Fundusz Dróg Samorządowych nadzieją na poprawę stanu dróg gminnych i powiatowych.

Na ostatnim posiedzeniu Sejm przyjął ustawę powołującą Fundusz Dróg Samorządowych, w ramach którego rząd wprowadzi możliwość wsparcia budowy i remontu dróg lokalnych aż do 80 proc. wartości inwestycji. To oznacza, że gminy o niskim dochodzie będą wreszcie mogły budować, modernizować, poprawiać stan techniczny dróg na swoich obszarach, angażując tylko 20 proc. środków potrzebnych do realizacji inwestycji. Na dofinansowanie swoich inwestycji będą mogły liczyć również miasta na prawach powiatu.

Dofinansowanie będzie wynosiło do 36 mln zł. Do tej pory wartość dofinansowania nie mogła przekraczać kwoty 5 mln zł. W ramach Funduszu Dróg Samorządowych będzie realizowany także program “Mosty dla regionów” – wsparcie ma dotyczyć też budowy nowych mostów zlokalizowanych w ciągach dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych (zadań mostowych), a także budowy, przebudowy i remontów dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych o znaczeniu obronnym (zadań obronnych). 

Wysokość dofinansowania ze środków FDS będzie zależeć od dochodów jednostki samorządu terytorialnego. Im niższy dochód własny, tym większa wartość dofinansowania, ale maksymalnie do 80 proc. kosztów realizacji zadania powiatowego lub gminnego. Inwestycje dla zadań obronnych będą finansowane w całości. Fundusz będzie miał możliwość finansowania zadań wieloletnich, a samorządy o przyznanie dofinansowania ze środków FDS będą ubiegać się w konkursach.

Dla porównania, rząd Platformy i Polskiego Stronnictwa Ludowego w latach 2009-2015 wydał 5 mld 289 mln zł na drogi lokalne. Rząd PiS tylko w 2018 r. wyda 1,3 mld zł. W 2019 r. na drogi lokalne wydane zostanie ponad 6 mld zł, a do 2028 r. – co najmniej 36 mld zł.