Trwa 8. posiedzenie Sejmu

Informacja premier Beaty Szydło na temat sytuacji międzynarodowej Polski i jej polityki zagranicznej, dotyczących wzajemnych relacji naszego kraju z Unią Europejską, to tylko jeden z punktów porządku obrad 8. posiedzenia Sejmu. Izba zajmie się również m.in. rozwiązaniami uniemożliwiającymi sądom odbieranie dzieci wyłącznie z powodu ubóstwa w rodzinie. Posłowie będą także kontynuować prace nad projektami o jednorazowym dodatku pieniężnym dla emerytów i rencistów w 2016 r. oraz rozpatrzą projekt, dzięki któremu posiadacze Karty Polaka będą mogli łatwiej osiedlić się w Polsce. Izba będzie też pracować nad zmianami w funkcjonowaniu prokuratury oraz nad doprecyzowaniem zasad prowadzenia kontroli operacyjnej przez służby mundurowe.
Informacja Prezesa Rady Ministrów będzie przedmiotem prac Sejmu na podstawie wniosku o uzupełnienie porządku obrad. W ramach debaty nad informacją przewidziano 5-minutowe oświadczenia w imieniu klubów.

Sejm rozpoczyna prace nad reformą prokuratury

W łącznej dyskusji Izba rozpatrzy w pierwszym czytaniu dwa poselskie projekty – nowego Prawa o prokuraturze (druk nr 162) oraz przepisów wprowadzających tę ustawę (druk nr 163). Projekt ustawy – Prawo o prokuraturze w kompleksowy sposób reguluje zasady funkcjonowania prokuratury. Ma zastąpić ustawę uchwaloną w 1985 r., która w ocenie wnioskodawców nie odpowiada wyzwaniom nowoczesnego państwa prawa, związanym z rozwojem technologii i przestępczości, w szczególności o charakterze terrorystycznym i zorganizowanej przestępczości finansowo-gospodarczej. Projekt przewiduje m.in. połączenie stanowiska Prokuratora Generalnego oraz Ministra Sprawiedliwości. Prokuratorem Generalnym, a tym samym szefem resortu sprawiedliwości, będzie mogła zostać osoba posiadająca obywatelstwo polskie, korzystająca z pełni praw, niekarana, nieskazitelnego charakteru oraz mająca ukończone studia prawnicze. W strukturze organizacyjnej prokuratury znajdą się: Prokuratura Krajowa, prokuratury regionalne, okręgowe i rejonowe. Odrębny pozostanie pion prokuratury funkcjonującej w ramach IPN. Projekt likwiduje kadencyjność stanowisk funkcyjnych i kierowniczych w prokuraturze. Ponadto wnioskodawcy proponują skrócenie okresu pracy na poszczególnych poziomach prokuratury umożliwiającego awans, co ma umożliwić promowanie młodych, wyróżniających się i dynamicznych prokuratorów. Ponadto projekt przyznaje Prokuratorowi Generalnemu oraz Krajowemu prawo do nagradzania wyróżniających się prokuratorów śledczych m.in. nagrodami pieniężnymi i wcześniejszymi awansami. Postępowania dyscyplinarne mają być jawne oraz sprawniej prowadzone. Zgodnie z projektem, prokuratorem (w tym Prokuratorem Generalnym) nie będzie mogła być osoba, która pełniła służbę zawodową, pracowała lub była współpracownikiem organów bezpieczeństwa państwa wymienionych w ustawie o IPN, a także osoba, która była współpracownikiem takich organów lub była sędzią, który uchybił godności urzędu, sprzeniewierzając się niezawisłości sędziowskiej. Kolejna proponowana zmiana to włączenie prokuratury wojskowej w struktury prokuratury powszechnej. Ma ona zachować prawną odrębność poprzez m.in. utworzenie stanowiska Zastępcy Prokuratora Generalnego do Spraw Wojskowych, na poziomie Prokuratury Krajowej – Departamentu do Spraw Wojskowych a na poziomie prokuratur okręgowych i rejonowych odpowiednio wydziałów i działów do spraw wojskowych.

Prokuratura Krajowa ma powstać w miejsce Prokuratury Generalnej. Ma to być centralny organ prokuratury. Ma zajmować się obsługą zadań Prokuratora Generalnego, a także koordynować działania związane ze ściganiem najpoważniejszych przestępstw o charakterze terrorystycznym, korupcyjnym, skarbowym, gospodarczo-finansowym oraz w zakresie przestępczości zorganizowanej. Na szczeblu Prokuratury Krajowej ma funkcjonować Wydział Spraw Wewnętrznych, zajmujący się przestępstwami popełnianymi przez sędziów, prokuratorów i asesorów. Ponadto projekt przewiduje, że w sprawach o obszernym materiale dowodowym, a także zawiłych pod względem faktycznym lub prawnym, Prokurator Generalny będzie mógł wydać zarządzenie o prowadzeniu postępowania przygotowawczego przez Prokuraturę Krajową. Prokurator Krajowy będzie mógł powołać zespół prokuratorów do przeprowadzenia postępowania. W jego skład mogą wejść funkcjonariusze innych służb, a w charakterze doradców lub konsultantów także prokuratorzy i sędziowie w stanie spoczynku. Prokuratora Krajowego, będącego zarazem I zastępcą Prokuratora Generalnego, oraz innych zastępców PG ma powoływać i odwoływać spośród prokuratorów PK premier na wniosek PG, po uzyskaniu opinii prezydenta. Odwołanie tych osób ma wymagać zgody prezydenta. Na miejsce Prokuratur Apelacyjnych stworzone zostaną Prokuratury Regionalne. Ich zadaniem ma być ściganie najpoważniejszych przestępstw finansowych oraz skarbowych. W prokuraturach okręgowych prowadzone będą postępowania przygotowawcze w sprawach o poważne przestępstwa kryminalne, finansowe i skarbowe.

Projekt likwiduje Krajową Radę Prokuratury i tworzy w jej miejsce Krajową Radę Prokuratorów przy Prokuratorze Generalnym. Ma to być organ o charakterze doradczym, bez udziału polityków. W jego skład mają wchodzić przedstawiciele każdego poziomu prokuratury oraz prokuratorzy w stanie spoczynku. Projekt umożliwia prowadzenie postępowań przygotowawczych w formie elektronicznej i kierowania ich wraz ze sporządzonym w takiej samej formie aktem oskarżenia do sądu.  Wnioskodawcy proponują, by Prokurator Generalny, Prokurator Krajowy lub upoważniony przez nich prokurator mógł sprawować kontrolę nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi poprzez wgląd w materiały. Ponadto projekt zawiera przepisy regulujące zasady przekazywania przez prokuratorów informacji z toczących się postępowań przygotowawczych innym organom władzy publicznej oraz mediom. W projekcie znalazła się też propozycja umożliwienia prokuratorom w stanie spoczynku powrotu do służby czynnej oraz możliwość zrzeczenia się stanu spoczynku na czas pełnienia mandatu posła lub senatora.

Z kolei projekt ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o prokuraturze  stwarza podstawy prawne do wprowadzenia w życie poselskiej propozycji zawartej w druku nr 162. Zgodnie z projektem nowe Prawo o prokuraturze ma wejść w życie 4 marca 2016 r. Projektowana ustawa zmienia też przepisy ponad dwudziestu innych ustaw, m.in. Kodeksu postępowania karnego, ustawy o pracownikach sądów i prokuratury oraz ustawy o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych. Zmiany te są niezbędnym uzupełnieniem nowego projektowanego Prawa o prokuraturze.

Oba projekty wpłynęły do Sejmu z inicjatywy grupy posłów KP Prawo i Sprawiedliwość. Wnioskodawców reprezentuje poseł Michał Wójcik.

Wydłużenie okresu przedawnienia karalności przestępstw

Taką propozycję zawiera wniesiony przez grupę posłów KP Prawo i Sprawiedliwość projekt nowelizacji Kodeksu karnego (druk nr 32 – wraz z autopoprawką). Na tym posiedzeniu Sejm będzie kontynuował prace nad projektem – Izba zajmie się zmianami zaproponowanymi do tego dokumentu przez Komisję Nadzwyczajną do spraw zmian w kodyfikacjach. W myśl obecnych przepisów, w zależności od rodzaju przestępstwa, podstawowe terminy przedawnienia wynoszą od 5 do 30 lat. Jeżeli w okresie przedawnienia zostało wszczęte postępowanie przeciwko osobie (ustalono sprawcę i postawiono mu zarzuty), wtedy do terminu przedawnienia doliczane jest jeszcze 5 lat (bez względu na ciężar przestępstwa). Projekt (w pierwotnym brzmieniu – z autopoprawką) wydłużał ten dodatkowy okres przedawnienia do 10 lat w przypadku poważniejszych przestępstw (zagrożonych karą więzienia powyżej 3 lat). Byłby on liczony od wszczęcia postępowania „w sprawie”, a nie dopiero od postawienia zarzutów konkretnej osobie. Zgodnie z pierwotnym projektem, w pozostałych przypadkach okres ten miał być przedłużany o 5 lat. Wydłużenie dodatkowego okresu przedawnienia przywraca rozwiązania obowiązujące przed 1 lipca 2015 r. (wejściem w życie nowelizacji Kodeksu karnego z 20 lutego 2015 r.). Nowe przepisy mają objąć też czyny popełnione przed wejściem w życie proponowanej nowelizacji, chyba że termin przedawnienia już upłynął. Pierwsze czytanie projektu odbyło się na posiedzeniu Sejmu. Następnie projekt trafił do Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach, która zaproponowała, by wydłużony do 10 lat dodatkowy okres przedawnienia objął wszystkie przestępstwa ścigane z oskarżenia publicznego, a nie tylko te zagrożone karą więzienia powyżej 3 lat. O 5 lat, zgodnie z propozycją komisji, będzie natomiast wydłużany okres przedawnienia przestępstw ściganych z oskarżenia prywatnego (czyli np. zniesławienia, zniewagi i naruszenia nietykalności cielesnej). Sprawozdanie komisji na forum Sejmu przedstawi poseł Andrzej Matusiewicz.

Jednorazowy dodatek pieniężny dla emerytów w 2016 r.

Zakłada to projekt ustawy o jednorazowym dodatku pieniężnym dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenia przedemerytalne, zasiłki przedemerytalne, emerytury pomostowe albo nauczycielskie świadczenia kompensacyjne w 2016 r. (druk nr 159), który powstał w Komisji Polityki Społecznej i Rodziny na podstawie poselskich projektów zawartych w drukach nr: 80 (KP Polskie Stronnictwo Ludowe), 81 (KP Prawo i Sprawiedliwość) i 82 (KP Platforma Obywatelska). Sejm przeprowadzi drugie czytanie projektu wypracowanego przez Komisję. Zgodnie z  nim emeryci, renciści i osoby pobierające świadczenia przedemerytalne, zasiłki przedemerytalne, emerytury pomostowe albo nauczycielskie świadczenia kompensacyjne otrzymają w marcu 2016 r. jednorazowy dodatek pieniężny. Prawo do dodatku oraz jego kwota będzie uzależniona od wysokości świadczeń przysługujących 29 lutego 2016 r. Dodatek otrzymają osoby, których świadczenia nie przekraczają 2000 zł miesięcznie. Dodatek ma wynieść: 400 zł w przypadku, gdy świadczenie lub suma świadczeń nie przekracza 900 zł (tyle przewidywał pierwotny projekt KP Prawo i Sprawiedliwość, natomiast kluby KP Platforma Obywatelska i KP Polskie Stronnictwo Ludowe proponowały 350 zł); 300 zł w przypadku, gdy świadczenie lub suma świadczeń wynosi powyżej 900 zł i nie przekracza 1100 zł (tyle zakładały wszystkie pierwotne projekty); 200 zł w przypadku świadczenia lub sumy świadczeń powyżej 1100 zł i nie więcej niż 1500 zł (przewidywały to wszystkie pierwotne projekty); 50 zł gdy świadczenie lub suma świadczeń wynosi powyżej 1500 zł i nie przekracza 2000 zł (taki dodatek zakładał pierwotny projekt KP Prawo i Sprawiedliwość, a kluby Platforma Obywatelska i Polskie Stronnictwo Ludowe proponowały 100 zł). W razie zbiegu prawa do świadczeń oraz w przypadku, gdy do renty rodzinnej uprawniona będzie więcej niż jedna osoba, będzie przysługiwać jeden dodatek. Projekt zakłada też, że kwota jednorazowego dodatku pieniężnego będzie wolna od podatku dochodowego oraz nie będzie stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne. Z tej kwoty nie będzie się też dokonywać potrąceń i egzekucji. Wypłata jednorazowego wsparcia ma być dla osób z najniższymi świadczeniami uzupełnieniem waloryzacji w marcu 2016 r. Dofinansowanie powinno trafić do ok. 6,5 mln świadczeniobiorców. Zgodnie  z projektem wydatki na ten cel nie przekroczą 1 mld 410 mln zł. Projektowane rozwiązania mają wejść w życie 1 marca 2016 r. Po pierwszym czytaniu, które odbyło się 16 grudnia 2015 r. na posiedzeniu Sejmu, poselskie projekty trafiły do dalszych prac w Komisji Polityki Społecznej i Rodziny z zaleceniem zasięgnięcia opinii Komisji Finansów Publicznych. Na etapie prac komisyjnych dokonano wyboru wysokości świadczeń dla poszczególnych grup adresatów ustawy spośród różnych propozycji zawartych w projektach pierwotnych. Sprawozdanie komisji na posiedzeniu Sejmu przedstawi posłanka Ewa Tomaszewska.

Upamiętnienie 190. rocznicy urodzin Romualda Traugutta

Taką propozycję zawiera poselski projekt uchwały (druk nr 54), który Sejm rozpatrzy w drugim czytaniu. W projekcie Sejm oddaje hołd Romualdowi Trauguttowi – przywódcy Powstania Styczniowego – w związku z przypadającą 16 stycznia 2016 r. 190. rocznicą jego urodzin. – Jego odwaga oraz heroiczne poświęcenie dla Ojczyzny przyczyniły się do utrwalenia pragnienia wolności oraz nadziei na odzyskanie niepodległości przez Polaków w ciągu kolejnych dziesięcioleci – czytamy w dokumencie. Romuald Traugutt przystąpił do Powstania Styczniowego w kwietniu 1863 r. Początkowo stanął na czele trzystuosobowego oddziału. 17 października 1863 r. pod przybranym nazwiskiem – Michał Czarnecki – objął kierownictwo powstania.  Powstanie Styczniowe pod jego przywództwem rozwinęło się na nowo, jakkolwiek na krótko. Tysiące osób zginęło we wcześniejszych walkach lub przebywało w więzieniach, a siły rosyjskie były coraz większe. W nocy z 10 na 11 kwietnia 1864 r. Traugutt został aresztowany. Do 18 maja był więziony na Pawiaku, a po zakończeniu śledztwa, podczas którego nikogo nie wydał, został przeniesiony do X pawilonu Cytadeli Warszawskiej, gdzie skazano go na śmierć przez powieszenie. W chwili śmierci miał 38 lat. Projekt wpłynął do Sejmu jako inicjatywa grupy posłów KP Prawo i Sprawiedliwość. Komisja Kultury i Środków Przekazu wniosła do projektu poprawki stylistyczne. Sprawozdanie komisji na posiedzeniu Sejmu przedstawi posłanka Anna Sobecka.

Inspekcja Weterynaryjna będzie nadzorować bezpieczeństwo żywności wytworzonej w gospodarstwach rolnych

Izba rozpatrzy w pierwszym czytaniu poselski projekt nowelizacji ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw (druk nr 170). Projekt przewiduje m.in. objęcie produkcji i sprzedaży przez rolników żywności z ich gospodarstw – np. serów czy wędlin – nadzorem Inspekcji Weterynaryjnej. Doprecyzowany zostaje podział kompetencji między tą inspekcją a Państwową Inspekcją Sanitarną w zakresie kontroli bezpośredniego handlu detalicznego prowadzonego przez rolników. W myśl projektu tylko Inspekcja Weterynaryjna będzie miała prawo do kontroli całego procesu produkcji żywności, aż po bezpośrednią sprzedaż konsumentom. To ten podmiot będzie sprawdzać przydomowe zakłady, w których rolnicy produkują m.in. sery czy pasztety. Wnioskodawcy zauważają, że aktualnie Sanepid nadzoruje bezpieczeństwo produktów pochodzenia zwierzęcego wyłącznie w handlu detalicznym. Natomiast Inspekcja Weterynaryjna sprawuje nadzór nad produkcją, z której żywność trafia nie tylko do handlu detalicznego, ale też do lokalnych zakładów zaopatrujących konsumenta końcowego (np. restauracji czy sklepów spożywczych). Projekt zakłada, że za całość będzie odpowiadać Inspekcja Weterynaryjna. Projekt przewiduje również, że do rejestru prowadzonego przez powiatowego lekarza weterynarii będą wpisywane prowadzone przez rolników zakłady wytwarzające produkty pochodzenia zwierzęcego i wprowadzające je na rynek w ramach handlu detalicznego. Ponadto, zgodnie z projektem, rolnicy będą mogli sprzedawać żywność z własnych gospodarstw na wszystkich targowiskach (także w budynkach), a nie wyłącznie na targowiskach niezadaszonych. Projekt wprowadza też zmiany wynikające z doświadczeń związanych z afrykańskim pomorem świń (ASF) u dzików. Doprecyzowano, że ograniczenia w produkcji i wprowadzaniu na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego miałyby dotyczyć tylko tych pozyskanych od zwierząt z gatunków, wobec których wprowadzono ograniczenia w związku z chorobą zakaźną, a nie od wszystkich gatunków wrażliwych na daną chorobę. Wnioskodawcy wskazują np., że ASF wystąpił tylko u dzików, a podatne na tę chorobę są także świnie. Projekt wpłynął do Sejmu z inicjatywy grupy posłów KP Polskie Stronnictwo Ludowe. Został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Uzasadnienie projektu przedstawi poseł Marek Sawicki.

Ułatwienia dla posiadaczy Karty Polaka

To główne założenie wniesionego przez Komisję Łączności z Polakami za Granicą projektu nowelizacji ustawy o Karcie Polaka oraz niektórych innych ustaw (druk nr 157), nad którym posłowie rozpoczną pracę podczas obecnego posiedzenia Sejmu. Celem projektu jest wprowadzenie rozwiązań ułatwiających posiadaczom Karty Polaka osiedlanie się w Polsce, w tym m.in. poprzez pakiet adaptacyjny czy ułatwienia przy ubieganiu się o obywatelstwo polskie. W uzasadnieniu projektu komisja wskazuje, że zarówno konflikt na wschodzie Ukrainy i związana z tym ewakuacja z zagrożonych terenów Donbasu mieszkających tam Polaków oraz praktyka konsularna po ośmiu latach funkcjonowania Karty Polaka wskazują na potrzebę zmian w tej ustawie. Zgodnie z projektem wprowadzona zostaje możliwość ubiegania się o Kartę Polaka za pośrednictwem wojewody, który będzie drugim, obok konsula, organem upoważnionym do jej przyznawania. Zaproponowane zmiany zwalniają też posiadacza Karty Polaka z opłat konsularnych za przyjęcie i rozpatrzenie wniosku o wizę krajową oraz za przyjęcie wniosku i opracowanie dokumentacji w sprawie o nadanie obywatelstwa polskiego. W projekcie nowelizacji do katalogu praw posiadacza Karty Polaka dodano prawo do pomocy konsula w sytuacji zagrożenia życia lub bezpieczeństwa z wyraźnym zastrzeżeniem, że pomoc taka może nastąpić w ramach kompetencji konsula, z poszanowaniem prawa i zwyczajów międzynarodowych. Projekt wprowadza też nowy rozdział opisujący formy i tryb pomocy dla posiadaczy Karty Polaka osiedlających się w Polsce. Zapisy te – ułatwiające adaptację w Polsce – w większości pochodzą z ustawy o repatriacji. Zaproponowano m.in. możliwość udzielenia jednorazowej pomocy osobie przebywającej w Polsce na podstawie zezwolenia na pobyt stały, otrzymanego na podstawie Karty Polaka, oraz członkom jej najbliższej rodziny na refundację kosztów przejazdu do Polski, zagospodarowanie i bieżące utrzymanie, częściowe pokrycie kosztów wynajmu lokalu mieszkalnego, pokrycie kosztów związanych z podjęciem przez małoletniego nauki w Polsce. W myśl projektu Rada do Spraw Polaków na Wschodzie usytuowana zostanie w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, a właściwym do powoływania i odwoływania członków Rady, a także do określania w drodze rozporządzenia zasad jej funkcjonowania będzie minister właściwy ds. zagranicznych. Dotychczas obsługę Rady zapewniała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, zaś organem ja powołującym był Prezes Rady Ministrów. W zamyśle projektodawcy zmiana ta usprawni proces przyznawania Kart Polaka prowadzony przez konsulów. Poprawi również komunikację między konsulami a Radą. Dodano też zapis dający możliwość przyznania Karty Polaka dziecku, którego rodzic (rodzice) zmarli, nie otrzymawszy Karty, a byli narodowości polskiej lub posiadali polskie obywatelstwo. Na posiedzeniu Sejmu w pracach nad projektem Komisję Łączności z Polakami za Granicą będzie reprezentował poseł Michał Dworczyk.

Dzieci nie będą odbierane rodzicom z powodu trudnej sytuacji rodziny

To podstawowe założenie rządowego projektu zmian w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym (druk nr 164), nad którym posłowie rozpoczną prace podczas bieżącego posiedzenia Izby. Projekt realizuje jedno ze zobowiązań przedstawionych w exposé premier Beaty Szydło. Zaproponowane rozwiązania mają przeciwdziałać pochopnemu odbieraniu dzieci rodzicom oraz umieszczaniu ich w pieczy zastępczej, tj. rodzinie zastępczej lub placówce opiekuńczo-wychowawczej. Zgodnie z projektem może mieć miejsce jedynie po wcześniejszym wykorzystaniu przez sąd innych środków lub zastosowaniu form pomocy rodzinie, które okazały się nieskuteczne. Odebranie dziecka będzie także możliwe wtedy, gdy jest ono konieczne ze względu na poważne zagrożenie dobra dziecka, w szczególności jego życia lub zdrowia. Projekt zakłada też zasadę, że rozdzielenie rodziców i dzieci wyłącznie z powodu ubóstwa – wbrew woli rodziców –  nie będzie możliwe. Rząd podkreśla, że umieszczanie dzieci w pieczy zastępczej, co do zasady, będzie środkiem ostatecznym stosowanym przez sąd opiekuńczy. W pracach parlamentarnych nad projektem rząd reprezentuje minister sprawiedliwości.

Propozycja ustanowienia 17 października Dniem Sprzedaży Bezpośredniej

Zakłada to obywatelski projekt ustawy o ustanowieniu 17 października Dniem Sprzedaży Bezpośredniej (druk nr 28). Sejm przeprowadzi pierwsze czytanie. Zdaniem wnioskodawców wprowadzenie tego dnia stworzy przyjazne warunki do organizacji wydarzeń społecznych i gospodarczych, podczas których będzie możliwe podnoszenie świadomości społecznej w zakresie prowadzenia sprzedaży bezpośredniej. Ponadto, jak podkreślają autorzy projektu, popularyzacja idei sprzedaży bezpośredniej wpłynie pozytywnie na rozwój przedsiębiorczości w Polsce. Projekt wraz z podpisami popierających go obywateli wpłynął do Sejmu VII kadencji 23 lipca 2015 r. Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1999 r. o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli, projekt w stosunku do którego postępowanie ustawodawcze nie zostało zakończone w trakcie kadencji Sejmu, w której został wniesiony, jest rozpatrywany przez Sejm następnej kadencji. 19 listopada 2015 r. marszałek Sejmu VIII kadencji skierował projekt do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt uzasadni przedstawiciel Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej Michał Chodkowski.

Banki, SKOK-i, ubezpieczyciele i firmy pożyczkowe zapłacą podatek od aktywów

Sejm rozpatrzy poprawki Senatu do ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych (druk nr 75). Wprowadza ona tzw. podatek bankowy, mający stanowić dochód budżetu państwa. Podatkiem zostaną objęte banki krajowe, oddziały banków zagranicznych, oddziały instytucji kredytowych, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, krajowe zakłady ubezpieczeń oraz reasekuracji, oddziały oraz główne oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń i reasekuracji, a także instytucje pożyczkowe. Zgodnie z ustawą miesięczna stawka podatku wyniesie 0,0366 proc. podstawy opodatkowania. Podatek będzie naliczany od sumy aktywów – banki i SKOK-i zapłacą podatek od nadwyżki ponad 4 mld zł, firmy ubezpieczeniowe – od kwoty powyżej 2 mld zł, a firmy pożyczkowe – od aktywów przekraczających 200 mln zł. Całkowicie zwolniony z podatku będzie Bank Gospodarstwa Krajowego i ewentualne inne banki państwowe, które mogą powstać w przyszłości. Podatek bankowy ma być wprowadzony od 1 lutego 2016 r. Do uchwalonej ustawy senatorowie zaproponowali poprawki głównie o charakterze legislacyjno-doprecyzowującym. Zostały one skierowane do Komisji Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia.

Sejm doprecyzowuje zasady stosowania kontroli operacyjnej przez służby mundurowe

To istota poselskiego projektu nowelizacji ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw (pierwotny druk nr 154), którego drugie czytanie jest zaplanowane w porządku obrad bieżącego posiedzenia Sejmu. Projekt dostosowuje przepisy do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 30 lipca 2014 r. Projektowane zmiany mają objąć działania prowadzone przez Policję,  organy kontroli skarbowej, Straż Graniczną, Żandarmerię Wojskową, ABW, Agencję Wywiadu, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Służbę Wywiadu Wojskowego, CBA i Służbę Celną. Zarządzenie kontroli operacyjnej będzie możliwe w przypadku przestępstw ściganych na mocy umów międzynarodowych ratyfikowanych za zgodą ustawową, określonych w polskiej ustawie karnej. Projekt porządkuje też katalog danych, które będą mogły być pozyskiwane przez służby. Będzie to możliwe w odniesieniu do danych telekomunikacyjnych, pocztowych i internetowych. Dokument precyzuje także środki i metody, za pomocą których będzie możliwe gromadzenie w sposób niejawny informacji. Projekt wymienia uzyskiwanie i utrwalanie treści rozmów, obrazu i dźwięku, treści korespondencji, w tym prowadzonej elektronicznie, danych zawartych w systemach informatycznych i teleinformatycznych oraz kontrolę zawartości przesyłek. Zgodnie z projektem kontrola operacyjna będzie mogła być prowadzona maksymalnie przez 18 miesięcy. Ponadto projekt określa procedury weryfikacji i niszczenia danych zbędnych dla prowadzonego postępowania – mają one podlegać niezwłocznemu, komisyjnemu i protokolarnemu zniszczeniu. Wnioskodawcy określili też zasady postępowania z materiałami, które mogą zawierać informacje objęte tajemnicą zawodową, czyli notarialną, adwokacką, radcy prawnego, doradcy podatkowego, lekarską, dziennikarską lub statystyczną. O ich wykorzystaniu ma decydować sąd, kierując się dobrem wymiaru sprawiedliwości oraz tym, czy dana okoliczność może być ustalona na podstawie innego dowodu. Także sąd będzie zarządzał zniszczenie dowodów, których wykorzystanie jest niedopuszczalne. W celu zapewnienia opinii publicznej niezbędnych informacji projekt przewiduje obowiązek corocznego przedstawiania Sejmowi i Senatowi przez ministra sprawiedliwości informacji na temat przetwarzana danych telekomunikacyjnych oraz przeprowadzonych kontroli. Projekt wpłynął do Sejmu z inicjatywy grupy posłów KP Prawo i Sprawiedliwość. Jego pierwsze czytanie zostało przeprowadzone na posiedzeniu Sejmu. Projekt trafił do dalszych prac w Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, z zaleceniem zasięgnięcia opinii Komisji do Spraw Służb Specjalnych oraz Komisji Obrony Narodowej.

Propozycja nadania społeczności Ślązaków statusu mniejszości etnicznej

Zawiera ją obywatelski projekt nowelizacji ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym, a także niektórych innych ustaw (druk nr 27). Posłowie będą pracowali nad nim w pierwszym czytaniu. Zgodnie z projektem po nadaniu Ślązakom statusu mniejszości etnicznej przedstawiciele tej społeczności weszliby w skład Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych. W Komisji zasiadałoby dwóch reprezentantów mniejszości śląskiej. Wnioskodawcy uzasadniają, że zmiany będą miały korzystny, długofalowy wpływ na rozwój regionów, a w szczególności województw śląskiego i opolskiego, przez wzbogacenie ich zasobów kulturalnych i społecznych. Projekt wraz z podpisami popierających go obywateli wpłynął do Sejmu VII kadencji 18 lipca 2014 r. Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1999 r. o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli, projekt w stosunku do którego postępowanie ustawodawcze nie zostało zakończone w trakcie kadencji Sejmu, w której został wniesiony, jest rozpatrywany przez Sejm następnej kadencji. 19 listopada 2015 r. marszałek Sejmu VIII kadencji skierował projekt do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt uzasadni przedstawiciel Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej Zbigniew Kadłubek.

Informacja bieżąca i pytania w sprawach bieżących

Podczas 8. posiedzenia Sejm wysłucha ponadto informacji rządu na temat prac nad nowelizacją ustawy z o świadczeniach rodzinnych, która ma wykonać wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 21 października 2014 r. O przedstawienie informacji wnioskował KP Nowoczesna. Posłowie będą również zadawać przedstawicielom rządu pytania na temat m.in. wyników konferencji COP21 w Paryżu, wypłaty ekwiwalentu pieniężnego z tytułu prawa do bezpłatnego węgla dla emerytów i rencistów górniczych, a także harmonogramu wdrażania w 2016 r. Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

www.sejm.gov.pl