31. posiedzenie Sejmu

Projekt zmian w Prawie oświatowym zakładający m.in. likwidację gimnazjów i przywrócenie ośmioklasowej szkoły podstawowej oraz czteroletniego liceum to jeden z punktów porządku obrad 31. posiedzenia Sejmu. Izba będzie również pracować m.in. nad podwyższeniem kwoty wolnej od podatku oraz zmianami w przepisach dotyczących Trybunału Konstytucyjnego. Posłowie zajmą się także projektem zmian w prawie o zgromadzeniach, wprowadzającym możliwość zwrócenia się z wnioskiem do wojewody o wyrażenie zgody na cykliczne organizowanie zgromadzeń.

Początek sejmowych prac nad projektami ustaw

Wygaszenie gimnazjów oraz powrót do 8-letniej szkoły podstawowej i 4-letniego liceum ogólnokształcącego

To główne założenie rządowego projektu ustawy – Prawo oświatowe (druk nr 1030), który Sejm rozpatrzy w pierwszym czytaniu łącznie z rządowym projektem ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (druk nr 1031). Celem proponowanych zmian jest wprowadzenie nowego ustroju szkolnego oraz modyfikacja organizacji szkół i placówek oświatowych. Wprowadzanie zmian rozpocznie się od roku szkolnego 2017/2018. Proponowane rozwiązania zostały zapowiedziane przez premier Beatę Szydło w exposé. Nowy system obejmowałby też: 5-letnie technikum, 3-letnią branżową szkołę I stopnia, 3-letnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy, 2-letnią branżową szkołę II stopnia i szkołę policealną. Obecnie oprócz 6-letniej szkoły podstawowej, 3-letniego gimnazjum i 3-letniego liceum ogólnokształcącego funkcjonują  4-letnie technika i 3-letnie zasadnicze szkoły zawodowe. Branżowa szkoła I stopnia ma umożliwić otrzymanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i uzyskanie wykształcenia zasadniczego branżowego. Jej absolwenci byliby przygotowani zarówno do podjęcia pracy, jak i do kontynuowania kształcenia w branżowej szkole II stopnia. Wprowadzenie branżowej szkoły I stopnia, w miejsce zasadniczej szkoły zawodowej, zaplanowano od 1 września 2017 r. Zgodnie z projektem uczniowie kończący klasę VI szkoły podstawowej w roku szkolnym 2017/2018 będą podlegać promocji do klasy VII. Tym samym rozpocznie się wygaszanie gimnazjów – nie będzie już prowadzona rekrutacja do tych szkół. Ostatni rocznik dzieci klas III ukończy gimnazjum w roku szkolnym 2018/2019. Wygaszanie gimnazjum może być realizowane m.in. przez przekształcenie go w ośmioletnią szkołę podstawową lub włączenie do takiej placówki. Projektodawcy przewidują też płynne przechodzenie nauczycieli ze szkół starego systemu do szkół nowego systemu – bez konieczności rozwiązywania i ponownego zawierania umów o pracę. Z mocy prawa nauczyciele szkół obecnego systemu staną się nauczycielami szkół nowego systemu. Projekty wpłynęły do Sejmu 14 listopada 2016 r. Dzień później zostały skierowane do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. W toku prac parlamentarnych rząd reprezentuje Minister Edukacji Narodowej.

Wzmocnienie nadzoru ministra nad instytutami badawczymi

Poselski projekt nowelizacji ustawy o instytutach badawczych (druk nr 995) wzmacnia nadzór ministra nad instytutami. Zgodnie z projektem minister nadzorujący dany instytut ma powoływać i odwoływać dyrektora oraz jego zastępcę na czas nieoznaczony, bez zasięgania opinii rady naukowej oraz przeprowadzania konkursu. W projekcie przewidziano zmianę przepisów dotyczących m.in.: wyznaczania osoby pełniącej obowiązki dyrektora instytutu oraz skrócenie terminu (z 3 do 2 miesięcy) przedstawienia przez zespół roboczy opinii w postępowaniu przygotowawczym poprzedzającym utworzenie, połączenie, podział, reorganizację, przekształcenie lub likwidację instytutu. Projekt przewiduje zmiany w zakresie zadań i składu rady naukowej instytutu oraz wyboru przewodniczącego rady naukowej. Projekt skraca też termin (z 90 do 30 dni) uchylenia przez ministra nadzorującego uchwały rady naukowej w przypadku stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa lub statutem instytutu. Projekt wpłynął do Sejmu z inicjatywy grupy posłów KP Prawo i Sprawiedliwość. Podczas pierwszego czytania na posiedzeniu plenarnym w dyskusji został złożony wniosek o odrzucenie projektu. O jego dalszych losach zdecyduje Sejm w głosowaniu

Możliwość zwrócenia się z wnioskiem do wojewody o zgodę na cykliczne organizowanie zgromadzeń

Wprowadzenie takiego rozwiązania przewiduje wniesiony przez grupę posłów KP Prawo i Sprawiedliwość projekt nowelizacji ustawy – Prawo o zgromadzeniach (druk nr 1044). Sejm rozpatrzy go w pierwszym czytaniu. Chodzi o zgromadzenia organizowane przez tego samego organizatora w tym samym miejscu lub na tej samej trasie co najmniej cztery razy w roku według opracowanego terminarza lub co najmniej raz w roku w dniach świąt państwowych i narodowych. Ponadto musiałyby się one m.in. odbywać przez ostatnie trzy lata i mieć na celu, w szczególności, uczczenie doniosłych i istotnych dla historii Rzeczypospolitej Polskiej wydarzeń. Projektowane przepisy przewidują też, że organ gminy będzie wydawał decyzję o zakazie zgromadzenia, jeżeli ma ono odbyć się w miejscu i czasie, w którym odbywa się zgromadzenie cykliczne. Wyjątek dotyczyłby zgromadzeń organizowanych przez organy władzy publicznej oraz odbywanych w ramach działalności kościołów i innych związków wyznaniowych – te miałyby pierwszeństwo. Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem upoważniony został poseł Arkadiusz Czartoryski.

Zmiany zasad wyboru prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej

To cel poselskiego projektu nowelizacji ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (druk nr 1047). Dotychczas obowiązujące przepisy zakładają powoływanie go przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw transportu, zaopiniowany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, spośród kandydatów wyłonionych w drodze konkursu. W przypadku odwołania prezesa agencji, Prezes Rady Ministrów powierza zastępcy Prezesa lub innej osobie pełnienie obowiązków prezesa, na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, z możliwością przedłużania tego okresu o kolejne 6 miesięcy, nie więcej niż dwukrotnie. Obecnie wyczerpano już tryb powierzania kierowania działalnością agencji, zaś dotychczas przeprowadzone postępowania konkursowe nie wyłoniły kandydatów spełniających wymogi przewidziane ustawą. W związku z powyższym wnioskodawcy proponują, by prezesa agencji powoływał Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw transportu

Posłowie będą pracować nad przepisami likwidującymi Ministerstwo Skarbu Państwa

Propozycja likwidacji Ministerstwa Skarbu Państwa, zgodnie z zapowiedzią premier Beaty Szydło, znalazła się w rządowych projektach ustaw: o zasadach zarządzania mieniem państwowym oraz o przepisach wprowadzających ustawę o zasadach zarządzania mieniem państwowym. Posłowie przeprowadzą dziś pierwsze czytanie projektów. Projekt ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o zasadach zarządzania mieniem państwowym (druk nr 1054) zawiera regulacje związane z przekazywaniem spraw wraz z dokumentacją oraz te dotyczące możliwości przejścia pracowników MSP do urzędów przejmujących jego zadania. Projekt zakłada wykreślenie bądź przekazanie innym organom uprawnień Ministra Skarbu Państwa, a także przyznanie premierowi kompetencji do wykonywania praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa. Przewiduje on uchylenie przepisów ustaw, które stanowiły podstawę do wykonywania uprawnień z akcji i udziałów należących do Skarbu Państwa. W rozporządzeniu prezes Rady Ministrów będzie mógł upoważnić wskazane przez siebie organy, pełnomocnika rządu lub państwowe osoby prawne do wykonywania tych uprawnień. Dotychczasowe kompetencje Ministra Skarbu Państwa zostaną przejęte przez ministra infrastruktury i budownictwa. Projekt przewiduje także zniesienie państwowych funduszy celowych zasilanych z przychodów z prywatyzacji, w tym m.in. Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców oraz zmianę zasad dystrybuowania przychodów pochodzących z tytułu zbycia akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa. Z kolei projekt ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym (druk nr 1053) zakłada, że uprawnienia właścicielskie w stosunku do spółek wykonywać będą ministrowie, pełnomocnicy rządu lub państwowe osoby prawne na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów. Przewiduje także utworzenie Rady do spraw spółek z udziałem Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych. Rada ma być ciałem doradczym, zapewniającym szefowi rządu wsparcie, jeśli chodzi o koordynację nadzoru właścicielskiego. Projekt zakłada także podwyższenie standardów nadzoru właścicielskiego, zarówno jeśli chodzi o dobór kadr, jak i formułowanie oczekiwań wobec reprezentantów Skarbu Państwa. Nowe regulacje przewidują także precyzyjne wskazanie, który organ administracji powinien gospodarować poszczególnymi składnikami mienia państwowego, zmianę modelu zbywania akcji i udziałów Skarbu Państwa, rezygnację z prywatyzacji bezpośredniej – projekt ustawy zbliża model zbywania akcji (udziałów) należących do Skarbu Państwa do standardów rynkowych. Ma być także wyodrębniona jednolita grupa spółek o istotnym znaczeniu dla gospodarki państwa, w których wykonywanie uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa będzie podlegało szczególnemu nadzorowi premiera. Jednym z efektów wprowadzonych zmian ma być długoterminowy wzrost wartości majątku narodowego oraz poszczególnych spółek z udziałem Skarbu Państwa.

Zwiększenie ochrony praw i interesów RP – powstanie Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej

Celem rządowego projektu ustawy o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej (druk nr 1055) jest utworzenie Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej, która będzie zastępowała polskie państwo (w tym Skarb Państwa, organy administracji rządowej, państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, a także określone w ustawie osoby prawne inne niż Skarb Państwa) w postępowaniach przed sądami, trybunałami i innymi organami orzekającymi. Prokuratoria Generalna zapewni też tym osobom i podmiotom dostęp do fachowej pomocy prawnej. Rozwiązanie to ograniczy koszty oraz podniesie jakość ochrony prawnej. Projekt umożliwi stworzenie fachowego zaplecza analitycznego i prawnego dla Prezesa Rady Ministrów. Prokuratoria będzie opracowywała dla szefa rządu stanowiska dotyczące projektów czynności prawnych, aktów normatywnych, a także orzeczeń sądowych zapadających w sprawach dotyczących Polski. W projekcie zaproponowano wprowadzenie obowiązku opiniowania czynności prawnych przed ich dokonaniem przez podmioty reprezentujące Skarb Państwa, jeżeli wartość przedmiotu planowanej czynności prawnej przekracza 100 mln zł. Wśród zadań Prokuratorii ma być też m.in. opiniowanie projektów aktów normatywnych dotyczących istotnych praw lub interesów Polski, w tym Skarbu Państwa oraz organów wymiaru sprawiedliwości, a także dotyczących postępowania przed sądami, trybunałami i innymi organami orzekającymi. Prokuratoria ma także zapewniać pomoc podmiotom reprezentującym Skarb Państwa, jeśli chodzi o negocjacje i ugodowe rozwiązywania sporów. Projekt zakłada również m.in. stworzenie trybu rozstrzygania przez prezesa Prokuratorii Generalnej sporów dotyczących praw i interesów Skarbu Państwa między jednostkami państwowymi nieposiadającymi osobowości prawnej. Proponowana ustawa ma zastąpić ustawę o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa z 2005 r. W pracach nad projektem rząd reprezentuje minister Skarbu Państwa.

Przepisy wprowadzające ustawy: o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym oraz o statusie sędziów TK

Poselski projekt regulacji wprowadzającej dwie ustawy: o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym oraz o statusie sędziów (druk nr 1059) zdaniem wnioskodawców ma zapewnić spójność i przejrzystość nowych regulacji prawnych i ich właściwe wdrożenie. Projekt przewiduje, że wyżej wskazanie ustawy wejdą w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia, z pewnymi wyjątkami. Projekt przewiduje ponadto m.in. uchylenie ustawy z 22 lipca 2016 r. o Trybunale Konstytucyjnym. Jednocześnie projekt odracza do 1 stycznia 2018 r. utratę mocy obowiązującej jednego z jej przepisów dotyczącego Biura TK, bo dopiero tego dnia zastąpi je Kancelaria TK oraz Biuro Służby Prawnej TK. W odniesieniu do postępowania przed TK projekt przewiduje, że sprawy wszczęte i niezakończone przed wejściem w życie ustawy o organizacji i trybie postępowania przed TK będą prowadzone na zasadach w niej określonych. Czynności procesowe dokonane przed wejściem w życie ustawy o organizacji i trybie postępowania przez TK pozostaną w mocy. Ponadto projekt przewiduje, że w sytuacji, gdy nie uda się skutecznie wybrać kandydatów na stanowisko prezesa TK lub powołać go w określonym czasie, zadania te wykonywałby tymczasowo sędzia pełniący obowiązki prezesa TK. Zgodnie z projektem Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej wybiera sędziego Trybunału, któremu powierza się pełnienie obowiązków prezesa Trybunału, spośród sędziów Trybunału o najdłuższym stażu pracy w sądownictwie powszechnym lub w administracji państwowej szczebla centralnego na stanowiskach związanych ze stosowaniem prawa. Postanowienie w sprawie czasowego powierzenia obowiązków Prezesa TK sędziemu Trybunału musi zostać kontrasygnowane przez Prezesa Rady Ministrów.

Ułatwienia w odzyskiwaniu należności od dłużników posiadających rachunki bankowe w innych państwach

To priorytet rządowego projektu nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1048). Projekt ułatwia transgraniczne dochodzenie należności w sprawach cywilnych i handlowych. Proponowane rozwiązania mają umożliwić skuteczne wykonywanie unijnej procedury europejskiego nakazu zabezpieczenia na rachunku bankowym. Wejście w życie projektu umożliwi wierzycielom zabezpieczenie ich roszczeń na rachunkach bankowych dłużników, niezależnie od państwa, w którym są one prowadzone. W przypadku Polski nowe przepisy obejmą egzekwowanie należności z rachunków bankowych oraz tych prowadzonych przez SKOK-i. Skutkiem wydania europejskiego nakazu zabezpieczenia na rachunku bankowym dłużnika będzie blokada tego rachunku. Zgodnie z projektem czynności dotyczące wykonywania europejskiego nakazu zabezpieczenia na rachunku bankowym mają być realizowane przez komorników. Nowelizacja ma wejść w życie 18 stycznia 2017 r. W pracach nad projektem rząd reprezentuje Minister Sprawiedliwości.

Zapewnienie racjonalnego prowadzenia gospodarki łowieckiej

To główny cel rządowego projektu nowelizacji ustawy – Prawo łowieckie oraz zmieniającej ustawę o zmianie ustawy – Prawo łowieckie (druk nr 1042), nad którym parlamentarny etap prac rozpocznie się podczas 31. posiedzenia Sejmu.  Projekt ma na celu wzmocnienie uprawnień właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości przy tworzeniu obwodów łowieckich, a także zwiększenie stopnia wykonania planów łowieckich. Projektowane przepisy wprowadzają możliwość ustanawiania zakazu polowań na nieruchomości oraz obowiązki informacyjne dotyczące organizacji polowań zbiorowych. Zgodnie z projektem sejmik województwa, w drodze uchwały, będzie dokonywał w obrębie województwa podziału na obwody łowieckie oraz zmieniał ich granice. O projekcie takiej uchwały marszałek województwa będzie informował na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego oraz za pośrednictwem wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast. Właściciele i użytkownicy wieczyści nieruchomości, które mają być włączone do obwodu łowieckiego, będą mogli wnosić uwagi do projektu uchwały. Powinny one być rozpatrzone przez marszałka województwa w ciągu 30 dni od daty upływu terminu ich składania. Projekt zakłada też możliwość wystąpienia – przez właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości objętej obwodem łowieckim – do sądu z wnioskiem o ustanowienie na niej zakazu wykonywania polowania ze względu na jego przekonania religijne lub wyznawane zasady moralne. Projekt wprowadza także obowiązki informacyjne dotyczące polowań zbiorowych. Dzierżawcy albo zarządcy obwodów łowieckich będą musieli pisemnie poinformować o planowanych polowaniach zbiorowych właściwych: wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast oraz nadleśniczych – z co najmniej 14-dniowym wyprzedzeniem. Do prezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Środowiska.

Początek prac nad nową ustawą reprywatyzacyjną

Celem przedstawionego przez posłów KP PO projektu ustawy o uregulowaniu praw do nieruchomości na terenie miasta stołecznego Warszawy (druk nr 975) jest kompleksowe uregulowanie praw do nieruchomości na terenie stolicy, zasad i zakresu ustanowienia użytkowania wieczystego nieruchomości, wypłaty odszkodowań i rekompensat oraz uporządkowanie wszelkich innych roszczeń byłych właścicieli nieruchomości warszawskich, którzy na mocy dekretu z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów zostali pozbawieni prawa własności nieruchomości. W parlamentarnych pracach nad projektem ustawy wnioskodawców reprezentuje poseł Mariusz Kierwiński.

Rządowe propozycje zmian dotyczące reprywatyzacji w Warszawie

Projekt (druk nr 1056) powołuje Komisję do spraw usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich wydanych z naruszeniem prawa. Celem ustawy jest ostateczne uregulowanie praw do nieruchomości położonych w Warszawie oraz roszczeń byłych właścicieli, którym prawo własności odebrano na podstawie tzw. Dekretu Bieruta, a następnie zwrócono z naruszeniem prawa. Ustawa, w ocenie rządu, pozwoli także ujawnić nadużycia związane z wydawaniem decyzji reprywatyzacyjnych. Umożliwi też usunięcie skutków decyzji reprywatyzacyjnych wydanych z naruszeniem prawa, powodujących uszczerbek majątkowy w zasobie mienia komunalnego lub krzywdzenie lokatorów przez właścicieli kamienic. W myśl projektu nowo utworzona Komisja, jako organ administracji publicznej stojący na straży interesu publicznego w zakresie wydawania decyzji reprywatyzacyjnych zajmie się oceną i badaniem decyzji dotyczących nieruchomości warszawskich. Organem opiniodawczo-doradczy ma być Społeczna Rada.  W parlamentarnych pracach nad projektem rząd reprezentuje minister sprawiedliwości.

Zwiększenie kwoty wolnej od podatku – projekt poselski

Projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1033) przewiduje zwiększenie kwoty wolnej od podatku z 3091 zł do 8000 zł. Zmiana motywowana jest orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego, który stwierdził, że obecny poziom kwoty wolnej od podatku nie zapewnia obywatelowi minimum egzystencji. Projekt został skierowany do I czytania na posiedzeniu Sejmu. Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem upoważniona została poseł Genowefa Tokarska.

Dostosowanie polskich przepisów do dyrektyw unijnych związanych z nasiennictwem i roślinami sadowniczymi

To główne założenie rządowego projektu nowelizacji ustaw o nasiennictwie oraz o ochronie roślin (druk nr 1043), który Sejm rozpatrzy w pierwszym czytaniu. Zmiany dotyczą m.in. definicji materiału siewnego kategorii „elitarny”. W proponowanych regulacjach umożliwiono również wpisywanie do rejestru krajowego odmian gatunków nie objętych unijnymi dyrektywami, a ważnych w Polsce pod kątem gospodarczym. Projekt zakłada także zniesienie opłat za rejestrację odmian roślin regionalnych i amatorskich.
Kontynuacja prac nad projektami

Poselski projekt ustawy o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym (pierwotny druk nr 963)

Projekt zawiera propozycję uregulowania organizacji Trybunału Konstytucyjnego. Projektowane przepisy dotyczą m.in. organów Trybunału, Kancelarii i Biura Służby Prawnej. W odniesieniu do postępowania przed tym organem w projektowanej ustawie znalazły się przepisy dotyczące właściwości Trybunału, składów orzekających, wyłączenia sędziego Trybunału, uczestników postępowania, pism procesowych, kosztów postępowania, przebiegu postępowania przed Trybunałem i przepisów szczególnych o postępowaniu przed Trybunałem, rozpraw i posiedzeń oraz orzeczeń Trybunału. Projekt wpłynął do Sejmu z inicjatywy grupy posłów KP Prawo i Sprawiedliwość. Po pierwszym czytaniu na posiedzeniu plenarnym dokument trafił do dalszych prac w Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka, która w przyjętym sprawozdaniu wnosi o jego przyjęcie z poprawkami o charakterze redakcyjnym i legislacyjnym. Na forum Sejmu sprawozdanie przedstawi poseł Waldemar Buda.

Wykorzystanie metanu w likwidowanych kopalniach bez konieczności uzyskania koncesji węglowodorowej

<sp