30. posiedzenie Sejmu

Pakiet ułatwień dla biznesu, obniżenie wieku emerytalnego do poziomu sprzed reformy z 2012 r. oraz  rozwiązania mające uszczelnić system poboru VAT to tylko niektóre propozycje legislacyjne w porządku obrad 30. posiedzenia Sejmu. Posłowie będą również m.in. kontynuować rozpatrywanie projektu tworzącego wojska obrony terytorialnej. Izba planuje także zakończyć parlamentarne prace nad kilkoma ustawami, np. wprowadzającą bezpłatny rachunek płatniczy czy też tworzącą Krajową Administrację Skarbową.
Początek sejmowych prac nad projektami ustaw
Zezwolenia na prowadzenie giełd papierów wartościowych będzie wydawała Komisja Nadzoru Finansowego
To jedno z rozwiązań przewidzianych w rządowym projekcie nowelizacji ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw (druk nr 991). Zdaniem rządu przeniesienie tej kompetencji z szefa resortu finansów na KNF skróci okres oczekiwania na zezwolenie na prowadzenie giełdy oraz pomoże skupić całość spraw związanych z nadzorem nad rynkiem kapitałowym w jednym organie. Ponadto projekt określa zasady funkcjonowania rachunków tzw. derywatów, czyli instrumentów pochodnych (do najpopularniejszych należą np. kontrakty terminowe). Zmiana ta umożliwi KNF dostęp do informacji o wszystkich dopuszczonych do obrotu zorganizowanego derywatach oraz o aktywności poszczególnych inwestorów w zakresie obrotu tymi instrumentami finansowymi. Zgodnie z projektem rząd proponuje też zniesienie podziału rynku regulowanego na rynek giełdowy i rynek pozagiełdowy. W ocenie projektodawcy różnice między tymi rynkami nie są wystarczająco istotne, by uzasadniało to ich dalsze rozróżnianie. W parlamentarnych pracach nad projektem rząd reprezentuje Minister Rozwoju i Finansów.
Ułatwienia dla przedsiębiorców w ramach pakietu „100 zmian dla firm”
Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców (druk nr 994) ma na celu uproszczenie i poprawę warunków prawnych wykonywania działalności gospodarczej oraz zwiększenie konkurencyjności gospodarki. Proponowane zmiany w 18 ustawach zmniejszają obowiązki administracyjne przedsiębiorców, wspierają rozwój przedsiębiorczości i zwiększają efektywność pracy. Usprawniają ponadto proces inwestycyjny oraz zmniejszają uciążliwość prowadzonych kontroli. Rząd szacuje, że wejście w życie proponowanych rozwiązań pozwoli zaoszczędzić firmom i obywatelom około 230 mln zł rocznie. Rząd proponuje m.in. wprowadzenie możliwości złożenia skargi do sądu na przewlekłość kontroli oraz zakazu przeprowadzania ponownej kontroli w tej samej sprawie przez ten sam organ. Przedsiębiorcy, którzy nie wystąpili o interpretację indywidualną przepisów nie będą narażeni na kary, jeżeli stosowali się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej. Firmy zatrudniające poniżej 50 pracowników będą zwolnione z ustalania regulaminu wynagradzania, regulaminu pracy i tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych – obecnie z obowiązków tych są zwolnione firmy zatrudniające do 19 osób. Projekt wydłuża i ujednolica terminy odwołań do sądu pracy. Pracownik będzie miał 21 dni na wniesienie odwołania od wypowiedzenia umowy o pracę oraz od rozwiązania umowy bez wypowiedzenia – dotychczas było to odpowiednio 7 i 14 dni. Rząd proponuje podniesienie – z 1,2 do 2 mln euro – rocznego limitu przychodów netto, do którego będzie możliwe prowadzenie podatkowych ksiąg przychodów i rozchodów. Wzrosnąć ma także – ze 150 do 250 tys. euro – maksymalny próg przychodów uprawniający do korzystania z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Projekt zawiera też szereg zmian w prawie budowlanym – m.in. zwalniających niektóre roboty z pozwolenia na budowę lub zgłoszenia. W dokumencie znalazły się też zmiany liberalizujące niektóre przepisy dotyczące ochrony środowiska. Rząd proponuje, by nowe regulacje weszły w życie 1 stycznia 2017 r. Projekt uzasadni Minister Rozwoju i Finansów.

Strony będą miały 10 lat na wniesienie skargi o wznowienie postępowania cywilnego
Rozwiązanie to przewiduje rządowa propozycja zmiany Kodeksu postępowania cywilnego (druk nr 932). Obecny termin – pięcioletni – został uznany przez Trybunał Konstytucyjny za zbyt krótki w niektórych przypadkach. Rząd zaproponował, by nie były różnicowane okresy uprawniające do żądania wznowienia postępowania i zaproponował ich jednolite wydłużenie do 10 lat. W pracach nad projektem rząd reprezentuje Minister Sprawiedliwości.

Wzmocnienie nadzoru ministra nad instytutami badawczymi
Poselski projekt nowelizacji ustawy o instytutach badawczych (druk nr 995) (punkt sporny) wzmacnia nadzór ministra nad instytutami. Zgodnie z projektem minister nadzorujący dany instytut ma powoływać i odwoływać dyrektora oraz jego zastępcę na czas nieoznaczony, bez zasięgania opinii rady naukowej oraz przeprowadzania konkursu. W projekcie przewidziano zmianę przepisów dotyczących m.in.: wyznaczania osoby pełniącej obowiązki dyrektora instytutu oraz skrócenie terminu (z 3 do 2 miesięcy) przedstawienia przez zespół roboczy opinii w postępowaniu przygotowawczym poprzedzającym utworzenie, połączenie, podział, reorganizację, przekształcenie lub likwidację instytutu. Projekt przewiduje zmiany w zakresie zadań i składu rady naukowej instytutu oraz wyboru przewodniczącego rady naukowej. Projekt skraca też termin (z 90 do 30 dni) uchylenia przez ministra nadzorującego uchwały rady naukowej w przypadku stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa lub statutem instytutu. Projekt wpłynął do Sejmu z inicjatywy grupy posłów KP Prawo i Sprawiedliwość. Na forum Sejmu uzasadni go poseł Lidia Burzyńska.

Kontynuacja prac nad projektami ustaw w drugim czytaniu

Zmiana sposobu wykorzystania środków z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych
To cel rządowego projektu nowelizacji ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (pierwotny druk nr 791). Przewiduje on zwiększenie wpływu przedstawicieli środowiska producentów i hodowców na sposób wydatkowania środków z tych funduszy. Projekt zakłada zmianę w proporcjach między liczbą producentów a liczbą przetwórców wchodzących w skład komisji zarządzających funduszami promocji. Liczba przedstawicieli producentów ma zwiększyć się z czterech do pięciu, natomiast zmniejszona ma zostać liczba przetwórców z czterech do trzech. Ma to zapewnić przewagę przedstawicielom podmiotów, od których wpłaty na fundusze promocji pochodzą. Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych powstały na podstawie ustawy z 2009 r. Są one tworzone z wpłat w wysokości 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka lub 0,1 proc. wartości pozostałych towarów takich jak zboże, mięso, owoce, ryby. Pieniądze pochodzą od producentów rolnych, a przekazywane są za pośrednictwem m.in. firm zajmujących się skupem na rachunek prowadzony przez Agencję Rynku Rolnego. Fundusze promocji mają przede wszystkim wspierać działania marketingowe, zachęcać do wzrostu spożycia określonych produktów. Z pieniędzy tych można np. sfinansować udział w targach, badania rynkowe, akcje promocyjne czy prace naukowe. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi proponuje przyjęcie projektu z poprawkami legislacyjnymi. Sprawozdanie komisji na posiedzeniu Sejmu przedstawi poseł Piotr Polak.

Budżet państwa dofinansuje do 65 proc. składki przy pakietowym ubezpieczeniu upraw rolnych
Celem rządowego projektu nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (pierwotny druk nr 469) jest zapewnienie powszechności ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich. Projekt daje producentom rolnym szerszy dostęp do ubezpieczeń z dopłatą budżetową do składki ubezpieczenia i przewiduje podwyższenie stawek taryfowych uprawniających do otrzymania dotacji. Zawiera także rozwiązania służące upowszechnieniu ubezpieczeń pakietowych, tj. obejmujących wszystkie ryzyka występujące w rolnictwie (np. suszy) – z zachowaniem możliwości wyboru przez rolnika jednego rodzaju ryzyka. Dopłata z budżetu państwa do składki ubezpieczeniowej wyniesie do 65 proc. – w tej wysokości będzie przysługiwała do ubezpieczenia upraw rolnych, gdy producent rolny zawrze umowę zawierającą pakiet rodzajów ryzyka – w przypadku określenia przez ubezpieczyciela stawki taryfowej nieprzekraczającej 9 proc. sumy ubezpieczenia. Dla upraw na użytkach rolnych klasy V i VI stawka taryfowa będzie mogła być zwiększona odpowiednio do: 12 proc. i 15 proc. sumy ubezpieczenia tych upraw. W przypadku umowy ubezpieczenia od pojedynczego rodzaju ryzyka lub łącznie od kilku wybranych rodzajów ryzyk – gdy dojdzie do przekroczenia stawek: 9, 12, 15 proc. – dopłata z budżetu nie będzie przysługiwać. W przypadku ubezpieczenia zwierząt gospodarskich utrzymana zostaje stawka 0,5 proc. sumy ubezpieczenia, uprawniającej do dopłaty budżetowej. Jeśli dojdzie do przekroczenia tej stawki, dopłata budżetowa do 65 proc. nie będzie przysługiwać. Pierwsze czytanie projektu odbyło się w Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która przyjęła go z poprawkami legislacyjnymi. Sprawozdawcą komisji jest poseł Kazimierz Gołojuch.

W 2017 r. kwota wolna od podatku wyliczana będzie według dotychczasowych zasad
To jedna z planowanych zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pierwotny druk nr 969). W październiku 2015 r. Trybunał Konstytucyjnego orzekł, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustalające kwotę wolną od podatku w wysokości 3 089 zł są niezgodne z konstytucją i tracą moc w listopadzie 2016 r. Wnioskodawcy uzasadniają, że utrata mocy obowiązujących przepisów mogłaby spowodować pozbawienie prawa do pomniejszenia podatku o kwotę wolną zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami. Jak podkreślają, w celu zapewnienia podatnikom konstytucyjnej zasady pewności prawa zachodzi pilna potrzeba podjęcia inicjatywy ustawodawczej określającej zasady obliczania podatku dochodowego w roku 2016. i jak dodają – rządowe prace już w tym zakresie trwają.  Zgodnie z zapowiedziami premier podwyższenie kwoty wolnej do 8 tys. zł planowane jest na 2018 r. W początkowej wersji projektu Fundusze Inwestycyjne Zamknięte (FIZ) miały zostać opodatkowane analogicznie do innych podatników CIT. Komisja Finansów Publicznych przyjęła jednak zmianę, która przywraca zwolnienie podmiotowe dla funduszy inwestycyjnych otwartych i przedmiotowe dla FIZ. Wyłączeniu ze zwolnienia będą podlegały te fundusze, które są wykorzystywane w celu nieopodatkowania zysków uzyskiwanych z prowadzenia działalności gospodarczej poprzez tzw. transparentne podatkowo spółki. Chodzi tu o wyłączenie ze zwolnienia tych funduszy inwestycyjnych, które wykorzystywane są do optymalizacji podatkowej. Pierwsze czytanie projektu odbyło się 4 listopada 2016 r. Następnie projekt trafił do Komisji Finansów Publicznych. Komisja, 14 listopada, przyjęła sprawozdanie wraz z poprawkami. Sprawozdanie przedstawi poseł Tadeusz Cymański.

Podatek handlowy będzie zawieszony do 2018 r.
To istota rządowego projektu zmian w ustawie o podatku od sprzedaży detalicznej (pierwotny druk nr 952). Zgodnie z projektem przepisy ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej będą miały zastosowanie do przychodów osiągniętych od 1 stycznia 2018 r. Po pierwszym czytaniu na posiedzeniu plenarnym projekt trafił do dalszych prac w Komisji Finansów Publicznych, która wprowadziła do niego poprawkę legislacyjną. Na forum Sejmu sprawozdanie komisji przedstawi poseł Stefan Strzałkowski.

Wystąpienie Polski z Międzynarodowego Centrum Inżynierii Genetycznej i Biotechnologii
Nastąpi po wypowiedzeniu przez Prezydenta Statutu Międzynarodowego Centrum Inżynierii Genetycznej i Biotechnologii, sporządzonego w Madrycie dnia 13 września 1983 r. Wyrażenie parlamentarnej zgody na ten akt zawiera rządowy projekt ustawy zawarty w druku nr 955. Polska ratyfikowała statut IGGEB w 1996 r. Jak podkreśla rząd, po wstąpieniu Polski do Europejskiej Organizacji Biologii Molekularnej (EMBO) Międzynarodowego Centrum Inżynierii Genetycznej i Biotechnologii przestało mieć wpływ na badania w Polsce i znaczenie dla polskich naukowców. Pierwsze czytanie projektu ustawy wypowiedzeniu Statutu Międzynarodowego Centrum Inżynierii Genetycznej i Biotechnologii, sporządzonego w Madrycie dnia 13 września 1983 r. odbyło się 4 listopada 2016 r. Komisje przyjęły projekt bez poprawek. Sprawozdanie w tej sprawie przedstawi poseł Marian Zembala.

Obniżenie wieku emerytalnego – powrót do rozwiązań sprzed reformy z 2012 r.
To zmiana zaproponowana w prezydenckim projekcie nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (pierwotny druk nr 62). Projekt obniża wiek emerytalny do tego sprzed reformy wydłużającej i zrównującej do 67. roku życia wiek przechodzenia na emeryturę przez kobiety i mężczyzn. Wiek emerytalny będzie wynosić 60 lat dla kobiet oraz 65 lat dla mężczyzn. Zmiany obejmą zarówno osoby ubezpieczone w powszechnym systemie emerytalnym (ZUS), jak i rolników (KRUS). W pierwotnym projekcie proponowano, aby obniżenie wieku emerytalnego weszło w życie 1 stycznia 2016 r. Rozpatrująca projekt Komisja Polityki Społecznej i Rodziny zmieniła ten termin na 1 października 2017 r. Projekt likwiduje emerytury częściowe, które miały łagodzić podwyższenie wieku emerytalnego. Aktualnie przysługują one kobietom mającym 62 lata i 35 lat stażu pracy oraz mężczyznom w wieku 65 lat z 40-letnim stażem pracy. Osoby korzystające z tej możliwości otrzymują połowę świadczenia emerytalnego, które pobierałyby przechodząc na emeryturę w wieku 67 lat. Podczas prac w komisji dodano przepis przejściowy związany z likwidacją emerytur częściowych. Przywrócone zostanie rozwiązanie, zgodnie z którym objęcie ubezpieczonego gwarancją otrzymania najniższego świadczenia emerytalnego będzie uzależnione od osiągnięcia 20 lat okresu składkowego dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn. Projekt przywraca też zasadę przechodzenia sędziego (prokuratora) w stan spoczynku wraz z osiągnięciem 65 lat. Zachowana zostanie możliwość wcześniejszego zakończenia pracy (przy 55 latach u kobiety i 60 latach u mężczyzny), ale pod warunkiem 25-letniego okresu pracy w przypadku kobiet i 30-letniego u mężczyzn. Na etapie komisyjnym wprowadzono poprawkę, zgodnie z którą warunek ten musi być spełniony do 31 grudnia 2017 r. Sprawozdawcą komisji jest poseł Jan Mosiński.

Wyeliminowanie nieuczciwych praktyk handlowych między nabywcami a producentami produktów rolno-spożywczych
To główny cel rządowego projektu ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi (pierwotny druk nr 790), który Sejm rozpatrzy w drugim czytaniu. Chodzi o przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom takim jak m.in. wymuszanie przez supermarkety na dostawcach żywności obniżania cen za sprzedawane produkty i nakładanie dodatkowych opłat, co pogarsza sytuację finansową producentów żywności. Zgodnie z projektem, każdy przedsiębiorca, który podejrzewa, że wobec niego nieuczciwie stosowana jest przewaga kontraktowa, będzie mógł to zgłosić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes UOKiK będzie wszczynał postępowanie z urzędu, co ochroni zgłaszającego przed identyfikacją. Wszczęcie postępowania może być poprzedzone postępowaniem wyjaśniającym, które nie powinno trwać dłużej niż 4 miesiące, a w sprawach szczególnie skomplikowanych maksymalnie 5 miesięcy. Komisje: Gospodarki i Rozwoju oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi proponują do projektu poprawki o charakterze doprecyzowującym oraz redakcyjno-legislacyjnym. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawi poseł Kazimierz Gołojuch.

Propozycje dotyczące zapobiegania bezdomności zwierząt
Zgodnie z wniesionym przez grupę posłów KP PiS projektem nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt (pierwotny druk nr 897) do zadań własnych gmin należałoby nie tylko zapewnienie opieki bezdomnym zwierzętom oraz ich wyłapywanie, ale również zapobieganie bezdomności zwierząt. W myśl projektu coroczny gminny program opieki nad zwierzętami powinien obejmować dodatkowo plan sterylizacji lub kastracji zwierząt przy poszanowaniu praw właścicieli zwierząt lub osób pod których opieką się one znajdują. Pierwszego czytanie odbyło się w Komisjach: Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Przyjęły one projekt z poprawkami legislacyjnymi i doprecyzowującymi. Sprawozdanie z prac komisji na forum Sejmu przedstawi poseł Piotr Olszówka.

Usprawnienie procesu przyznawania świadczeń pieniężnych dla posiadaczy Karty Polaka
To cel komisyjnego projektu nowelizacji ustawy o Karcie Polaka oraz ustawy o cudzoziemcach (pierwotny druk nr 904), który Izba rozpatrzy w drugim czytaniu. Zgodnie z projektem organem właściwym do przyznania świadczenia pieniężnego dla posiadaczy Karty Polaka byłby, zamiast starosty, wojewoda. Utworzony zostałby rejestr złożonych wniosków o przyznanie świadczenia pieniężnego oraz decyzji wydanych w tych sprawach. Ponadto w celu umożliwienia wojewodom jak najszerszego zdobycia informacji o liczbie osób zainteresowanych uzyskaniem świadczenia i tym samym o zapotrzebowaniu na środki niezbędne do wypłaty świadczeń w danym roku, projekt wprowadza maksymalny 3-miesięczny termin na złożenie pierwszego wniosku o wypłatę świadczenia pieniężnego (liczy się data złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt stały). Projektodawcy proponują, też by kolejne wnioski złożone przez osoby, które uzyskały już  świadczenie w maksymalnym, łącznym wymiarze 9 miesięcy pozostawały bez rozpoznania. Komisje: Łączności z Polakami za Granicą oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych przyjęły projekt z poprawkami. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawi poseł Michał Dworczyk.

Zmiany w przepisach związane z utworzeniem MSWiA
Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z utworzeniem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (pierwotny druk nr 930) przewiduje uaktualnienie nazw jednostek podległych wcześniej Ministrowi Spraw Wewnętrznych, a obecnie Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji: Państwowej Inspekcji Sanitarnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Zarządu Zasobów Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Proponowana nowelizacja ma ponadto służyć m.in. wyodrębnieniu ze spraw geodezji i kartografii spraw związanych z infrastrukturą informacji przestrzennej oraz przyporządkowaniu tych spraw ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji. Po pierwszym czytaniu na forum Sejmu projekt trafił do Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.

Rozwiązania ograniczające wyłudzenia VAT poprzez uszczelnienie systemu poboru tego podatku
Zawiera je rządowy projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (pierwotny druk nr 965). Zmiany mają w efekcie doprowadzić do zwiększenia wpływów z VAT. Rząd podkreśla, że od 2008 r. rośnie tzw. luka w VAT, czyli różnica między kwotą, która powinna wpłynąć do budżetu, a tą faktycznie wpływającą. Wśród najważniejszych zapisów projektu jest np. rozszerzenie stosowania tzw. mechanizmu odwróconego obciążenia na transakcje obejmujące m.in. określone usługi budowlane i procesory, których łączna wartość w ramach transakcji przekroczy 20 tys. zł, bez kwoty podatku. Projekt zmienia też warunki skorzystania ze zwrotu VAT w terminie 25 dni. Ponadto ogranicza stosowanie kwartalnych rozliczeń VAT – będą mogły z nich korzystać tylko małe przedsiębiorstwa, tj. podatnicy podatku VAT, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła 1,2 mln euro. Projekt przewiduje także elektroniczne składanie deklaracji VAT: od 1 stycznia 2017 r. m.in. dla podatników zobowiązanych do zarejestrowania się jako podatnicy VAT UE, a od 2018 r. dla pozostałych podatników VAT. Projekt wprowadza też odpowiedzialność solidarną pełnomocników, co ma ograniczyć rejestrowanie tzw. słupów przez te osoby. W celu zwalczania tzw. karuzeli podatkowych w projekcie określono także przesłanki odmowy rejestracji podmiotu jako podatnika VAT i doprecyzowano warunki wykreślenia podatnika z rejestru. Przewidziano również sankcje podatkowe za nierzetelne rozliczanie podatku VAT. Zaproponowano też podwyższoną sankcję podatkową w wysokości 100 proc. wobec podatników dopuszczających się oszustw podatkowych, np. odliczających podatek z tzw. pustych faktur. Projekt podwyższa także ze 150 do 200 tys. zł limit wartości sprzedaży uprawniający do skorzystania z tzw. zwolnienia podmiotowego. Pierwsze czytanie projektu przeprowadzono na posiedzeniu Sejmu, po czym został on skierowany do Komisji Finansów Publicznych.

Parlamentarny etap prac nad ratyfikacją zmian do umowy o rozliczeniach wielostronnych w rublach transferowych i o utworzeniu Międzynarodowego Banku Współpracy Gospodarczej
Rząd przedstawił Sejmowi dwa projekty ustaw (druki nr 875876), w których Sejm wyraża zgodę na ratyfikowanie przez Prezydenta Protokołów zmieniających zapisy umowy o rozliczeniach wielostronnych w rublach transferowych i o utworzeniu Międzynarodowego Banku Współpracy Gospodarczej z dnia 22 października 1963 r. Pierwszy z protokołów podpisany został 18 grudnia 1990 r. dotyczy zastąpienia w rozliczeniach banku rubli transferowych przez ECU, zmiany nazwy umowy i niektórych celów działalności banku, podejmowania decyzji przez jego radę  oraz wystąpienia Niemiec (członkostwo po byłym NRD) z banku. Drugi protokół podpisany został 25 listopada 2014 r. i dotyczy uporządkowania kwestii technicznych związanych z dalszym funkcjonowaniem banku. Wprowadza też do statutu banku euro w miejsce ECU.

Rolnicy łatwiej sprzedadzą żywność z własnego gospodarstwa
Będzie to możliwe dzięki propozycjom zawartym w rządowym projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia sprzedaży żywności przez rolników (pierwotny druk nr 935). Proponowana nowelizacja realizuje postulat licznej grupy rolników zainteresowanych prowadzeniem takiej działalności. Projekt daje rolnikom rzeczywiste możliwości sprzedaży konsumentom żywności uzyskanej z własnej uprawy, chowu lub hodowli. Chodzi m.in. o mięso od hodowanych w gospodarstwie zwierząt poddanych ubojowi w zatwierdzonej rzeźni, produkty: mięsne (np. szynki, pasztety, kiełbasy), mleczne (np. ser, masło), złożone (np. pierogi z mięsem), a także przetwory z owoców (np. soki owocowe, dżemy) oraz warzywa (np. marynaty, kiszonki i soki warzywne), pieczywo, wyroby cukiernicze i niemięsne wyroby garmażeryjne (np. pierogi z serem). Projekt definiuje pojęcie „rolniczy handel detaliczny” oraz wskazuje Inspekcję Weterynaryjną jako odpowiedzialną za  nadzór  nad bezpieczeństwem produktów pochodzenia zwierzęcego i żywności zawierającej środki spożywcze pochodzenia niezwierzęcego oraz produkty pochodzenia zwierzęcego (żywności złożonej), produkowanej w ramach rolniczego handlu detalicznego. Nadzór nad żywnością pochodzenia niezwierzęcego pozostanie natomiast w gestii Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Projekt daje także Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych kompetencje do sprawowania nadzoru nad jakością handlową żywności znajdującej się w rolniczym handlu detalicznym. PO pierwszym czytaniu na forum Sejmu projekt trafił do Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Usprawnienie wdrożenia i realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014-2020
To główny cel rządowego projektu nowelizacji ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 oraz niektórych innych ustaw (pierwotny druk nr 972). Zgodnie z projektem Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) będzie przekazywać do Krajowej Stacji Chemiczno-Rolniczej wyniki analiz chemicznych gleb. Zwiększy to zasięg monitoringu gleb. Według projektu podmioty wdrażające poszczególne działania i poddziałania w ramach PROW 2014-2020 będą mogły powoływać organy opiniodawczo-doradcze w sprawach należących do zadań delegowanych im przez agencję płatniczą (ARiMR), jeśli chodzi o ocenę merytoryczną operacji realizowanych w ramach PROW. Zgodnie z projektem możliwa będzie zmiana decyzji w sprawie przyznania płatności bez zgody strony w przypadku, gdy po jej wydaniu okaże się, że w wyniku przeprowadzonych kontroli administracyjnych lub kontroli na miejscu, przyznana płatność jest wyższa niż kwota należna. Projekt został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Zwiększenie potencjału Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej – Sejm o utworzeniu Wojsk Obrony Terytorialnej
Zasadniczym celem rządowego projektu nowelizacji ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw (pierwotny druk nr 966) jest utworzenie nowego, samodzielnego rodzaju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej – wojsk obrony terytorialnej (WOT) oraz zbudowanie w jego ramach nowego rodzaju czynnej służby wojskowej jaką będzie Terytorialna Służba Wojskowa (TOW). Oddziały WOT mają powstać w każdym powiecie i składać się z kilkuset odpowiednio wyposażonych i wyszkolonych żołnierzy-ochotników. Nowelizacja nakłada na szefów wojewódzkich sztabów wojskowych i podległych im WKU obowiązek koordynacji czynności związanych z zapewnieniem zasobów osobowych na potrzeby uzupełnienia mobilizacyjnego WOT. Projektodawca zakłada możliwość dopuszczenia do służby w wojskach OT ochotników z wojskową kat. D, co pozwoliłoby na rekrutowanie ochotników z wiedzą specjalistyczną, przydatną dla tego rodzaju wojsk. Ustawa wprowadza pojęcie żołnierza OT, który może pełnić swoją służbę wojskową stale, w tym rotacyjnie, stawiając się w jednostce w ściśle określonych dniach bądź też dyspozycyjnie – pozostając w dyspozycji swojego dowódcy. Czas pełnienia służby żołnierza wynosiłby od roku do 6 lat z możliwością przedłużenia. Żołnierzowi OT będzie przysługiwało świadczenie pieniężne rekompensujące utracone wynagrodzenie ze stosunku pracy. MON gwarantuje dodatkowo uposażenie w związku z trybem pełnienia służby. Po pierwszym czytaniu na posiedzeniu Sejmu projekt trafił do Komisji Obrony Narodowej.

Zakończenie parlamentarnych prac nad ustawami

Ograniczenie oszustw podatkowych, zwiększenie skuteczności poboru podatków i ceł – powstanie Krajowa Administracja Skarbowa
Izba rozpatrzy rekomendację Komisji Finansów Publicznych dotyczącą senackich poprawek do ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (pierwotny druk nr 826). Według ustawy Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) to wyspecjalizowana administracja rządowa wykonująca zadania z zakresu realizacji dochodów z tytułu podatków, należności celnych, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych, ochrony interesów Skarbu Państwa oraz ochrony obszaru celnego Unii Europejskiej, a także zapewniająca obsługę i wsparcie podatnika, płatnika i przedsiębiorcy w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych i celnych. Ustawa określa m.in. zadania KAS, jej organy, kompetencje, sposób powoływania oraz jednostki organizacyjne. Przewiduje konsolidację urzędów i izb skarbowych, kontroli skarbowej oraz Służby Celnej. Ustawa ma wejść w życie na zasadach i w terminie określonych w Przepisach wprowadzających ustawę o KAS (druk pierwotny nr 827) – 1 stycznia 2017 r. (z wyjątkami). Senat zaproponował poprawki, m.in. skreślającą wykonywanie przez KAS zadań w zakresie kontroli bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym oraz wskazującej, że wymianę informacji podatkowych z ZUS prowadzi Szef KAS, a nie minister właściwy do spraw finansów publicznych. Senat chce też przesunięcia wejścia w życie ustawy na 1 marca 2017 r.

Podstawowy rachunek płatniczy za darmo dla osób, które do tej pory nie miały innego konta
Sejm zajmie się stanowiskiem Komisji Finansów Publicznych w sprawie poprawek Senatu do nowelizacji ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw (druk pierwotny nr 626). Nowelizacja daje m.in. możliwość zakładania darmowych rachunków płatniczych, łatwiejszego przenoszenia się z banku do banku oraz stworzenie katalogu najkorzystniejszych dla klientów bankomatów. Większość z kilkudziesięciu przyjętych senackich poprawek ma charakter legislacyjny. Senatorowie przegłosowali m.in. propozycję, by w przypadku rozwiązania umowy rachunku płatniczego podmiot, w którym rachunek był prowadzony, musiał w ciągu dwóch tygodni przekazać zestawienie opłat za okres tuż przed rozwiązaniem umowy. Przewidziano także regulacje, które zapewnią szybkie i bezpieczne przenoszenie rachunków płatniczych między poszczególnymi kategoriami dostawców usług, np. z banku do SKOK-u.

Zmiany w ustawie o działach administracji rządowej
Nowelizacja ustawy o działach administracji rządowej (pierwotny druk nr 750) stwarza ministrom właściwym do spraw gospodarki morskiej, rybołówstwa oraz żeglugi śródlądowej instrumenty prawne niezbędne do prawidłowego wykonywania powierzonych im zadań. Chodzi o prowadzenie spójnej polityki w zakresie gospodarki morskiej, rybołówstwa oraz żeglugi śródlądowej. Nowelizacja przewiduje redystrybucję kompetencji organów administracji publicznej pomiędzy działami administracji rządowej poprzez zmianę ponad 20 ustaw. Nowe przepisy zmierzają w szczególności do rozszerzenia uprawnień ministra właściwego ds. żeglugi śródlądowej. Senat zaproponował do ustawy dwie poprawki, dotyczące m.in. korekty składu Rady Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, zgodnie z którą przedstawiciel resortu rozwoju nie będzie stałym członkiem tego gremium, ale będzie mógł uczestniczyć w jego pracach z głosem doradczym. Zmiana ta pozwoli na zachowanie równowagi w Radzie pomiędzy przedstawicielami trzech zasiadających w niej grup: środowisk naukowych, społeczno-gospodarczych i finansowych oraz strony rządowej.

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym
Zmiany w ustawie o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustawach (pierwotny druk nr 840) mają na celu otwarcie rynku i liberalizację norm w zakresie transportu kolejowego. Ustawa stwarza warunki dla poprawy funkcjonowania przewoźników kolejowych. Przyjęte przez Sejm zmiany przewidują m.in. poprawki i uzupełnienia do obowiązujących zasad udostępniania infrastruktury kolejowej, w tym np. umożliwiają szerszej grupie podmiotów zamawianie tras pociągów.

Głosowania
W głosowaniach posłowie zdecydują m.in. w sprawie wniosku o uzupełnienie porządku dziennego o punkt: „Informacja Prezesa Rady Ministrów w sprawie planowanych zmian w systemie ochrony zdrowia zaprezentowanych przez Ministra Zdrowia Konstantego Radziwiłła Pani Premier Beacie Szydło w dniu 5 lipca 2016 r.”. Podejmą też decyzję o dalszych losach poselskiego projektu ustawy o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym (druk nr 963).

Informacja bieżąca i pytania w sprawach bieżących
Podczas 30. posiedzenia Sejm wysłucha ponadto informacji w sprawie programu budowy dróg i autostrad oraz przetargów na budowę dróg i autostrad. O jej przedstawienie wnioskował KP Nowoczesna. Przedstawiciele rządu będą też odpowiadać na pytania poselskie w sprawie m.in. realizacji ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci – programu „Rodzina 500+”. Posłowie mają też pytać o takie kwestie jak np. gwałtownego wzrostu cen ubezpieczeń OC komunikacyjnego oraz AC. Pełna lista pytań w sprawach bieżących jest dostępna tutaj.

www.sejm.gov.pl