Finanse i gospodarka – podsumowanie wyników rządu PiS

Na koniec 2016 r. Polska miała najwyższy wzrost PKB wśród 10 największych gospodarek UE. Wzrost ten wyniósł 3,1% w stosunku do IV kwartału 2015 oraz o 1,7% w stosunku do III kwartału 2016 roku. Jak wyglądają pozostałe sfery naszej gospodarki? Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem wyników.
PKB
Na koniec 2016 r. Polska miała najwyższy wzrost PKB wśród 10 największych gospodarek UE. Wzrost ten wyniósł 3,1% w stosunku do IV kwartału 2015 oraz o 1,7% w stosunku do III kwartału 2016 roku. Wzrost PKB w IV kwartale 2016 roku w porównaniu z poprzednim kwartałem był najwyższy od 9 lat. Prognozy wzrostu na rok 2017 po pierwszych trzech miesiącach zostały ostatnio znacznie podniesione przez większość instytucji, np. mBank do 4% z 3,4%, Pekao do 3,6% z 3%, Moody’s do 3,2% z 2,9%, co oznacza odwrócenie trendu spadkowego.
ZADŁUŻANIE
W 2016 roku zanotowaliśmy deficyt liczony wg metodologii UE w wysokości 2,4% PKB, w porównaniu z 2,6% w 2015. Był to najniższy deficyt od 9 lat. W 2016 roku koszt obsługi długu był niższy o 25% niż w 2013. Dla porównania: w latach 2005-2007 średnioroczne tempo wzrostu zadłużenia Państwowego Długu Publicznego wyniosło 6%, natomiast w latach 2007-2010 tempo wzrosło 2x do 12%! Aby je zahamować, rząd koalicji PO-PSL już w 2011 zaczął przeprowadzać zabiegi na OFE – obniżenie składki do OFE, a później zlikwidowanie portfela obligacji oraz wprowadzenie dobrowolności zapisu do OFE. Statystyki zostały poprawione, ale gdyby nie lifting OFE, dług publiczny wzrósłby o 580 mld zł w latach 2007-2015 roku, tj. z 527 mld zł w 2007 do 1107 mld zł w 2015, tj. WZROST o 110%!!! W stosunku do PKB dług wyniósłby 61,5%!!!
USZCZELNIANIE VAT
W styczniu i lutym 2017 dochody budżetu państwa były wyższe o 4,8 mld PLN w porównaniu z tym samym okresem w roku ubiegłym, co stanowi wzrost o ponad 25,6%. Sukcesem nowo tworzonej administracji jest sprawne i skuteczne wdrożenie Jednolitego Pliku Kontrolnego, którym od 1 stycznia 2017 objęto ponad 110.000 podatników VAT. Dane zgromadzone w pierwszym miesiącu funkcjonowania regulacji umożliwiły identyfikację ponad 63 000 nierzetelnych transakcji. Pozwoliło to na skierowanie kontroli jedynie do tych podmiotów, wobec których istniało najwyższe prawdopodobieństwo stwierdzenia nieprawidłowości.
W pierwszym miesiącu funkcjonowania KAS funkcjonariusze skontrolowali 16,6 tys. cystern. Dla porównania, w marcu 2015 za rządów PO-PSL skontrolowano tylko kilka pojazdów, i to przypadkowo. W 2015 r. nie było pakietu paliwowego, nie było ustawy o monitorowaniu transportu i też nie były podejmowane żadne działania w celu ograniczania szarej strefy w obszarze paliw. Wystarczy spojrzeć na rekordowe wyniki spółek paliwowych czy dane o konsumpcji paliw za 2016.
WZROST GOSPODARCZY
Wzrost polskiego PKB, poza popytem konsumpcyjnym, wspierany był znaczącym ożywieniem w takich sektorach jak:

  • transport i gospodarka magazynowa (wzrost o 6,4%, r/r);
  • handel i naprawa pojazdów samochodowych (o 5,4%);
  • przemysł (o 3,6%),
  • działalność profesjonalna, naukowa i techniczna (o 3,1%).

Wysoki udział konsumpcji w PKB jest cechą charakterystyczną państw rozwiniętych. Udział konsumpcji w PKB Polski wg Eurostat w 2016 r. wyniósł 58,8%, co uplasowało nas na 10. miejscu spośród państw UE, za m.in. Wielką Brytanią i Włochami. Dzięki wprowadzonym przez rząd programom wreszcie podnosi się poziom życia przeciętnego Polaka. Wyższej dynamice konsumpcji prywatnej sprzyjały bowiem w zeszłym roku w szczególności realizacja programu „Rodzina 500+”, ale też dobra sytuacja na rynku pracy i dobre nastroje konsumentów.
Za czasów Platformy Obywatelskiej płace wzrosły realnie o niecałe 20%, czyli przeciętnie 2,3% rocznie. Za rządów PiS jest to 4,4% wzrostu płac w poprzednim roku. Ze wzrostu gospodarczego korzystają więc wszyscy, a nie tylko grupa wybrańców.
INWESTYCJE
2016 r. był rokiem nadrabiania zaległości zostawionych przez poprzedni rząd. Do końca 2016 r. musiały zostać rozliczone wszystkie środki unijne z perspektywy 2007-2013, których poprzednicy nie byli w stanie rozliczyć na czas. W listopadzie 2015 r. prawie 40 mld zł z funduszy unijnych wciąż nie było rozliczonych, chociaż na zamknięcie poprzedniej perspektywy było 2 lata. Gdyby nie szybka i zdecydowana reakcja rządu PiS, te prawie 40 mld zł przyznanych Polsce na lata 2007-2013 po prostu by przepadło.
Dzięki tym działaniom do 31 marca 2017 r. podpisano z beneficjentami blisko 14,5 tys. nowych umów o dofinansowanie, z udziałem UE w wysokości 88,7 mld zł – co stanowi 29% alokacji. Plany realizowane są w ponad 100% – w pierwszym kwartale certyfikowano do KE 2,8 mld zł w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych, co stanowi 107,4% celu wydatkowania na I kwartał 2017 r.
PRZEDSIĘBIORCY
PAKIET „100 ZMIAN DLA FIRM”: USTAWA O POPRAWIE OTOCZENIA PRAWNEGO PRZEDSIĘBIORCÓW. Cel: redukcja niektórych obowiązków administracyjnych, wsparcie rozwoju przedsiębiorczości i zwiększenie efektywności pracy, usprawnienie procesu inwestycyjnego oraz zmniejszenie uciążliwości kontroli działalności gospodarczej. Nowa regulacja weszła w życie 1 stycznia 2017 r. i przyniesie setki milionów złotych oszczędności dla firm już w pierwszym roku obowiązywania.
PAKIET „KONSTYTUCJI BIZNESU” został skierowany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych. Ustawa – Prawo przedsiębiorców, jako centralny akt prawa gospodarczego, będzie zawierać kanon podstawowych zasad, które urzeczywistniają wolność działalności gospodarczej i wyznaczają ogólne ramy jej prowadzenia. W ostatnim badaniu Banku Światowego „Doing Business” (edycja 2017) Polska poprawiła swoją pozycję o 1 „oczko”, zajmując 24. miejsce (w gronie 190 państw) w rankingu łatwości prowadzenia biznesu. Z badania, które przeprowadziła Polska Agencja Inwestycji i Handlu (dawniej PAIiIZ) wspólnie z HSBC oraz Grant Thornton wynika, że 97% inwestorów obecnych już w Polsce, zainwestowałoby tu ponownie. Z badania wynika również, że sami inwestorzy ocenili klimat inwestycyjny w Polsce w 2016 r. jako najlepszy od 10 lat.
W 2016 R. ROKU W SPECJALNYCH STREFACH EKONOMICZNYCH UDAŁO SIĘ PRZYCIĄGNĄĆ INWESTYCJE O WARTOŚCI OK. 11 MLD ZŁ (WZROST O 90% W PORÓWNANIU Z 2015 R.). Wzrost następuje zarówno wśród inwestycji polskich, jak i zagranicznych. Deklarowane nakłady inwestycyjne polskich przedsiębiorców wzrosły o 20% r/r. Dzięki inwestycjom w SSE powstanie w najbliższych latach ponad 10 tys. miejsc pracy, tj. o 40% więcej niż wg deklaracji z 2015 r.
Mali i średni przedsiębiorcy zadeklarowali w 2016 r. inwestycje wyższe o 20% w porównaniu z 2015 r., a także na podstawie otrzymanych zezwoleń w Specjalnych Strefach Ekonomicznych zadeklarowali utworzenie 558 nowych miejsc pracy (wzrost o 221% w porównaniu do 1. kwartału 2016 r.) oraz poniesienie nakładów inwestycyjnych w wysokości 370 mln zł (o 243% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku). Jeśli chodzi o rynek pracy dla kobiet, to w rankingu The Economist Polska zajmuje 5 miejsce wśród najlepszych miejsc pracy dla kobiet.
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Nowelizacja Prawa zamówień publicznych wprowadziła rozwiązania wyrównujące szanse małych i średnich firm w tym obszarze. Firmy z tego sektora często nie były w stanie konkurować z większymi podmiotami, jeżeli jedynym kryterium oceny ofert była cena. Ułatwienia w zakresie ubiegania się o zamówienia publiczne w związku ze zmniejszeniem wymagań formalnych, szybsze procedury, niższe koszty związane z elektronizacją zamówień oznaczają zmniejszenie kosztów przygotowania i dostarczania dokumentów w postępowaniu, co niewątpliwie poprawia sytuację konkurencyjną mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.
SSP
W 2016 r. dokonano zmiany zasad wynagradzania członków organów zarządczych w spółkach – wprowadzono jasne reguły wynagradzania, dostosowane do potencjału spółek, wynagrodzenie powiązano z wielkością podmiotu i skalą prowadzonej działalności oraz efektami.
Ustawa z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym określa wymogi dla kandydata na członka organu nadzorczego. Musi on posiadać wyższe wykształcenie, co najmniej 5 – letnie doświadczenie zawodowe, a także zdany egzamin dla kandydatów na członków rad nadzorczych. Są to wymagania wyższe niż postawiła Platforma.
W spółkach nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów: PKO BP SA, PZU SA, GPW SA nastąpiła poprawa wyników r/r (2015-2016) oraz zwiększenie wartości rynkowej spółek (od października 2015 do marca 2017). Dla przykładu, wartość PKO BP SA wzrosła w tym okresie o 11%, a GPW SA o 12%. Zyski tych spółek w ujęciu r/r (2015-2016) wzrosły o odpowiednio 19% i 8%. Średnia rentowność sprzedaży 150 spółek „czynnych” przejętych w nadzór właścicielski Ministra Rozwoju i Finansów wynosi 17%. Ponad 90% z tych spółek osiąga zyski, a wartość strat generowanych przez pozostałe stanowi jedynie ok. 0,05% wyników całego portfela.
PODATEK JEDNOLITY
Prace nad jednolitym podatkiem nie będą kontynuowane. W listopadzie premier Szydło zapowiedziała, że do końca roku rząd przedstawi swoje ostateczne stanowisko w sprawie tzw. podatku jednolitego. To zobowiązanie zostało dotrzymane.