Rozpoczęło się 9. posiedzenie Sejmu

Drugie czytanie projektu budżetu państwa na 2016 r. jest głównym punktem porządku obrad 9. posiedzenia Sejmu. Posłowie będą również m.in. kontynuować prace nad reformą prokuratury. Rozpatrzą także propozycję nowych rozwiązań służących ochronie dzieci przed przestępczością seksualną.

Sejm pracuje nad ustawą budżetową na rok bieżący

W ramach drugiego czytania posłowie m.in. zapoznają się z zaproponowanymi przez Komisję Finansów Publicznych poprawkami do rządowego projektu ustawy budżetowej na 2016 r. (pierwotny druk nr 146). Zgodnie z projektem szacowane dochody wyniosą 313,79 mld zł, a wydatki nie będą wyższe niż 368,53 mld zł. Oznacza to, że deficyt budżetowy nie przekroczy 54,74 mld zł. Wzrost gospodarczy wyniesie 3,8 proc. Średnioroczna inflacja ma być na poziomie 1,7 proc., natomiast nominalny wzrost wynagrodzeń wyniesie 3,6 proc. Zatrudnienie wzrośnie o 0,8 proc. W projekcie budżetu na 2016 r. zapewniono np. środki na: finansowanie programu „Rodzina 500+” jako priorytetu rządu, zwiększenie wynagrodzeń grup pracowniczych objętych od 2010 r. tzw. zamrożeniem płac, a także jednorazowe dodatki dla emerytów i rencistów. Uwzględniono również pieniądze na m.in. dofinansowanie restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego oraz podniesienie wydatków na obronę narodową do 2 proc. PKB. W projekcie zapisano też środki na kontynuację zadań rozpoczętych w latach ubiegłych takich jak np. zwiększenie dostępu do przedszkoli, programy „Rodzina na swoim” oraz „Mieszkanie dla Młodych”, ochrona odbiorców wrażliwych energii elektrycznej oraz modernizacja infrastruktury, w szczególności transportowej. Pierwsze czytanie projektu odbyło się na posiedzeniu Sejmu. Następnie nad budżetem na 2016 r. pracowała Komisja Finansów Publicznych. Poszczególnymi częściami budżetu zajmowały się także odpowiadające za nie komisje. Ostatecznie Komisja Finansów Publicznych wprowadziła m.in. 6 poprawek w części tabelarycznej projektu. Utworzona zostanie rezerwa celowa w wysokości 20 mln zł na wsparcie działalności hospicjów w województwie łódzkim – środki mają pochodzić ze zwiększonych dochodów podatkowych. W ramach budżetu Najwyższej Izby Kontroli 220 tys. zł zostanie przesunięte ze środków zaplanowanych na podróże służbowe zagraniczne w ramach działalności na forum międzynarodowym do wydatków na podróże służbowe krajowe. 3,5 mln zł ma zostać przeniesione z budżetów komend wojewódzkich Policji na działalność Ochotniczych Straży Pożarnych. Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych przedstawi poseł Andrzej Jaworski. Nad projektem zostanie przeprowadzona trwająca łącznie 4 godziny tzw. debata średnia, w ramach której poszczególne kluby będą prezentować swoje stanowiska. Potem posłowie będą mieli możliwość zadawania pytań rządowi.

Kontynuacja sejmowych prac nad zmianami w funkcjonowaniu prokuratury

W łącznej dyskusji Izba rozpatrzy wniesione przez grupę posłów KP Prawo i Sprawiedliwość projekty – nowego Prawa o prokuraturze (druk nr 162) oraz przepisów wprowadzających tę ustawę (druk nr 163). Na forum Sejmu zostaną m.in. zaprezentowane zmiany wprowadzone do projektów przez pracującą nad nimi Komisję Sprawiedliwości i Praw Człowieka.

Projekt z druku nr 162 w kompleksowy sposób reguluje zasady funkcjonowania prokuratury. Ma zastąpić ustawę uchwaloną w 1985 r., która w ocenie wnioskodawców nie spełnia potrzeb nowoczesnego państwa prawa oraz wyzwań związanych z rozwojem technologii i przestępczości, w szczególności o charakterze terrorystycznym i zorganizowanej przestępczości finansowo-gospodarczej.

Projekt zakłada połączenie stanowiska Prokuratora Generalnego oraz Ministra Sprawiedliwości. Prokuratorem Generalnym, a tym samym szefem resortu sprawiedliwości, będzie mogła zostać osoba posiadająca obywatelstwo polskie, korzystająca z pełni praw, niekarana, nieskazitelnego charakteru oraz mająca ukończone studia prawnicze. Ujednolicone ma być nazewnictwo jednostek poszczególnych szczebli organizacyjnych prokuratury. W strukturze tej znajdą się: Prokuratura Krajowa, prokuratury regionalne, okręgowe i rejonowe. Bez zmian zostaje odrębny pion prokuratury funkcjonującej w ramach IPN. Projekt likwiduje kadencyjność stanowisk funkcyjnych i kierowniczych w prokuraturze. Ponadto wnioskodawcy proponują skrócenie okresu pracy na poszczególnych poziomach prokuratury umożliwiającego awans, co ma umożliwić promowanie młodych, wyróżniających się i dynamicznych prokuratorów. Wyróżniający się prokuratorzy śledczy będą też mogli otrzymać nagrody pieniężne i wcześniejsze awanse od Prokuratora Generalnego oraz Krajowego. Postępowania dyscyplinarne mają być jawne oraz sprawniej prowadzone.

Zgodnie z projektem, prokuratorem (w tym Prokuratorem Generalnym) nie będzie mogła być osoba, która pełniła służbę zawodową, pracowała lub była współpracownikiem organów bezpieczeństwa państwa wymienionych w ustawie o IPN, a także osoba, która była współpracownikiem takich organów lub była sędzią, który uchybił godności urzędu, sprzeniewierzając się niezawisłości sędziowskiej. Prokuratorem będą mogły zostać osoby posiadające wyłącznie obywatelstwo polskie. Kolejna proponowana zmiana to włączenie prokuratury wojskowej w struktury prokuratury powszechnej. Ma ona zachować prawną odrębność poprzez m.in. utworzenie stanowiska Zastępcy Prokuratora Generalnego do Spraw Wojskowych, na poziomie Prokuratury Krajowej – Departamentu do Spraw Wojskowych a na poziomie prokuratur okręgowych i rejonowych odpowiednio wydziałów i działów do spraw wojskowych.

W miejsce Prokuratury Generalnej ma powstać Prokuratura Krajowa jako centralny organ prokuratury. Ma zajmować się obsługą zadań Prokuratora Generalnego, a także koordynować działania związane ze ściganiem najpoważniejszych przestępstw o charakterze terrorystycznym, korupcyjnym, skarbowym, gospodarczo-finansowym oraz w zakresie przestępczości zorganizowanej. W Prokuraturze Krajowej ma też funkcjonować Wydział Spraw Wewnętrznych, zajmujący się przestępstwami popełnianymi przez sędziów, prokuratorów i asesorów. Poza tym Prokuratura Krajowa będzie prowadzić postępowania przygotowawcze w sprawach zawiłych pod względem faktycznym i prawnym oraz z obszernym materiałem dowodowym. Warunkiem będzie wydanie przez Prokuratora Generalnego odpowiedniego zarządzenia. Prokurator Krajowy będzie mógł powołać zespół prokuratorów do przeprowadzenia postępowania. W jego skład mogą wejść funkcjonariusze innych służb, a w charakterze doradców lub konsultantów także prokuratorzy i sędziowie w stanie spoczynku. Prokuratora Krajowego, będącego zarazem I zastępcą Prokuratora Generalnego, oraz innych zastępców PG ma powoływać i odwoływać spośród prokuratorów PK premier na wniosek PG, po uzyskaniu opinii prezydenta. Odwołanie tych osób ma wymagać zgody prezydenta.

Na miejsce Prokuratur Apelacyjnych stworzone zostaną Prokuratury Regionalne. Ich zadaniem ma być ściganie najpoważniejszych przestępstw finansowych oraz skarbowych. W prokuraturach okręgowych prowadzone będą postępowania przygotowawcze w sprawach o poważne przestępstwa kryminalne, finansowe i skarbowe.

Projekt likwiduje Krajową Radę Prokuratury i tworzy w jej miejsce Krajową Radę Prokuratorów przy Prokuratorze Generalnym. Ma to być organ o charakterze doradczym, bez udziału polityków. W jego skład mają wchodzić przedstawiciele każdego poziomu prokuratury oraz prokuratorzy w stanie spoczynku. Projekt umożliwia prowadzenie postępowań przygotowawczych w formie elektronicznej i kierowania ich wraz ze sporządzonym w takiej samej formie aktem oskarżenia do sądu. Wnioskodawcy proponują, by Prokurator Generalny, Prokurator Krajowy lub upoważniony przez nich prokurator mógł sprawować kontrolę nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi poprzez wgląd w materiały. Ponadto projekt zawiera przepisy regulujące zasady przekazywania przez prokuratorów informacji z toczących się postępowań przygotowawczych innym organom władzy publicznej oraz mediom. W projekcie znalazła się też propozycja umożliwienia prokuratorom w stanie spoczynku powrotu do służby czynnej oraz możliwość zrzeczenia się stanu spoczynku na czas pełnienia mandatu posła lub senatora.

Pracująca nad projektem Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka zaproponowała do projektu poprawki w większości o charakterze redakcyjno-legislacyjnym. Ponadto komisja m.in. doprecyzowała, że ewentualne roszczenia związane z przekazywaniem przez prokuratorów mediom i innym osobom informacji o prowadzonych sprawach będą pokrywane przez Skarb Państwa. W sprawozdaniu znalazł się też przepis wskazujący okoliczności, w których wygasa mandat wybieranych członków Krajowej Rady Prokuratorów.

Natomiast projekt ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o prokuraturze (druk nr 163) stwarza podstawy prawne do wprowadzenia w życie poselskiej propozycji zawartej w druku nr 162. Zgodnie z projektem z druku nr 163 nowe Prawo o prokuraturze ma wejść w życie 4 marca 2016 r., z nielicznymi wyjątkami, dotyczącymi głównie przepisów regulujących status prokuratorów wojskowych, które będą obowiązywać od 4 kwietnia 2016 r. Projektowana ustawa zmienia też przepisy ponad dwudziestu innych ustaw, m.in. Kodeksu postępowania karnego, ustawy o pracownikach sądów i prokuratury oraz ustawy o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych. Zmiany te są niezbędnym uzupełnieniem nowego projektowanego Prawa o prokuraturze. Rozpatrująca projekt Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka m.in. rozszerzyła zakres przepisów, które wejdą w życie 4 kwietnia br.

Sprawozdania komisji dotyczące obu projektów podczas obrad plenarnych przedstawi poseł Marek Ast.

Nowe narzędzia do walki z pedofilią

Zostały one zaproponowane w rządowym projekcie ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (druk nr 189), nad którymi posłowie rozpoczną prace w pierwszym dniu posiedzenia. Projekt – jak podkreśla wnioskodawca – jest odpowiedzią na brak w obecnym systemie prawnym wystarczających środków umożliwiających realną kontrolę sprawców przestępstw na tle seksualnym, w tym przede wszystkim pedofilów, tak by zapobiec recydywie. M.in. zakłada utworzenie Rejestru sprawców przestępstw na tle seksualnym. Pracodawcy oraz organizatorzy działalności związanej z wychowaniem, edukacją i leczeniem dzieci będą mieli obowiązek sprawdzenia w rejestrze osoby, którą zamierzają zatrudnić. Rejestr będzie się składał z dwóch baz: Rejestru z dostępem ograniczonym i Rejestru publicznego, do którego dostęp będzie powszechny i bez ograniczeń. Prawo dostępu do rejestru ograniczonego będą miały m.in.: sądy, prokuratorzy, Policja, ABW, Służba Celna, CBA oraz organy administracji rządowej i samorządowej. Będą w nim gromadzone dane m.in. o: osobach prawomocnie skazanych za przestępstwa na tle seksualnym, osobach, którym prawomocnie warunkowo umorzono, na podstawie amnestii, postępowanie karne w sprawach o takie przestępstwa oraz o osobach, wobec których prawomocnie orzeczono środki zabezpieczające. Dane zamieszczane w rejestrze będą pochodziły z Krajowego Rejestru Karnego. Będą zamieszczane z urzędu jako następstwo prawomocnych orzeczeń. Chodzi m.in. o dane identyfikacyjne, określenie organu wydającego orzeczenie (data wydania i uprawomocnienia), kwalifikację prawną czynu, informację o tym, że pokrzywdzonym był małoletni poniżej 15. roku życia, datę rozpoczęcia i zakończenia wykonywania kary i miejsce jej odbywania. Ponadto w rejestrze znajdą się m.in. fotografia, wzrost i kolor oczu, miejsce zameldowania skazanego i faktyczny adres pobytu. Sprawcy wpisani do rejestru będę musieli każdorazowo zgłaszać zmianę miejsca pobytu na Policję najpóźniej w trzecim dniu pobytu. Z kolei Rejestr dostępny publicznie będzie opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Sprawiedliwości. Znajdą się w nim informacje o sprawcach, którzy dopuścili się przestępstwa zgwałcenia ze szczególnym okrucieństwem na dzieciach poniżej 15. roku życia oraz o osobach, które popełniły przestępstwo seksualne w warunkach recydywy. Dostępna będzie także nazwa miejscowości, w której skazany przebywa. Zgodnie z projektem powstanie też policyjna mapa zagrożeń przestępstwami na tle seksualnym zawierająca aktualne informacje o miejscach szczególnie niebezpiecznych. Będzie ona dostępna w Biuletynie Informacji Publicznej Komendy Głównej Policji.  Proponowane przez rząd rozwiązania uzasadni na posiedzeniu plenarnym Minister Sprawiedliwości.

Stabilizacja zawodowej służby wojskowej

To cel zmian zaproponowanych w poselskim projekcie nowelizacji ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (druk nr 171), nad którym Izba będzie pracować w drugim czytaniu na bieżącym posiedzeniu. Projekt zakłada, że żołnierze zawodowi będą mogli pełnić kontraktową służbę wojskową bez ograniczeń czasowych. Obecnie kontrakty mogą być podpisywane łącznie na maksymalnie 12 lat. Zdaniem autorów projektu zniesienie limitu pozwoli na utrzymanie w zawodowej służbie wojskowej wykwalifikowanych, doświadczonych żołnierzy, co przyczyni się do podniesienia zdolności bojowych jednostek wojskowych. Ponadto dzięki nowelizacji żołnierze rezerwy, którzy zostali zwolnieni przed upływem 12 lat, będą mogli ponownie ubiegać się o powołanie do zawodowej służby wojskowej. Według wnioskodawców nowelizacja jest podyktowana m.in. aktualnymi potrzebami służby wojskowej. Nowe rozwiązania są także odpowiedzią na oczekiwania dowódców poszczególnych szczebli kierowania i dowodzenia Siłami Zbrojnymi, jak i żołnierzy zawodowych służby kontraktowej. Proponowana nowelizacja dotyczy w szczególności żołnierzy z korpusu szeregowych zawodowych. Autorzy projektu przedstawiają w uzasadnieniu dane statystyczne dotyczące liczby szeregowych zawodowych zbliżających się do końca 12-letniej służby kontraktowej w kolejnych latach: 2016 r. – 924, 2017 r. – 1183, 2018 r. – 1887 r., 2019 r. – 4791, 2020 r. – 7759, 2021 r. – 3553, 2022 r. – 3280. Wnioskodawcy zauważają również, że dzięki usunięciu ograniczenia czasu trwania służby kontraktowej żołnierze powołani przed 1 stycznia 2013 r. uzyskają prawo do emerytury po 15 latach służby. Będą oni mogli też skorzystać z odprawy mieszkaniowej dla wojskowych, którzy nabyli prawo do emerytury. Poza tym projekt daje Ministrowi Obrony Narodowej, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, prawo awansowania żołnierza zawodowego na stanowiska służbowe wyższe o dwa i więcej stopni wojskowych, bez mianowania na wyższy stopień wojskowy. W czasie zajmowania takiego stanowiska służbowego przysługiwałby dodatek kompensacyjny. Jednocześnie projekt przewiduje, że wyznaczani żołnierze nie będą mogli mieć niższego stopnia wojskowego niż ich podwładni. Projekt wpłynął do Sejmu z inicjatywy grupy posłów KP Prawo i Sprawiedliwość. Został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Obrony Narodowej. Wnioskodawców reprezentuje poseł Michał Jach.

Bardziej przejrzyste i łatwiejsze ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego

Ma temu służyć nowa ustawa o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (druk nr 141), której projekt Sejm planuje rozpatrzyć w drugim czytaniu. Celem proponowanych przepisów jest umożliwienie przedsiębiorcom wykorzystywania pozyskanych informacji i danych do tworzenia nowych produktów i usług, co pozwoli zwiększyć konkurencyjność i innowacyjność gospodarki. Projekt wdraża dyrektywę 2013/37/UE zmieniającą dyrektywę 2003/98/WE w sprawie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego. Obecnie przepisy o ponownym wykorzystywaniu informacji publicznej znajdują się w ustawie z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Przeniesienie ich do nowej ustawy sprawi, że będzie można łatwiej rozróżnić tryb „dostępu do informacji” od „ponownego wykorzystywania”. W projekcie uwzględniono kluczową zasadę, że wszystkie dokumenty udostępniane przez organy sektora publicznego mogą być ponownie wykorzystywane do dowolnych celów komercyjnych lub niekomercyjnych, chyba że są zabezpieczone prawami własności intelektualnej osób trzecich. Zasada ta funkcjonuje w ustawie o dostępie do informacji publicznej. Zgodnie z projektem, „informacja sektora publicznego” to każda treść lub jej część (utrwalona w formie papierowej, elektronicznej, dźwiękowej, wizualnej lub audiowizualnej) będąca w posiadaniu podmiotów, które ją udostępniają lub przekazują do ponownego wykorzystywania. Natomiast „ponowne wykorzystywanie” to wykorzystywanie przez osoby fizyczne, prawne czy jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, informacji sektora publicznego w celach komercyjnych lub niekomercyjnych innych niż pierwotny publiczny cel, dla których zostały wytworzone. W związku z wdrożeniem dyrektywy 2013/37/UE projekt poszerza katalog dokumentów udostępnianych w celu ponownego wykorzystywania o zasoby bibliotek (w tym naukowych), muzeów i archiwów państwowych. W praktyce oznacza to, że wizerunki muzealiów, reprodukcje materiałów archiwalnych i reprodukcje materiałów bibliotecznych będą mogły być ponownie wykorzystywane w celach komercyjnych i niekomercyjnych, z pełnym poszanowaniem praw własności intelektualnej. Projekt określa także tzw. podmioty zobowiązane do udostępniania lub przekazania informacji sektora publicznego do jej ponownego wykorzystywania – m.in. jednostki sektora finansów publicznych i inne państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Informacje te będą udostępnione na stronie BIP lub w centralnym repozytorium informacji publicznej albo przekazane na wniosek. W projekcie zawarto naczelną zasadę, że każdemu przysługuje prawo do ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego. Jedyny ograniczeniem jest  m.in. ochrona informacji niejawnych i innych tajemnic ustawowo chronionych, a także prywatność osoby fizycznej i tajemnicę przedsiębiorcy.  Informacje sektora publicznego będą udostępniane lub przekazywane do ponownego wykorzystywania bezwarunkowo. Zasadniczo informacje sektora publicznego będą udostępniane lub przekazywane do ponownego wykorzystywania bezpłatnie. Opłatę będzie można nałożyć, jeśli przygotowanie lub przekazanie informacji – w sposób wskazany przez wnioskodawcę – wymaga poniesienia dodatkowych kosztów. Opłata nie będzie mogła być wyższa niż wydatki poniesione na przygotowanie informacji. Jedynie muzea państwowe i samorządowe będą mogły nakładać opłaty wyższe od kosztów bezpośrednio poniesionych (z uwzględnieniem rozsądnego zwrotu z inwestycji). Pierwsze czytanie projektu przeprowadzono w Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Projekt trafił do podkomisji nadzwyczajnej powołanej w celu jego rozpatrzenia.

W Sejmie o udziale Polski w pracach UE w drugim półroczu ubiegłego roku

Posłowie wysłuchają też przygotowanej przez rząd Informacji dla Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej w okresie lipiec-grudzień 2015 r. (przewodnictwo Luksemburga w Radzie Unii Europejskiej) (druk nr 181). Sprawozdanie Rady Ministrów zostało przygotowane po raz 24. Zgodnie z dokumentem, luksemburska prezydencja działała m.in. na rzecz: stymulowania inwestycji w celu pobudzenia wzrostu i zatrudnienia, pogłębienia społecznego wymiaru Unii Europejskiej, promowania zrównoważonego rozwoju oraz wzmocnienia obecności UE na arenie międzynarodowej. Na działania podejmowane przez prezydencję luksemburską oraz Radę UE w opisywanym okresie duży wpływ miała fala migracji z krajów Bliskiego Wschodu i Afryki. Przewodnictwo Luksemburga musiało zmierzyć się również z konsekwencjami ataków terrorystycznych, które miały miejsce 13 listopada ub.r. w Paryżu. Prace prezydencji luksemburskiej w zakresie walki z terroryzmem skupiły się na poprawie bezpieczeństwa obywateli, zapobieganiu radykalizacji i ochronie wartości oraz wzmocnieniu współpracy międzynarodowej. Dyskusje unijne (z aktywnym udziałem Polski) koncentrowały się m.in. na tworzeniu jednolitego rynku cyfrowego, jako skutecznego narzędzia umożliwiającego wspólny wzrost gospodarczy wszystkich regionów UE. Rząd podkreśla, że w ramach prac Rady UE ważne też było zapewnienie efektywnego funkcjonowania rynku wewnętrznego UE. Polska popierała m.in. działania na rzecz realizacji agendy prowzrostowej. Polska aktywnie wspierała także dążenia przewodnictwa Luksemburga zmierzające do osiągnięcia porozumienia dotyczącego Dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa sieci informacji (NIS), której przyjęcie jest istotne dla budowy jednolitego rynku cyfrowego i rozwoju związanych z nim inicjatyw. Zdaniem rządu jednym z ważnych priorytetów działań Polski w UE pozostała ochrona swobody przepływu osób i świadczenia usług. Jednym z ważniejszych tematów, zarówno dla Polski jak i Prezydencji luksemburskiej, było również bezpieczeństwo energetyczne. Jak czytamy w dokumencie, w ramach polityki zagranicznej prezydencja luksemburska w opisywanym okresie, podejmowała działania w celu wzmocnienia obecności UE na arenie międzynarodowej. Dla Polski szczególnie istotne było wzmocnienie współpracy ze wschodnimi sąsiadami UE.

Propozycje zmian w ustawie o systemie oświaty

Posłowie rozpoczną prace nad obywatelskim projektem ustawy (druk nr 48), który dotyczy organizacji nauki religii w szkołach publicznych i zasad jej finansowania. W projekcie przewidziano, że publiczne szkoły ponadgimnazjalne będą organizowały naukę religii na życzenie uczniów. Obecnie do osiągnięcia pełnoletniości decyzję w tej sprawie podejmują rodzice lub uczniowie. Projekt wprowadza też zakaz finansowania nauki religii ze środków publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Projekt wraz z podpisami popierających go obywateli wpłynął do Sejmu VII kadencji. Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1999 r. o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli, projekt w stosunku do którego postępowanie ustawodawcze nie zostało zakończone w trakcie kadencji Sejmu, w której został wniesiony, jest rozpatrywany przez Sejm następnej kadencji bez potrzeby jego ponownego wnoszenia. Projekt uzasadni przedstawiciel Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej Leszek Jażdżewski.

Sejm rozpatrzy wnioski o uchylenie posłom ochrony immunitetowej

Podczas 9. posiedzenia Sejmu posłowie zajmą się również sprawozdaniami Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich w sprawie 5 wniosków o wyrażenie zgody przez Sejm na pociągnięcie posłów do odpowiedzialności karnej.

Dwa z nich dotyczą posła Kazimierza Moskala. Pierwszy, złożony przez spółkę Makarony Polskie SA (druk nr 184), wpłynął do Sejmu 25 czerwca 2014 r., a drugi przez Zenona Daniłowskiego – prezesa tej firmy (druk nr 185), wpłynął 10 czerwca 2014 r. W obu przypadkach Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich po rozpatrzeniu spraw proponuje, by Sejm nie uchylał posłowi ochrony immunitetowej. Sprawozdania z prac komisji na posiedzeniu Sejmu przedstawi posłanka Jolanta Szczypińska

Kolejne dwa wnioski dotyczą posła Piotra Babinetza. Pierwszy, złożony przez spółkę Makarony Polskie SA (druk nr 186), trafił do Sejmu 25 czerwca 2014 r. Drugi wpłynął 10 czerwca 2014 r. i tak jak w poprzednim przypadku został złożony przez Zenona Daniłowskiego (druk nr 187). I w tych sprawach Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich wnosi o odrzucenie wniosków. Sprawozdania przedstawią odpowiednio posłowie: Marek Opioła i Tomasz Głogowski.

Ostatnia sprawa dotyczy posła Jacka Żalka (druk nr 188). 25 listopada 2015 r. do Sejmu wpłynął wniosek Komendanta Głównego Policji o uchylenie posłowi immunitetu w związku z wykroczeniem drogowym. Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich wnosi o jego odrzucenie. Sprawozdanie komisji podczas obrad plenarnych przedstawi poseł Włodzimierz Bernacki.
Informacja bieżąca i pytania w sprawach bieżących

Podczas 9. posiedzenia Sejm wysłucha ponadto informacji rządu na temat sytuacji finansowej polskich samorządów. O przedstawienie informacji wnioskował KP Polskie Stronnictwo Ludowe. Przedstawiciele rządu będą też odpowiadać na pytania poselskie w sprawie m.in. stanu prac nad programem „Rodzina 500 plus”, rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące sanitarnego odstrzału dzików, a także listy leków refundowanych oraz relokacji jednostek wojskowych w Polsce

www.sejm.gov.pl