Rozpoczęło się 94. posiedzenie Sejmu

fot. K. Białoskórski
Informacja Prokuratora Generalnego dotycząca upublicznienia akt śledztwa w sprawie nielegalnych podsłuchów to tylko jeden z punktów porządku obrad 94. posiedzenia Sejmu. Posłowie będą też pracować nad uregulowaniem leczenia niepłodności m.in. metodą in vitro. W porządku obrad są też prace nad wprowadzeniem specjalnych ulg podatkowych na tworzenie przyzakładowych żłobków i przedszkoli. Sejm zajmie się również projektami dotyczącymi rozpatrywania reklamacji przez banki, towarzystwa emerytalne i zakłady ubezpieczeń oraz wzmacniającymi ochronę klientów firm pożyczkowych. Posłowie rozpatrzą ponadto propozycję uzupełnienia Regulaminu Sejmu o procedurę rozpatrywania petycji kierowanych do Izby.
Polskie przepisy zostaną dostosowane do międzynarodowych regulacji chroniących własność intelektualną
To główny cel przygotowanej przez rząd propozycji nowelizacji Prawa własności przemysłowej. W związku z podpisaniem przez Polskę Traktatu singapurskiego o prawie znaków towarowych projekt wprowadza postanowienia dotyczące rejestrowania licencji na używanie znaku towarowego oraz ustanawia maksymalne wymagania dotyczące wniosków o rejestrację, zmianę lub umorzenie postępowania w sprawie znaku towarowego. Ponadto projekt określa procedurę uznawania w Polsce międzynarodowej rejestracji wzorów przemysłowych. Polska, jako strona Aktu genewskiego Porozumienia haskiego, uczestniczy w systemie międzynarodowej rejestracji wzorów przemysłowych. Umożliwia on właścicielowi wzoru przemysłowego uzyskanie ochrony na terytorium wszystkich wskazanych krajów, przez dokonanie tylko jednego zgłoszenia w Biurze Międzynarodowym Światowej Organizacji Własności Intelektualnej w Genewie. Zgłoszenie jest dokonywane w jednym języku i jest od niego uiszczany tylko jeden zestaw opłat. W konsekwencji rejestracja taka wywołuje takie same skutki w każdym ze wskazanych państw, jak gdyby wzór został zarejestrowany bezpośrednio w tych państwach. W projekcie znalazły się też przepisy uwzględniające orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE, m.in. dotyczące ochrony prawnej wynalazków biotechnologicznych. Wnioskodawca zaproponował ponadto zwiększenie zwolnienia z opłaty za zgłoszenie wynalazku, wzoru użytkowego, znaku towarowego lub wzoru przemysłowego. W określonych w ustawie przypadkach Urząd patentowy będzie mógł zwolnić zgłaszającego z 80 proc. tej opłaty – w obowiązujących przepisach zwolnienie może wynieść maksymalnie 70 proc. opłaty. Kolejna z propozycji rządu to wprowadzenie odrębnego rejestru dodatkowych praw ochronnych. Są to prawa odrębne od patentów podstawowych, które są udzielane dla produktów leczniczych oraz produktów ochrony roślin. W projekcie znalazły się też m.in. rozwiązania mające upowszechnić dokonywanie zgłoszeń w postaci elektronicznej. Rząd przyjął projekt 24 lutego 2015 r. Do Sejmu wpłynął on 13 marca 2015 r., a 18 marca br. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Gospodarki. Pierwsze czytanie odbyło się 8 kwietnia 2015 r. Projekt trafił do dalszych prac w podkomisji nadzwyczajnej. 26 maja 2015 r. Ostatecznie Komisja wniosła o przyjęcie projektu z poprawkami o charakterze doprecyzowującym, niezmieniającymi istoty przedłożenia rządowego. Sprawozdanie przedstawi poseł Artur Gierada.

Będą jednolite wzory dokumentacji medycznej, w tym książeczki zdrowia dziecka
Przewiduje to poselski projekt nowelizacji ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, którego drugie czytanie odbędzie się na 94. posiedzeniu Sejmu. Zgodnie z proponowaną zmianą Minister Zdrowia w drodze rozporządzenia określi wzory: karty przebiegu ciąży, karty obserwacji porodu, książeczki zdrowia dziecka, karty zlecenia wyjazdu zespołu ratownictwa medycznego, karty medycznych czynności ratunkowych oraz karty medycznej lotniczego zespołu ratownictwa medycznego. Zdaniem wnioskodawców pozwoli to na szybszy dostęp do informacji mających kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa pacjenta i określenia sposobu postępowania w sytuacji zagrożenia życia. Projekt wpłynął do Sejmu 20 lutego br. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP PO. 18 marca 2015 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Zdrowia. Pierwsze czytanie odbyło się 23 kwietnia 2015 r., następnie projekt został skierowany do prac w podkomisji. 26 maja 2015 r. komisja przyjęła sprawozdanie, w którym wnosi o przyjęcie projektu z poprawkami. Zaproponowała m.in., aby w ustawie nie podawać listy konkretnych wzorów dokumentów, które Minister Zdrowia miałby określić w rozporządzeniu. Według komisji praktyczniejszym rozwiązaniem jest otwarty katalog takich wzorów, wymieniający wprost tylko książeczkę zdrowia jako istotny dokument medyczny. Wzory innych dokumentów będą mogły zostać określone w miarę potrzeb bez konieczności kolejnych zmian przepisów. Na posiedzeniu Sejmu sprawozdanie z prac komisji przedstawi posłanka Alicja Dąbrowska.

Prezesi Sądu Najwyższego będą powoływani na 5-letnią kadencję
Wprowadzenie takiego rozwiązania zakłada przygotowany przez Komisję Sprawiedliwości i Praw Człowieka projekt nowelizacji ustawy o Sądzie Najwyższym, nad którym Sejm będzie pracować w drugim czytaniu. Aktualnie zasada kadencyjności w sprawowaniu funkcji kierowniczych jest stosowana tylko w przypadku Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego (powołanie na 6 lat). Nie dotyczy ona stanowisk prezesów kierujących poszczególnymi izbami SN (np. cywilną, karną). Wnioskodawcy podkreślają, że kadencyjność obowiązuje już w sądownictwie administracyjnym, w tym w Naczelnym Sądzie Administracyjnym oraz w administracji publicznej. Projekt przewiduje też, że po 6 miesiącach od wejścia w życie proponowanej nowelizacji obecni prezesi Sądu Najwyższego utraciliby swoje stanowiska, chyba że wcześniej zostaliby odwołani. Ponadto, zgodnie z projektem, po ukończeniu 70 lat sędzia SN nie będzie mógł pełnić funkcji prezesa tego sądu oraz przewodniczącego wydziału izby. Autorzy projektu chcą, aby obowiązująca obecnie możliwość wydłużenia okresu zajmowania stanowiska sędziego SN do 72 lat obejmowała tylko orzekanie, a nie czynności związane z zarządzaniem. Na etapie komisyjnym zaproponowano, aby prezesi SN mogli być powoływani na maksymalnie dwie 5-letnie kadencje. Ponadto do 12 miesięcy od wejścia w życie proponowanej nowelizacji wydłużono okres, po którym wygaśnie powołanie aktualnych prezesów SN. Projekt wpłynął do laski marszałkowskiej 25 lutego 2015 r. Następnie 15 kwietnia br. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu, które odbyło się 14 maja br. Prace nad projektem były kontynuowane w Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. 26 maja br. posłowie zasiadający w tej komisji przyjęli projekt z poprawkami. Sprawozdawcą komisji będzie posłanka Brygida Kolenda-Łabuś.

Zmiany w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych – podstawowym sposobem ich dystrybucji będzie sprzedaż na aukcjach
To główny cel rządowego projektu ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, który Sejm rozpatrzy w drugim czytaniu. Projekt wprowadza do polskiego prawa przepisy unijnej dyrektywy 2009/29/WE, która zmienia system handlu uprawnieniami do emisji w latach 2013-2020. Zmiany dotyczą przede wszystkim sposobu dystrybucji tych uprawnień. Zawarte w projekcie regulacje w zakresie energetyki wpisują się też w działania zapobiegające podwyżkom cen energii elektrycznej dla gospodarstw domowych. Projekt zakłada stopniowe odchodzenie od darmowego przydziału uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na rzecz systemu aukcyjnego. Projekt wprowadza m.in. możliwość sprzedaży uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na krajowej platformie aukcyjnej. Obecnie Polska tymczasowo korzysta ze wspólnotowej platformy prowadzonej przez EEX (European Energy Exchange). Wpływy ze sprzedaży przez Polskę uprawnień na aukcji będą stanowić dochód budżetu państwa, przy czym połowa z tych środków będzie przeznaczona na politykę klimatyczną. W projekcie przewidziano dwa wyjątki od systemu aukcyjnego: „derogacje dla energetyki” oraz „krajowe środki wykonawcze”. Celem pierwszego jest umożliwienie podmiotom prowadzącym instalacje wytwarzające energię elektryczną (np. zakładom energetycznym) otrzymania określonej liczby bezpłatnych uprawnień do emisji. Z kolei w ramach krajowych środków wykonawczych będzie można ubiegać się o przydział bezpłatnych uprawnień do emisji na inną produkcję niż produkcja energii elektrycznej (np. cementownie, hutnictwo). W obu przypadkach prowadzący instalacje będą musieli spełnić określone wymagania jak np. coroczne rozliczenie się z zadań inwestycyjnych dotyczących m.in. modernizacji istniejącej infrastruktury energetycznej. Pierwsze czytanie projektu odbyło się 3 marca br. na posiedzeniu plenarnym. Potem nad projektem pracowali posłowie zasiadający w Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. W przyjętym 26 maja br. sprawozdaniu zaproponowali poprawki do projektu. Komisja chce m.in., aby nieumyślne wykazanie przez firmy niewłaściwej wielkości emisji gazów cieplarnianych w raporcie rocznym nie było automatycznie karane. Zamiast tego będą one musiały kupić brakujące uprawnienia do emisji. Ponadto wniesiono m.in. poprawki o charakterze redakcyjnym i legislacyjnym. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawi posłanka Ewa Wolak.

Propozycje przepisów wspierających walkę z korupcją i dopingiem w sporcie
Zostały zawarte w projekcie nowelizacji ustawy o sporcie, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który powstał w Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki w wyniku wspólnego rozpatrzenia propozycji rządowej (druk nr 2674), poselskiej (druk nr 2715) oraz komisyjnej (druk nr 3161). Projekt m.in. ogranicza możliwości pełnienia funkcji kierowniczych w związkach sportowych. Członek zarządu polskiego związku sportowego nie będzie mógł prowadzić działalności gospodarczej w jakikolwiek sposób związanej z działalnością statutową związku. Proponowane regulacje zabraniają mu też bycia wspólnikiem w spółce osobowej prawa handlowego prowadzącej działalność gospodarczą związaną z realizacją przez ten związek jego zadań statutowych. Ponadto członek zarządu polskiego związku sportowego nie będzie mógł posiadać więcej niż 10 proc. udziałów lub akcji w spółce kapitałowej, której działalność łączy się z działalnością statutową związku. Na zakończenie działalności gospodarczej, zbycie akcji lub wystąpienie ze spółki nowo wybrani członkowie zarządów będą mieć 30 dni od objęcia funkcji. Projekt doprecyzowuje też przepisy dotyczące obowiązków sprawozdawczych polskich związków sportowych. Zgodnie z nowymi regulacjami przesyłanie rocznych sprawozdań finansowych do badania przez biegłego rewidenta byłoby obowiązkowe. Poza tym w myśl projektu każdy polski związek sportowy będzie musiał należeć do międzynarodowej federacji sportowej działającej w sporcie olimpijskim lub paraolimpijskim bądź innej uznawanej przez Międzynarodowy Komitet Olimpijski. W przeciwnym razie stanie się organizacją działającą jako związek stowarzyszeń. Spod tego rygoru będą mogły być wyłączone związki działające w sporcie osób niepełnosprawnych, jeśli otrzymają specjalną zgodę Ministerstwa Sportu i Turystyki. Projekt wprowadza ponadto obowiązek utworzenia przez związek ligi zawodowej, jeśli ponad połowa klubów sportowych uczestniczących w rozgrywkach ligowych najwyższej klasy rozgrywkowej w danej dyscyplinie działa w formie spółek akcyjnych. Wprowadza też przepisy dotyczące sportowej odpowiedzialności regulaminowej i dyscyplinarnej oraz reguluje m.in. kwestię rozstrzygania sporów w sporcie przez Trybunał Arbitrażowy ds. Sportu przy Polskim Komitecie Olimpijskim. Propozycje zawarte w projekcie dostosowują przepisy w zakresie walki z dopingiem do standardów międzynarodowych. Termin „kontrola dopingowa” został zastąpiony terminem „kontrola antydopingowa”. Zmiany dotyczą też m.in. zasad wyrażania zgody na stosowanie substancji zabronionej do celów terapeutycznych. Chodzi tu np. o leki na astmę dla biegaczy narciarskich. Ponadto projekt zawiera propozycję podwyższenia świadczenia olimpijskiego (przysługującego medalistom m.in. igrzysk olimpijskich, którzy ukończyli 40 lat). Tak jak dotychczas, będzie ono corocznie ustalane na podstawie kwoty bazowej dla członków korpusu służby cywilnej, ale mnożnik zostanie podniesiony z 1,3255 do 1,4. Rząd przyjął projekt zawarty w druku nr 2674 1 lipca 2014 r., 25 lipca 2014 r. projekt wpłynął do Sejmu, a 26 sierpnia 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Projekt grupy posłów KP SLD (druk nr 2715) wpłynął do Sejmu 12 grudnia 2013 r., a 29 sierpnia 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki (druk nr 3161) wpłynął do Sejmu 10 grudnia 2014 r. i 17 lutego br. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Pierwsze czytania projektów odbyły się odpowiednio: 4 lutego br., 25 września 2014 r. i 5 marca 2015 r. Następnie nad wszystkimi projektami pracowała Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki oraz powołana przez nią podkomisja nadzwyczajna. 9 kwietnia 2015 r. komisja przyjęła sprawozdanie, które na posiedzeniu Sejmu przedstawi poseł Ireneusz Raś.

Marszałek województwa będzie odpowiedzialny za organizację powrotu turystów z wczasów w przypadku bankructwa biura podróży
Przewiduje to rządowa propozycja zmian w ustawie o usługach turystycznych. Sejm na bieżącym posiedzeniu rozpatrzy ją w drugim czytaniu. W projekcie jednoznacznie doprecyzowano, że do zadań marszałka województwa lub wskazanej przez niego jednostki należy organizacja powrotu turystów z urlopów w sytuacji, gdy nie zapewnia tego niewypłacalny organizator wyjazdu lub pośrednik turystyczny. Jak podkreśla wnioskodawca w uzasadnieniu, na brak jednoznacznych przepisów zwracali uwagę marszałkowie województw po serii zdarzeń w 2012 r. związanych z niewypłacalnością organizatorów wycieczek. Od 1 stycznia 2006 r. zadania te są realizowane przez marszałków jako zadania zlecone z zakresu administracji rządowej na podstawie art. 2a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych. Rząd przyjął projekt 28 kwietnia 2015 r. Do Sejmu wpłynął on 8 maja br. Następnie 12 maja 2015 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. 27 maja br. Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i przyjęła sprawozdanie. Do projektu wprowadzono poprawkę zmieniającą termin wejścia w życie ustawy z 7 na 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Sprawozdanie Komisji przedstawi poseł Andrzej Gut-Mostowy.

Łatwiejszy wykup mieszkań wybudowanych przez TBS-y i spółdzielnie mieszkaniowe ze środków z BGK
To główny cel rozpatrywanego w drugim czytaniu projektu zmieniającego ustawę o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz ustawę o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz niektórych innych ustaw. Projekt powstał na podstawie zbliżonych merytorycznie propozycji, przedstawionych przez Senat oraz grupę posłów. Nowelizacja ma ułatwić spółdzielniom mieszkaniowym oraz towarzystwom budownictwa społecznego ustanawianie odrębnej własności lokali. Proponowane zmiany mają wyeliminować wątpliwości prawne. Projekt obejmuje mieszkania wybudowane przy wykorzystaniu kredytu udzielonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego ze środków istniejącego do 2009 r. Krajowego Funduszu Mieszkaniowego. W pierwotnym projekcie poselskim była także propozycja zobowiązania rządu do określenia w drodze rozporządzenia maksymalnych stawek opłat bankowych związanych z wyodrębnieniem lokali mieszkalnych wybudowanych z wykorzystaniem kredytów udzielonych przez BGK. Rozwiązanie to nie zyskało aprobaty komisji. Projekty wpłynęły do Sejmu: 12 listopada 2014 r. (propozycja Senatu, druk nr 3091) oraz 3 lutego 2015 r. (inicjatywa wsparta podpisami grupy posłów KP PiS, druk nr 3229). Oba zostały skierowane do pierwszego czytania w Komisjach: Finansów Publicznych oraz Infrastruktury (odpowiednio 20 stycznia i 11 marca br.). Pierwsze czytania odbyły się 22 kwietnia 2015 r. Komisje zdecydowały o wspólnym rozpatrzeniu obu projektów i powołały w tym celu podkomisję nadzwyczajną. Podkomisja przyjęła sprawozdanie 14, a komisja 26 maja 2015 r. Sprawozdanie przedstawi poseł Józef Lassota.

Większe prawa współwłaścicieli lokali we wspólnotach mieszkaniowych
To główne założenie komisyjnego projektu nowelizacji ustawy o własności lokali. Jak podkreślają wnioskodawcy, na mocy proponowanych zmian współwłaściciele zbiorowi lokalu będą mieli prawo głosu nad uchwałami wspólnoty na równi z właścicielami. Chodzi tu np. o współwłaścicieli garażu z licznymi miejscami postojowymi, gdzie każdy z właścicieli stanowiska posiada udział w tej nieruchomości. Obecnie prawo głosu przysługuje współwłaścicielom niepodzielnie, co oznacza, że przed głosowaniem powinni oni uzgodnić jedno wspólne stanowisko. Jak zaznaczają wnioskodawcy, w praktyce, kiedy współwłaścicieli jest kilkunastu, jest to często niewykonalne. Na mocy projektowanej ustawy współwłaściciele będą mogli mieć realny wpływ na uchwały, jakie podejmuje wspólnota mieszkaniowa. Projekt nowelizacji przewiduje bowiem, że przy głosowaniu tzw. udziałami każdy współwłaściciel będzie mógł oddać głos zgodnie z wielkością udziału w lokalu. Natomiast w głosowaniu na zasadzie „jeden właściciel – jeden głos” współwłaściciele będą ustanawiać swojego pełnomocnika większością głosów. Jak podkreślają wnioskodawcy, zmiany mają ułatwić zarządzanie wspólnotami mieszkaniowymi. Projekt wpłynął do Sejmu 21 stycznia 2015 r. z inicjatywy Komisji Infrastruktury. 11 marca br. Marszałek Sejmu skierował go do pierwszego czytania w tej komisji. Pierwsze czytanie odbyło się 8 kwietnia 2015 r. 26 maja br. Komisja zakończyła prace nad projektem i w przyjętym sprawozdaniu wnosi o jego przyjęcie z poprawkami doprecyzowującymi i redakcyjno-legislacyjnymi. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Jacek Tomczak.

Pieniądze ze sprzedaży mieszkania kupionego od gminy z bonifikatą będzie można przeznaczyć także na zakup spółdzielczego mieszkania własnościowego
To główne założenie poselskiego projektu nowelizacji ustawy  o gospodarce nieruchomościami. Zaproponowane zmiany doprecyzowują obowiązujące już przepisy. Obecnie osoby, które zakupiły od gminy mieszkanie z bonifikatą, mogą je sprzedać przed upływem 5 lat i nie są zobowiązane do jej zwrotu, jeżeli środki ze sprzedaży przeznaczą w ciągu 12 miesięcy na zakup innego lokalu mieszkalnego. Wnioskodawcy zwracają uwagę, że obowiązująca ustawa nie wskazuje jednoznacznie, że dotyczy to także spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu i samorządy często w takich sytuacjach żądają zwrotu bonifikat. W myśl projektu także zakup spółdzielczego mieszkania własnościowego będzie zwalniał z obowiązku zwrotu upustu. Projekt wpłynął do Sejmu 6 lutego 2015 r. z inicjatywy grupy posłów KP PO. 8 kwietnia br. został skierowany do pierwszego czytania w Komisjach: Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Pierwsze czytanie miało miejsce 23 kwietnia 2015 r. 26 maja br. Komisje przyjęły sprawozdanie wraz z poprawkami, które przedstawi posłanka Agnieszka Kołacz-Leszczyńska. Jedna z poprawek zakłada, że w przypadku zakupu mieszkania spółdzielczego własnościowego o wartości niższej niż przyznany upust, kupujący będzie musiał zwrócić gminie niewykorzystaną część bonifikaty.

Przygotowanie inwestycji drogowych będzie przebiegać sprawniej
To główny cel poselskiego projektu nowelizacji ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Sejm rozpatrzy tę propozycję w drugim czytaniu. Projekt ma usprawnić przygotowania inwestycji drogowych i wykorzystywanie funduszy Unii Europejskiej z unijnego budżetu na lata 2014-2020 przewidzianych na ten cel. Wydłużony z 4 do 6 lat zostanie  termin obowiązywania tzw. decyzji środowiskowych. Okres ten mógłby zostać przedłużony o kolejne 4 lata, jeśli realizacja przedsięwzięcia przebiegała etapowo, a warunki jego realizacji nie uległy zmianom. Dzięki temu nie trzeba będzie ponownie ich uzyskiwać. Zgodnie z projektem możliwa będzie też zmiana decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej bez konieczności zmiany decyzji środowiskowej. Projekt ma również przyspieszyć procedury administracyjne związane z przygotowaniem i prowadzeniem badań geologicznych i archeologicznych w przypadku inwestycji w drogi krajowe. Zdaniem wnioskodawców proponowane rozwiązania umożliwią terminową realizację projektów drogowych, a także przyczynią się do gospodarnego wydatkowania środków publicznych. Projekt wpłynął do Sejmu 20 marca 2015 r. jako inicjatywa grupy posłów KP PO. 12 maja br. został skierowany do pierwszego czytania w Komisjach: Infrastruktury oraz Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. 27 maja br. komisje przeprowadziły pierwsze czytanie i przyjęły sprawozdanie z poprawkami. Komisje przyjęły poprawkę zamieniającą termin wejścia ustawy w życie (14 dni od dnia ogłoszenia, zamiast 7 proponowanych pierwotnie) oraz poprawki legislacyjno-redakcyjne. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawi poseł Arkadiusz Litwiński.

Łatwiejszy dostęp do egzaminów poświadczających znajomość języka polskiego jako obcego
To cel projektu nowelizacji ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, który w drugim czytaniu zostanie rozpatrzony przez Sejm. Nowe przepisy umożliwią większej liczbie osób przystępowanie do egzaminów poświadczających znajomość języka polskiego jako obcego. Przygotowane regulacje są adresowane do zagranicznych partnerów gospodarczych, cudzoziemców – kandydatów na studia, osób które wiążą swoją działalność lub karierę zawodową z Polską, w tym ubiegających się o obywatelstwo polskie. Nowe przepisy ułatwią tym osobom uzyskanie urzędowego poświadczenia znajomości języka polskiego jako obcego. Aktualnie takie egzaminy przeprowadza Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego. Po zmianach system ten ma zostać zdecentralizowany. Egzaminy będą mogły przeprowadzać uczelnie polskie i zagraniczne prowadzące studia w zakresie filologii polskiej oraz np. szkoły językowe działające w kraju lub za granicą, instytuty i szkoły polskie za granicą. Aby otrzymać uprawnienia do egzaminowania, instytucje te będą musiały od co najmniej trzech lat prowadzić lektoraty, kursy lub inne zajęcia dydaktyczne z języka polskiego jako obcego albo inne zajęcia dydaktyczne w języku polskim. W miejsce obecnej Komisji zostanie powołana Komisja do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego, która będzie koordynowała i nadzorowała funkcjonowanie systemu. Uprawnienia do organizowania egzaminów będzie przyznawał minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Komisji. Pierwsze uprawnienia będą przyznawane na 2 lata, kolejne na maksymalnie 5 lat. Rozwiązanie to umożliwi okresową ich ocenę i zapewni należyty poziom. W projekcie znalazł się też kompleksowy opis procedury przeprowadzania egzaminu. Projektowane przepisy mają zapewnić spójność polskiego systemu z międzynarodowymi wymogami dotyczącymi certyfikacji znajomości języków obcych Podmiot uprawniony do organizowania egzaminów będzie rejestrował osoby zainteresowane przystąpieniem do nich i wprowadzał ich dane do elektronicznej bazy prowadzonej przez komisję. Lista podmiotów uprawnionych do organizowania egzaminów oraz informacje o terminach i miejscach ich przeprowadzania będą publikowane w BIP na stronie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W nowelizacji przewidziano także dodatkowe poziomy biegłości językowej – w miejsce trzech obecnych poziomów: podstawowego, średnio-ogólnego i zaawansowanego, możliwe będzie uzyskanie certyfikatu na 6 poziomach: A1, A2, B1, B2, C1, C2. Jest to zgodne z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego. Rozwiązanie to powinno ułatwić np. międzyuczelnianą wymianę studentów. Dla dzieci i młodzieży przewidziano możliwość uzyskania certyfikatu na poziomach: A1, A2, B1, B2. Projekt zmian w ustawie o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych przewiduje, że co najmniej dwie osoby wchodzące w skład zarządu towarzystwa emerytalnego, w tym prezes zarządu, będą musiały posługiwać się językiem polskim. W przypadku cudzoziemców znajomość ta będzie musiała być potwierdzona certyfikatem. Rząd przyjął projekt 24 marca 2015 r. Do Sejmu wpłynął on 10 kwietnia br. Następnie 15 kwietnia 2015 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie 23 kwietnia br., a 26 maja 2015 r. przyjęła sprawozdanie wraz z poprawkami o charakterze redakcyjnym. Sprawozdanie Komisji przedstawi posłanka Elżbieta Gapińska.

Firmy z branży hazardowej z krajów UE i EFTA będą mogły otwierać oddziały w Polsce
To jedna z propozycji, która znalazła się w rządowym projekcie zmian w ustawie o grach hazardowych, którego drugie czytanie znalazło się w porządku obrad bieżącego posiedzenia Sejmu. Zmiana jest zgodna z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz wychodzi naprzeciw postulatom Komisji Europejskiej. Zgodnie z projektem spółki akcyjne oraz spółki z o.o. mające siedziby na terenie jednego z krajów Unii Europejskiej lub Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) będą mogły prowadzić w Polsce działalność dotyczącą określonych gier hazardowych. Chodzi o kasyna, salony gry w bingo, zakłady wzajemne oraz loterie audioteksowe. Rząd proponuje, by działalność taka była prowadzona za pośrednictwem utworzonego w Polsce oddziału. Ponadto w projekcie znalazła się propozycja, by decyzje, w których Minister Finansów rozstrzyga, czy gra wskazana we wniosku zainteresowanego przedsiębiorcy podlega ustawie czy też nie, mogły być wydawane także przez upoważnione przez niego organy. Zmiana ta powinna skrócić czas oczekiwania na wydanie takich rozstrzygnięć. Projekt doprecyzowuje ponadto zasady funkcjonowania rynku gier i dokonywania rozliczeń. W zakresie rozwiązań podatkowych projekt wprowadza wyraźny zakaz sumowania podstaw opodatkowania podatkiem od gier. Ma to rozstrzygnąć wątpliwości interpretacyjne dotyczące stosowania obecnych przepisów. W projekcie doprecyzowano również, że podatnikami podatku od gier nie są organizatorzy loterii promocyjnych. Podatkiem tym nie są obciążone także loterie fantowe i gry bingo fantowe, w których pula wygranych nie przekracza przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw (dla loterii i bingo organizowanych w 2015 r. limit wynosi 3941,49 zł). Rząd przyjął projekt 21 października 2014 r. Do Sejmu wpłynął on 19 listopada 2014 r., a 25 listopada ub. r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Finansów Publicznych. Pierwsze czytanie odbyło się 4 grudnia 2014 r. Projekt trafił do dalszych prac w podkomisji stałej do kontroli realizacji budżetu. 26 maja br. Komisja wniosła o przyjęcie projektu z poprawkami. Zaproponowała m.in., aby firmy hazardowe z krajów UE lub EFTA, chcące prowadzić działalność w Polsce, mogły w tym celu albo otworzyć oddział, albo ustanowić przedstawiciela. W związku z tym, komisja określiła zakres zadań przedstawicieli, wymogi formalne, które muszą spełnić oraz sposób ich powoływania. Przedstawicielem będzie mógł zostać przedsiębiorca prowadzący w Polsce działalność gospodarczą. Osoby fizyczne będą musiały mieszkać w Polsce oraz posługiwać się językiem polskim. Osoby prawne – mieć siedzibę w Polsce oraz przynajmniej jednego polskojęzycznego członka zarządu. Posłowie zasiadający w komisji proponują, by przedstawiciel był ustanawiany pisemną umową. Sprawozdanie z komisyjnych prac nad projektem przedstawi poseł Jacek Brzezinka.

Nowe zasady funkcjonowania instytucji gospodarki budżetowej
Propozycję ich wprowadzenia zawiera senacki projekt zmian w ustawie o finansach publicznych, który Sejm rozpatrzy w drugim czytaniu. Projekt uwzględnia postulaty Najwyższej Izby Kontroli przedstawione w informacji z 12 maja 2014 r o wynikach kontroli: „Funkcjonowanie instytucji gospodarki budżetowej”. Instytucje gospodarki budżetowej (IGB) są stosunkowo nową formą organizacyjno – prawną sektora finansów publicznych – w 2009 r. zastąpiły tzw. gospodarstwa pomocnicze. Są to jednostki sektora finansów publicznych tworzone do realizacji zadań publicznych, odpłatnie wykonujące wyodrębnione zadania, pokrywające co do zasady koszty swojej działalności oraz zobowiązania z uzyskiwanych przychodów. NIK stwierdziła m.in. że większość IGB ma trudności z samofinansowaniem, a przepisy regulujące ich działalność wymagają doprecyzowania. W związku z tym w projekcie zmodyfikowano regulacje określające zasady ponoszenia kosztów oraz sporządzania planów finansowych instytucji, zadania dyrektora oraz zasady tworzenia funduszu zapasowego. Ponadto m.in. zdefiniowano pojęcie „środków z poprzedniego okresu” jako zysków wypracowanych przez IGB w poprzednich latach. Senat proponuje, by IGB tworzyły z zysku netto fundusz zapasowy, z którego będą finansowane inwestycje oraz pokrywane straty. Przygotowanie rocznego sprawozdania z działalności IGB ma być zadaniem dyrektora, a zakres tego dokumentu określi Minister Finansów w rozporządzeniu. Projekt wpłynął do Sejmu 23 marca 2015 r. 24 kwietnia br. został on skierowany do pierwszego czytania w Komisji Finansów Publicznych. Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i przyjęła sprawozdanie 27 maja 2015 r. Do projektu wprowadzono poprawki o charakterze redakcyjno-legislacyjnym. Sprawozdanie przedstawi poseł Zenon Durka.

Nowe zasady finansowania Komisji Nadzoru Finansowego
Wprowadza je poselski projekt nowelizacji ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym oraz niektórych innych ustaw, którego drugie czytanie odbędzie się na 94. posiedzeniu Sejmu. Projekt rozszerza katalog podmiotów zobowiązanych do wnoszenia opłat rocznych na rzecz KNF. Zgodnie z proponowanymi zmianami taki obowiązek będą miały wszystkie podmioty prowadzące działalność na rynku kapitałowym. Obecnie roczne opłaty są uiszczane głównie przez Giełdę Papierów Wartościowych (GPW) i Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych (KDPW). Pozostali uczestnicy rynku kapitałowego ponoszą koszty jednorazowych czynności KNF (np. opłaty za wydawanie zezwoleń na wniosek danego podmiotu). Według projektu część opłat rocznych (dla wskazanych w ustawie podmiotów) ma mieć charakter opłaty zryczałtowanej, wnoszonej w stałej wysokości, w części zaś będą to opłaty w wysokości ustalanej proporcjonalnie do skali prowadzonej działalności lub uzyskiwanych z jej tytułu przychodów. Zgodnie z projektem roczne opłaty na pokrycie kosztów nadzoru prócz GPW i KDPW będą wnosić m.in. towarzystwa funduszy inwestycyjnych, spółki prowadzące giełdę papierów wartościowych, spółki prowadzące rynek pozagiełdowy, domy maklerskie oraz spółki prowadzące giełdę towarową. Ustalone po zakończeniu roku budżetowego rzeczywiste koszty nadzoru nad rynkiem kapitałowym będą w części pokrywane także ze środków wnoszonych przez banki (13,5 proc.) oraz przez zakłady ubezpieczeń i reasekuracji (1,5 proc.). Bez zmian pozostaje zasada, że KNF poza opłatami rocznymi jest zasilany opłatami jednorazowymi (np. za wydawanie zezwoleń). Zdaniem autorów projektu proponowane rozwiązania przyczynią się do bardziej równomiernego udziału wszystkich uczestników rynku kapitałowego w ponoszeniu kosztów nadzoru prowadzonego przez KNF. Projekt wpłynął do Sejmu 20 lutego 2015 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP PO. 11 marca br. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Finansów Publicznych. Po pierwszym czytaniu, które odbyło się 19 marca, nad projektem pracowała podkomisja.

Kolejne ułatwienia w prowadzeniu działalności gospodarczej – małe firmy zaoszczędzą dzięki uproszczonej rachunkowości
Umożliwią to rozwiązania zawarte w rządowym projekcie nowelizacji ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw. Posłowe będą pracowali nad nim w drugim czytaniu. Projekt wdraża przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE. Zmiany wpisują się w działania zmierzające do poprawy warunków wykonywania działalności gospodarczej i ograniczenia lub zniesienia barier hamujących rozwój przedsiębiorczości. Zgodnie z projektem zostaną uproszczone sprawozdania finansowe tzw. małych jednostek zobowiązanych do stosowania przepisów ustawy o rachunkowości. Chodzi tu m.in. o spółki akcyjne, z ograniczoną odpowiedzialnością oraz komandytowo-akcyjne, spełniające dwa z trzech określonych w projekcie kryteriów. Pod uwagę brana jest suma bilansowa w roku obrotowym, za który przedsiębiorcy ci sporządzają sprawozdanie i za rok poprzedni, która nie może być wyższa niż 17 mln złotych. Kolejnym kryterium są przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów, które nie mogą przekroczyć 34 mln złotych, oraz przeciętne zatrudnienie, które nie może wynieść więcej niż 50 osób. Firmy spełniające te warunki będą mogły sporządzać skrócone sprawozdanie finansowe obejmujące jedynie uproszczony bilans, rachunek zysków i strat oraz informację dodatkową z ograniczoną liczbą danych. Mali przedsiębiorcy będą też zwolnieni ze sporządzania sprawozdania z działalności pod warunkiem, że niektóre informacje zostaną przez nich podane w informacji dodatkowej. Ponadto małe firmy nie będą już musiały sporządzać zestawienia zmian w kapitale własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych. Projekt dostosowuje przepisy do regulacji unijnych także w zakresie sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych. Dotyczy to m.in. doprecyzowania katalogu przypadków, w których jednostka ma status jednostki dominującej. Małe grupy kapitałowe, mające w swoim składzie jednostkę działającą na rynku finansowym (np. bank lub zakład ubezpieczeń) nie będą mogły korzystać ze zwolnienia dotyczącego sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych. Ponadto projekt znosi obowiązek publikacji sprawozdań finansowych przez spółdzielnie w Monitorze Spółdzielczym. Jednocześnie nadal będą one składały te sprawozdania wraz z innymi dokumentami do Krajowego Rejestru Sądowego. Projekt przewiduje też możliwość prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów – zamiast ksiąg rachunkowych – przez małe organizacje pozarządowe, z wyłączeniem spółek kapitałowych oraz stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego. Z ułatwienia skorzystają m.in. NGO działające w sferze zadań publicznych, nieprowadzące działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz nieposiadające statusu organizacji pożytku publicznego. Sposób prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów określi w rozporządzeniu Minister Finansów w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Społecznej. Pierwsze czytanie projektu odbyło się na posiedzeniu plenarnym 14 maja br. Następnie projekt trafił do dalszych prac w Komisji Finansów Publicznych, a także do podkomisji stałej do spraw monitorowania systemu podatkowego.

Regulamin Sejmu zostanie uzupełniony o procedurę rozpatrywania petycji kierowanych do Izby
Drugie czytanie projektu w tej sprawie jest zaplanowane w porządku obrad bieżącego posiedzenia Izby. Petycje są nową formą aktywności obywateli, przewidzianą w ustawie z 11 lipca 2014 r. o petycjach. Ustawa wchodzi w życie 6 września 2015 r. i z tego względu zachodzi konieczność uzupełnienia w tym zakresie także procedur sejmowych. Nadawanie biegu petycjom będzie kompetencją Marszałka Sejmu. Wnioskodawcy proponują powołanie do ich rozpatrywania nowej komisji stałej – do Spraw Petycji. Prezydium tej komisji ma wyznaczać posła, który będzie przedstawiał treść petycji na posiedzeniu komisji. Następnie projekt przewiduje dyskusję oraz podjęcie decyzji o sposobie załatwienia petycji. Komisja będzie mogła m.in. wnieść w sprawie objętej petycją projekt ustawy lub uchwały, a także poprawkę lub wniosek do projektu rozpatrywanego przez inną komisję lub podkomisję. Będzie też mieć prawo wnosić poprawki do projektów ustaw w czasie drugiego czytania. Obecnie możliwość taką ma wyłącznie wnioskodawca, grupa 15 posłów, przewodniczący klubu lub koła oraz Rada Ministrów. Poza tym Komisja do Spraw Petycji będzie mogła przedstawić innej komisji sejmowej opinię, wystąpić do Najwyższej Izby Kontroli z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli, a także podjąć decyzję o nieuwzględnieniu przez Komisję żądania będącego przedmiotem petycji. Komisja będzie miała obowiązek informowania Marszałka Sejmu o sposobie załatwienia sprawy, a ten przekaże tę informację podmiotowi, który wniósł petycję. Projekt przewiduje, że sprawy dotyczące petycji niezakończone przed upływem kadencji Sejmu będą kontynuowane w kolejnej kadencji Izby. Zgodnie z projektem informacje dotyczące złożonych petycji będą umieszczane na stronie internetowej Sejmu. Nowelizacja Regulaminu Sejmu ma wejść w życie 6 września br., a więc w tym samym dniu, co ustawa o petycjach. Wyjątkiem będzie przepis powołujący komisję do Spraw Petycji – ma obowiązywać po upływie 14 dni od ogłoszenia zmian w Monitorze Polskim (w założeniu przed 6 września 2015 r.). Projekt wpłynął do Sejmu 13 maja 2015 r. jako inicjatywa Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. 15 maja br. projekt został skierowany do pierwszego czytania w tej komisji. Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie 26 maja 2014 r. i przyjęła sprawozdanie, w którym wnosi o przyjęcie projektu z poprawkami doprecyzowującymi i redakcyjnymi. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawi poseł Jerzy Budnik.

Prawo do zażalenia jeśli sąd odbierze obrońcę z urzędu lub prezes sądu odmówi jego wyznaczenia
To istota senackiego projektu nowelizacji ustawy – Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw, nad którym posłowie będą pracować w drugim czytaniu. Projekt wykonuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 8 października 2013 r. Senat proponuje, by oskarżony mógł wnieść zażalenie na postanowienie sądu cofające wyznaczenie obrońcy z urzędu, a także na zarządzenie prezesa sądu o odmowie wyznaczenia obrońcy z urzędu. Projekt dostosowuje do wyroku TK także Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. Projekt wpłynął do Sejmu 13 czerwca 2014 r., a 1 lipca 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu, które odbyło się 23 lipca ub. r. Projekt został skierowany do Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach, która w przyjętym 27 maja 2015 r. sprawozdaniu wnosi o jego przyjęcie z poprawkami. Komisja zaproponowała, by zażalenia na postanowienia sądu rozpatrywały inne składy sędziowskie tego samego sądu (a nie, jak pierwotnie proponowano, sąd wyższej instancji), a zażalenia na zarządzenia prezesa sądu – sąd właściwy do rozpoznania sprawy. Ponadto komisja zaproponowała, by zażalenie w takich sprawach przysługiwało nie tylko oskarżonemu, ale także pozostałym stronom postępowania. Posłowie chcą też zmiany terminu wejścia w życie nowelizacji – ma to nastąpić po upływie 30 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Sprawozdawcą komisji jest poseł Jarosław Pięta.

Pełnomocnicy z urzędu będą mogli odwoływać się od decyzji sądu w sprawie ich wynagrodzeń
To cel senackiego projektu nowelizacji Kodeksu postępowania karnego, nad którym Izba będzie pracować w drugim czytaniu. Proponowana nowelizacja umożliwia zaskarżanie postanowień dotyczących kosztów procesu lub nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu, zasądzonych po raz pierwszy przez sąd odwoławczy. Zażalenie będzie można wnosić do innego równorzędnego składu sądu odwoławczego (tzw. instancja pozioma). Projekt wykonuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 26 listopada 2013 r. TK uznał za niekonstytucyjny brak możliwości odwoływania się od postanowień dotyczących wynagrodzenia pełnomocników z urzędu w procedurze karnej, gdy jeden sąd działał jako odwoławczy w sprawie podstawowej i jednocześnie rozstrzygał w pierwszej instancji w kwestii pośrednio z nią związanej (np. kosztów pomocy prawnej z urzędu). Podczas prac komisyjnych uznano, że nieopłacona pomoc prawna z urzędu zalicza się do kosztów procesu. W związku z tym doprecyzowano, że zaskarżane będą mogły być postanowienia dotyczące właśnie kosztów procesu. Projekt wpłynął do laski marszałkowskiej 26 września 2014 r. z inicjatywy Senatu. 21 października 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu, które odbyło się 6 listopada 2014 r. Prace nad projektem były kontynuowane w Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach, w tym w podkomisji stałej do spraw nowelizacji prawa karnego. 27 maja 2015 r. komisja przyjęła projekt z poprawkami. Sprawozdanie komisji przedstawi na forum Sejmu poseł Jarosław Pięta.

Przepisy regulujące leczenie niepłodności, w tym metodą in vitro
Sejm rozpatrzy w drugim czytaniu projekt odnoszący się do tej kwestii, który powstał w Komisji Zdrowia na podstawie dwóch propozycji – Rady Ministrów oraz grupy posłów KP SLD, regulujących m.in. kwestię adopcji zarodków, badań genetycznych i zakazu klonowania ludzi. Projekt dotyczy leczenia niepłodności, zasad i warunków stosowania wspomaganej prokreacji, postępowania z komórkami rozrodczymi i zarodkami. Jedną z metod leczenia niepłodności uregulowanych w projekcie jest procedura in vitro, która ma być dostępna dla małżeństw oraz osób pozostających we wspólnym pożyciu. Z tej metody będzie można skorzystać, jeśli inne sposoby, stosowane przez co najmniej 12 miesięcy nie przyniosły efektów. Zapłodnionych będzie mogło zostać nie więcej niż 6 komórek rozrodczych. Zasada ta nie będzie stosowana, jeśli kobieta ukończyła 35 lat, dwie próby in vitro nie przyniosły rezultatów lub ze względu na stan zdrowia kobiety, niezależny od problemu bezpłodności. Projekt zakazuje tworzenia ludzkich zarodków, jeśli nie będą one służyły wspomaganej prokreacji. W projekcie zapisano też zakaz niszczenia prawidłowo rozwijających się zarodków, czyli m.in. takich, w których nie zostały stwierdzone wady powodujące ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę. Za niszczenie zarodków wbrew ustawie oraz klonowanie zarodków będzie grozić od 6 miesięcy do 5 lat więzienia. Projekt porządkuje kwestię anonimowego dawstwa komórek rozrodczych i zarodków. W myśl projektu zarodki przechowywane w banku komórek rozrodczych i zarodków będą mogły być adoptowane po 20 latach. Do dawstwa anonimowego będą też przekazywane zarodki w przypadku śmierci obojga dawców. Osoby urodzone dzięki in vitro z wykorzystaniem komórek dawców anonimowych będą mogły po osiągnięciu pełnoletniości zapoznać się z informacjami o roku i miejscu urodzenia oraz stanie zdrowia dawcy. Zgodnie z projektem zakazane będą badania genetyczne, których celem jest wybór płci dziecka. Badania genetyczne można będzie przeprowadzać wyłącznie po to, by uniknąć ciężkiej, nieuleczalnej choroby dziedzicznej. Zgodnie z projektem minister zdrowia będzie tworzył Centra Leczenia Niepłodności, realizujące pełny i kompleksowy zakres świadczeń zdrowotnych umożliwiających leczenie niepłodności oraz prowadzące działalność dydaktyczną i badawczą. Ponadto szef resortu zdrowia będzie prowadził rejestr dawców komórek rozrodczych i zarodków. Dane zawarte w rejestrze będą objęte tajemnicą. Rząd przyjął projekt 10 marca 2015 r. Do Sejmu wpłynął on 13 marca br. 18 marca został skierowany do pierwszego czytania na forum Sejmu, które odbyło się 9 kwietnia 2015 r. Projekt trafił do dalszych prac w Komisji Zdrowia. Projekt wniesiony przez grupę posłów KP SLD wpłynął do Sejmu 1 grudnia 2011 r., 23 lipca 2012 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Izby. Pierwsze czytanie miało miejsce 9 kwietnia 2015 r., po czym projekt skierowano do rozpatrzenia w Komisji Zdrowia. Projekty były rozpatrywane wspólnie. Pracowała nad nimi podkomisja nadzwyczajna. 9 czerwca br. Komisja Zdrowia przyjęła sprawozdanie z poprawkami dotyczącymi m.in. wprowadzenia obowiązku przedstawiania co 5 lat Sejmowi przez Ministra Zdrowia sprawozdania z wykonywania ustawy. Sprawozdawcą komisji będzie poseł Grzegorz Sztolcman.

Korzystniejsze zasady rozpatrywania reklamacji klientów instytucji finansowych
Taki cel przyświeca poselskiemu projektowi ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym, którego pierwsze czytanie odbędzie się na obecnym posiedzeniu Sejmu. Projekt określa m.in. zasady i terminy rozpatrywania przez np. banki, towarzystwa emerytalne czy zakłady ubezpieczeń reklamacji składanych przez konsumentów. Zgodnie z proponowaną nowelizacją na rozpatrzenie reklamacji będzie 30 dni. W szczególnie skomplikowanych sprawach termin będzie mógł być przedłużony do 60 dni, jednak o powodach opóźnienia firmy będą musiały poinformować klienta. Jeśli terminy na rozpatrzenie reklamacji nie zostaną dotrzymane, sprawa ma być rozpatrywana na korzyść konsumenta. O procedurach dotyczących składania i rozpatrywania reklamacji firmy będą musiały dokładnie informować swoich klientów na piśmie w momencie zawierania umowy. Projekt zakłada też powołanie instytucji Rzecznika Finansowego, który będzie reprezentował interesy klientów instytucji finansowych. Powoływany będzie przez premiera na wniosek Ministra Finansów na czteroletnią kadencję. Rzecznik Finansowy przejmie dotychczasowe kompetencje Rzecznika Ubezpieczonych, przy czym jego zadania będą obejmować wszystkie sektory rynku finansowego. Wśród tych zadań będzie ma m.in. rozpatrywanie indywidualnych skarg i wniosków związanych z reklamacjami, opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących organizacji i funkcjonowania podmiotów rynku finansowego, występowanie z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej czy informowanie organów nadzoru i kontroli o dostrzeżonych nieprawidłowościach w działaniach podmiotów rynku finansowego. Rzecznik będzie mógł też kierować do sądu sprawy dotyczące nieuczciwej praktyki rynkowej, a za zgodą stron wziąć udział w toczącym się już postępowaniu sądowym. Dodatkową kompetencją Rzecznika Finansowego będzie możliwość prowadzenia mediacji. Przystąpienie do mediacji będzie obowiązkiem podmiotu świadczącego usługi finansowe. Rzecznik zobowiązany zostanie do przedstawienia optymalnego rozwiązania spornych kwestii. Odstąpienie przez niego od postępowania możliwe będzie w przypadku oświadczenia co najmniej jednej ze stron postępowania, że nie wyraża ona zgody na zakończenie sprawy w proponowany sposób. Zdaniem wnioskodawców wejście w życie projektowanych rozwiązań zwiększy ochronę klientów instytucji finansowych. Projekt wpłynął do Sejmu 15 maja 2015 r. z inicjatywy grupy posłów KP PO. 26 maja br. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt uzasadni posłanka Krystyna Skowrońska.

Rozwiązania zachęcające do korzystania z mediacji w sprawach cywilnych
To podstawowe założenie rządowego projektu nowelizacji ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów, który zostanie rozpatrzony w pierwszym czytaniu. Wnioskodawca argumentuje, że obecnie ugodą zawartą w wyniku mediacji kończy się tylko ok. 0,2 proc. spraw. Proponowane rozwiązania mają zachęcić skonfliktowane strony do częstszego korzystania z tej tańszej, szybszej i mniej sformalizowanej metody rozwiązywania sporów. Zmniejszy to obciążenie sądów oraz skróci czas rozpatrywania spraw. Projekt nowelizacji przewiduje wprowadzenie obowiązku zamieszczana w pozwie informacji, czy strony podjęły próbę polubownego rozwiązania sporu. Brak takich działań będzie musiał być wyjaśniony przez powoda. Projekt zobowiązuje sędziów do oceny, czy sprawa, w której mają rozstrzygać może zostać rozwiązana przez mediację. Sędziowie będą też mogli nakazać stronom udział w spotkaniu informacyjnym na temat tej metody rozwiązywania sporów. Sprawy będą mogły być kierowane do mediacji wielokrotnie na każdym etapie postępowania. Ponadto projekt porządkuje sprawy proceduralne dotyczące mediacji – m.in. strony będą miały pierwszeństwo przy wyborze mediatora, a czas trwania mediacji ma być wydłużony – z maksymalnie miesiąca do trzech miesięcy. W projekcie zaproponowano wyodrębnienie spośród mediatorów w sprawach cywilnych osób, które będą mogły zostać stałymi mediatorami. W dokumencie zostały też określone kwalifikacje, jakie będą musieli mieć stali mediatorzy – m.in. ukończone 26 lat, znajomość języka polskiego i niekaralność. Lista stałych mediatorów będzie dostępna w Internecie. Rząd proponuje zwolnienie z kosztów mediacji osób w trudnej sytuacji finansowej – wydatki te będą zaliczone do kosztów sądowych. W projekcie znalazł się też szereg zachęt finansowych do zawierania ugód w wyniku mediacji – wniosek o zatwierdzenie takiej ugody ma być zwolniony z opłaty sądowej, a jeżeli do ugody dojdzie przed rozprawą, strony otrzymają zwrot tej opłaty. Rząd zaproponował również zmiany umożliwiające szersze korzystanie z sądów arbitrażowych. Termin na wniesienie skargi do sądu powszechnego o uchylenie wyroku sądu polubownego ma zostać skrócony z trzech do dwóch miesięcy. Wnioskodawca proponuje ponadto, by rozpatrywanie takich skarg przez sądy powszechne odbywało się tylko w jednej instancji. Zasada jednoinstancyjności ma też dotyczyć postępowań o stwierdzenie wykonalności wyroków zagranicznych sądów polubownych. Rząd przyjął projekt 12 maja 2015 r. Do Sejmu wpłynął on 22 maja br., a 26 maja został skierowany do I czytania na posiedzeniu Sejmu. W pracach nad projektem rząd reprezentuje Minister Gospodarki.

Polska wdraża unijne procedury azylowe – będzie m.in. bezpłatna pomoc prawna dla cudzoziemców starających się o ochronę międzynarodową
To jedno z założeń rządowego projektu nowelizacji ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw. Projekt wprowadza przepisy dyrektyw: 2013/32/UE i 2013/33/UE oraz rozporządzenia 604/2013. Określają one wspólne procedury oraz normy udzielania i cofania ochrony międzynarodowej, w tym m.in. sposób ubiegania się o azyl. Przepisy te tworzą Wspólny Europejski System Azylowy II generacji, czyli tzw. „pakiet azylowy” i mają na celu usprawnienie i przyspieszenie procedury azylowej, a także zwiększenie ochrony praw wnioskujących o ochronę. Azyl jest jednym z praw podstawowych, a jego udzielanie jest międzynarodowym zobowiązaniem wynikającym z Konwencji Genewskiej z 1951 r. dotyczącej statusu uchodźców. Rządowy projekt zawiera nowe definicje – m.in. wniosku i kolejnego wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej oraz ośrodka recepcyjnego. Projekt określa też organy, które będą m.in. nadawały lub odmawiały nadania statusu uchodźcy, podejmowały decyzję o udzieleniu lub odmowie ochrony uzupełniającej, pozbawianiu statusu uchodźcy albo ochrony uzupełniającej. Cudzoziemiec będzie, tak jak dotychczas, składał wniosek osobiście w siedzibie Straży Granicznej (w szczególnie uzasadnionych przypadkach będzie mógł przesłać go pocztą). Wniosek będzie mógł dotyczyć też osób towarzyszących i zależnych od wnioskodawcy m.in. finansowo, tj. małżonka i dzieci. W imieniu małoletniego bez opieki wniosek o ochronę będzie mógł złożyć kurator albo przedstawiciel organizacji międzynarodowej lub pozarządowej zajmującej się udzielaniem pomocy cudzoziemcom. Projektowane przepisy zakładają też, że cudzoziemcy będą mieli zapewniony dostęp do informacji o możliwości złożenia wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej na przejściach granicznych, w strzeżonych ośrodkach i aresztach dla cudzoziemców. Projekt nowelizacji określa też nowe obowiązki Straży Granicznej w tym m.in. informowanie cudzoziemca w języku dla niego zrozumiałym o trybie i zasadach udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz podmiotach świadczących tę pomoc i adresie ośrodka recepcyjnego. Nieodpłatna pomoc prawna będzie – na wniosek – przysługiwała cudzoziemcowi ubiegającemu się o ochronę międzynarodową i pozbawianemu statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej. W projekcie uregulowano też m.in. zadania i procedury, które będzie wypełniał szef Urzędu ds. Cudzoziemców w przypadku osób wymagających szczególnej opieki (nieletnich, chorych, niepełnosprawnych). Zgodnie z projektem szef Urzędu ds. Cudzoziemców będzie pełnił funkcję punktu kontaktowego do udzielania innym państwom członkowskim UE informacji dotyczących udzielania ochrony międzynarodowej oraz pozbawiania statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej. Rząd przyjął projekt 12 maja 2015 r. Projekt wpłynął do Sejmu 22 maja br., a 26 maja br. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. W parlamentarnych pracach nad projektem rząd reprezentuje Minister Spraw Wewnętrznych.

Likwidacja bankowego tytułu egzekucyjnego – poprawa sytuacji klientów banków
To cel trzech poselskich projektów nowelizacji Prawa bankowego oraz niektórych innych ustaw, którymi zajmie się Sejm na bieżącym posiedzeniu. Propozycje te przewidują zniesienie bankowego tytułu egzekucyjnego (BTE) – wystawianego przez bank dokumentu uprawniającego do egzekucji komorniczej majątku dłużnika (np. kredytobiorcy), który nie wywiązuje się z umowy. Zaciągając zobowiązanie wobec banku, klient otrzymuje do podpisania oświadczenie o poddaniu się egzekucji na wypadek niemożności spłaty zadłużenia. Warunkiem wszczęcia egzekucji jest nadanie BTE przez sąd klauzuli wykonalności. Sąd bada BTE tylko pod względem formalnym – nie może wnikać w kwestie merytoryczne. Jeśli sąd stwierdzi poprawność formalną BTE, wtedy nadaje mu klauzulę wykonalności w ciągu trzech dni od złożenia wniosku przez bank.

Projekt wniesiony przez grupę posłów KP PO (druk 3425) dostosowuje przepisy do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 14 kwietnia 2015 r. TK uznał, że przyznanie bankom uprawnienia do wystawiania bankowych tytułów egzekucyjnych jest niezgodne z konstytucyjną zasadą równego traktowania. Zdaniem Trybunału bank i jego klient powinni mieć co do zasady równe możliwości obrony swych praw i interesów wynikających z zawartej umowy. Projekt KP PO odbiera prawo do wydawania tytułu egzekucyjnego nie tylko bankom, ale też spółdzielczym kasom oszczędnościowo-kredytowym. Proponowana nowelizacja miałaby wejść w życie 1 sierpnia 2016 r. – w dniu, w którym w myśl orzeczenia TK zakwestionowane przepisy utracą moc obowiązującą. Pozwoli to bankom dostosować procedury wewnętrzne do wydłużonej drogi dochodzenia roszczeń, związanej z koniecznością stosowania trybu sądowego. Ponadto zgodnie z projektem, do prowadzenia egzekucji na podstawie BTE, którym nadano klauzule wykonalności przed wejściem w życie nowych przepisów, mają być stosowane dotychczasowe regulacje. Projekt wpłynął do Sejmu 15 maja 2015 r., a 26 maja br. został skierowany do pierwszego czytania na forum Izby. Uzasadnienie przedstawi poseł Paweł Arndt.

W łącznej dyskusji w pierwszym czytaniu Sejm będzie również pracować nad propozycją grupy posłów KP SLD (druk 3426), która także jest związana z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego dotyczącym niekonstytucyjności prawa do wystawiania BTE. Autorzy projektu chcą, aby proponowane przepisy weszły w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia. Zdaniem wnioskodawców, pozostawienie bankom ponad 15 miesięcy (jak określił to TK w swoim wyroku, odraczając utratę mocy zaskarżonych przepisów do 1 sierpnia 2016 r.) na zakończenie spraw w toku nie jest dobrym rozwiązaniem dla klientów banków będących dłużnikami i innych niż banki wierzycieli. Wnioskodawcy proponują też, aby postępowania w sprawie nadania klauzuli wykonalności BTE, wszczęte przed wejściem w życie proponowanej nowelizacji, toczyły się według przepisów dotychczasowych. Projekt wpłynął do laski marszałkowskiej 17 kwietnia 2015 r., po czym 26 maja br. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt uzasadni poseł Wincenty Elsner.

Natomiast w drugim czytaniu Izba rozpatrzy projekt grupy posłów KP PiS (druk 1441), wniesiony 11 kwietnia 2013 r., czyli jeszcze przed wydaniem przez TK orzeczenia w sprawie BTE. Zdaniem wnioskodawców tylko państwo powinno być uprawnione do wystawiania tytułów egzekucyjnych. Ponadto, jak wskazują, regulacja pozwalająca bankom na pominięcie postępowania przed sądem nie da się pogodzić z konstytucyjną zasadą, że wymiar sprawiedliwości sprawują jedynie sądy i trybunały. Autorzy projektu zwracają też m.in. uwagę, że bankowy tytuł egzekucyjny stosowany przez prywatne instytucje komercyjne, jakimi są banki, stawia je w uprzywilejowanej pozycji wobec klientów indywidualnych i podmiotów gospodarczych. Proponowana nowelizacja miałaby zacząć obowiązywać po upływie 14 dni od ogłoszenia. Projekt zawiera także przepis przejściowy, zgodnie z którym postępowania w sprawie nadania klauzuli wykonalności BTE, wszczęte przed wejściem w życie proponowanej nowelizacji, mają być prowadzone według dotychczasowych regulacji. Pierwsze czytanie projektu odbyło się 12 lipca 2013 r. na posiedzeniu Sejmu. Prace nad projektem były kontynuowane w Komisji Finansów Publicznych. 19 marca 2015 r. komisja wniosła o odrzucenie projektu. Sprawozdawcą komisji będzie poseł Wiesław Janczyk.

Lepsza ochrona klientów firm pożyczkowych – uregulowanie rynku tzw. chwilówek
To główny cel rządowego projektu nowelizacji ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, ustawy – Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw, nad którym Izba będzie pracować w pierwszym czytaniu. Nowe rozwiązania mają skutkować niższymi kosztami pożyczek i kredytów konsumenckich oraz większym bezpieczeństwem na rynku pożyczkowym. Dzięki tzw. ustawie antylichwiarskiej wyeliminowane mają zostać nieuczciwe praktyki stosowane przez firmy udzielające kredytów i pożyczek konsumenckich, które nie muszą mieć zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego na prowadzenie działalności. Chodzi o praktyki pobierania nadmiernych, nieuzasadnionych opłat związanych z udzieleniem i obsługą pożyczki. Projekt m.in. wprowadza maksymalną wysokość pozaodsetkowych kosztów kredytu konsumenckiego – 25 proc. całkowitej kwoty kredytu i 30 proc. tej kwoty w stosunku rocznym. Lepsza ochrona klienta ma też dotyczyć sytuacji, gdy będzie on zalegał ze spłatą pożyczki. Zgodnie z proponowaną nowelizacją limit odsetek za opóźnienie w spłacie oraz odsetek od odsetek wyniesie sześciokrotność wysokości stopy kredytu lombardowego Narodowego Banku Polskiego (obecnie 15 proc.). Limit ten ma również obejmować m.in. opłaty za prowadzenie czynności windykacyjnych. Ponadto, jak podkreśla wnioskodawca, korzyścią dla rynku będzie zwiększenie wiarygodności i zaufania do branży pożyczkowej, wobec której zostaną wprowadzone określone wymogi dotyczące prowadzenia tej działalności. Będą to musiały być spółki kapitałowe z kapitałem zakładowym w wysokości co najmniej 200 tys. zł, utworzonym ze środków niepochodzących z pożyczki, kredytu, emisji obligacji lub źródeł nieudokumentowanych. Wymagana będzie też niekaralność za określone przestępstwa osób będących we władzach spółki i prokurentów. Projekt nadaje także uprawnienia Komisji Nadzoru Finansowego do prowadzenia postępowania wyjaśniającego wobec podmiotów, co do których zachodzi podejrzenie, że wykonują działalność na rynku finansowym bez wymaganego zezwolenia, w szczególności z zamiarem oszustwa. Proponowana nowelizacja ma też usprawnić współpracę KNF z organami ścigania w zakresie składania zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Chodzi o możliwość udostępniania przez KNF informacji stanowiących tajemnicę bankową przy kierowaniu do prokuratury zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstw z zakresu funkcjonowania rynku finansowego. Projekt zakłada również, że za utrudnianie postępowania wyjaśniającego prowadzonego przez inspektorów KNF będzie grozić grzywna do 500 tys. zł, kara ograniczenia wolności albo kara więzienia do lat 2. Z kolei oferowanie lokat bez wymaganego zezwolenia będzie karane grzywną do 10 mln zł i pozbawieniem wolności do 5 lat. Rząd przyjął projekt 19 maja 2015 r. Do Sejmu wpłynął on 2 czerwca br., a 8 czerwca br. został skierowany do pierwszego czytania na forum Izby. Do reprezentowania rządu w pracach nad projektem upoważniono Ministra Finansów.

Ulgi podatkowe dla przedsiębiorców tworzących zakładowe żłobki, kluby dziecięce i przedszkola
Wprowadza je  projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nad którym Izba rozpocznie prace podczas bieżącego posiedzenia Sejmu. Rząd proponuje, by przedsiębiorcy mogli zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na utworzenie zakładowego żłobka, klubu dziecięcego lub przedszkola. Do kosztów będzie można zaliczyć, w ograniczonym zakresie, także wydatki na prowadzenie takich placówek: przedsiębiorcy będą mogli odliczyć do 400 zł miesięcznie na każde dziecko uczęszczające do zakładowego żłobka lub klubu dziecięcego i do 200 zł na każdego przedszkolaka. Takie same wydatki będą mogli zaliczyć do kosztów ci przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na dofinansowanie pracownikom wydatków na opiekę nad dziećmi zapewnioną w innych placówkach. Odliczenia te będą możliwe pod warunkiem, że koszty nie zostały sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Jednocześnie projekt zwalnia rodziców z podatku PIT do 400 zł przy dofinansowaniu pobytu dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym miesięcznie i do 200 zł w przedszkolu. W przypadku środków otrzymanych z ZFŚS projekt rozciąga obowiązujące dotychczas zwolnienie dotyczące kosztów pobytu dzieci w żłobkach i klubach dziecięcych na przedszkola. Proponowane rozwiązania mają wejść w życie 1 stycznia 2016 r. Rząd przyjął projekt 26 maja 2015 r. Do Sejmu wpłynął on 2 czerwca br., a 8 czerwca został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. W pracach nad projektem rząd reprezentuje Minister Finansów.

Wdrożenie Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” na lata 2014-2020 (PO Ryby 2014-2020)
Temu ma służyć rządowy projekt ustawy o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego. Program będzie wspierany środkami z  Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR) na lata 2014-2020. EFMR zastąpi Europejski Fundusz Rybacki, wdrażany w latach 2007-2013. Z EFMR przyznano Polsce ponad 531 mln euro, co wraz z wkładem z budżetu krajowego (ok. 179 mln euro) daje ok. 710 mln euro. W projekcie ustawy określono zadania i kompetencje organów wdrażających program oraz wskazano działania wdrażane w ramach jego sześciu priorytetów m.in.: wspieranie wdrażania Wspólnej Polityki Rybołówstwa, zwiększenie zatrudnienia i spójności terytorialnej, wspieranie obrotu i przetwarzania produktów rybołówstwa czy wspieranie wdrażania zintegrowanej polityki morskiej. W ramach priorytetów pomoc finansowa będzie skierowana nie tylko na wsparcie sektora rybackiego, tak jak miało to miejsce w perspektywie finansowej 2007-2013, ale również rynku rybnego, kontroli i egzekwowania przepisów, gromadzenia danych oraz zintegrowanej polityki morskiej. Środki z budżetu unijnego na lata 2014-2020, będą przeznaczone oprócz rybołówstwa morskiego także na rybołówstwo śródlądowe. W programie przewidziano również kontynuację wsparcia finansowego dla Lokalnych Grup Działania (LGD) w sektorze rybołówstwa, które będą realizować Lokalne Strategie Rozwoju (LSR). Rząd przyjął projekt 19 maja 2015 r. Do Sejmu wpłynął on 3 czerwca br., a 8 czerwca 2015 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt uzasadni Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Nowe zadania i kompetencje Straży Granicznej
Określa rządowy projekt nowelizacji ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw, który posłowie rozpatrzą w pierwszym czytaniu. Chodzi o zadania i kompetencje związane ze zwalczaniem i przeciwdziałaniem nielegalnej migracji oraz ochroną nienaruszalności granicy państwowej, a także zwalczaniem przestępstw związanych z wiarygodnością dokumentów. W celu poprawy skuteczności walki z nielegalnym przekraczaniem granic i uproszczenia procedur, Straż Graniczna otrzyma prawo wglądu w dane o osobach poszukiwanych, które są gromadzone w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji (KSIP). W przypadku wystąpienia zagrożeń, do których zwalczania Straż Graniczna nie jest przygotowana lub nie jest to jej zadaniem, Straż będzie mogła skorzystać z pomocy Sił Zbrojnych RP i Żandarmerii Wojskowej. Będzie to wymagało postanowienia prezydenta, wydanego na wniosek premiera. Ponadto projekt daje Straży możliwość uruchomienia, w pasie drogowym dróg publicznych, na obszarze strefy nadgranicznej, systemu telewizji dozorowanej. Kamery usytuowane na wybranych drogach, zaopatrzone w możliwość cyfrowej rejestracji obrazu i odczytu numerów rejestracyjnych pojazdów byłyby alternatywą dla wież obserwacyjnych. Powstałaby też baza gromadząca pozyskane w ten sposób dane. Projekt dotyczy też obowiązku składania oświadczeń majątkowych przez pracowników i funkcjonariuszy omawianej służby. Zostałby on ograniczony – pracownicy i funkcjonariusze składaliby oświadczenia tylko na wyraźne żądanie uprawnionego podmiotu np. komendanta głównego Straży Granicznej, z kolei on i jego zastępcy oraz urzędnicy służby cywilnej robiliby to raz do roku, a nie dwukrotnie jak obecnie. Zgodnie z projektem funkcjonariusze Straży Granicznej nie będą musieli informować przełożonego o zamiarze prywatnego wyjazdu do państw UE i państw członkowskich Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA). Straż Graniczna będzie pokrywała koszty podnoszenia kwalifikacji zawodowych swoich funkcjonariuszy (np. studia wyższe lub podyplomowe). W przypadku rezygnacji ze służby lub przerwania nauki funkcjonariusz będzie jednak zobowiązany do zwrotu kosztów kształcenia. Projekt zakłada też wyznaczenie Krajowego Ośrodka Koordynacji do spraw Eurosur – europejskiego systemu nadzorowania granic, obowiązującego od grudnia 2013 r. Zadaniem ośrodka będzie koordynacja i wymiana informacji między wszystkimi organami zajmującymi się ochroną granic zewnętrznych na poziomie krajowym i Agencją Frontex (Europejska Agencja Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej). Rząd przyjął projekt 26 maja 2015 r., 2 czerwca 2015 r. wpłynął on do Sejmu. Projekt uzasadni Minister Spraw Wewnętrznych.

Działania Rzecznika Praw Pacjenta i przestrzeganie praw pacjenta w 2013 r.
Podsumowuje to rządowy dokument, przedstawiany Sejmowi na mocy art. 58 ustawy z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. W 2013 r. rzecznik praw pacjenta podejmowała  działania na rzecz wprowadzenia okołooperacyjnej karty kontrolnej, poprawy bezpieczeństwa pacjentek w zakresie opieki okołoporodowej, terminowej realizacji świadczeń zdrowotnych, a także dostępu do diagnostyki i leczenia w podstawowej opiece zdrowotnej, w tym dostępu do lekarzy pediatrów w ramach nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej. Jednym z priorytetów była ochrona praw pacjentów hospitalizowanych w szpitalach psychiatrycznych, w tym monitorowanie realizacji założeń Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego. W dokumencie zwrócono też uwagę na problem zwiększającej się liczby osób starszych i potrzebę zabezpieczenia ich dostępu do opieki geriatrycznej. W 2013 r. rzecznik podejmowała również liczne działania na rzecz edukacji pacjentów oraz popularyzacji wiedzy o prawach pacjenta. Zainicjowana została współpraca z Urzędem Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych w zakresie kampanii pt. „Lek Bezpieczny”, promującej prawo do zgłaszania niepożądanych działań produktów leczniczych. Rzecznik zainicjowała również program edukacyjny pt. „Elementarz małego pacjenta”, w ramach którego pracownicy Biura pełniący funkcję Rzecznika Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego spotykali się z pacjentami, w tym najmłodszymi, by przekazać informacje, które zwiększą świadomość przysługujących im praw. Rzecznik opracowała również materiał edukacyjno-informacyjny pt. „Wakacyjny poradnik pacjenta” oraz „Niezbędnik dla wnioskodawców”. W 2013 r. do Biura Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło 69 tys. zgłoszeń dotyczących przestrzegania praw pacjenta i spraw będących w kompetencji rzecznika. 53 proc. z nich skierowano za pośrednictwem infolinii, 23,3 proc.  – pisemnie, 23 proc. – w czasie wizyt u Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego, a 0,7 proc. – wizyt w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta. Zgodnie ze sprawozdaniem, w omawianym okresie najczęściej stwierdzano naruszenie praw: do świadczeń zdrowotnych, do dokumentacji medycznej, do informacji oraz do poszanowania intymności i godności. Najwyższy procent stwierdzonych naruszeń praw pacjenta dotyczył psychiatrii, medycyny rodzinnej oraz ginekologii i położnictwa. Dokument wpłynął do Sejmu 22 grudnia 2014 r., następnie 13 stycznia skierowano go do rozpatrzenia w Komisji Zdrowia. 13 maja br. Komisja przyjęła sprawozdanie, w którym nie zgłosiła uwag do dokumentu. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Damian Raczkowski.

Realizacja Programu Ograniczania Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu w 2013 r.
Posłowie na obecnym posiedzeniu Sejmu zapoznają się ze sprawozdaniem z działań podejmowanych w ostatnim roku obowiązywania tego czteroletniego programu ustanowionego w 2010 r. Wśród zadań wyznaczonych na ostatni rok realizacji POZNPT były m.in.: skuteczne i efektywne propagowanie stylu życia wolnego od dymu tytoniowego, pomoc w trwałym zerwaniu z nałogiem oraz ograniczenie negatywnych następstw biernego palenia. W tym celu Państwowa Inspekcja Sanitarna (PIS) w 2013 r. zorganizowała 474 szkolenia m.in. dla nauczycieli, pielęgniarek, Policji i Straży Miejskiej. Wzięło w nich udział 11 379 uczestników. Inspektorzy PIS przeprowadzili 290 062 kontrole przestrzegania zapisów ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. W 99,89 proc. obiektów kontrola nie wykazała łamania prawa. Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) na poradnictwo antynikotynowe przeznaczył ok. 48,9  mln zł – z pomocy skorzystało 3 613 pacjentów. NFZ sfinansował też badania spirometryczne 5 271 pacjentów. Na ten cel wydano ponad 144 mln zł. W 2013 r. Telefoniczna Poradnia Pomocy Palącym działająca przy Zakładzie Epidemiologii i Prewencji Nowotworów w Centrum Onkologii – Instytucie im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie, udzieliła 5 496 konsultacji telefonicznych. W sprawozdaniu podsumowano też działania szkoleniowe organizowane przez takie instytucje jak np.: Ministerstwo Obrony Narodowej, Służba Więzienna, Państwowa Straż Pożarna i Biuro Ochrony Rządu. Sprawozdanie z realizacji Programu Ograniczania Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu wpłynęło do Sejmu 12 grudnia 2014 r. 13 stycznia 2015 r. został skierowany do Komisji Zdrowia. Na posiedzeniu 14 maja 2015 r. komisja zarekomendowała przyjęcie dokumentu. Sprawozdanie komisji na posiedzeniu plenarnym przedstawi poseł Czesław Hoc.

W głosowaniach w drugim dniu posiedzenia posłowie zdecydują, czy porządek obrad zostanie rozszerzony o pierwsze czytanie poselskiego projektu uchwały w sprawie powołania komisji śledczej do zbadania działań służb specjalnych, Policji oraz członków Rady Ministrów i osób im podległych w związku z ujawnionym przez tygodnik „Wprost” procederem nagrywania urzędników, polityków oraz przedsiębiorców. Sejm rozstrzygnie również w sprawie wniosku o uzupełnienie porządku posiedzenia o informację Prezesa Rady Ministrów na temat nadzoru Ministra Skarbu Państwa nad spółką Eurolot S.A. oraz o sytuacji tego podmiotu. Izba podejmie też decyzję w sprawie uzupełnienia porządku posiedzenia o informację Prezesa Rady Ministrów w sprawie realizacji Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa na forum Rady Europejskiej i Rady Unii Europejskiej.

Ponadto, ślubowanie poselskie przed Izbą złoży nowy poseł Marek Poręba, obejmujący mandat po Zbigniewie Rynasiewiczu.

Natomiast w piątek planowane jest m.in. podjęcie przez aklamację uchwały w sprawie ustanowienia 1 lipca Dniem Sejmu Polskiego. Projekt dotyczący tej kwestii przygotowało Prezydium Sejmu. Nowe święto miałoby zostać wprowadzone na pamiątkę zawarcia 1 lipca 1569 r. na Sejmie w Lublinie unii realnej między Królestwem Polskim i Wielkim Księstwem Litewskim. Jak podkreślono w projekcie, unia lubelska „nadawała relacjom polsko-litewskim nowy, doskonalszy kształt i zapoczątkowała okres potęgi i chwały Rzeczypospolitej Obojga Narodów”. – Złożony z Senatu i Izby Poselskiej Sejm, wzmocniony przez przedstawicieli Litwy, przez długie lata stanowił centrum decyzyjne rozległego państwa, przy jednoczesnym zapewnieniu godnej reprezentacji obu narodów – czytamy w projekcie. Ustanowienie 1 lipca Dniem Sejmu Polskiego ma być wyrazem uznania dla historycznych dokonań i tradycji parlamentaryzmu doby złotego wieku.

Uproszczenie procedur podatkowych oraz uszczelnienie systemu poboru podatków
To główny cel rządowego projektu nowelizacji ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, nad którym posłowie rozpoczną prace. Rząd proponuje wprowadzenie, obok pełnomocnictwa szczególnego do jednej sprawy, pełnomocnictwa ogólnego. Dawałoby ono prawo do reprezentowania we wszystkich sprawach podatkowych. Pełnomocnictwo będzie składane elektronicznie do centralnego rejestru i będzie zwolnione z opłaty skarbowej. Informatyzacja sprawdzania dokumentacji księgowej to kolejna zmiana zaproponowana przez rząd. Projekt zakłada ponadto wprowadzenie ujednoliconej formy elektronicznych raportów z ksiąg podatkowych, co ma skrócić czas kontroli oraz przyspieszyć analizę danych. W projekcie znalazła się też propozycja zwiększenia rozpiętości stawek odsetek za zwłokę o nową stawkę obniżoną i stawkę podwyższoną. Odsetki obniżone mają służyć promowaniu samodzielnego korygowania błędów w deklaracjach przez podatników. Natomiast podwyższenie stawki odsetek za zwłokę będzie służyć prewencji przed uchylaniem się od obowiązków podatkowych w obszarach o podwyższonym ryzyku – VAT, akcyzie i cłach. Kolejna zmiana zakłada wyznaczanie jednego „wiodącego” urzędu do postępowania w sprawach powiązanych podmiotów. Będzie to stosowane np. w przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa skarbowego. Projekt zakłada również wprowadzenie „grupowego” wniosku o interpretację co zadaniem autorów projektu umożliwi wyjaśnienie wątpliwości dotyczących transakcji dla wszystkich zainteresowanych kontrahentów. Zamiast powielania interpretacji indywidualnych, po wydaniu interpretacji ogólnej, zaproponowano tylko potwierdzenie stosowania w przedstawionej sprawie interpretacji ogólnej. Rząd przyjął projekt 19 maja 2015 r. Do Sejmu wpłynął on 2 czerwca br., a 8 czerwca 2015 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt uzasadni Minister Finansów.

Sejm przeprowadzi również drugie czytanie poselskich projektów uchwał dotyczących upamiętnienia ofiar przewrotu majowego z 1926 r., w wyniku którego doszło do obalenia rządu Wincentego Witosa i dymisji prezydenta Stanisława Wojciechowskiego. Nad propozycjami uchwał złożonymi przez grupy posłów KP SLD i KP PSL pracowali w pierwszym czytaniu posłowie zasiadający w Komisji Kultury i Środków Przekazu. Komisja przyjęła sprawozdanie, w którym rekomenduje Sejmowi odrzucenie projektów.

W czasie 94. posiedzenia Sejm wysłucha też informacji bieżącej dotyczącej ingerencji organów państwa we władzę rodzicielską. Na posiedzeniu posłowie będą również zadawać przedstawicielom rządu pytania na temat aktualnych kwestii, m.in. ujednolicenia sposobu pobierania opłat na autostradach, wsparcia finansowego szkolnictwa zawodowego, wieloletniego programu Senior-Wigor na lata 2015-2020 i tworzenia dziennych domów pobytu dla osób starszych w 2015 r.

www.sejm.gov.pl