Rozpoczęło się 11. posiedzenie Sejmu

500 zł miesięcznie dodatku na dziecko przewiduje wniesiony przez rząd projekt, który będzie głównym punktem porządku obrad 11. posiedzenia Sejmu. Posłowie zajmą się również m.in. propozycją zmian w ustawie zasadniczej dotyczącą Trybunału Konstytucyjnego. Izba rozpocznie także prace nad zmianami w procedurze karnej. Sejm rozpatrzy też projekt, który ma zwiększyć stabilność systemu bankowego i bezpieczeństwo depozytów. Posiedzenie rozpoczęło się od uczczenia chwilą ciszy zmarłej 5 lutego br. Marii Stypułkowskiej-Chojeckiej, ps. “Kama”, honorowej obywatelki Warszawy, żołnierza Armii Krajowej, łączniczki Batalionu “Parasol”, uczestniczki wykonania wyroku na kacie Warszawy Franzu Kutscherze. W dalszej kolejności miało miejsce złożenie przysięgi przez nowych członków Rady Polityki Pieniężnej: Grażynę Ancyparowicz i Eryka Łona, wybranych przez Sejm 29 stycznia br. W porządku obrad bieżącego posiedzenia Izby jest także głosowanie nad wyborem trzeciego przedstawiciela Sejmu w RPP spośród dwóch zgłoszonych kandydatów: Mateusza Szczurka oraz Henryka Wnorowskiego.

„Rodzina 500 plus” – wsparcie państwa dla rodzin wychowujących dzieci

Posłowie będą pracować w pierwszym czytaniu nad projektem ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (druk nr 216). Wprowadza on priorytetowy program rządu „Rodzina 500 plus”, w ramach którego rodziny będą otrzymywać świadczenie wychowawcze – 500 zł co miesiąc na dziecko. Będzie to kwota „na rękę” (zwolniona z podatku dochodowego) i nie będzie mógł jej zająć komornik. Według rządu program będzie służyć realizacji aktywnej polityki rodzinnej. Ma zmniejszyć obciążenia finansowe rodzin związane z wychowywaniem potomstwa, a tym samym zachęcać do posiadania większej liczby dzieci. Program „Rodzina 500 plus” ma być inwestycją w rozwój polskich rodzin i elementem poprawiającym ich sytuację materialną oraz demograficzną w kraju. Zgodnie z szacunkami z programu skorzysta 2,7 mln polskich rodzin, a świadczenie wychowawcze otrzyma ponad 3,7 mln dzieci. W 2016 r. z budżetu państwa na ten cel trafi ponad 17 mld zł.

W myśl projektu, wszystkim rodzinom – bez względu na osiągany dochód – będzie wypłacane 500 zł miesięcznie na drugie i kolejne dziecko do ukończenia przez nie 18 lat. Rodziny, w których dochód na osobę nie przekroczy 800 lub 1200 zł (rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym), będą mogły otrzymać 500 zł co miesiąc również na pierwsze dziecko. Gdy w rodzinie z dwójką dzieci jedno ukończy 18 lat, a drugie będzie młodsze, wtedy świadczenie będzie przysługiwało na młodsze dziecko, jeśli zostanie spełnione kryterium dochodowe. Świadczenie wychowawcze nie będzie wliczane do dochodu przy ubieganiu się o świadczenia z innych systemów wspierających rodzinę. W szczególności chodzi o świadczenia rodzinne, z pomocy społecznej i funduszu alimentacyjnego. Nie zniknie też ulga podatkowa na dzieci. Świadczenie wychowawcze będzie przysługiwać matce, ojcu, opiekunowi prawnemu lub faktycznemu dziecka. W przypadku zbiegu prawa do świadczenia zostanie ono wypłacone tej osobie, która faktycznie sprawuje opiekę nad dzieckiem. Jeśli wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie miał wątpliwości, kto faktycznie opiekuje się dzieckiem, będzie mógł zwrócić się do ośrodka pomocy społecznej o przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego.

Projekt zakłada, że do ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej zostanie wprowadzone rozwiązanie analogiczne do świadczenia wychowawczego. Będzie to dodatek wychowawczy, przysługujący w takiej samej wysokości (500 zł) na dziecko w rodzinie zastępczej czy rodzinnym domu dziecka do ukończenia przez nie 18 lat.

Aby otrzymać świadczenie wychowawcze trzeba będzie złożyć wniosek (przez internet lub osobiście) w urzędzie gminy lub miasta albo ośrodku pomocy społecznej. Tylko rodzice ubiegający się o świadczenie na pierwsze dziecko będą musieli dokumentować swoją sytuację dochodową. Jednak i w tym przypadku najważniejsze dokumenty gmina pozyska samodzielnie. Wnioski będzie można składać od dnia wejścia ustawy w życie (1 kwietnia br.). Jeśli rodzice złożą wniosek w ciągu pierwszych 3 miesięcy, dostaną wyrównanie wstecz – pozwoli to uniknąć kolejek i zapewni płynność wypłat. Jeśli nawet rodzic złoży wniosek w czerwcu, to otrzyma świadczenie za kwiecień i maj. W kolejnych miesiącach świadczenie będzie wypłacane od miesiąca złożenia wniosku.

Świadczenie będzie przyznawane co do zasady na 12-miesięczne okresy od 1 października do 30 września następnego roku kalendarzowego. Jednak pierwszy okres, ze względu na start programu w II kwartale br. będzie dłuższy i będzie trwał od dnia wejścia w życie ustawy do 30 września 2017 r. Na posiedzeniu Sejmu projekt uzasadni Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Zmiany w procesie karnym – sąd będzie ponownie aktywnym uczestnikiem postępowania, a nie tylko arbitrem

To główne założenie rządowego projektu nowelizacji ustawy – Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw (druk nr 207), którego pierwsze czytanie jest zaplanowane w porządku obrad bieżącego posiedzenia Izby. Projekt przywraca model postępowania karnego obowiązujący do 30 czerwca 2015 r. Zakłada on bardziej aktywną rolę sądu – dowody będzie można przeprowadzać nie tylko na wniosek stron, ale także z urzędu. Ponadto w postępowaniu karnym przywrócona zostanie zasada prawdy materialnej, zgodnie z którą podstawę wszelkich rozstrzygnięć powinny stanowić prawdziwe ustalenia faktyczne. Zgodnie z projektem w większości przywrócone mają być m.in. zasady prowadzenia postępowania przygotowawczego i postępowania sądowego w pierwszej instancji.

Wejście w życie projektowanej nowelizacji będzie oznaczało, że obowiązujący od 1 lipca 2015 r. w procesie karnym tzw. kontradyktoryjny model postępowania przestanie być dominujący. W rozwiązaniach tych to prokurator ma obowiązek udowodnienia winy oskarżonego, a rola sądu jest mocno ograniczona, gdyż jest on co do zasady arbitrem, który może wyjść z inicjatywą dowodową jedynie w szczególnych sytuacjach. Model kontradyktoryjny ma zostać zastąpiony modelem mieszanym, czyli tzw. kontradyktoryjno-inkwizycyjnym. Do procesu karnego zostaje przywrócona zasada, zgodnie z którą należy dążyć do wyjaśnienia wszystkich istotnych okoliczności sprawy. Dopiero niedające się usunąć wątpliwości mają być rozstrzygane na korzyść oskarżonego.

Ponadto projekt m.in. usuwa generalny zakaz dowodowy dotyczący tzw. owoców zatrutego drzewa. Chodzi o obowiązujący od lipca ub. r. przepis, zgodnie z którym niedopuszczalne jest przeprowadzanie i wykorzystywanie dowodów uzyskanych nielegalnie. Wnioskodawca argumentuje, że każda tego typu sytuacja powinna być oceniana indywidualnie, z uwzględnieniem jej wszystkich aspektów. Proponowana zmiana ma m.in. przeciwdziałać nadużyciom, czyli zamierzonej dyskwalifikacji dowodów.

Projekt zaostrza odpowiedzialność karną świadków za świadome składanie fałszywych zeznań i wprowadzanie w błąd organów procesowych. Dotychczas groziło za to do 3 lat więzienia – projektowana nowelizacja przewiduje od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności. Z odpowiedzialności karnej nie będą zwolnione osoby, które składały fałszywe zeznania z obawy przed grożącą im lub najbliższym odpowiedzialnością karną, wiedząc o przysługującym im prawie odmowy zeznań. Wnioskodawca proponuje też surowsze kary dla biegłych, rzeczoznawców lub tłumaczy przedstawiających fałszywą opinię lub tłumaczenie będące dowodem w sprawie. Osobom tym dotychczas groziło do 3 lat więzienia – po wejściu w życie proponowanych zmian przestępstwo to będzie zagrożone karą od roku do 10 lat pozbawienia wolności.

Ponadto projekt zawiera propozycję, by ustanowienie obrońcy z urzędu następowało po weryfikacji stanu majątkowego osoby zgłaszającej taki wniosek. Projekt zawiera też wiele zmian, które są efektem obserwacji praktyki dotychczas prowadzonych spraw. Projekt m.in. rozszerza kompetencje referendarzy sądowych w postępowaniu wykonawczym, czyli takim, które zmierza do wyegzekwowania prawomocnie orzeczonej kary. Projektowane rozwiązania mają wejść w życie 1 kwietnia 2016 r. W pracach nad projektem rząd reprezentuje Minister Sprawiedliwości.

Propozycja zmiany przepisów Konstytucji dotyczących Trybunału Konstytucyjnego

W porządku obrad jest przewidziane pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej  (druk nr 166). Zgodnie z projektem, o zgodności z Konstytucją ustawy określającej organizację Trybunału Konstytucyjnego oraz tryb postępowania przed Trybunałem ma orzekać Sąd Najwyższy. SN będzie miał też prawo do oceny zgodności tej ustawy z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, których ratyfikacja wymagała zgody ustawowej. W ocenie wnioskodawców obowiązujący obecnie przepis, zgodnie z którym o konstytucyjności tej ustawy orzeka sam Trybunał, jest zaprzeczeniem jednej z podstawowych zasad demokratycznego państwa prawa, że nikt nie może być sędzią we własnej sprawie.

Ponadto projekt zawiera propozycję powiększenia składu Trybunału Konstytucyjnego z 15 do 18 sędziów. Projekt doprecyzowuje też, że sędziowie będą wybierani przez Sejm większością co najmniej 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. W ocenie autorów projektu zmiana ta zwiększy apolityczność, niezależność i niezawisłość wybranych sędziów, gdyż większość kwalifikowana wymusi konieczność znalezienia kandydatów „ponad podziałami”, niezwiązanych z żadną opcją polityczną.

Zgodnie z projektem, prezes i wiceprezes Trybunału Konstytucyjnego będą powoływani przez prezydenta spośród co najmniej trzech kandydatów przedstawionych przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów Trybunału Konstytucyjnego. Projekt przewiduje dokonanie ponownego wyboru wszystkich sędziów Trybunału Konstytucyjnego – kadencja dotychczasowych sędziów Trybunału  wygaśnie w 60 dniu od wejścia w życie nowelizacji. W imieniu wnioskodawców – grupy posłów KP Kukiz’15 oraz KP Prawo i Sprawiedliwość – projekt uzasadni poseł Tomasz Rzymkowski.

Część zadań dotychczas wykonywanych przez ministra właściwego do spraw gospodarki zostanie przekazana szefowi nowego resortu energii

Zakłada to wniesiony przez grupę posłów KP Prawo i Sprawiedliwość projekt nowelizacji ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (druk nr 211). Podczas 11. posiedzenia Sejm będzie pracował nad nim w drugim czytaniu. Zmiany są konsekwencją utworzenia nowego działu administracji rządowej – energia oraz urzędu Ministra Energii. W celu wykonywania sprawnego zarządu nad przebiegiem procesów energetycznych projekt przewiduje, że od 1 kwietnia 2016 r. będzie on sprawował nadzór nad wymienionymi w projekcie największymi spółkami energetycznymi. Chodzi o następujące podmioty: Enea, Energa, Zespół Elektrowni Wodnych Niedzica, Polska Grupa Energetyczna, Tauron Polska Energia, Siarkopol Gdańsk oraz TF Silesia. Nadzór objąłby też spółki zależne. Minister Energii będzie również nadzorował: przedsiębiorstwa górnicze, z wyjątkiem Lubelskiego Węgla „Bogdanka”, spółki od nich zależne, CZW „Węglozbyt”, „Węglokoks” w Katowicach, Centralną Stację Ratownictwa Górniczego, a także ich spółki zależne oraz kopalnie soli w Bochni i Wieliczce. Ponadto projekt przewiduje, że Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej będzie wykonywać uprawnienia Skarbu Państwa w stosunku do operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego i operatora systemu przesyłowego gazowego oraz Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych Przyjaźń. Po przeprowadzeniu pierwszego czytania na posiedzeniu plenarnym projekt trafił do dalszych prac w Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa.

Prawo do obniżonych opłat sądowych w sporach z bankami ma zostać ograniczone do konsumentów oraz rolników prowadzących gospodarstwa rodzinne

To istota rozpatrywanego w drugim czytaniu rządowego projektu nowelizacji ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (pierwotny druk nr 202). Obniżona opłata wynosi 5 proc. wartości przedmiotu sporu lub zaskarżenia, jednak nie mniej niż 30 zł i nie więcej niż 1 tys. zł. W przypadku opłaty standardowej jej górna granica to 100 tys. zł. Wskazane w projekcie czynności bankowe to m.in. udzielanie kredytów i pożyczek oraz prowadzenie rachunków bankowych. Wnioskodawca podkreśla, że konsumenci oraz rolnicy prowadzący gospodarstwa rodzinne to grupy wymagające zwiększonej ochrony oraz ułatwień w prowadzonych przez nie sporach z bankami. Obowiązujące obecnie prawo do obniżonej opłaty nie jest w żaden sposób ograniczone i obejmuje wszystkie podmioty wchodzące w spory z bankami, w tym także np. inne banki lub spółki. Zdaniem wnioskodawcy tak szeroko zakreślony krąg adresatów jest nieuzasadniony. Zgodnie z zawartym w projekcie przepisem przejściowym, do postępowań wszczętych przed wejściem w życie projektowanych rozwiązań mają mieć zastosowanie przepisy dotychczasowe. W pracach nad projektem rząd reprezentuje Minister Sprawiedliwości. Dokument został skierowany do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.

Dzieci nie będą odbierane rodzicom z powodu trudnej sytuacji ekonomicznej rodziny

To główne założenie rządowego projektu nowelizacji ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (pierwotny druk nr 164). Posłowie rozpatrzą go w drugim czytaniu. Projekt realizuje jedno z założeń przedstawionych w exposé premier Beaty Szydło. Zaproponowane rozwiązania mają przeciwdziałać pochopnemu odbieraniu dzieci rodzicom oraz umieszczaniu ich w pieczy zastępczej, tj. rodzinie zastępczej lub placówce opiekuńczo-wychowawczej. Zgodnie z projektem zastosowanie przez sąd opiekuńczy środków ingerencji we władzę rodzicielską, prowadzących do oddzielenia dziecka od rodzica, może mieć miejsce jedynie po wcześniejszym wykorzystaniu przez sąd innych środków lub zastosowaniu form pomocy rodzinie, które okazały się nieskuteczne. Odebranie dziecka będzie także możliwe wtedy, gdy jest ono konieczne ze względu na poważne zagrożenie dobra dziecka, w szczególności jego życia lub zdrowia. Projekt zakłada też zasadę, że rozdzielenie rodziców i dzieci wyłącznie z powodu ubóstwa – wbrew woli rodziców –  nie będzie możliwe. Rząd podkreśla, że umieszczanie dzieci w pieczy zastępczej, co do zasady, będzie środkiem ostatecznym stosowanym przez sąd opiekuńczy. Poprawki zaproponowane do projektu przez Komisję Nadzwyczajną do spraw zmian w kodyfikacjach polegają m.in. na wprowadzeniu przepisu przejściowego, zgodnie z którym w sprawach niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się zmieniany przepis dotyczący umieszczania dziecka w pieczy zastępczej w dotychczasowym brzmieniu. W sprawozdaniu komisji znalazły się też poprawki redakcyjne. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawi poseł Andrzej Matusiewicz.

Zmiany w zasadach funkcjonowania systemu gwarantowania depozytów

Zostały one zaproponowane w rządowym projekcie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji (druk nr 215), który Sejm rozpatrzy w pierwszym czytaniu na bieżącym posiedzeniu. Projekt wprowadza nowe rozwiązania dotyczące m.in. składek wpłacanych przez banki, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe i firmy inwestycyjne do Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.

 Wykonuje dyrektywę unijną 2014/59/UE z 15 maja 2014 r., ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych (BRRD). Projekt wdraża też dyrektywę 2014/49/UE z 16 kwietnia 2014 r. w sprawie systemów gwarancji depozytów (DGSD). Celem dyrektywy BRRD jest ustanowienie systemu, w którym możliwość zaangażowania pieniędzy podatników w ratowanie sektora bankowego zostanie znacznie ograniczona. W przypadku problemów tego sektora w pierwszej kolejności straty mają ponosić wierzyciele i akcjonariusze banków. Natomiast dyrektywa DGSD ma wzmocnić stabilność systemu bankowego i zwiększyć ochronę deponentów m.in. przez wyeliminowanie niektórych różnic w ustawodawstwach państw członkowskich w odniesieniu do przepisów dotyczących zasad funkcjonowania systemów gwarancji depozytów.

Zgodnie z projektem, organem ds. przymusowej restrukturyzacji w Polsce będzie Bankowy Fundusz Gwarancyjny (BFG). Otrzyma on niezbędne uprawnienia oraz instrumenty restrukturyzacyjne takie jak: sprzedaż przedsiębiorstwa bankowego, instytucja pomostowa, umorzenie lub konwersja zobowiązań, wydzielenie aktywów. Projekt reguluje szczegółowo przebieg procesu przymusowej restrukturyzacji, w tym zasady współpracy BFG z Komisją Nadzoru Finansowego (KNF), pozostałymi instytucjami sieci bezpieczeństwa finansowego (minister finansów i Narodowy Bank Polski) oraz analogicznymi organami z innych państw w przypadku postępowania wobec grup bankowych. Dotychczasowe kompetencje BFG i KNF zostaną istotnie rozszerzone. Będą one związane m.in. z procesem przygotowania i prowadzenia przymusowej restrukturyzacji.

Zgodnie z projektem, pobierana dotychczas od banków opłata ostrożnościowa, zasilająca fundusz stabilizacyjny, zostanie zlikwidowana i zastąpiona składką na fundusz przymusowej restrukturyzacji banków. Banki krajowe, oddziały banków zagranicznych oraz SKOK-i będą wnosiły składki na finansowanie systemu gwarantowania depozytów oraz finansowanie przymusowej restrukturyzacji. Składki na finansowanie przymusowej restrukturyzacji będą też wpłacać firmy inwestycyjne. W myśl projektu minimalny poziom środków systemu gwarantowania depozytów banków i kas to 0,8 proc. środków gwarantowanych. Ma on zostać osiągnięty do końca 2016 r. w przypadku banków, a jeśli chodzi o kasy – do 31 grudnia 2020 r. Termin osiągnięcia docelowego poziomu – 2,8 proc. środków gwarantowanych – określono w odniesieniu do banków i kas na 3 lipca 2024 r. Ponadto projekt zakłada, że minimalny poziom środków na finansowanie przymusowej restrukturyzacji banków i firm inwestycyjnych oraz kas ma wynosić 1 proc. środków gwarantowanych. Docelowy poziom – 1,4 proc. środków gwarantowanych – ma zostać osiągnięty do końca 2024 r. Nowe przepisy przewidują też możliwość wnoszenia składki ryczałtowej, co wpłynie na obniżenie obciążeń. Rozwiązanie to będzie dotyczyć banków spółdzielczych oraz niektórych mniejszych banków komercyjnych. Uzasadnienie projektu na forum Sejmu przedstawi Minister Finansów.

Propozycja zmiany stanowiska Polski w sprawie unijnych kwot migrantów

To główne założenie poselskiego projektu uchwały w sprawie polityki imigracyjnej państwa polskiego na forum Unii Europejskiej (pierwotny druk nr 18). W projekcie Sejm wzywa rząd do zmiany stanowiska Polski w sprawie migrantów przybywających do krajów Unii Europejskiej z obcych kręgów kulturowych. Zdaniem wnioskodawców Polska musi odmówić przyjęcia kwot migrantów narzuconych przez Komisję Europejską. Jak zaznaczono w dokumencie, przemawia za tym bezpieczeństwo obywateli i konieczność wykazania solidarności z pozostałymi państwami Grupy Wyszehradzkiej. W projekcie uchwały jest propozycja wezwania rządu do przedstawienia na forum Rady Europejskiej planu pomocy uchodźcom wojennym w państwach bezpośrednio sąsiadujących ze strefami konfliktów. Projekt został wniesiony do Sejmu z inicjatywy grupy posłów KP Kukiz’15. W pierwszym czytaniu pracowała nad nim Komisja do Spraw Unii Europejskiej. W przyjętym sprawozdaniu wnosi ona o jego odrzucenie. W imieniu komisji sprawozdanie przedstawi poseł Robert Winnicki.

Upamiętnienie 80. rocznicy deportacji Polaków do Kazachstanu

To cel projektu uchwały (pierwotny druk nr 193) wniesionego do Sejmu przez Komisję Łączności z Polakami za Granicą. W dokumencie przypomniano, że po zakończeniu w 1921 r. wojny polsko-bolszewickiej na terenach Związku Sowieckiego pozostało ponad milion Polaków. – Pomimo wielu lat brutalnej polityki sowietyzacji prowadzonej przez władze nasi Rodacy zachowali polskie tradycje, język oraz przywiązanie do wiary przodków. Z tego powodu po przeprowadzeniu agresywnej antypolskiej kampanii, 28 kwietnia 1936 roku Rada Komisarzy Ludowych ZSRS podjęła decyzję o deportacji ponad 70 tysięcy Polaków do Kazachstanu – czytamy w dokumencie przyjętym przez komisję. Wielu z deportowanych zmarło w wyniku trwających tygodniami podróży wagonami towarowymi w odległe północne rejony Kazachstanu oraz na skutek trudnych warunków, chorób i wycieńczenia. – Sejm Rzeczypospolitej Polskiej oddaje hołd wszystkim deportowanym, represjonowanym, zesłanym i zmarłym na nieludzkiej ziemi – czytamy w projekcie. Jednocześnie projektodawcy podkreślają, że priorytetem jest jak najszybsze przeprowadzenie repatriacji Polaków z Kazachstanu, a dotychczasowy brak wystarczającej pomocy dla potomków polskich zesłańców jest dużym zaniedbaniem ze strony Polski. Komisja Łączności z Polakami za Granicą proponuje do projektu poprawki redakcyjne i stylistyczne. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawi poseł Michał Dworczyk.

 W porządku obrad jest też zapoznanie Izby ze stanowiskiem komisji dotyczącym przygotowanej przez resort edukacji informacji o stanie przygotowań organów prowadzących do objęcia obowiązkiem szkolnym dzieci sześcioletnich (druk nr 124). Rok szkolny 2015/2016 był pierwszym, w którym obowiązkiem szkolnym zostały objęte wszystkie dzieci sześcioletnie. W piśmie przewodnim do informacji obecna minister edukacji narodowej podkreśla, że obniżenie wieku rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej zostało wprowadzone wbrew woli większości rodziców. W związku z powyższym, 29 grudnia 2015 r. Sejm znowelizował ustawę o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, w której przywrócony został obowiązek szkolny dla siedmiolatków. Dokument został opracowany w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Sejmowe Komisje : Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej wnoszą o jej przyjęcie. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Dariusz Piontkowski.

Pomoc publiczna i de minimis dla przedsiębiorców w Polsce w 2014 r. – dwa raporty Rady Ministrów

To ostatni punkt 11. posiedzenia Sejmu. W 2014 r. polskim przedsiębiorcom udzielono pomocy w kwocie 25 262,8 mln zł, z czego 5 908 mln zł stanowiła pomoc udzielona w transporcie. Wartość pomocy – po wyłączeniu pomocy w transporcie – wyniosła 19 354,5 mln zł. Pomoc publiczna w porównaniu z rokiem poprzednim wzrosła o ok. 15 proc. W 2014 roku istniało 106 programów pomocowych, w ramach których można było udzielać pomocy. W 2014 r. pomoc publiczna najczęściej była udzielana na dotacje i ulgi podatkowe (94,4 proc.). Spośród podmiotów uprawnionych do udzielania pomocy publicznej najwięcej udzielił ich minister środowiska (3 901,5 mln zł), prezes Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (2 960,8 mln zł) oraz prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (2 618,7 mln zł). W 2014 r. najwięcej pomocy otrzymały przedsiębiorstwa prywatne (67,9 proc. ogólnej wartości pomocy).  Wśród największych beneficjentów pomocy w 2014 roku znalazły się głównie spółki działające na rynku energetycznym m.in. PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A., TAURON Wytwarzanie S.A. oraz EDF Polska S.A. Dużymi  odbiorcami pomocy publicznej były też Telewizja Polska S.A., Zakład Gospodarki Odpadami Komunalnymi Sp. z o.o. z Olsztyna oraz Spółka Restrukturyzacji Kopalń.

 W 2014 roku liczba beneficjentów pomocy de minimis była większa o ok. 39 tys. niż w roku 2013. Nastąpił także wzrost (o ok. 80 tys.) liczby podmiotów udzielających tej pomocy. Pomoc de minimis udzielana była m.in. na dotacje i ulgi podatkowe, wsparcie kapitałowo-inwestycyjne oraz poręczenia i gwarancje. W 2014 roku około 4,1 tys. podmiotów mających prawo do udzielania pomocy publicznej, udzieliło przedsiębiorcom pomocy de minimis. Wśród nich znaleźli się wszyscy marszałkowie województw, 98 proc. starostów powiatów, 89 proc. wójtów gmin, burmistrzów i prezydentów miast oraz ok. 84 proc. organów skarbowych i celnych. Wartość pomocy de minimis udzielonej w 2014 roku w Polsce wyniosła 6 825,5 mln zł, co stanowiło 21,3 proc. całości wsparcia udzielonego przedsiębiorcom ze środków publicznych.

Dokumenty zostały przygotowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a następnie po akceptacji rządu przesłano je do Sejmu. Komisja Gospodarki i Rozwoju wnosi o ich przyjęcie. Sprawozdanie komisji przedstawi posłanka Mirosława Nykiel.

Informacja bieżąca i pytania w sprawach bieżących

Podczas 11. posiedzenia Sejm wysłucha ponadto informacji rządu w sprawie sytuacji lecznictwa uzdrowiskowego. O przedstawienie informacji wnioskował KP Prawo i Sprawiedliwość. Przedstawiciele rządu będą też odpowiadać na pytania poselskie w sprawie m.in. działań jakie zostały już wprowadzone przez Ministerstwo Rozwoju w zakresie zwiększenia innowacyjności polskiej gospodarki i udziału wydatków na badania i rozwój w PKB, podatku obrotowego od sprzedaży detalicznej oraz  nowelizacji ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego.

www.sejm.gov.pl