82. posiedzenie Sejmu – trwają obrady

fot. K. Białoskórski
Drugie czytanie projektu budżetu na 2015 r. będzie głównym punktem porządku obrad 82. posiedzenia Sejmu. Posłowie będą również pracować m.in. nad propozycjami zmian w zakresie planów gospodarowania odpadami komunalnymi. Sejm zajmie się też projektem, który ma ułatwić realizację inwestycji kolejowych. Izba zapozna się także z Informacją rządu o tym, jak w 2013 r. wdrażane były zapisy uchwały Sejmu z 1 sierpnia 1997 r. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych.
Obrady rozpoczną się od ślubowań poselskich nowych posłów: Grażyny Ciemniak, Marcina Duszka, Tadeusza Naguszewskiego i Jarosława Stawiarskiego. Obejmą oni mandaty po posłach, którzy zostali wybrani w ostatnich wyborach samorządowych.
Potem Sejm będzie kontynuował prace nad rządowym projektem ustawy budżetowej na rok 2015. Większość wskaźników zawartych w projekcie przyszłorocznego budżetu jest korzystniejsza od zapisanych w ustawie budżetowej na rok bieżący. Szacowane dochody wyniosą 297,25 mld zł (w budżecie na 2014 r. wynoszą one 277,78 mld zł), a wydatki nie będą wyższe niż 343,33 mld zł (w 2014 r. – 325,29 mld zł). Oznacza to, że deficyt budżetowy nie przekroczy 46,08 mld zł (w 2014 r. – 47,5 mld zł). Zgodnie z projektem, wzrost gospodarczy wyniesie 3,4 proc. (w 2014 r. – 2,5 proc.), a średnioroczna inflacja 1,2 proc. (w budżecie na 2014 r. – 2,4 proc.). Z kolei nominalny wzrost wynagrodzeń będzie na poziomie 4,3 proc. (w 2014 r. – 3,5 proc.). Natomiast zatrudnienie wzrośnie o 0,8 proc. (na 2014 r. był prognozowany spadek zatrudnienia o 0,1 proc.). Projekt zakłada też, że spożycie prywatne (tj. w gospodarstwach domowych i sektorze instytucji niekomercyjnych) wzrośnie o 4,2 proc. (na 2014 r. prognozowano wzrost o 4,6 proc.). Jedną z najistotniejszych zmian podatkowych, na którą przewidziane są fundusze, jest zwiększenie ulgi podatkowej na trzecie i każde kolejne dziecko. W budżecie są też planowane środki m.in. na waloryzację rent i emerytur. Rząd przyjął projekt 24 września 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 29 września br. Tego samego dnia został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Pierwsze czytanie odbyło się 10 października br. Projekt został skierowany do Komisji Finansów Publicznych. Nad poszczególnymi częściami budżetu pracowały także odpowiadające za nie komisje. 3 grudnia 2014 r. KFP wniosła o przyjęcie projektu z 22 poprawkami dotyczącymi zarówno jego artykułów, jak i załączników. Dochody i wydatki budżetowe zmniejszyły się o ok. 80,1 mln zł – dochody do 297,17 mld zł, a wydatki do 343,25 mld zł. Zgodnie z art. 220 Konstytucji, Sejm w trakcie prac nad projektem budżetu nie zwiększył deficytu budżetowego zaplanowanego przez rząd. Ponadto posłowie m.in. utworzyli rezerwę w kwocie 50 mln zł na opiekę nad dziećmi w żłobkach. O prawie 114 mln zł zmniejszono wpływy do budżetu z tytułu wpłat samorządów województw, co wynika ze zmian w tzw. janosikowym. Ok. 218 mln zł zostało przesunięte z budżetu Komendy Głównej Policji do CBŚP. Sprawozdanie przedstawi posłanka Krystyna Skowrońska. Przewidziana jest debata krótka, trwająca łącznie 2 godziny. Potem zaplanowana jest seria pytań posłów i odpowiedzi przedstawicieli rządu.
Posłowie rozpatrzą ponadto w drugim czytaniu rządowy projekt ustawy o rybołówstwie morskim. Jego celem jest zapewnienie efektywnego funkcjonowania tego sektora gospodarki. Proponowane rozwiązania dostosowują prawo krajowe do rozwiązań unijnych. Projekt ma zastąpić ustawę z 2004 r. W sposób całościowy określa zasady wykonywania rybołówstwa morskiego. Wskazuje także organy i tryb postępowania m.in. w sprawach nadawania, cofania i zawieszania uprawnień do jego wykonywania. Rząd proponuje rozszerzenie definicji rybołówstwa morskiego. Dotychczas był to połów organizmów morskich do celów zarobkowych. W projekcie czynności te mają zostać nazwane rybołówstwem komercyjnym, a szersze pojęcie rybołówstwa morskiego obejmie także połowy rekreacyjne, dokonywane dla celów naukowych lub szkoleniowych oraz m.in. zarybianie. W odniesieniu do połowów komercyjnych projekt przewiduje, że będą one mogły być prowadzone wyłącznie przez statki rybackie wpisane do rejestru, posiadające licencję i zezwolenie połowowe. Wpisy będą następowały w drodze decyzji administracyjnej, a za rejestr ma być odpowiedzialny minister właściwy do spraw rybołówstwa. Rząd proponuje podział floty rybackiej w zależności od obszaru wykonywania połowów na flotę działającą na zalewach (morskich wodach wewnętrznych), Morzu Bałtyckim oraz dalekomorską, tj. dokonującą połowów poza Bałtykiem. Rozwiązania te mają zapewnić bezpieczeństwo wykonywania połowów oraz ochronę ekosystemów poszczególnych akwenów. Na możliwość rejestracji statku w konkretnym segmencie ma też mieć wpływ jego maksymalna zdolność połowowa. Zgodnie z projektem, minister właściwy do spraw rybołówstwa ustali w rozporządzeniu wieloletnie udziały połowowe dla określonych gatunków organizmów morskich. Następnie co pięć lat będzie te udziały aktualizował. Udziały mają być przyznawane w drodze decyzji na wniosek armatorów i będą dotyczyły określonego gatunku organizmu morskiego. Projekt wprowadza też m.in. możliwość zarządzania kwotami połowowymi przez uznane organizacje producentów ryb. Rząd przyjął projekt 12 listopada 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 24 listopada 2014 r., a 25 listopada br. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Pierwsze czytanie odbyło się 28 listopada i 3 grudnia br. Projekt trafił do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która 3 grudnia br. przyjęła go z poprawkami. Zmieniono m.in. termin wejścia w życie ustawy. Zamiast 1 stycznia 2015 r. ma to nastąpić po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Sprawozdanie przedstawi poseł Artur Dunin.

Izba zajmie się też w drugim czytaniu poselskim projektem nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz innych ustaw. Projekt częściowo wdraża dyrektywę 2009/28/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych. Zmiany mają na celu usunięcie wątpliwości Komisji Europejskiej związanych z poprawnością implementacji dyrektywy. Jednym z głównych celów dyrektywy jest zmobilizowanie państw członkowskich do promowania, zachęcania i wspierania inwestycji rozwoju rynku odnawialnych źródeł energii. Zaproponowane w projekcie zmiany dotyczą kilku ustaw, w tym m.in. ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, Prawa energetycznego i Prawa ochrony środowiska. Wnioskodawcy proponują m.in., aby biokomponenty spełniały określone kryteria, np. ochrony terenów o wysokiej wartości bioróżnorodności przyrodniczej i zasobnych w duże ilości pierwiastka węgla. Ponadto projekt wprowadza normy przemiany energetycznej dla instalacji wytwarzających energię z biomasy. W przypadku lokali mieszkalnych będzie to co najmniej 85 proc., a przemysłowych co najmniej 70 proc. Proponowane zmiany zobowiązują też ministra gospodarki do informowania o kosztach i korzyściach wynikających ze stosowania urządzeń i systemów grzewczych, chłodzących i elektrycznych wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych. Projekt wpłynął do Sejmu 7 listopada 2014 r. z inicjatywy grupy posłów KP PO. Następnie 25 listopada br. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Nadzwyczajnej do spraw energetyki i surowców energetycznych. 2 grudnia br. Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i przyjęła projekt z poprawkami. Zaproponowała m.in., aby biokomponenty wytwarzane z odpadów, pozostałości leśnych i rolniczych były zaliczane podmiotom realizującym Narodowy Cel Wskaźnikowy jako minimalny, roczny udział biokomponentów w wytwarzanych przez nie paliwach ciekłych i biopaliwach. Komisja dodała również przepis, zgodnie z którym w przypadku docieplania budynku obejmującego ponad 25 proc. powierzchni jego przegród zewnętrznych trzeba będzie spełnić minimalne wymagania dotyczące energooszczędności i ochrony cieplnej przewidziane przepisami techniczno-budowlanymi dla przebudowy budynku. Na etapie komisyjnym usunięto też wyjątki od podstawowego, 14-dniowego, terminu wejścia w życie proponowanej nowelizacji. Sprawozdanie Komisji przedstawi poseł Krzysztof Gadowski.

Sejm będzie także pracować w drugim czytaniu nad senackim projektem nowelizacji ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. Projekt zmienia przepisy dotyczące planów gospodarowania odpadami komunalnymi. Wprowadza m.in. obowiązek sporządzania przez zarządy województw planów inwestycyjnych dla instalacji przetwarzania odpadów. Jest to istotne w kontekście ubiegania się o fundusze UE na gospodarkę odpadami z nowego budżetu unijnego na lata 2014-2020. Wnioskodawcy wskazują, że w niektórych regionach jest za dużo instalacji do przetwarzania odpadów, natomiast w innych ich brakuje. W związku z niewystarczającymi mocami przerobowymi śmieci są czasem przewożone poza regiony. W projekcie zaproponowano m.in., aby obszar województwa mógł stanowić jeden region gospodarki odpadami komunalnymi. Ponadto, region mógłby obejmować gminy z różnych województw, jeśli byłoby to zapisane w wojewódzkich planach gospodarki odpadami w tych województwach. Projekt przewiduje też, że finansowane ze środków europejskich lub krajowych będą mogły być te inwestycje w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów i gospodarowania nimi, które zostały ujęte w planach inwestycyjnych, uzupełniających wojewódzkie plany gospodarki odpadami. Plany inwestycyjne będą określać potrzebną infrastrukturę służącą do gospodarowania odpadami komunalnymi i remontowo – budowlanymi. Mają one zawierać m.in. planowane inwestycje oraz szacunkowe koszty przedsięwzięć. Plany te będą załącznikami do wojewódzkich planów gospodarki odpadami i wraz z nimi będą przekazywane do zaopiniowania przez Ministra Środowiska. Ponadto do projektu wprowadzono m.in. definicję ponadregionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych. Ma to być spalarnia odpadów komunalnych o mocy przerobowej wystarczającej do przyjmowania i przetwarzania śmieci z obszaru zamieszkanego przez co najmniej 500 tys. osób. Do takiej spalarni będą mogły być także przywożone śmieci wytworzone w innych regionach. W myśl projektu do 31 grudnia 2015 r. sejmiki województw będą miały obowiązek zaktualizować wojewódzkie plany gospodarki odpadami, uwzględniając w nich plany inwestycyjne. Projekt wpłynął do Sejmu 11 sierpnia 2014 r. 26 września 2014 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania w komisjach: Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Pierwsze czytanie odbyło się 8 października 2014 r. 27 listopada 2014 r. komisje przyjęły projekt z poprawkami dotyczącymi m.in. odstąpienia od propozycji, by obszar województwa mógł stanowić jeden region gospodarki odpadami komunalnymi. Zaproponowano ponadto, by projekt planu inwestycyjnego był uzgadniany z Ministrem Środowiska, a nie przez niego opiniowany. Komisje wydłużyły też termin aktualizacji wojewódzkich planów gospodarki odpadami – ma to być 30 czerwca 2016 r. Sprawozdanie komisji przedstawi posłanka Ewa Wolak.

W drugim czytaniu posłowie rozpatrzą rządowy projekt ustawy o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych, który wdraża do polskiego prawa dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/63/UE. Rząd proponuje rozwiązania, które mają zapewnić wysokie standardy ochrony zwierząt wykorzystywanych do takich celów. Projekt określa m.in. zasady wykonywania procedur i przeprowadzania doświadczeń na zwierzętach, warunki utrzymywania takich zwierząt oraz sposób postępowania z nimi. Zgodnie z rządowymi propozycjami, aby wykorzystywać zwierzęta w celach naukowych lub edukacyjnych trzeba będzie uzyskać pozytywną decyzję powiatowego lekarza weterynarii, potwierdzającą spełnianie wymagań niezbędnych do prowadzenia takiej działalności. Chodzi tu m.in. o wymagania dotyczące opieki nad zwierzętami, uwzględniające np. potrzeby fizjologiczne charakterystyczne dla ich gatunku. W miejsce obowiązującej definicji „doświadczenia” projekt wprowadza pojęcie „procedury” – każdej formy wykorzystania zwierzęcia, która może spowodować u niego m.in. ból, cierpienie lub przedłużający się stres. Osoby przeprowadzające doświadczenia będą musiały spełnić określone wymagania dotyczące m.in. wykształcenia, odbytych szkoleń oraz posiadanych umiejętności praktycznych. W celu ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych projekt wprowadza obowiązek eliminowania ich cierpienia przez stosowanie znieczulenia lub metod zmniejszających ból do minimum. Badania będzie można przeprowadzać przede wszystkim na zwierzętach laboratoryjnych lub gospodarskich. Tylko w przypadku braku takiej możliwości dopuszczone będzie też wykonanie badań na zwierzętach dzikich. Projekt zakłada też powołanie Krajowej Komisji Etycznej ds. Doświadczeń na Zwierzętach oraz komisji lokalnych. Komisja Krajowa będzie zajmowała się m.in. współpracą z Komisją Europejską np. w zakresie opracowywania metod badawczych zmierzających do uzyskania pożądanych informacji bez użycia zwierząt. Komisje lokalne będą m.in. wydawały zgody na prowadzenie projektów wymagających doświadczeń na zwierzętach. Za naruszenia przepisów projektowanej ustawy będą grozić sankcje karne (grzywna, kara ograniczenia wolności albo więzienia do 2 lat, a w określonych przypadkach do 3 lat) oraz administracyjne (kary pieniężne od 1 do 50 tys. zł.). Rząd przyjął projekt 12 sierpnia br. 26 sierpnia br. projekt wpłynął do Sejmu, a 29 sierpnia br. został skierowany do pierwszego czytania w Komisjach: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Komisje przeprowadziły pierwsze czytanie 11 września br., a następnie powołały podkomisję nadzwyczajną, do której skierowały projekt. 4 grudnia 2014 r. komisje przyjęły projekt z poprawkami dotyczącymi m.in. sposobu głosowania lokalnych komisji etycznych. Będą one udzielały zgody na przeprowadzenie doświadczenia większością dwóch trzecich głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby członków. Sejmowe komisje wprowadziły też poprawkę gwarantującą obecność przedstawicieli organizacji społecznych (NGO) w komisjach etycznych. Początkowo projekt przewidywał jedynie taką możliwość. Komisje uszczegółowiły też wymagania dotyczące wniosku o zgodę na przeprowadzanie doświadczeń – będzie on musiał zawierać informacje m.in. o rodzaju znieczulenia lub środka farmakologicznego o działaniu przeciwbólowym. Komisje proponują też zakaz działań, które uniemożliwiają zwierzętom poddawanym procedurom wydawanie głosu. Chodzi tu np. o zakaz podcinania im strun głosowych. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawi posłanka Domicela Kopaczewska.

Kolejnym punktem porządku obrad 82. posiedzenia Sejmu będzie drugie czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o dowodach osobistych, ustawy o ewidencji ludności oraz ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego. Projekt przesuwa z 1 stycznia 2015 r. na 1 marca przyszłego roku termin wejścia w życie regulacji wprowadzających System Rejestrów Państwowych. Obejmuje on centralne, wzajemnie skomunikowane ze sobą rejestry – rejestr PESEL, Rejestr Dowodów Osobistych i rejestr stanu cywilnego. Zdaniem rządu za przesunięciem terminu przemawia skala i charakter przedsięwzięcia, jakim jest wdrożenie tych systemów w 2479 gminach w Polsce. Jest też odpowiedzią na postulaty gmin. Rząd wskazuje, że dodatkowy czas pozwoli zweryfikować pracę nowych systemów, przygotować urzędników do obsługi rejestrów oraz wprowadzić zmiany w organizacji pracy urzędów. Ponadto, wydłużenie terminu wejścia w życie nowych rozwiązań pozwoli uruchomić nowe systemy bezpiecznie, bez negatywnych skutków dla obsługi obywateli. Rząd przyjął projekt 9 grudnia 2014 r. Tego dnia rządowa propozycja wpłynęła do Sejmu, a 11 grudnia br. została skierowana do pierwszego czytania w Komisji Spraw Wewnętrznych. Do reprezentowania rządu w pracach nad projektem upoważniono Ministra Spraw Wewnętrznych.

Sejm rozpatrzy również w drugim czytaniu rządowy projekt ustawy o rzeczach znalezionych oraz zmianie niektórych innych ustaw. Celem tej propozycji jest wypełnienie luk prawnych, jakie powstały po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 16 marca 2004 r. TK uchylił przepisy dekretu z 1954 r. o likwidacji niepodjętych depozytów i nieodebranych rzeczy, odnoszące się do rzeczy znalezionych i orzekł, że kwestie takie powinny być uregulowane w ustawie. Zgodnie z projektem, organem odpowiedzialnym za przyjmowanie odnalezionych rzeczy będzie starosta. Ma on określać zasady i sposób przejmowania znalezionych rzeczy, sposób poszukiwania osób uprawnionych do ich odbioru, zasady przechowywania pieniędzy, papierów wartościowych i kosztowności oraz postępowania z przedmiotami o wartości historycznej, naukowej i artystycznej, czyli dobrami kultury.  Zgodnie z projektem minimalna wartość rzeczy znalezionej, pieniędzy lub papierów wartościowych, która zobowiązywałaby do oddania rzeczy i do publicznego ogłoszenia o znalezieniu to 50 zł. Znalazcy będzie przysługiwało znaleźne w wysokości 1/10 jej wartości, gdy zgłosi on swoje roszczenie w momencie wydania rzeczy właścicielowi. Jeśli rzecz nie zostanie odebrana w ciągu roku od doręczenia wezwania bądź – w przypadku braku możliwości wezwania – w ciągu dwóch lat od znalezienia, stanie się własnością znalazcy. W przypadku rzeczy o wartości powyżej 50 zł i braku możliwości doręczenia właścicielowi wezwania do odbioru, starosta wywiesi w swojej siedzibie wezwanie. Ogłoszenie takie będzie musiało był upublicznione przez rok od znalezienia rzeczy. Jeżeli wartość przekroczy 5 tys. zł, będzie miał ponadto obowiązek zamieścić ogłoszenie w dzienniku lokalnym lub ogólnopolskim oraz w Biuletynie Informacji Publicznej. Wyjątkiem ma być sytuacja, gdy rzecz zostałaby znaleziona w budynku publicznym lub środkach komunikacji np. autobusie. W takim przypadku znalazca powinien oddać zgubę zarządcy budynku lub przewoźnikowi. Przepisy nie dotyczą też znalezienia sprzętu lub ekwipunku wojskowego oraz dokumentów wojskowych. Wówczas znalazca winien przekazać zgubę staroście, a ten – najbliższej jednostce Żandarmerii Wojskowej. Rzecz, której posiadanie wymaga zezwolenia (amunicja, broń, materiały wybuchowe), należy niezwłocznie oddać Policji. W ustawie przewidziano także utworzenie – prowadzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – krajowego rejestru utraconych dóbr kultury. Obejmie on wszystkie zabytki skradzione lub nielegalnie wywiezione za granicę. Od daty wpisu zabytku w rejestrze nie będzie można go nabyć. Projekt wpłynął do Sejmu 9 stycznia 2014 r. 22 stycznia br. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Sejm przeprowadził pierwsze czytanie 5 lutego 2014, a następnie  skierował projekt do Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, z zaleceniem zasięgnięcia opinii Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach. Komisje w sprawozdaniu z 27 listopada br. proponują poprawki głównie o charakterze redakcyjnym i legislacyjnym. Sprawozdanie przedstawi posłanka Halina Rozpondek.

Posłowie zajmą się także w drugim czytaniu komisyjnym projektem nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw. Projekt zmienia m.in. przepisy dotyczące zasad i warunków przygotowania inwestycji w zakresie linii kolejowych, bezpieczeństwa transportu kolejowego, przydzielania tras pociągów przewoźnikom kolejowym oraz prowadzenia inwestycji obejmujących linie kolejowe w ramach programu wieloletniego. Celem projektu jest usprawnienie procedur służących realizacji inwestycji kolejowych, w tym postępowań administracyjnych i przyjmowania dokumentów programowych związanych z inwestycjami. Projekt nadaje również samorządom nowe uprawnienia związane z zarządzaniem infrastrukturą kolejową – m.in. będą one mogły wydawać decyzje o lokalizacji linii kolejowej. Projekt zakłada także np., że właściciele i użytkownicy wieczyści nieruchomości położonych na terenie inwestycji kolejowej będą zobowiązani do umożliwienia inwestorowi czasowego korzystania z ich własności bez konieczności wywłaszczenia jej na rzecz Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Ponadto w związku z realizacją projektów przebudowy kolei PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna („PLK S.A.”) i samorządy będą mogły nieodpłatnie zajmować wody lub tereny drogowe. Projekt przystosowuje też ustawę o transporcie kolejowym do rozporządzenia Komisji UE nr 402/2013 z 30 kwietnia 2013 r., nakładającego na państwa UE obowiązek określania sposobu potwierdzania kompetencji podmiotów ubiegających się o uprawnienia oceny ryzyka w transporcie kolejowym. Projekt umożliwia też finansowanie i współfinansowanie ze środków publicznych zakupu lub modernizacji pojazdów kolejowych przez PLK S.A., przeznaczonych do diagnostyki, utrzymania, naprawy lub budowy infrastruktury kolejowej oraz prowadzenia działań ratowniczych. Projekt zmienia też przepisy w zakresie realizacji inwestycji w ramach programu wieloletniego. Będzie on określał listę i wartości projektów do realizacji oraz wskazywał środki przewidziane na jego realizację w odniesieniu do konkretnych lat, a minister transportu będzie uściślał szczegółowy plan realizacji i przeznaczał środki na jego wykonanie w danym roku budżetowym. Ponadto projekt wprowadza zmiany umożliwiające ministrowi transportu nadzór nad wysokością, przeznaczeniem i harmonogramem wykorzystania środków ze zbycia akcji i udziałów spółek utworzonych przez PKP S.A. albo PKP. Projekt wpłynął do Sejmu 10 lipca 2014 r. z inicjatywy Komisji Infrastruktury, a 7 października br. został skierowany do pierwszego czytania w tej komisji. Komisja 5 listopada br. przeprowadziła pierwsze czytanie i skierowała projekt ustawy do dalszych prac w podkomisji nadzwyczajnej. 3 grudnia br. przyjęto sprawozdanie z poprawkami, które na posiedzeniu Sejmu przedstawi poseł Józef Racki. Komisja zaproponowała m.in., aby możliwe było finansowane lub dofinansowanie z budżetu jednostki samorządu terytorialnego kosztów działalności zarządzającego infrastrukturą kolejową obejmującą linie kolejowe o zasięgu miejskim, podmiejskim lub regionalnym. Inne ze zmian wprowadzają wymóg dołączania mapy do wniosku o wydanie decyzji o lokalizacji linii kolejowej. Doprecyzowują też nowe uprawnienia samorządów jako zarządców terenów kolejowych – m.in. prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz obowiązek wskazania lokalu zamiennego.

W pierwszym czytaniu Sejm rozpatrzy rządowy projekt nowelizacji ustawy o statystyce publicznej oraz niektórych innych ustaw. Projekt dotyczy m.in. ustawowego wzmocnienia systemu statystyki publicznej w zakresie przetwarzania danych osobowych oraz określenia granic i źródeł ich pozyskiwania. Konieczność doprecyzowania tej kwestii wynika m.in. ze zmian zachodzących w otoczeniu prawnym tego zagadnienia, w szczególności w prawodawstwie Unii Europejskiej. Intencją projektodawcy jest pogodzenie konstytucyjnej ochrony praw oraz wolności człowieka i obywatela z obowiązkami systemu statystyki publicznej, takimi jak m.in. dostarczanie, w interesie publicznym, informacji o zachodzących zjawiskach np. demograficznych, społecznych i gospodarczych. Projekt zawiera nowy katalog danych osobowych, które mogą być przetwarzane do celów statystycznych. Znalazły się w nim 23 punkty takie jak m.in. imiona i nazwisko, płeć, obywatelstwo, stan cywilny, wykształcenie czy zawód. Osoby fizyczne nie będą miały obowiązku informowania o tzw. danych wrażliwych (np. stan zdrowia, pochodzenie etniczne). Projekt zawiera też 42-punktowy katalog informacji o życiu i sytuacji osób fizycznych, których pozyskanie wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych w badaniach statystycznych. Znalazły się w nim takie informacje jak m.in. małżeństwa, rozwody i separacje, migracje ludności. Dzięki projektowanym przepisom obowiązki informacyjne nakładane na respondentów – przedsiębiorców i obywateli – zostaną ograniczone. Główny Urząd Statystyczny będzie częściej korzystał z danych pochodzących ze źródeł administracyjnych i publicznych rejestrów prowadzonych np. przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Narodowy Fundusz Zdrowia. Jednocześnie projekt w pełni zachowuje zasadę tajemnicy statystycznej. Wszystkie dane pozyskiwane przez GUS będą podlegały bezwzględnej ochronie. Ponadto od 2018 r. projekt zakłada zmianę formuły programu badań statystycznych statystyki publicznej. Nowa formuła będzie uwzględniała technologiczne zmiany procesu zbierania danych. Rząd przyjął projekt 4 listopada 2014 r. 27 listopada 2014 r. projekt wpłynął do Sejmu, a 2 grudnia 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu.

Posłowie zapoznają się z Informacją Rządu o działaniach podejmowanych w 2013 roku na rzecz realizacji postanowień uchwały Sejmu z 1 sierpnia 1997 r. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych. Dokument podsumowuje działania państwa podjęte m.in. w zakresie wsparcia osób niepełnosprawnych na rynku pracy, edukacji oraz dostępu do urzędów i obiektów użyteczności publicznej. Zgodnie z Informacją w 2013 r. osób niepełnosprawnych od 16 roku życia było 3.332 tys. Większość z nich, bo 2.755 tys. to osoby bierne zawodowo, a 578 tys. aktywne. Dokument wskazuje na spadek liczby osób niepełnosprawnych w wieku produkcyjnym z 2 mln w latach 2009-2012 do 1,6 mln w roku 2013. W latach 2008-2013 odnotowano wzrost o 81 proc. liczby dzieci niepełnosprawnych objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju w ogólnodostępnych przedszkolach specjalnych oraz integracyjnych. Poprawa zaszła też w obszarze edukacji osób niepełnosprawnych prawnie. Liczba niepełnosprawnych z wykształceniem wyższym wzrosła z 6,1 proc. w 2008 r. do 7,7 proc. w 2013 r., średnim – z 18,4 proc. w 2008 r. do 20,2 proc. w 2013 r. oraz zasadniczym zawodowym – z 29,3 proc. w 2008 r. do 31,5 proc. w 2013 r. Wzrosło zatrudnienie z 20,8 proc. w 2008 r. do 22,6 proc. w 2013 r. Zgodnie z Informacją w ramach działań mających na celu poprawę i usprawnienie zaopatrzenia osób niepełnosprawnych w wyroby medyczne finansowane ze środków publicznych m.in. podwyższono limity finansowania większości tych wyrobów oraz wprowadzono do katalogu refundowanych wyrobów medycznych nowe pozycje, np. ortezę reciprokalną czy urządzenie multifunkcyjne z funkcją pionizacji. Dokument wpłynął do Sejmu 7 lipca 2014 r., a 16 lipca br. został skierowany do rozpatrzenia do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. 26 listopada 2014 r. komisja przejęła sprawozdanie, w którym wnosi o przyjęcie Informacji. Dokument na posiedzeniu Sejmu przedstawi Minister Pracy i Polityki Społecznej, a sprawozdanie komisji poseł Michał Stuligrosz.

Sejm rozpatrzy też wniosek o uchylenie immunitetu posłowi Armandowi Kamilowi Ryfińskiemu. Wniosek Komendanta Straży Miejskiej m.st. Warszawy z 16 września 2014 r. wpłynął do Sejmu 7 października 2014 r. Zgodnie z art. 7c ust. l w związku z art. 10b ustawy z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora 22 października 2014 r. Marszałek Sejmu skierował wniosek do Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, która rozpatrzyła go 3 grudnia 2014 r. i proponuje jego przyjęcie. Sprawozdanie komisji wpłynęło do Sejmu 4 grudnia 2014 r. Tego dnia dokument został skierowany do rozpatrzenia na posiedzeniu Sejmu. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Grzegorz Raniewicz.

Izba zajmie się również wnioskiem o pociągnięcie do odpowiedzialności karnej posła Przemysława Wiplera. Wniosek Komendanta Straży Miejskiej m.st. Warszawy z 28 lipca 2014 r. wpłynął do Sejmu 7 sierpnia 2014 r. Zgodnie z art. 7c ust. l w związku z art. 10b ustawy z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora 26 sierpnia 2014 r. Marszałek Sejmu skierowała wniosek do Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, która rozpatrzyła go 3 grudnia 2014 r. i proponuje jego przyjęcie. Sprawozdanie komisji wpłynęło do Sejmu 4 grudnia 2014 r. Tego dnia dokument został skierowany do rozpatrzenia na posiedzeniu Sejmu. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Maks Kraczkowski.

 

www.sejm.gov.pl