Trwa 73. posiedzenie Sejmu

fot. Krzysztof Białoskórski

Podczas 73. posiedzenia Sejmu posłowie m.in. wysłuchają Informacji premiera na temat działań rządu w ciągu najbliższych miesięcy. O planach poszczególnych resortów mają także mówić kierujący nimi ministrowie. W porządku obrad będzie też  np. rozpatrzenie propozycji zmian w przepisach o GMO, jak również ważnego dla pacjentów projektu wykonującego tzw. dyrektywę transgraniczną. Posłowie będą też pracować nad propozycją nadania ministrowi sprawiedliwości uprawnienia do wnoszenia kasacji do Sądu Najwyższego w sprawach karnych. Ponadto, przed Sejmem ślubowanie złoży nowo powołany Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Izba zapozna się również ze sprawozdaniem Ministra Spraw Wewnętrznych dotyczącym nabywania nieruchomości przez cudzoziemców w 2013 r.
Obrady Sejmu rozpoczęły się od ślubowania poselskiego posła Roberta Jagły, który objął mandat po pośle Jakubie Szulcu.
W głosowaniach otwierających posiedzenie Izba rozstrzygnęła, że przeprowadzi pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 2656). Ponadto Sejm zdecydował o niewłączaniu do porządku obrad informacji: Rady Ministrów na temat sytuacji w górnictwie węgla kamiennego oraz  Prezesa Rady Ministrów na temat finansowania Kongresu Liberalno-Demokratycznego przez niemiecką partię polityczną Unię Chrześcijańsko-Demokratyczną.
W drugim czytaniu Sejm rozpatrzy rządowy projekt nowelizacji ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych oraz niektórych innych ustaw. Celem projektu jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ludzi oraz środowiska w kontekście prac z wykorzystaniem organizmów i mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych (GMO i GMM). Projekt wprowadza do polskiego prawa dyrektywę PE i Rady 2009/41/WE regulującą zamknięte użycie mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych. Projekt doprecyzowuje też obowiązujące w Polsce przepisy, które budziły wątpliwości interpretacyjne. W projekcie pojawiają się nowe pojęcia. Chodzi m.in. o mikroorganizmy, mikroorganizmy genetycznie modyfikowane (GMM) i zamknięte użycie GMM oraz zakład inżynierii genetycznej. Zgodnie z nowymi przepisami utworzony zostanie rejestr tych zakładów. Projekt doprecyzowuje też obecnie obowiązujące definicje. Jedną z nich jest zamknięte użycie GMO, które ma oznaczać poddanie organizmu modyfikacji genetycznej, hodowlę, magazynowanie, transport na terenie zakładu inżynierii genetycznej, niszczenie, wykorzystywanie zawsze z zastosowaniem zabezpieczeń mających na celu skuteczne ograniczenie kontaktu z ludźmi i środowiskiem oraz zapewnienie wysokiego poziomu ochrony. Analogiczna definicja została wprowadzona w odniesieniu do GMM. Analogicznie do GMO projekt wprowadza Rejestr Zamkniętego Użycia GMM. Jednocześnie uszczegóławia i rozszerza zakres informacji, które w tym rejestrze będą zamieszczane i bezpłatnie udostępniane (część informacji może być zastrzeżona). Rejestr będzie prowadził minister środowiska. Podobnie jak w przypadku GMO zamknięte użycie GMM będzie wymagało zgody ministra środowiska. Projekt rozszerza też skład Komisji ds. GMO – organu opiniodawczo-doradczego ministra środowiska. Zmieniona zostanie też jego nazwa – będzie to Komisja ds. GMM i GMO. Do dotychczasowych 19 członków, m.in. przedstawicieli 8 resortów i instytucji państwowych, jak również przedsiębiorstw związanych z biotechnologią (1 osoba) i organizacji ekologicznych (2 osoby), mają dołączyć minister spraw wewnętrznych i szef ABW. Rząd przyjął projekt 29 kwietnia 2014 r. 15 maja 2014 r. projekt wpłynął do Sejmu. Pierwsze czytanie odbyło się 10 czerwca 2014 r. na posiedzeniu Sejmu. Następnie projekt trafił do Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, która skierowała projekt do podkomisji nadzwyczajnej. 22 lipca 2014 r. komisja przyjęła projekt z poprawkami. Zaproponowała m.in. utworzenie Rejestru Upraw Roślin Genetycznie Zmodyfikowanych, który byłby prowadzony przez ministra środowiska. Komisja chce też dalszego rozszerzenia składu Komisji ds. GMM i GMO – wprowadzenia do niej drugiego przedstawiciela przemysłu biotechnologicznego. Sprawozdawcą komisji będzie posłanka Dorota Niedziela.
Posłowie będą również pracować w drugim czytaniu nad rządowym projektem nowelizacji ustawy  o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw. Projekt wdraża dyrektywę PE i Rady 2011/24/UE w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej. Dyrektywa daje m.in. możliwość zrefundowania kosztów świadczeń opieki zdrowotnej w innych państwach UE przez publiczny system ubezpieczenia, któremu pacjent podlega. Zgodnie z projektem pacjent będzie mógł otrzymać taki zwrot według stawek stosowanych w Polsce. Zwrot ten nie może przekroczyć wydatków wynikających z wystawionego rachunku. Pacjent, który skorzystał z odpłatnych świadczeń zdrowotnych w innym państwie UE, aby otrzymać zwrot poniesionych kosztów będzie musiał się zwrócić z wnioskiem do właściwego oddziału wojewódzkiego NFZ. Podstawą do zwrotu będzie rachunek wystawiony przez zagraniczny podmiot wykonujący działalność leczniczą. Powyższe uprawnienie będzie dotyczyć jedynie świadczeń gwarantowanych przez ustawę o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych. Warunkiem uzyskania zwrotu będzie posiadanie przez pacjenta skierowania, recepty lub zlecenia (na wyroby medyczne) wydanego przez osoby uprawnione do ich wystawiania. Wysokość zwrotu za nabycie w innym państwie członkowskim leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia lub wyrobu medycznego – na podstawie recepty wystawionej przez osobę uprawnioną w innym państwie członkowskim albo na podstawie recepty uprawniającej do otrzymania ww. medykamentów, będzie odpowiadać kwocie refundacji wynikającej z ustawy refundacyjnej. W przypadku wyrobów medycznych wydawanych na podstawie zlecenia zwrot będzie odpowiadać limitowi finansowania ze środków publicznych dla danego wyrobu. Na etapie komisyjnym m.in. rozszerzono katalog osób uprawnionych do złożenia wniosku o zwrot kosztów świadczenia opieki zdrowotnej w imieniu świadczeniobiorcy m.in. o krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia w linii prostej i osoby pozostające we wspólnym pożyciu. Ponadto, zgodnie z projektem w przypadku gdy dokumenty, które trzeba dołączyć do wniosku o zwrot kosztów są sporządzone w języku obcym, do wniosku należy dołączyć ich tłumaczenie na język polski. Komisja zaproponowała, aby to tłumaczenie nie musiało być sporządzane przez tłumacza przysięgłego. Rząd przyjął projekt 18 marca 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 2 kwietnia 2014 r., a 10 kwietnia 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Zdrowia. Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie 7 maja 2014 r. i skierowała projekt do podkomisji nadzwyczajnej. 24 lipca 2014 r. komisja przyjęła projekt z poprawkami. Sprawozdanie komisji przedstawi posłanka Elżbieta Radziszewska.
Ponadto w drugim czytaniu Sejm rozpatrzy poselski projekt nowelizacji Kodeksu postępowania karnego. Projekt przyznaje Ministrowi Sprawiedliwości prawo wnoszenia tzw. kasacji nadzwyczajnej do Sądu Najwyższego. Obecnie uprawnienie to ma Prokurator Generalny, Naczelny Prokurator Wojskowy, Rzecznik Praw Obywatelskich, a w sprawach dotyczących dzieci także Rzecznik Praw Dziecka. W pierwotnej wersji projekt zakładał również rozszerzenie zakresu kasacji na wszystkie te sytuacje, w których możliwa jest apelacja, ale na etapie komisyjnym odstąpiono od tej propozycji. Projekt wpłynął do Sejmu 21 sierpnia 2012 r. z inicjatywy KP PiS. 30 października 2012 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Pierwsze czytanie odbyło się 5 grudnia 2012 r. Następnie projekt skierowano do Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach, która 24 lipca 2014 r. przyjęła projekt z poprawkami. Sprawozdanie komisji na posiedzeniu Sejmu przedstawi poseł Jarosław Pięta.
W pierwszym czytaniu Izba będzie pracować nad rządowym projektem ustawy o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka. Projekt w kompleksowy sposób reguluje zasady ochrony pokrzywdzonych i świadków, których zdrowie i życie są zagrożone. Proponowane rozwiązania mają ich uchronić przed zastraszeniem i odwetem, zapewnić im możliwość prawidłowego uczestnictwa w postępowaniu. Projektowane przepisy mają też uchronić pokrzywdzonych przed tzw. wtórną wiktymizacją, czyli ich ponownym skrzywdzeniem. Wprowadzenie takich rozwiązań wynika ponadto z konieczności wdrożenia odpowiednich dyrektyw unijnych. Projekt określa zasady, warunki i zakres stosowania środków ochrony i pomocy kierowanej do pokrzywdzonego i świadka oraz osób im najbliższych w sytuacji toczącego się lub zakończonego postępowania karnego lub karnoskarbowego. Decyzję o zapewnieniu pomocy i ochrony ma podejmować komendant wojewódzki Policji właściwy ze względu na miejsce pobytu osoby, której ma być ona udzielona. Przed jej wydaniem będzie on zobowiązany m.in. do oceny stopnia realnego zagrożenia i doboru adekwatnych środków. Decyzja ma być podejmowana na wniosek osoby zainteresowanej. Za jej zgodą o pomoc lub ochronę będzie mógł wystąpić także sąd lub organ prowadzący postępowanie przygotowawcze. Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/99/UE do projektu wprowadzono także tzw. europejski nakaz ochrony. Ma on gwarantować osobom chronionym w chwili przeniesienia się do innego państwa członkowskiego wystąpienie z wnioskiem o wydanie takiego nakazu, a w konsekwencji objęcie ich w nowym miejscu zamieszkania środkami ochrony, identycznymi z tymi, którymi były objęte w poprzednim państwie. Rząd przyjął projekt 15 lipca 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 25 lipca 2014 r, a 1 sierpnia br. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt uzasadni minister sprawiedliwości.
Pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw będzie kolejnym punktem porządku obrad 73. posiedzenia Sejmu. Projekt zawiera rozwiązania ułatwiające, przyspieszające i zwiększające bezpieczeństwo spraw wieczystoksięgowych. W projekcie znalazły się także m.in. zmiany usprawniające postępowania w sprawach z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Proponowane rozwiązania przewidują dalszą informatyzację postępowania wieczystoksięgowego. Notariusze, komornicy i naczelnicy urzędów skarbowych będą obowiązkowo wszczynali postępowanie wieczystoksięgowe w formie elektronicznej. Zdaniem rządu oznacza to, że drogą elektroniczną będą składane zarówno wnioski o założenie ksiąg wieczystych, jak i o wpis do nich. Osoby te będą posiadały konta w systemie obsługującym postępowanie wieczystoksięgowe. Składane przez nie pisma będą potwierdzane bezpiecznym podpisem, weryfikowanym ważnym kwalifikowanym certyfikatem. Rząd przewiduje wprowadzenie interaktywnych formularzy wspierających formułowanie i składanie wniosków. Zasadą będzie niedołączanie do wniosków dokumentów w postaci elektronicznej. Wyjątkiem ma być sytuacja, w której dokumenty stanowiące podstawę wpisu są wyłącznie w postaci elektronicznej. Rząd przyjął projekt 24 czerwca 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 25 lipca 2014 r., a 4 sierpnia 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. W pracach nad projektem rząd reprezentuje minister sprawiedliwości.
Posłowie w pierwszym czytaniu będą pracować nad rządową propozycją nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma na celu usprawnienie organizowania zadań, jakie gminy, powiaty i samorządy województw wykonują na rzecz obywateli. Zdaniem rządu samorządom potrzeba więcej elastyczności w organizacji pracy, tak aby mogły dostosowywać rozwiązania do lokalnych potrzeb i możliwości. Ponadto projekt usuwa bariery prawne utrudniające łączenie samorządów. Proponowana nowelizacja wprowadza m.in. stanowisko pełnomocnika ds. utworzenia gminy. Jego zadaniem będzie np. przygotowanie nowej jednostki do wykonywania zadań publicznych oraz zapewnienie prawidłowej gospodarki finansowej. Projekt reguluje też zasady obowiązywania uchwalonych dotychczas aktów prawa miejscowego, tj. do czasu uchylenia i ustanowienia nowych aktów ważne będą dotychczasowe. Rządowa propozycja zwiększa też liczbę radnych nowej jednostki samorządu terytorialnego powstałej w wyniku połączenia dwóch lub więcej gmin. W skład takiej rady gminy w pierwszej kadencji wejdą radni w liczbie: 21 w gminach do 20 tys. mieszkańców; 23 w gminach do 50 tys. mieszkańców; 25 w gminach do 100 tys. mieszkańców oraz po trzech na każde dalsze rozpoczęte 100 tys. mieszkańców, nie więcej jednak niż 48 radnych. Ponadto, projekt ma ułatwić współpracę między samorządami – gminy będą mogły skorzystać z możliwości wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej (centra usług). Dotyczyć to będzie szczególnie jednostek nieposiadających osobowości prawnej. O zapewnieniu takiej obsługi decydować będzie organ stanowiący jednostki. Projekt zawiera szczegółowe przepisy dotyczące całej procedury związanej z uchwaleniem czy zmianą statutu. Proponowana nowelizacja wprowadza też nowe regulacje, które umożliwiają tworzenie przez gminy i powiaty związków powiatowo–gminnych oraz pozwalają przystępować do obecnie funkcjonujących związków tych podmiotów. Projekt wprowadza też zmiany w kilkunastu innych ustawach, m.in. o pracownikach samorządowych, o finansach publicznych, Kodeksie wyborczym, o systemie informacji oświatowej oraz o pomocy społecznej. Rząd przyjął projekt ustawy 17 czerwca 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 25 lipca 2014 r., a 6 sierpnia br. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. W parlamentarnych pracach rząd reprezentuje minister administracji i cyfryzacji.
Sejm zapozna się również z dwoma sprawozdaniami Ministra Sportu i Turystyki z realizacji przedsięwzięć EURO 2012 oraz z działań dotyczących realizacji przygotowań Polski do finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012, za 2012 i 2013 r. Dokumenty zawierają szczegółowe informacje o zadaniach zrealizowanych w ramach polskich przygotowań do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. W sprawozdaniach wskazano główne czynniki sukcesu EURO 2012 w Polsce. Należą do nich m.in.: zespół profesjonalistów skoncentrowany na wizji, misji i celach strategicznych UEFA EURO 2012 na poziomie kraju, województw i miast gospodarzy, zbudowanie sprawnej struktury przygotowań i wypracowanie efektywnych zasad współpracy i komunikacji, wsparcie na poziomie władz państwowych i samorządowych, poszukiwanie optymalizacji kosztów oraz transparentność wobec społeczeństwa. W ramach przygotowań do turnieju finałowego wydatkowano około 94 mld zł na realizację 83 kluczowych inwestycji. Powstały nowoczesne wielofunkcyjne stadiony, lotniska, dworce kolejowe, linie kolejowe, autostrady i drogi ekspresowe. W sprawozdaniach podkreślono, że wymiernym efektem zrealizowanych inwestycji już dziś stała się znaczna poprawa komfortu życia Polaków. Pierwszy z dokumentów (druk nr 1253) wpłynął do Sejmu 3 kwietnia 2013 r. Następnie 9 kwietnia 2013 r. został skierowany do Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki, która 23 maja 2013 r. wniosła o jego przyjęcie. Drugi dokument (druk nr 2302) wpłynął do Sejmu 4 kwietnia 2014 r., a 10 kwietnia br. został skierowany do wyżej wymienionej komisji. 23 lipca 2014 r. przyjęła ona dokument i postuluje jego przyjęcie przez Sejm. Sprawozdania na posiedzeniu Sejmu przedstawi minister sportu i turystyki, a stanowisko Komisji Kultury Fizycznej i Sportu poseł Roman Kosecki.
Izba rozpatrzy wniosek oskarżycieli prywatnych Leszka Borkowskiego i Zbigniewa Borkowskiego, reprezentowanych przez radcę prawnego Krzysztofa Jóźwiaka, o wyrażenie zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej posła Krzysztofa Borkowskiego. Wniosek wpłynął do Marszałka Sejmu 4 czerwca 2013 r., a 31 lipca 2013 r. został uzupełniony. 20 sierpnia 2013 r. Marszałek Sejmu skierowała wniosek do Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Komisja rozpatrzyła wniosek 9 oraz 22 lipca 2014 r. i proponuje jego odrzucenie. Sprawozdanie komisji wpłynęło do Sejmu 24 lipca 2014 r. i zostało skierowane do rozpatrzenia na posiedzeniu Sejmu. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Mieczysław Łuczak.
Posłowie zajmą się również wnioskiem CAM Media Spółka Akcyjna, reprezentowanej przez adwokata Tomasza Zielińskiego o wyrażenie zgody przez Sejm na pociągnięcie do odpowiedzialności cywilnej posłanki Beaty Kempy. Wniosek wpłynął do Marszałka Sejmu 17 lutego 2014 r. 6 marca 2014 r. Marszałek Sejmu skierowała wniosek do Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Komisja rozpatrzyła wniosek 23 lipca 2014 r. i proponuje jego odrzucenie. Sprawozdanie komisji wpłynęło do Sejmu 24 lipca 2014 r. Tego dnia dokument został skierowany do rozpatrzenia na posiedzeniu Sejmu. Sprawozdawcą komisji będzie poseł Kazimierz Ziobro.
Ponadto Sejm przeprowadzi pierwsze czytanie prezydenckiego projektu nowelizacji ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw. Celem projektu jest usprawnienie kierowania obroną państwa w czasie wojny. Proponowane zmiany uzupełniają też reformę dowodzenia i kierowania armią w czasie pokoju wprowadzoną 1 stycznia 2014 r. Projekt m.in. doprecyzowuje konstytucyjny termin „czas wojny”. O  ustanowieniu jego początku i końca ma postanawiać prezydent na wniosek Rady Ministrów. Kolejną proponowaną zmianą jest doprecyzowanie kompetencji Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych. Ma on podlegać bezpośrednio prezydentowi, a jego kompetencje mają dotyczyć wyłącznie kwestii związanych z obroną państwa.  W projekcie postuluje się także ustawowe określenie zadań kandydata na stanowisko Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych. Kandydat powinien m.in. uczestniczyć w ćwiczeniach i grach strategicznych oraz brać udział w procesie planowania operacyjnego użycia Sił Zbrojnych i przygotowania Wojennego Systemu Dowodzenia. W projekcie zaproponowano także poszerzenie kompetencji Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego na czas wojny o wsparcie prezydenta w kierowaniu obroną państwa. Projekt wpłynął do Sejmu 10 lipca 2014 r., a 15 lipca 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Uzasadnienie przedstawi szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego Stanisław Koziej.
Izba będzie też pracować w drugim czytaniu nad projektem opracowanym przez Komisję Polityki Społecznej i Rodziny w wyniku wspólnego rozpatrzenia dwóch poselskich projektów: nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz niektórych innych ustaw, a także nowelizacji ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych.
W drugim czytaniu Izba zajmie się też rządowym projektem ustawy o ratyfikacji Traktatu o handlu bronią sporządzonego w Nowym Jorku 2 kwietnia 2013 r. W projekcie Sejm wyraża zgodę na ratyfikację tego dokumentu przez prezydenta. Traktat o handlu bronią jest pierwszą umową międzynarodową, która ustanawia prawnie wiążące standardy międzynarodowe w handlu bronią konwencjonalną. Ma też przeciwdziałać nielegalnemu handlowi taką bronią. Celem Traktatu jest m.in. umocnienie międzynarodowego i regionalnego pokoju, bezpieczeństwa i stabilności oraz promowanie współpracy i przejrzystości w zakresie międzynarodowego handlu bronią konwencjonalną. Projekt wpłynął do Sejmu 12 czerwca 2014 r., a 23 czerwca 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisjach: Gospodarki oraz Spraw Zagranicznych. 24 lipca 2014 r. komisje przyjęły projekt bez poprawek. Sprawozdanie przedstawi poseł Michał Szczerba.
Sejm przeprowadzi również pierwsze czytanie poselskiego projektu nowelizacji ustawy – Kodeks karny. Wnioskodawcy proponują, by niszczenie, uszkadzanie, usuwanie lub publiczne znieważanie flagi Unii Europejskiej zostało uznane za przestępstwo. Zgodnie z projektem, za ten czyn groziłaby grzywna, kara ograniczenia wolności lub do roku więzienia. Zdaniem autorów projekt ma pomóc w zapobieganiu przypadkom publicznego znieważania i niszczenia symbolu organizacji międzynarodowej, której Polska jest członkiem. Uznają takie czyny za gorszące i sprzeczne z polską racją stanu. Jak przypominają wnioskodawcy, obecnie analogiczna ochrona przysługuje polskim symbolom państwowym oraz znajdującym się w Polsce symbolom państw obcych wystawionych przez placówki dyplomatyczne tych krajów lub na zarządzenie polskich władz. Projekt wpłynął do Sejmu 5 maja 2014 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP TR. 1 lipca 2014 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt uzasadni poseł Sławomir Kopyciński.
Ponadto podczas 73. posiedzenia Sejmu posłowie zapoznają się z rządowym dokumentem „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2013 r.”
Zgodnie ze sprawozdaniem ostatnie lata przyniosły znaczącą poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. Od 2008 r. liczba zabitych w wypadkach drogowych spada średnio o 9 proc. rocznie. Podobnie liczba osób ciężko rannych – średnio o 6 proc. W dokumencie przypomniano, że wstępując do UE, Polska zobowiązała się do realizacji polityki unijnej w zakresie bezpieczeństwa drogowego. Najnowszy dokument: „W kierunku europejskiego obszaru bezpieczeństwa ruchu drogowego: kierunki polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-2020” wskazuje wspólny cel tej polityki do roku 2020: zmniejszenie o połowę liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych. Ponadto w ubiegłym roku ogłoszony został Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2013-2020, który poza celem europejskim, określa drugi: nie więcej niż 6900 ofiar ciężko rannych. Dokument wpłynął do Sejmu 3 maja 2014 r., a 5 czerwca 2014 r. został skierowany do Komisji Infrastruktury. 9 lipca 2014 r. komisja wniosła o jego przyjęcie. Stanowisko komisji przedstawi poseł Andrzej Kania.
Sejm rozpatrzy stanowisko Senatu w sprawie nowelizacji ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym. Nowe przepisy zakładają m.in., że wszystkie pojazdy służb mundurowych, specjalnych i ratowniczych, a nie tylko uprzywilejowane, będą zwolnione z opłaty elektronicznej za przejazd autostradami niezależnie od wykonywanych zdań. Ponadto, nowelizacja uzupełnia katalog pojazdów zwolnionych z opłaty elektronicznej o pojazdy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego i Centralnego Biura Antykorupcyjnego, a także pojazdy służb ratowniczych – Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa oraz pojazdy służb ratownictwa górskiego. Odpowiedzialność administracyjną za większość naruszeń obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej będzie ponosił właściciel pojazdu, a nie kierujący, jak to było dotychczas. Ponadto ustawa wprowadza zasadę, że nie może zostać nałożona więcej niż jedna kara administracyjna za naruszenia wspomnianego obowiązku w trakcie jednego dnia. Ustawa określa też wysokość kar za nieuiszczenie opłaty elektronicznej. Kara ma wynosić 500 zł w przypadku zespołu pojazdów o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony złożonego z samochodu osobowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony oraz przyczepy. W pozostałych przypadkach ma to być 1500 zł. Ustawa wprowadza też zasadę przedawniania się naruszeń obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej po roku od popełnienia naruszenia. Sejm uchwalił ustawę 25 lipca 2014 r. 7 sierpnia 2014 r. Senat wprowadził do ustawy poprawki doprecyzowujące.
Kolejnym punktem porządku obrad 73. posiedzenia Sejmu będzie drugie czytanie obywatelskiego projektu nowelizacji ustawy o systemie oświaty i ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Projekt przewiduje zniesienie obowiązku szkolnego dla 6-latków i powrót do poprzednich rozwiązań, w myśl których dzieci rozpoczynały obowiązkową naukę w szkole w wieku 7 lat. Proponowana nowelizacja znosi również obowiązek przedszkolny dla 5-latków ze względu na niedostateczną liczbę przedszkoli. W projekcie wnioskodawcy proponują ponadto odstąpienie od łatwej ścieżki likwidacji i przekazywania szkół osobom prywatnym i organizacjom. Autorzy projektu chcą także przywrócenia nadzoru kuratorów nad organami prowadzącymi szkoły. Projekt przewiduje też objęcie przedszkoli subwencją oświatową, co zdaniem wnioskodawców pozwoli odtworzyć bazę placówek ogólnodostępnych, bez względu na status materialny rodzin dzieci. Projekt wpłynął do Sejmu 4 lipca 2011 r., a 17 listopada został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. 15 lutego 2012 r. odbyło się pierwsze czytanie projektu, po czym trafił on do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, które 14 czerwca 2012 r. wniosły o odrzucenie projektu. Sprawozdawcą komisji będzie posłanka Danuta Pietraszewska.
Sejm zajmie się także poprawkami Senatu do nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy przewidują m.in. opodatkowanie dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych (tzw. CFC, z ang. Controlled Foreign Corporation), czyli zarejestrowanych za granicą tzw. spółek-córek. Chodzi m.in. o przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania przy wykorzystaniu mechanizmu przesuwania dochodów do spółek zależnych zlokalizowanych w krajach o niskich podatkach.  Nowelizacja za CFC uznaje spółki, w których polski podatnik ma minimum 25 proc. udziałów. Dodatkowo, przychody w takiej spółce muszą mieć w co najmniej 50 proc. finansowy charakter, czyli pochodzić m.in. z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych, przychodów ze zbycia udziałów (akcji). Kolejnym warunkiem jest to, aby sama spółka zlokalizowana była w kraju, w którym opodatkowanie jest niższe o minimum 25 proc. w porównaniu do stawki CIT w Polsce. Nowelizacja przewiduje również, że świadczenia otrzymywane przez klientów banku, tzw. cashback w związku z prowadzeniem rachunku bankowego podatnika będą opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a nie jak dotychczas – według skali podatkowej. Ponadto, zgodnie z ustawą wprowadzone zostały nowe zwolnienia podatkowe, m.in. dla świadczeń otrzymywanych w wyniku uwzględnienia skargi na przewlekłość postępowania, jak również wynagrodzenia za ustanowienie służebności przesyłu. Sejm uchwalił ustawę 26 czerwca 2014 r., a 24 lipca 2014 r. Senat wprowadził do niej poprawki. Są to głównie zmiany techniczne i doprecyzowujące m.in. zasady określania podstawy opodatkowania w przypadku zagranicznej spółki kontrolowanej zarejestrowanej w kraju, z którym Polska nie ma podpisanej umowy o wymianie informacji podatkowych. Izba druga zaproponowała wprowadzenie odrębnego upoważnienia do określenia wzoru zeznania o wysokości dochodu z zagranicznej spółki kontrolowanej, tak aby oddać specyfikę opodatkowania dochodów takiej spółki oraz uniknąć utraty mocy obowiązującej przez dotychczasowe przepisy wykonawcze.
Przedmiotem prac posłów będzie również stanowisko Senatu w sprawie nowelizacji ustawy – Prawo zamówień publicznych. Nowe przepisy mają umożliwić efektywniejsze wydawanie publicznych pieniędzy na dobre jakościowo zamówienia, zmniejszyć szarą strefę oraz wyeliminować praktyki szkodzące konkurencji. Jedna z podstawowych zmian przewiduje, że cena nabycia przestanie być wyłącznym kryterium rozstrzygania przetargów. Ustalenie ceny jako wyłącznego kryterium wyboru wykonawcy będzie wymagało uzasadnienia. Kryterium najniższej ceny będzie można stosować w przypadku zamawiania przedmiotów i usług powszechnie dostępnych, o ustalonych standardach jakościowych. Ponadto ustawa m.in. odformalizowuje i upraszcza tryb zamówień dotyczący tzw. usług niepriorytetowych o wartościach poniżej progów unijnych. Nowelizacja zwiększa jawność w zamówieniach publicznych – ogranicza powoływanie się na tajemnicę przedsiębiorstwa do przypadku, w którym podmiot wykaże, że czyni to zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Ponadto, zgodnie z nowelizacją zamawiający będzie mógł, w uzasadnionych okolicznościach, wymagać od wykonawcy lub podwykonawcy zatrudniania osób  pracujących przy realizacji zamówienia na podstawie umowy o pracę . Chodzi tu o roboty budowalne lub usługi. Ustawa umożliwia też waloryzację zawartych przed wejściem w życie nowelizacji umów. W przypadku kontraktów zawartych na ponad rok strony będą mogły podjąć negocjacje w sprawie zmiany wynagrodzenia. Będzie to możliwe w przypadku zmiany stawki podatku VAT, wysokości płacy minimalnej oraz zasad podlegania ubezpieczeniom lub wysokości składek. Sejm uchwalił ustawę 25 lipca 2014 r., a 7 sierpnia 2014 r. Senat wprowadził do niej poprawki. Izba druga zaproponowała m.in., aby waloryzacja kontraktów dłuższych niż 12-miesięczne była możliwa w terminie 30 dni od zmiany stawki VAT, wysokości płacy minimalnej i zasad ubezpieczeniowych. W brzmieniu ustawy przyjętym przez Sejm jest mowa o 30 dniach od wejścia w życie niniejszej nowelizacji.
Izba zajmie się także poprawkami Senatu do nowelizacji ustawy – Kodeks postepowania cywilnego oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. Celem nowelizacji jest usprawnienie funkcjonowania wprowadzonego 1 lipca 2010 r. tzw. protokołu elektronicznego. Jest to nowy sposób protokołowania rozpraw cywilnych, polegający na nagrywaniu obrazu i dźwięku z sali sądowej. Ustawa modyfikuje przepisy dotyczące udostępniania informacji o sprawach. Treść protokołów i pism będzie mogła być także udostępniana w postaci elektronicznej. Ponadto strony będą mogły otrzymać z akt sprawy zarówno zapis obrazu, jak i dźwięku. W przypadku konieczności odmówienia stronom wydania zapisu obrazu i dźwięku z przebiegu rozprawy z uwagi na ważny interes publiczny lub prywatny, będą one mieć prawo do otrzymania zapisu dźwiękowego. W sytuacjach, gdy jest to niezbędne dla zapewnienia prawidłowego orzekania w sprawie, przewodniczący będzie mógł zarządzić sporządzenie transkrypcji odpowiedniej części protokołu sporządzonego uprzednio w formie nagrania przebiegu rozprawy. Dotychczas była to kompetencja prezesa sądu. W przypadku nagrywanych posiedzeń projekt dopuszcza możliwość wygłoszenia ustnego uzasadnienia. Strony, które złożą wniosek o doręczenie wyroku z uzasadnieniem, otrzymają odpis wyroku wraz z transkrypcją uzasadnienia. Sąd będzie miał dwa tygodnie na transkrypcję wygłoszonego uzasadnienia wyroku. W sprawach zawiłych termin ten będzie mógł zostać wydłużony przez prezesa sądu na czas nie dłuższy niż 30 dni. Sejm uchwalił ustawę 25 lipca 2014 r., a 7 sierpnia 2014 r. Senat wprowadził do niej poprawki. Zmiany zaproponowane przez Izbę drugą dotyczą m.in. terminu na sporządzenie transkrypcji wygłoszonego uzasadnienia. Zdaniem Senatu jest to czynność techniczna, na którą nie ma wpływu zawiłość sprawy, a zatem dwutygodniowy termin nie powinien być przedłużany. Senat zaproponował też, by przepisy przyznające stronom prawo do otrzymania zapisu obrazu i dźwięku weszły w życie po 6 miesiącach od ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw. Ma to umożliwić przygotowanie nowego rozporządzenia regulującego tę kwestię.
Przedmiotem prac Sejmu będzie również stanowisko Senatu w sprawie nowelizacji ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze, ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. Nowe przepisy mają umożliwić obywatelom będącym w trudnej sytuacji powrót na rynek pracy, odzyskanie zdolności kredytowej i możliwości normalnego funkcjonowania. Nowelizacja ogranicza możliwość oddalenia przez sąd wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Sąd będzie mógł to zrobić m.in. w sytuacji, gdy dłużnik umyślnie albo wskutek rażącego niedbalstwa doprowadził do swojej niewypłacalności albo zwiększył jej stopień. Ustawa przewiduje także, że postępowanie upadłościowe będzie mogło być przeprowadzone – mimo generalnego zakazu wynikającego z przepisów – w sytuacji, gdy będzie to uzasadnione zasadami współżycia społecznego, w szczególności względami humanitarnymi. Ponadto zgodnie z nowelizacją osobom, których nie stać na opłacenie kosztów postępowania upadłościowego pomoże w tym Skarb Państwa. Koszty te będą zwracane do budżetu niezwłocznie po wpływie do masy upadłościowej sum wystarczających na ich pokrycie. Ustawa zwiększa możliwości zachowania majątku przez dłużnika. Dłużnicy będą mieli możliwość zawarcia układu z wierzycielami, pod warunkiem, że uprawdopodobnią, że w ten sposób zostaną osiągnięte cele postępowania. W przypadku upadłości, w trakcie której sprzedawany jest lokal mieszkalny dłużnika, z uzyskanej kwoty otrzyma on środki równe kosztom najmu przez okres od 12 do 24 miesięcy. Sejm uchwalił ustawę 26 czerwca 2014 r., a 24 lipca 2014 r. Senat wprowadził do niej poprawki. Izba druga postuluje m.in. inne określenie celów postępowania upadłościowego wobec osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Ma być ono prowadzone tak, by umożliwić umorzenie zobowiązań upadłego niewykonanych w tym postępowaniu, a jeśli to możliwe – zaspokoić roszczenia wierzycieli w jak największym stopniu. Senat zaproponował także, by postępowanie upadłościowe mogło być prowadzone mimo zakazu wynikającego z przepisów w sytuacji, gdy będzie to uzasadnione względami słuszności lub względami humanitarnymi.
Izba rozpatrzy także stanowisko Senatu w sprawie ustawy o charakterystyce energetycznej budynków. Ustawa wdraża postanowienia unijnej dyrektywy 2010/31/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków oraz kontroli systemów ogrzewania i systemów klimatyzacji w budynkach. Zmiany mają poprawić efektywność energetyczną budynków przez rozszerzenie i udoskonalenie systemu certyfikacji energetycznej budynków oraz kontroli systemów ogrzewania i systemów klimatyzacji. Efektem regulacji ma być upowszechnienie informacji o jakości energetycznej budynków i ich części, o potencjalnych kosztach użytkowania, a także wytycznych dotyczących poprawy efektywności energetycznej. Właściciele i użytkownicy budynków zyskają wiedzę ułatwiającą im przeprowadzenie modernizacji. Ustawa wprowadza m.in. obowiązek sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej dla istniejących budynków o powierzchni użytkowej przekraczającej 500 m2 (od 9 lipca 2015 r. – 250 m2), zajmowanych przez: prokuraturę, wymiar sprawiedliwości i administrację publiczną, w których obsługiwani są interesanci. Ustawa nakłada też obowiązek umieszczenia kopii świadectwa charakterystyki energetycznej w widocznym miejscu w budynkach o powierzchni użytkowej przekraczającej 500 m2., w których są świadczone usługi dla ludności, i dla których wykonano takie świadectwa. Chodzi m.in. o dworce, lotniska, muzea, hale wystawiennicze i centra handlowe. Obowiązek wykonania świadectw nie dotyczy domów budowanych na własny użytek, zabytkowych kamienic, kościołów, a także budynków mieszkalnych przeznaczonych do użytkowania nie dłużej niż 4 miesiące w roku. Sejm uchwalił ustawę 25 lipca br. Na posiedzeniu 7 sierpnia 2014 r. Senat wprowadził do ustawy poprawki. Senatorowie zaproponowali m.in. rozszerzenie listy osób mogących przygotować świadectwa charakterystyki energetycznej budynków oraz ograniczyli możliwość sporządzania ich na własny rachunek.
Ponadto posłowie zajmą się poprawkami Senatu do nowelizacji ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja uszczelnia system gospodarowania zużytymi bateriami i akumulatorami i w pełniejszy sposób wykonuje prawo unijne. Ustawa przewiduje m.in., że przedsiębiorcy wprowadzający na rynek baterie lub akumulatory będą obowiązkowo wpisywani do specjalnego rejestru. Ponadto będą oni zobowiązani do zorganizowania i sfinansowania zbierania, przetwarzania, recyklingu i unieszkodliwiania zużytych baterii i akumulatorów. Ustawa zawiera korzystne przepisy dla przedsiębiorców sprzedających niewielkie ilości baterii i akumulatorów (do 1 kg baterii lub akumulatorów przenośnych oraz do 100 kg baterii lub akumulatorów przemysłowych oraz samochodowych). Przedsiębiorcy ci będą mogli uzyskać u marszałka województwa m.in. zwolnienie z uiszczania opłaty produktowej, organizowania i finansowania zbierania, przetwarzania, recyklingu i unieszkodliwiania zużytych baterii i akumulatorów. Ustawa upraszcza też sposób obliczania wysokości udziału finansowego przedsiębiorców w kosztach publicznych kampanii informacyjnych. Będzie to 0,05 zł od kilograma sprzedanych baterii lub akumulatorów. Ponadto zgodnie z ustawą baterie i akumulatory wprowadzane do obrotu nie będą mogły zawierać więcej niż 0,0005 proc. rtęci. Od 2017 r. producenci sprzętu zawierającego baterie lub akumulatory mają być zobowiązani do takiego jego projektowania, by zabudowane ogniwa były możliwe do usunięcia w serwisie. Sejm uchwalił ustawę 11 lipca 2014 r., natomiast 7 sierpnia 2014 r. Senat wprowadził do niej poprawki. Izba druga zaproponowała m.in. utrzymanie obowiązku uzyskania przez podmioty prowadzące zakłady przetwarzania zużytych baterii lub akumulatorów kwasowo-ołowiowych tzw. pozwolenia zintegrowanego. Nowelizacja zwalnia z tego obowiązku zakłady o zdolnościach przetwarzania mniejszych niż 10 ton na dobę. Ponadto Senat zaproponował m.in. obniżenie do 0,03 zł stawki opłaty na publiczne kampanie informacyjne.
W ostatnim dniu 73. posiedzenia Sejmu ślubowanie złoży nowo powołany Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych Wojciech Wiewiórowski. Sejm powołał go na to stanowisko – na drugą kadencję – 25 lipca 2014 r., a 7 sierpnia br. decyzję Izby pierwszej zatwierdził Senat.
W piątkowym bloku głosowań Sejm m.in. podejmie decyzję w sprawie wniosku o odrzucenie w pierwszym czytaniu poselskiego projektu uchwały w sprawie powołania komisji śledczej  powołanej do zbadania okoliczności likwidacji Wojskowych Służb Informacyjnych. Celem działania komisji ma być zbadanie: procesu tworzenia projektów trzech ustaw dotyczących likwidacji WSI oraz powoływania SKW i SWW, ochrony informacji niejawnych przy tworzeniu i publikacji Raportu o działaniach WSI, skutków publikacji Raportu dla bezpieczeństwa państwa, a także wyników śledztw prowadzonych przez prokuratury wojskowe i cywilne w związku z zawiadomieniami m.in. osób wymienionych w Raporcie.
Izba rozpatrzy także w pierwszym czytaniu przedstawiony przez Prezydium Sejmu projekt nowelizacji uchwały w sprawie powołania i wyboru składu osobowego Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw z zakresu prawa spółdzielczego. Projekt uzupełnia zakres działania komisji. Prezydium Sejmu proponuje, by zadania komisji zostały rozszerzone o rozpatrzenie senackiego projektu nowelizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (druk nr 2665). Prezydium Sejmu przyjęło projekt 26 sierpnia br. Projekt uzasadni marszałek Sejmu.
W porządku obrad 73. posiedzenia Sejmu będzie ponadto rozpatrzenie sprawozdania Ministra Spraw Wewnętrznych z realizacji w 2013 r. ustawy z 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców. Zgodnie z dokumentem w ubiegłym roku cudzoziemcy uzyskali 252 zezwolenia na nabycie nieruchomości gruntowych o łącznej powierzchni 697 ha. Na nabycie lub objęcie akcji w spółkach handlowych z siedzibą w Polsce, będących właścicielami nieruchomości, cudzoziemcy otrzymali 11 zezwoleń obejmujących 12 ha. Najwięcej wniosków o wydanie zezwolenia dotyczyło nabywania nieruchomości rolnych lub leśnych. Liczba tych zezwoleń na rzecz obywateli UE, którzy mieszkają lub planują osiedlić się na stałe w Polsce i prowadzić gospodarstwa agroturystyczne lub niewielkie gospodarstwa rolne, w 2013 r. pozostała na podobnym poziomie co w roku poprzednim. W 2013 r., analogicznie do lat poprzednich, największe zainteresowanie nabyciem nieruchomości w Polsce dotyczyło podmiotów pochodzących z Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Autor sprawozdania podkreśla, że ustawa o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców skutecznie chroni interes gospodarczy i społeczny Polski oraz, że obrót nieruchomościami z udziałem cudzoziemców podlega stałej kontroli MSW i nie stwarza zagrożenia dla interesów narodowych. Dokument wpłynął do Sejmu 25 marca 2014 r., a 1 kwietnia 2014 r. został skierowany do Komisji Spraw Wewnętrznych. 10 lipca 2014 r. komisja wniosła o przyjęcie sprawozdania. Sprawozdawcą komisji będzie posłanka Anna Nemś.
Sejm zapozna się również z Informacją Ministra Infrastruktury i Rozwoju dotyczącą realizacji zadań wynikających z ustawy z 28 marca 2003 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Program ochrony brzegów morskich” w 2003 r. oraz z harmonogramem prac na rok 2014. Zgodnie z informacją na realizację programu w 2013 r. Urzędy Morskie w Gdyni, Słupsku i Szczecinie na podstawie nowelizacji ustawy budżetowej na ubiegły rok otrzymały blisko 45,8 mln zł. Planowane do realizacji w 2013 r. działania w ramach Programu obejmowały: sztuczne zasilanie plaż, budowę, remont i utrzymanie trwałych umocnień brzegu, monitoring oraz badania dotyczące ustalenia aktualnego stanu brzegów morskich. Na te zadania wydano 98 proc. zaplanowanych na 2013 r. środków budżetowych. W 2013 r. wyżej wymienione urzędy morskie realizowały inwestycje w ramach 11 projektów, w tym 4 zadania przygotowawcze i 7 zadań z zakresu robót budowlanych. 7 inwestycji zakończono. W harmonogramie prac planowanych na 2014 r. znalazły się m.in.: formowanie umocnień brzegowych – Kąty Rybackie, Krynica Morska, rejon Jastrzębiej Góry, Karwi, wykonanie sztucznych zasileń w rejonie Łeby, Darłówka, Kołobrzegu, budowa grupy ostróg palisadowych w Trzęsaczu. Dokument wpłynął do Sejmu 1 kwietnia 2014 r. 10 kwietnia 2014 r. został skierowany do Komisji Infrastruktury oraz Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. 23 lipca 2014 r. komisje wniosły o przyjęcie dokumentu. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Arkadiusz Litwiński.
Izba wysłucha ponadto informacji bieżącej w sprawie podjętych oraz planowanych działań rządu w związku z trudną sytuacją polskich producentów i eksporterów owoców i warzyw po wprowadzeniu embarga przez Federację Rosyjską. O przedstawienie informacji wnioskował KP Twój Ruch. Na posiedzeniu posłowie będą również zadawać przedstawicielom rządu pytania na temat aktualnych kwestii, m.in. nowelizacji ustawy o GMO, sytuacji Kopalni Węgla Kamiennego „Sośnica – Makoszowy”, stanu gotowości bojowej Sił Zbrojnych RP oraz usuwania skutków powodzi z początku sierpnia br. w woj. małopolskim.