Rozpoczęło się 12. posiedzenie Sejmu

Zwiększenie bezpieczeństwa inwestorów na rynku kapitałowym i usprawnienie nadzoru nad alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi to niektóre ze zmian postulowanych w projektach, które posłowie rozpatrzą na 12. posiedzeniu Sejmu. Izba będzie także zajmować się propozycjami nowych zasad finansowania partii politycznych, zniesienia ciszy wyborczej oraz zmian dotyczących związków zawodowych. Posłowie mają również pracować nad projektem przywracającym możliwość odbywania kary więzienia w systemie dozoru elektronicznego. Sejm planuje też zakończyć parlamentarne prace nad ustawą budżetową na 2016 r.

Udział audycji europejskich w programach telewizyjnych nadawanych w Internecie określi w decyzji przewodniczący KRRiT

To istota rządowej propozycji zmian w ustawie o radiofonii i telewizji (pierwotny druk nr 203), której drugie czytanie jest zaplanowane w porządku bieżącego posiedzenia Izby. Celem projektu jest dostosowanie przepisów ustawy do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE z 10 marca 2010 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych. Zgodnie z projektem nadawcy programów rozpowszechnianych wyłącznie w tzw. systemach teleinformatycznych (czyli w Internecie) będą zobowiązani do indywidualnego starania się o zwolnienie z kwot ekranowych (czyli minimalnego wymaganego przepisami udziału czasu nadawania audycji europejskich w programie). Obecnie wszyscy nadawcy internetowi są z nich zwolnieni. Pierwsze czytanie projektu odbyło się w Komisji Kultury i Środków Przekazu. W dalszych pracach komisja przyjęła poprawki polegające m.in. na szczegółowym określeniu udziału audycji wytworzonych pierwotnie w języku polskim oraz audycji europejskich w programach telewizyjnych rozpowszechnianych wyłącznie w systemie teleinformatycznym. Ponadto komisja wydłużyła z 14 dni do 3 miesięcy okres vacatio legis. Sprawozdanie z prac komisji przedstawi poseł Piotr Babinetz.

Przepisy ograniczające dostęp do substancji, z których wytwarzane są materiały wybuchowe

Zawiera je rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie obrotu prekursorami materiałów wybuchowych (pierwotny druk nr 217), nad którym Sejm będzie pracować w drugim czytaniu. Celem projektu jest zwiększenie bezpieczeństwa publicznego przez ograniczenie przeciętnym użytkownikom (czyli osobom fizycznym działającym w celach nie związanych z jej działalnością handlową, gospodarczą lub zawodową) dostępu do wybranych substancji chemicznych, które w określonych stężeniach mogą być użyte do nielegalnego wytwarzania materiałów wybuchowych i przeprowadzania ataków terrorystycznych. Proponowana ustawa zawiera m.in. regulacje służące stosowaniu rozporządzenia unijnego nr 98/2013 w sprawie wprowadzania do obrotu i używania prekursorów materiałów wybuchowych. Projekt przewiduje utworzenie ogólnopolskiego systemu zgłaszania podejrzanych transakcji lub prób ich dokonania oraz zniknięć i kradzieży znacznych ilości substancji wymienionych w załącznikach do rozporządzenia unijnego lub aktach wydanych na jego podstawie oraz mieszanin zawierających te substancje. Dane zgromadzone w ogólnopolskim systemie zgłaszania będą udostępniane – na pisemny wniosek z uzasadnieniem – wskazanym służbom, o ile są im niezbędne do realizacji ustawowych zadań. Wśród tych podmiotów są: Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencja Wywiadu, Inspekcja Handlowa, Policja, Służba Celna, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Służba Wywiadu Wojskowego, Straż Graniczna, Żandarmeria Wojskowa. Projekt określa również zadania organów i jednostek kontrolujących podmioty, które prowadzą działalność gospodarczą, polegającą na udostępnianiu prekursorów materiałów wybuchowych podlegających ograniczeniom. Określono też zadania instytucji zajmujących się kontrolą przejść granicznych pod kątem ich wprowadzania do Polski. W projekcie zapisano sankcje za naruszanie przepisów rozporządzenia unijnego. Przestrzeganie rozporządzenia będą kontrolować organy Inspekcji Handlowej, Policji, Straży Granicznej, Służby Celnej i ABW. Komendant Główny Policji będzie miał obowiązek sporządzania rocznego raportu dotyczącego funkcjonowania m.in. krajowego punktu kontaktowego oraz systemu zgłaszania. Raport będzie przekazywany ministrowi spraw wewnętrznych i administracji oraz do wiadomości ministrowi rozwoju. Ustawa ma wejść w życie po 30 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem przepisu dotyczącego karania przeciętnego użytkownika za łamanie rozporządzenia, który ma obowiązywać od 3 marca 2016 r. Projekt rozpatrywali posłowie zasiadający w komisjach: Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Gospodarki i Rozwoju. Komisje przyjęły projekt z poprawkami. Zaproponowano m.in. zmianę terminu wejścia w życie ustawy – z 30 na 90 dni od ogłoszenia (usunięto też wyjątek dotyczący przepisu karnego). Sprawozdanie komisji na forum Sejmu przedstawi poseł Mirosław Suchoń.

Karę pozbawienia wolności będzie można odbyć także w systemie dozoru elektronicznego

To głównie założenie rządowego projektu zmian w Kodeksie karnym oraz Kodeksie karnym wykonawczym (druk nr 218), nad którym posłowie rozpoczną pracę podczas 12. posiedzenia Sejmu. Projekt wprowadza do Kodeksu karnego wykonawczego podstawę prawną umożliwiającą odbywanie kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego (SDE), w formie tzw. nadzoru stacjonarnego. Wnioskodawca podkreśla, że współczesne możliwości techniczne umożliwiają zdalną kontrolę miejsca pobytu osoby skazanej, a koszty takiego nadzoru obciążają budżet państwa w mniejszym stopniu niż odbywanie kary w więzieniu. Ponadto ta forma kary umożliwia skazanym pracę lub naukę oraz zachowanie więzów rodzinnych i społecznych. W SDE będzie można odbyć karę nieprzekraczającą roku, o ile sąd uzna, że jest to wystarczające do osiągnięcia celów kary. Jednocześnie wnioskodawca wskazał, że SDE będzie także wykorzystywany – jako dozór zbliżeniowy lub mobilny – do wykonywania środków karnych (np. obowiązku powstrzymania się od przebywania w określonych miejscach lub zakazu opuszczania określonego miejsca pobytu bez zgody sądu) i zabezpieczających (należy do nich m.in. elektroniczna kontrola miejsca pobytu). Projekt zmienia też niektóre przepisy Kodeksu karnego – m.in. w SDE nie będzie już wykonywana kara ograniczenia wolności. Możliwość odbywania kary pozbawienia wolności w SDE przewidywała pilotażowa ustawa z 7 września 2007 r., obowiązująca od września 2009 r. do końca czerwca 2015 r. W ocenie wnioskodawcy ta forma odbywania kary sprawdziła się w praktyce i powinna zostać na stałe wprowadzona do polskiego systemu prawnego. W pracach nad projektem rząd reprezentuje Minister Sprawiedliwości.

Zmiany  dotyczące zasad finansowania partii politycznych

Propozycje zmian w tym zakresie zawiera poselski projekt nowelizacji ustawy o partiach politycznych oraz ustawy – Kodeks wyborczy (druk nr 222), nad którym Sejm rozpocznie prace w pierwszym czytaniu. Projekt wprowadza m.in. nowe sposoby pozyskiwania oraz rozliczania środków od osób prywatnych. Jednym z celów proponowanych zmian jest zmniejszenie finansowania partii z budżetu państwa. Zgodnie z niektórymi założeniami projektu partie polityczne będą mogły otrzymywać wyższe niż dotąd wpłaty od osób fizycznych – maksymalnie 50 tysięcy zł rocznie od osoby prywatnej.  Wyjątek mają stanowić lata, w których odbywać się będą więcej niż jedne wybory lub referendum ogólnokrajowe – wtedy maksymalna wysokość wpłaty od osoby prywatnej wyniesie 80 tysięcy zł. Projekt zakłada, że partie polityczne będą mogły otrzymywać wpłaty wyłącznie bezgotówkowo np. poprzez formularz internetowy i zgodnie z regulaminem. Zakazane mają być wpłaty przekazem pocztowym. Projekt obniża też progi wyborcze uprawniające do otrzymywania subwencji z budżetu państwa.  Dofinansowanie państwa otrzyma partia, która w wyborach uzyska co najmniej 1 proc. (w przypadku koalicji – 3 proc.) ważnie oddanych głosów. Obecne progi wynoszą odpowiednio 3 proc. i 6 proc. Projekt obniża też o ok. połowę wysokość kwot dofinansowania z budżetu państwa za każdy ważnie oddany głos w wyborach. W myśl projektu subwencja będzie przysługiwała, jeżeli w roku poprzedzającym suma wpłat od osób fizycznych na cele partyjne nie będzie mniejsza niż kwota subwencji. Wnioskodawcy chcą także, aby informacja o poniesionych wydatkach z Funduszu Eksperckiego obowiązkowo i szczegółowo podawana była do publicznej wiadomości za pomocą Biuletynu Informacji Publicznej (BIP) tej partii. Projekt zakłada też, że każda partia polityczna udostępniać będzie na stronie internetowej rejestr przychodów (wpłat) i wydatków, a uchylanie się od tego obowiązku podlegać będzie m.in. karze ograniczenia albo pozbawienia wolności do 2 lat. Projekt nowelizacji zakłada też wprowadzenie zakazu wykorzystywania środków publicznych m.in. na reklamy, marketing lub konwencje. Projekt wpłynął do Sejmu z inicjatywy grupy posłów KP Nowoczesna. W imieniu wnioskodawców projekt uzasadni poseł Piotr Misiło. Zbliżonych zagadnień dotyczy też poselski projekt nowelizacji ustawy o partiach politycznych i niektórych innych ustaw (druki nr 249 i 249-A). Projekt wprowadza nowe zasady finansowania partii politycznych. Jego celem jest likwidacja subwencji budżetowych dla partii politycznych i zastąpienie ich środkami przekazywanymi przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT).  Zgodnie z projektem podatnik rozliczający PIT będzie mógł przekazać – z podatku należnego – na rzecz wybranej przez siebie partii politycznej kwotę 5 zł. Podobny mechanizm przekazywania określonej kwoty przy rozliczeniu PIT działa już na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP). Obecnie podatnik może przekazać na rzecz wybranej OPP 1 proc. swojego podatku. Projekt ustawy zakłada, że co najmniej 15 proc. otrzymanych środków będzie przeznaczone na wydatki w ramach Funduszu Eksperckiego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami jest to od 5 do 15 proc. Autorzy projektu chcą także, aby partie polityczne sporządzały coroczną informację finansową dotyczącą otrzymanych środków i ich wydatkowania. Jej brak skutkowałby utratą prawa do subwencji z PIT. Zdaniem wnioskodawców obecny system finansowania partii politycznych zmusza obywatela do obowiązkowej składki na rzecz partii politycznych, w tym także tych, których nie popiera. Ponadto zdaniem autorów projektu obowiązujące przepisy faworyzują duże partie polityczne. Projekt wpłynął do Sejmu z inicjatywy grupy posłów KP Kukiz ’15. W imieniu wnioskodawców projekt uzasadni posłanka Agnieszka Ścigaj.

Zmiany dotyczące ciszy wyborczej w kampaniach wyborczych i referendalnych

To podstawowe założenie rozpatrywanego w pierwszym czytaniu poselskiego projektu Kodeksu wyborczego, ustawy o referendum lokalnym oraz ustawy o referendum ogólnokrajowym (druk nr 224). Projekt dotyczy przepisów regulujących zasady prowadzenia kampanii wyborczej i kampanii referendalnej. Zgodnie z propozycją wnioskodawców wydłużeniu uległyby ustawowo określone okresy prowadzenia tych kampanii – trwałyby one do zakończenia głosowania. Oznacza to uchylenie obowiązujących obecnie zakazów prowadzenia agitacji wyborczej oraz prowadzenia kampanii referendalnej w dniu głosowania oraz na 24 godziny przed tym dniem, w tym zwoływania zgromadzeń, organizowania pochodów i manifestacji, wygłaszania przemówień, rozpowszechniania materiałów wyborczych i rozdawania ulotek. Ponadto w dniu poprzedzającym głosowanie nie obowiązywałby zakaz podawania do publicznej wiadomości wyników badań (sondaży) opinii publicznej dotyczących przewidywanych zachowań głosujących i wyników wyborów czy referendum. Podawanie wyników sondaży byłoby zabronione wyłącznie w dniu głosowania aż do zakończenia głosowania. Zdaniem wnioskodawców potrzeba nowelizacji wynika z konieczności dostosowania polskiego systemu wyborczego do realiów współczesnych stosunków społecznych i politycznych. Zdaniem autorów proponowane regulacje mogą przyczynić się do wzrostu frekwencji wyborczej dzięki wydłużeniu okresu, w którym potencjalni uczestnicy głosowania będą otrzymywali aktualne informacje o wyborach i referendach. Ustawa miałaby wejść w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia. Projekt wpłynął do Sejmu z inicjatywy grupy posłów KP Nowoczesna. Wnioskodawców reprezentuje posłanka Marta Golbik.

Ograniczenie uprawnień związków zawodowych i wprowadzenie jawności ich finansów

Rozwiązania te zawiera poselski projekt nowelizacji ustawy o związkach zawodowych oraz ustawy – Kodeks pracy (druk nr 225). Sejm przeprowadzi jego pierwsze czytanie. Projekt ogranicza uprawnienia związków zawodowych oraz wprowadza jawność finansową związków. Projekt przewiduje, że pracodawca nie będzie musiał płacić pracownikowi – który jednocześnie jest funkcyjnym członkiem zarządu zakładowej organizacji związkowej – za czas, który ten poświęca w godzinach pracy na wykonywanie obowiązków związanych z funkcją w związku. Taki pracownik będzie nadal mógł wypełniać obowiązki związkowe, ale będzie się to odbywało na zasadzie zwolnienia go przez pracodawcę z obowiązku świadczenia pracy i bezpłatnie. Projekt wprowadza też zasadę upubliczniania sprawozdań finansowych wszystkich związków zawodowych. Proponowane zmiany przewidują też, że pobieranie składek związkowych przez pracodawcę z wynagrodzenia i przekazywanie ich na konto związku nie będzie się już odbywać na wniosek związku, ale dopiero po zawarciu odrębnego porozumienia w tej sprawie między pracodawcą a związkiem. Projekt wpłynął do Sejmu z inicjatywy grupy posłów KP Nowoczesna. W imieniu wnioskodawców projekt uzasadni poseł Jerzy Meysztowicz.

Sprawniejszy nadzór nad zarządzającymi alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, a tym samym zwiększenie bezpieczeństwa powierzanych im aktywów

To istota rozpatrywanego w drugim czytaniu rządowego projektu nowelizacji ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz niektórych innych ustaw (pierwotny druk nr 69). Projekt wdraża dyrektywę z 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (nr 2011/61/UE, tzw. dyrektywa ZAFI), która tworzy na poziomie europejskim ramy prawne regulujące nadzór wewnętrzny i zewnętrzny oraz funkcjonowanie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (ZAFI). Dyrektywa stwarza możliwość monitorowania wpływu ich działalności na stabilność finansową oraz sytuację inwestorów, kontrahentów i innych uczestników rynku finansowego. Dodatkowo umożliwia ona ZAFI, po spełnieniu określonych wymogów, świadczenie niektórych usług inwestycyjnych i oferowanie tytułów uczestnictwa alternatywnych funduszy inwestycyjnych (AFI) na obszarze całej Unii Europejskiej. W celu zapewnienia zgodności przepisów krajowych z normami unijnymi rząd proponuje wprowadzenie do ustawy m.in. definicji alternatywnego funduszu inwestycyjnego – specjalistycznego funduszu, lokującego środki w inne kategorie aktywów niż papiery wartościowe – np. w nieruchomości. Zgodnie z projektem działalność taka będzie mogła być prowadzona w formie funduszu inwestycyjnego, spółki komandytowej, komandytowo-akcyjnej, a także spółek kapitałowych, w tym europejskich. Krajowi zarządzający AFI będą mogli prowadzić działalność po uzyskaniu zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego. W przypadku funduszy o wartości aktywów niższej niż równowartość 100 mln euro, wystarczający będzie wpis do rejestru funduszy wykonujących działalność bez zezwolenia. Zgodnie z projektem ZAFI działające na podstawie zezwolenia będą musiały m.in. opracować plan działalności, w którym znajdzie się przede wszystkim polityka wynagrodzeń, zasady zapobiegania konfliktom interesów, zarządzania ryzykiem oraz płynnością, a także metody wyceny aktywów. Projekt wdraża też m.in. dyrektywę z 2014 r., zmieniającą dyrektywę z 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCTIS) w zakresie funkcji depozytariusza, polityki wynagrodzeń oraz sankcji (nr 2014/91/UE, tzw. dyrektywę UCITS V). Jej celem jest zwiększenie zaufania inwestorów do funduszy UCTIS – dokument zwiększa obowiązki i odpowiedzialność depozytariuszy, wzmacnia wymagania dotyczące polityki wynagrodzeń spółek zarządzających i spółek inwestycyjnych oraz wprowadza unijne standardy dotyczące sankcji. Bezpośrednią przyczyną jej uchwalenia była tzw. afera Madoffa oraz upadek banku Lehman Brothers. W celu wdrożenia tego dokumentu do polskiego systemu prawa rząd proponuje m.in. dookreślenie zadań oraz obowiązków depozytariuszy, w tym w zakresie przechowywania aktywów UCITS i nadzoru oraz zwiększa odpowiedzialność depozytariusza w przypadku utraty instrumentów finansowych. Projekt trafił do dalszych prac w Komisji Finansów Publicznych.

Wzmocnienie bezpieczeństwa obrotu na rynku kapitałowym oraz ochrony inwestorów

To jeden z podstawowych celów przygotowanej przez rząd propozycji nowelizacji ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz niektórych innych ustaw (pierwotny druk nr 70), której drugie czytanie jest zaplanowane w porządku obrad bieżącego posiedzenia Sejmu. Projekt doprecyzowuje zasady ujawniania informacji na temat własności przedsiębiorstwa oraz wzmacnia system kar i środków administracyjnych za naruszenie przepisów unijnych. Projekt wdraża przepisy unijne, w tym tzw. dyrektywę Transparency II z 22 października 2013 r. (termin na jej wdrożenie minął 26 listopada 2015 r.). Wśród rozwiązań szczegółowych, projekt m.in. doprecyzowuje definicję „państwa macierzystego” oraz procedurę wyboru przez emitenta tego państwa i zawiadamiania o tym wyborze. W projekcie zostały ponadto uregulowane procedury zawiadamiania o znacznych pakietach praw głosu w spółkach publicznych. W dokumencie znalazły się ponadto przepisy dotyczące nakładania kar i stosowania środków administracyjnych. Pierwsze czytanie projektu odbyło się w Komisji Finansów Publicznych.

Zwiększenie kwoty wolnej od podatku

To główny cel rozpatrywanego w pierwszym czytaniu projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (druk nr 221). Projekt zakłada zwiększenie kwoty zmniejszającej podatek od osób fizycznych z obecnie obowiązującej 556,02 zł na 1440 zł. Oznacza to, że poziom dochodów zwolnionych z podatku dochodowego wzrósłby z 3091 zł do 8000 zł w skali roku. Projektowane zmiany realizują wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 29 października 2015 r. (sprawa o sygnaturze K 21/14). Trybunał wskazał  m.in. na konieczność dostosowania kwoty zmniejszającej podatek do aktualnej wysokości wskaźnika minimum egzystencji. Projekt ma też na celu ochronę dochodów jednostek samorządu terytorialnego (j.s.t) przed negatywnymi skutkami koniecznych – zdaniem wnioskodawców – zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak podkreślają autorzy projektu, skutkiem wejścia projektowanych zmian w życie będzie obniżenie wpływów do budżetów: centralnego i j.s.t. Wpływy z podatku od osób fizycznych stanowią bowiem dochody zarówno budżetu państwa jak i budżetów samorządów terytorialnych. Zaproponowana w projekcie ustawy kwota zmniejszająca podatek jest tożsama z tą, którą w swym projekcie zaproponował Prezydent RP (druk nr 51). Projekt określa zasady waloryzowania kwoty podlegającej odliczeniu od podatku. Byłaby ona korygowana corocznie o wskaźnik wzrostu cen, towarów i usług konsumpcyjnych za pierwsze półrocze roku poprzedzającego rok podatkowy w stosunku do analogicznego okresu z poprzedniego roku. Zaproponowane zmiany zobowiązują też ministra finansów do corocznej publikacji w Monitorze Polskim do 30 września wysokości kwoty zmniejszającej podatek dochodowy od osób fizycznych na przyszły rok. W projekcie ustawy określono też szczegółowe zasady ustalania udziałów j.s.t. we wpływach podatkowych. Chodzi tu o zwiększenie procentowych udziałów jednostek samorządu terytorialnego (gmin, powiatów i województw) w podziale wpływów z podatku od osób fizycznych. Wnioskodawcy proponują, by udział gmin w PIT wzrósł z 39,34 proc. do 48,46 proc., powiatów z 10,25 proc. do 12,63 proc. a województw z 1,6 proc. do 1,97 proc. Projekt wpłynął do Sejmu z inicjatywy grupy posłów KP Platforma Obywatelska. W imieniu wnioskodawców projekt uzasadni poseł Jan Grabiec.

Propozycja ustanowienia roku 2016 Rokiem Solidarności Polsko-Węgierskiej

Sejm rozpatrzy w drugim czytaniu projekt uchwały w tej sprawie (druk nr 241), wniesiony przez Prezydium Sejmu. W projekcie Sejm RP oraz Zgromadzenie Narodowe Węgier ogłaszają rok 2016 Rokiem Solidarności Polsko-Węgierskiej dla uczczenia sześćdziesiątej rocznicy antykomunistycznego buntu Poznania w czerwcu 1956 roku oraz powstania na Węgrzech w październiku i listopadzie 1956 roku. W dokumencie podkreślono, że Sejm i węgierski parlament są przekonane o szczególnym znaczeniu rocznicy dla wspólnej historii obu narodów. – Bohaterski zryw Polaków i Węgrów był przejawem naszego odwiecznego pragnienia wolności i protestu przeciwko zniewoleniu całego regionu wskutek narzuconego po II wojnie światowej podziału Europy – czytamy w projekcie. – Wzajemna solidarność i pomoc naszych Narodów w 1956 roku stanowią szczególną wartość, którą należy wspólnie upamiętnić – głosi uchwała. Projekt przewiduje przyjęcie uchwały o zgodnej treści przez Zgromadzenie Narodowe Węgier, Sejm oraz Senat Rzeczypospolitej Polskiej. Izba druga polskiego parlamentu podjęła uchwałę 19 lutego br. Projekt został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Kultury i Środków Przekazu.

Szkody wyrządzone m.in. przez dziki i sarny oraz podczas polowań pokryje Skarb Państwa

To podstawowe założenie poselskiego projektu zmian w Prawie łowieckim (druk nr 219). Projekt przewiduje, że szkody wyrządzane w uprawach i płodach rolnych przez dziki, łosie, jelenie, daniele i sarny oraz szkody poniesione podczas polowania będą pokrywane przez Skarb Państwa. Będzie to zadanie wojewody właściwego ze względu na miejsce wystąpienia szkody. Dotychczas do wypłaty odszkodowań zobowiązani byli dzierżawcy lub zarządcy obwodów łowieckich. Projekt określa tryb dokonywania oględzin i szacowania szkód w uprawach i płodach rolnych oraz ustalania wysokości odszkodowań. Wysokość odszkodowania będzie ustalana w drodze decyzji administracyjnej przez wojewodę, na podstawie protokołu sporządzonego po zakończeniu oględzin i oszacowaniu szkód oraz opinii rzeczoznawcy – jeżeli została sporządzona. W celu zapewnienia finansowania szkód łowieckich projekt przewiduje utworzenie Funduszu Odszkodowawczego, którego dysponentem będzie wojewoda. Środki będą pochodzić ze składek wnoszonych przez zarządców lub dzierżawców obwodów łowieckich, darowizn i zapisów oraz dotacji z budżetu państwa. Projektowane rozwiązania mają wejść w życie 1 czerwca 2016 r. Projekt wpłynął do Sejmu z inicjatywy grupy posłów KP Prawo i Sprawiedliwość. W pracach nad projektem wnioskodawców reprezentuje poseł Robert Telus.

Rozpatrzenie poprawek Senatu w sprawie ustawy budżetowej na rok 2016

To kolejny punkt porządku obrad 12. posiedzenia Sejmu. Zgodnie z ustawą (druk pierwotny 146), szacowane dochody wyniosą 313,79 mld zł, a wydatki nie będą wyższe niż 368,53 mld zł. Oznacza to, że deficyt budżetowy nie przekroczy 54,74 mld zł. Wzrost gospodarczy wyniesie 3,8 proc. Średnioroczna inflacja ma być na poziomie 1,7 proc., natomiast nominalny wzrost wynagrodzeń wyniesie 3,6 proc. Zatrudnienie wzrośnie o 0,8 proc. W ustawie zapewniono np. środki na: finansowanie programu „Rodzina 500+” jako priorytetu rządu, zwiększenie wynagrodzeń grup pracowniczych objętych od 2010 r. tzw. zamrożeniem płac, a także jednorazowe dodatki dla emerytów i rencistów. Uwzględniono również pieniądze na m.in. dofinansowanie restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego oraz podniesienie wydatków na obronę narodową do 2 proc. PKB. W ustawie zapisano też środki na kontynuację zadań rozpoczętych w latach ubiegłych takich jak np. ochrona odbiorców wrażliwych energii elektrycznej oraz modernizacja infrastruktury, w szczególności transportowej. Senat wprowadził do ustawy 20 poprawek. Senatorowie zaproponowali m.in. zwiększenie o 5 mln 477 tys. zł budżetu IPN. Środki mają pochodzić ze zmniejszenia wydatków majątkowych Krajowej Rady Sądownictwa. Aprobatę senatorów zyskała także propozycja przesunięcia ok. 5,4 mln zł z ogólnej rezerwy budżetowej Rady Ministrów na potrzeby Państwowej Inspekcji Pracy. Izba druga proponuje też przesunięcie z budżetu MSZ 2 mln zł na dokształcanie nauczycieli dla Polonii. Senatorowie zaproponowali też przeznaczenie 100 tys. zł na konkurs na projekt pomnika Stanisława Pyjasa w Krakowie. Środki mają pochodzić z budżetu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Komisja Finansów Publicznych zaopiniowała senackie poprawki pozytywnie. Sprawozdanie przedstawi poseł Andrzej Jaworski.

Bardziej przejrzyste i łatwiejsze ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego

To cel ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (druk pierwotny 141). Na bieżącym posiedzeniu Sejm rozpatrzy senackie poprawki do tej ustawy. Wejście w życie nowych przepisów ma umożliwić przedsiębiorcom wykorzystywanie pozyskanych informacji i danych do tworzenia nowych produktów i usług, co pozwoli zwiększyć konkurencyjność i innowacyjność gospodarki. Ustawa wdraża dyrektywę 2013/37/UE zmieniającą dyrektywę 2003/98/WE w sprawie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego. Dotychczasowe przepisy o ponownym wykorzystywaniu informacji publicznej znajdują się w ustawie z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Przeniesienie ich do nowej ustawy sprawi, że będzie można łatwiej rozróżnić tryb „dostępu do informacji” od „ponownego wykorzystywania”. W ustawie uwzględniono kluczową zasadę, że wszystkie dokumenty udostępniane przez organy sektora publicznego mogą być ponownie wykorzystywane do dowolnych celów komercyjnych lub niekomercyjnych, chyba że są zabezpieczone prawami własności intelektualnej osób trzecich. Zasada ta funkcjonuje w ustawie o dostępie do informacji publicznej. Zgodnie z ustawą, „informacja sektora publicznego” to każda treść lub jej część (utrwalona w formie papierowej, elektronicznej, dźwiękowej, wizualnej lub audiowizualnej) będąca w posiadaniu podmiotów, które ją udostępniają lub przekazują do ponownego wykorzystywania. Natomiast „ponowne wykorzystywanie” to wykorzystywanie przez osoby fizyczne, prawne czy jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, informacji sektora publicznego w celach komercyjnych lub niekomercyjnych innych niż pierwotny publiczny cel, dla których zostały wytworzone. W związku z wdrożeniem dyrektywy 2013/37/UE ustawa poszerza katalog dokumentów udostępnianych w celu ponownego wykorzystywania o zasoby bibliotek (w tym naukowych), muzeów i archiwów państwowych. Ustawa określa także m.in. tzw. podmioty zobowiązane do udostępniania lub przekazania informacji sektora publicznego do jej ponownego wykorzystywania – m.in. jednostki sektora finansów publicznych i inne państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Informacje te będą udostępnione na stronie BIP lub w centralnym repozytorium informacji publicznej albo przekazane na wniosek. W ustawie zawarto naczelną zasadę, że każdemu przysługuje prawo do ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego. Jedynym ograniczeniem jest  m.in. ochrona informacji niejawnych i innych tajemnic ustawowo chronionych, a także prywatność osoby fizycznej i tajemnica przedsiębiorcy.  Wniesione przez Senat poprawki do ustawy mają charakter redakcyjny i korygujący. Senackie propozycje zostały skierowane do rozpatrzenia przez Komisję Administracji i Spraw Wewnętrznych.

Sprawozdanie o pomocy publicznej udzielanej w sektorze rolnictwa lub rybołówstwa w Rzeczypospolitej Polskiej w 2014 roku

Przedstawiony przez Radę Ministrów dokument (druk 168) podsumowuje formy, kategorie oraz wielkość pomocy publicznej w sektorze rolnictwa i rybołówstwa w 2014 r. W okresie sprawozdawczym pomoc publiczna w rolnictwie i rybołówstwie była udzielana m.in. w formach: dotacji, ulg i zwolnień podatkowych, pożyczek i kredytów udzielanych na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku oraz dopłat do oprocentowania kredytów bankowych czy częściowej spłaty kapitału kredytu bankowego. Wyróżnia się cztery kategorie form pomocy publicznej:  pierwsza obejmuje pomoc przekazywaną w całości beneficjentowi. Dzieli się ona na dwie grupy: pomoc z budżetu oraz pomoc w ramach systemu podatkowego lub systemu zabezpieczenia społecznego. Do tej kategorii zalicza się: dotacje, refundacje, zwolnienia z podatku lub opłat publicznych; druga obejmuje pomoc w formie udziału kapitałowego (np. wniesienie kapitału do spółki, konwersja wierzytelności na akcje lub udziały); trzecia obejmuje transfery finansowe w formie preferencyjnych pożyczek i dopłat do oprocentowania kredytów bankowych dla banków lub odroczenia, rozłożenia terminu zapłaty podatku lub opłaty; czwarta natomiast obejmuje gwarancje i poręczenia kredytowe. Zgodnie z dokumentem w 2014 r. w sektorze rolnictwa została udzielona pomoc de minimis w wysokości 79.008.702,61 euro, czyli 35,01 proc. limitu łącznej kwoty pomocy de minimis określonej dla RP na okres trzech lat podatkowych, który wynosił 225.700.000 euro. Łącznie pomoc w rolnictwie została wykorzystana w kwocie 145.417.547,58 euro, co stanowiło 64,43 proc. limitu. Natomiast w sektorze rybołówstwa w okresie sprawozdawczym została udzielona pomoc de minimis w wysokości 665.796,58 euro, czyli 1,61 proc. limitu łącznej kwoty tej pomocy, która wynosiła 41.330.000 euro. Łącznie pomoc w rybołówstwie została wykorzystana w kwocie 929.284,72 euro, czyli 2,25 proc. limitu. Dokument rozpatrywała Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, która wnosi o jego przyjęcie. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawi Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a efekt prac komisji poseł Andrzej Kobylarz.

Informacja bieżąca i pytania w sprawach bieżących

Podczas 12. posiedzenia Sejm wysłucha ponadto informacji rządu w sprawie honorowania przez rosyjskie służby celne karnetu TIR. O przedstawienie informacji wnioskował KP Platforma Obywatelska. Przedstawiciele rządu będą też odpowiadać na pytania poselskie w sprawie m.in. kosztów i funkcjonowania programu e-Zdrowie, realizacji płatności bezpośrednich dla rolników przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, oraz  wpływu samorządów na zarządzanie portami morskimi. Pełna lista pytań w sprawach bieżących jest dostępna tutaj.

 www.sejm.gov.pl