztów będzie musiał zwrócić się z wnioskiem do właściwego oddziału wojewódzkiego NFZ. Podstawą do zwrotu będzie rachunek wystawiony przez zagraniczny podmiot wykonujący działalność leczniczą, a także skierowanie, recepta lub zlecenie (na wyroby medyczne). Dla zapewnienia równowagi finansowej NFZ do ustawy włączono regułę ostrożnościową i ustanowiono maksymalną kwotę wydatków przeznaczonych na zwrot kosztów leczenia pacjentów za granicą. Sejm uchwalił ustawę 29 sierpnia 2014 r., a 25 września 2014 r. Senat wprowadził do niej poprawki. Część z nich wprowadza zmiany korzystne dla pacjentów. Chodzi m.in. o poprawkę doprecyzowującą sytuację pacjentów, którzy korzystaliby z leczenia transgranicznego w ramach programu lekowego i w trakcie takiego leczenia analogiczny program zostałby uruchomiony w Polsce. W takim przypadku pacjent będzie mógł otrzymać zwrot kosztów leczenia do momentu wprowadzenia możliwości leczenia w kraju. Senat proponuje też m.in. zwolnienie pacjentów z potwierdzania za zgodność z oryginałem dokumentacji medycznej niezbędnej do uzyskania zwrotu kosztów leczenia.
Podczas 77. posiedzenia Sejmu posłowie rozpatrzą też stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego oraz nowelizacji ustawy – Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw. Ustawa przyznaje Ministrowi Sprawiedliwości prawo wnoszenia tzw. kasacji nadzwyczajnej do Sądu Najwyższego. Przed nowelizacją uprawnienie to mieli tylko Prokurator Generalny, Naczelny Prokurator Wojskowy, Rzecznik Praw Obywatelskich oraz Rzecznik Praw Dziecka w sprawach dotyczących praw dziecka. Ponadto ustawa rozszerza na szefa resortu sprawiedliwości prawo wglądu do akt sądowych i prokuratorskich oraz akt innych organów ścigania po zakończeniu postępowania i zapadnięciu rozstrzygnięcia. Sejm uchwalił ustawę 29 sierpnia 2014 r. 25 września br. Senat wprowadził do niej poprawki redakcyjne.
W piątkowym bloku głosowań Sejm m.in. przeprowadzi trzecie czytanie poselskiego projektu nowelizacji ustawy o środkach ochrony roślin. Projekt znosi obowiązek tłumaczenia na język polski dokumentacji załączanej do wniosków o rejestrację środków ochrony roślin. Będzie można ją składać w języku angielskim. Ponadto projekt wprowadza możliwość dodatkowego atestowania środków ochrony roślin, którym upłynął termin przydatności. Preparaty te będzie można sprzedawać i używać ich przez 12 miesięcy od upływu terminu ważności, pod warunkiem przeprowadzenia badań przydatności do użycia. Projekt wpłynął do Sejmu 11 lipca 2014 r. z inicjatywy grupy posłów KP PO i KP PSL. Pierwsze czytanie odbyło się 10 września 2014 r. w Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która tego dnia przyjęła projekt z poprawkami. W trakcie drugiego czytania przeprowadzonego 24 września br. zaproponowano usunięcie przepisów dopuszczających składanie w języku angielskim dokumentacji zawierającej m.in. ocenę ryzyka stosowania środka ochrony roślin oraz opinie lub uwagi w tym zakresie. W związku z tą poprawką projekt trafił ponownie do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Izba w trzecim czytaniu rozpatrzy też senacki projekt nowelizacji ustawy o orderach i odznaczeniach. Projekt wprowadza ogólną zasadę, że Krzyż Wolności i Solidarności będzie odznaczeniem o charakterze pamiątkowym nadawanym wszystkim osobom spełniającym kryteria określone w ustawie. Oznacza to, że Krzyż będzie można otrzymać nawet w przypadku posiadania już innego, wyższego odznaczenia. Projekt ma też ułatwić przyznawanie Krzyża osobom zmarłym. Obecnie Krzyż Wolności i Solidarności jest nagrodą dla działaczy opozycji wobec dyktatury komunistycznej. Jak podkreśla Senat, zmiany pozwolą symbolicznie uhonorować wszystkich opozycjonistów z Solidarności. Projekt wpłynął do Sejmu 9 czerwca 2014 r. Następnie 1 lipca br. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Administracji i Cyfryzacji. Pierwsze czytanie odbyło się 28 sierpnia. 12 września br. komisja przyjęła sprawozdanie. Drugie czytanie odbyło się 24 września br. i w związku ze zgłoszoną poprawką projekt ponownie trafił do komisji, która 26 września br. wniosła o odrzucenie poprawki. Sprawozdanie komisji przedstawi posłanka Bożena Kamińska.
Sejm zagłosuje też nad wnioskiem o odrzucenie Informacji Rady Ministrów nt. wpływu podatku od wydobycia niektórych kopalin na sektor wydobywczy miedzi i srebra oraz na sektor finansów publicznych. Zgodnie z dokumentem w 2012 r. zapłacony podatek od wydobycia niektórych kopalin wyniósł 1 596 mln zł, a w 2013 r. 1 856 mln zł. Stawka podatkowa za tonę miedzi w grudniu 2013 r. wyniosła 2 986 zł i stanowiła 68,16 proc. stawki ustalonej w kwietniu 2012 r. na poziomie 4 381 zł. Natomiast stawka podatkowa za kilogram srebra w grudniu 2013 r. wyniosła 254 zł i stanowiła 49,8 proc. stawki ustalonej w kwietniu 2012 r. na poziomie 510 zł. Jak podkreślają autorzy dokumentu, pomimo wprowadzenia podatku w sektorze wydobywczym miedzi i srebra zostały wygenerowane znaczne środki finansowe, które będą mogły zostać przeznaczone m.in. na działalność inwestycyjną.
W ostatnim dniu 77. posiedzenia Sejm ma także zdecydować w sprawie wniosku o odrzucenie informacji Rady Ministrów o skutkach obowiązywania ustawy z dnia 16 września 2011 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego wraz z propozycjami zmian. Dokument przedstawia m.in. wnioski z kontroli funkcjonowania rozwiązań wprowadzonych ustawą. Podstawą do ich sformułowania były konsultacje społeczne i badania praktyk stosowanych przez 93 deweloperów działających na terenie całej Polski. Raport wskazuje, że nowe przepisy znacząco poprawiły sytuację prawną kupujących, przy jednoczesnym zachowaniu równowagi praw i obowiązków podmiotów uczestniczących w przedsięwzięciu deweloperskim. Służyło temu m.in. wprowadzenie środków ochrony wpłat nabywców oraz obowiązku stosowania prospektów informacyjnych i zawierania umowy deweloperskiej w formie aktu notarialnego. W dokumencie sformułowano też wnioski dotyczące zmian legislacyjnych.
Ponadto, posłowie zapoznają się ze Sprawozdaniem Głównego Inspektora Pracy z działalności Państwowej Inspekcji Pracy w 2013 r. wraz ze stanowiskami Rady Ochrony Pracy oraz Komisji: do Spraw Kontroli Państwowej oraz Polityki Społecznej i Rodziny. Dokument podsumowuje zeszłoroczne działania PIP m.in. w zakresie przeprowadzonych kontroli i ich wyników. W 2013 r. inspektorzy PIP przeprowadzili 89,8 tys. kontroli. Skontrolowali ponad 69,1 tys. pracodawców i innych podmiotów, na rzecz których pracę świadczyło 4 mln osób. PIP m.in. wydała 314,5 tys. decyzji w związku z naruszeniami BHP, 10,6 tys. decyzji nakazujących wypłatę wynagrodzeń lub innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy. Ponadto inspektorzy m.in. skierowali 1 879 wniosków o przekształcenie umów cywilnoprawnych w umowy o pracę, nałożyli grzywny na 860 osób, skierowali 246 wniosków o ukaranie do sądu. Dokument wpłynął do Sejmu 27 czerwca 2014 r., a 1 lipca br. został skierowany do Komisji: do Spraw Kontroli Państwowej oraz Polityki Społecznej i Rodziny. 11 września 2014 r. komisje wniosły o przyjęcie dokumentu. Sprawozdanie komisji na posiedzeniu Sejmu przedstawi poseł Jarosław Pięta.

Sejm wysłucha ponadto informacji bieżącej w sprawie kontroli przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wydatkowania unijnych środków na finansowaną z Europejskiego Funduszu Społecznego konferencję przeprowadzoną w ramach programu „Innowacyjne Pomorze”. O przedstawienie informacji wnioskował KP Solidarna Polska. Na posiedzeniu posłowie będą również zadawać przedstawicielom rządu pytania na temat aktualnych kwestii, m.in. korzystania z bezpłatnego Internetu przez osoby starsze i z dysfunkcją wzroku, rozporządzenia dotyczącego pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym w specjalnych strefach ekonomicznych oraz niewystarczających środków na finansowanie badań prowadzonych przez uczelnie wyższe.