5. posiedzenie Sejmu VIII kadencji

Kontynuacja prac nad zmianami w ustawie budżetowej i okołobudżetowej na 2015 r. oraz regulacjami pozwalającymi zrealizować budżet państwa na przyszły rok jest przewidziana w porządku obrad 5. posiedzenia Sejmu. Posłowie mają również pracować m.in. nad projektem wprowadzającym podatek od aktywów niektórych instytucji finansowych oraz propozycją przyznania emerytom i rencistom jednorazowego dodatku pieniężnego w 2016 r.

Dalsza dyskusja nad nowelizacją tegorocznego budżetu (druk nr 65) i tzw. ustawy okołobudżetowej (druk nr 66)
Rząd podkreśla, że zgodnie z zasadą realności szacowane dochody i wydatki muszą oddawać rzeczywisty stan finansów publicznych. Z tych względów została przygotowana nowelizacja. Prace nad nią umożliwią publiczną debatę na temat stanu finansów państwa. Zgodnie z rządową propozycją zmian w ustawie budżetowej dochody mają wynieść 286,7 mld zł i być niższe od zaplanowanych o 10,5 mld zł. Wydatki budżetu państwa rząd określił na poziomie 336,68 mld zł i jest to kwota o 6,6 mld zł niższa od zaplanowanej w tegorocznym budżecie. Deficyt budżetu państwa wzrośnie zatem o 3,9 mld zł do kwoty 49,98 mld zł. Główne przyczyny obniżenia prognozy dochodów to niższe o 13,3 mld zł wpływy z VAT oraz o 600 mln zł wpływy z akcyzy, przy jednoczesnym wzroście o ok. 1,1 mld zł wpływów z CIT, 600 mln z PIT oraz 1,7 mld zł od dochodów nieopodatkowanych. Niższe wydatki wynikają z niewykorzystanych rezerw celowych oraz blokad środków dokonanych przez dysponentów budżetu. Oszczędności powstają zazwyczaj przy przetargach oraz zakupach. Zgodnie z aktualnymi prognozami deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych może przejściowo nieznacznie przekroczyć 3 proc. PKB. Z nowelizacją budżetu wiążą się zaproponowane przez rząd zmiany w tzw. ustawie okołobudżetowej. Wynikają one z przekazanych przez dysponentów poszczególnych części budżetowych informacji o niewydatkowanych środkach i decyzjach o blokowanych wydatkach. Projekt zawiesza stosowanie w 2015 r. przepisu przewidującego przeznaczanie na potrzeby obronne armii kwoty nie niższej niż 1,95 proc. PKB brutto z roku poprzedniego (art. 7 ust. 1 ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych RP). Wynika to z odnotowanych mniejszych o 209,5 mln zł wydatków na obronność w 2015 r. Na ten cel w mijającym roku zostanie przeznaczonych ok. 32,82 mld zł. Projekt nowelizacji budżetu przewiduje, że Minister Finansów będzie mógł utworzyć z wydatków zablokowanych przez dysponentów poszczególnych części budżetowych rezerwę celową. Będzie ona mogła być przeznaczona na realizację zadań Agencji Rezerw Materiałowych, związanych z rezerwami strategicznymi. Projekt nowelizacji ustawy okołobudżetowej przewiduje szczególny tryb utworzenia i rozdysponowania tej rezerwy. Po pierwszym czytaniu na posiedzeniu plenarnym projekty były przedmiotem prac posłów z Komisji Finansów Publicznych. Zaproponowali oni przesunięcie daty wejścia w życie proponowanych zmian z dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw na dzień następujący po dniu ogłoszenia. Sprawozdania z prac komisji przedstawią odpowiednio posłowie Wiesław Janczyk i Andrzej Kosztowniak.

Posłowie będą kontynuować prace nad zmianami w przepisach, które umożliwią realizację budżetu państwa na 2016 r.
To istota rządowego projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2016 (druk nr 67), którego drugie czytanie jest zaplanowane w porządku obrad bieżącego posiedzenia Izby. Zgodnie z projektem na poziomie obowiązującym w 2015 r. pozostaną odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. W przypadku nauczycieli odpisy będą dokonywane w oparciu o kwotę bazową z 2012 r., a dla pracowników uczelni publicznych podstawą będzie kwota z 2013 r. W przypadku odpisów na fundusz świadczeń socjalnych dla osób pobierających emerytury i renty mundurowe, czyli byłych żołnierzy oraz funkcjonariuszy, analogicznie jak w latach wcześniejszych, podstawą będą zaplanowane w 2011 r. środki na emerytury i renty. W zakresie Funduszu Pracy projekt przewiduje przeznaczenie 835,3 mln zł na staże podyplomowe oraz szkolenia specjalizacyjne (rezydentury) lekarzy, dentystów, pielęgniarek i położnych. Zgodnie z projektem w 2016 r. na częściowe finansowanie rezydentur z budżetu państwa zostanie przeznaczone 182,9 mln zł. Ma to umożliwić odbycie specjalizacji wszystkim absolwentom uczelni medycznych z lat 2012-2015. Ponadto Rada Ministrów zwiększyła o 700,3 mln zł wydatki na przeciwdziałanie bezrobociu. Projekt wprowadza też m.in. szczególne zasady finansowania przygotowań i organizacji szczytu NATO w Warszawie w 2016 r. – na wniosek szefa resortu obrony Minister Finansów będzie mógł dokonywać przeniesień kwot wydatków. Zgodnie z projektem w 2016 r. rząd nie skorzysta z możliwości przeznaczenia 1,5 proc. wpływów z akcyzy od paliw na promocję biopaliw. Zwiększone za to zostaną środki na wydatki o charakterze społecznym. W pracach nad projektem rząd reprezentuje Minister Finansów. Po pierwszym czytaniu na posiedzeniu Sejmu dyskusja nad rządową propozycją była prowadzona w Komisji Finansów Publicznych. Komisja rekomenduje przyjęcie projektu bez poprawek. Sprawozdanie z jej prac przedstawi poseł Tadeusz Cymański.

Lepsze przygotowanie administracji skarbowej do nowych zadań
Ma to umożliwić zaproponowany przez grupę posłów KP Prawo i Sprawiedliwość projekt nowelizacji ustawy o administracji podatkowej (druk nr 76). Projekt przesuwa o pół roku – z 1 stycznia na 1 lipca 2016 r. – termin wejścia w życie ustawy uchwalonej 10 lipca 2015 r. Jej celem jest usprawnienie i poprawa funkcjonowania administracji podatkowej oraz stworzenie podatnikom jak najlepszych warunków do wypełniania obowiązków podatkowych. Ustawa o administracji podatkowej przewiduje m.in. wprowadzenie funkcji asystenta podatkowego oraz utworzenie Bazy Wiedzy Administracji Podatkowej, w której będą zamieszczane interpretacje przepisów prawa podatkowego, orzecznictwo sądów oraz broszury informacyjne. Po pierwszym czytaniu na forum Sejmu, prace nad projektem były kontynuowane w Komisji Finansów Publicznych, która zaproponowała poprawki m.in. o charakterze legislacyjnym. Sprawozdawcą komisji będzie poseł Andrzej Szlachta.

Zmodernizowana baza CEPiK ma ruszyć w 2017 r.
Zakłada to poselski projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 68). Na bieżącym posiedzeniu Sejm rozpatrzy go w drugim czytaniu.  Projekt przesuwa z 4 stycznia 2016 r. na 1 stycznia 2017 r. termin uruchomienia zmodernizowanego systemu informatycznego Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), budowanego w ramach projektu CEPiK 2.0. Zdaniem wnioskodawców przesunięcie wynika z niedostatecznego przygotowania użytkowników systemu do jego wdrożenia (380 powiatów, 4 tys. stacji kontroli pojazdów, 7 tys. ośrodków szkolenia kierowców). Chodzi w szczególności o systemy wykorzystywane w starostwach przy obsłudze obywateli rejestrujących pojazdy i odbierających prawa jazdy. Autorzy projektu wskazują, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji monitoruje przebieg testów i zaawansowanie prac po stronie użytkowników dostosowujących się do nowego systemu. Proces ten jest bardzo złożony ze względu na liczbę i zróżnicowanie końcowych odbiorców usług. Jak podkreślają wnioskodawcy, uwzględnienie ich opinii ma istotne znaczenie. O zmianę terminu wdrożenia CEPiK 2.0 do MSWiA zwrócił się m.in. Związek Powiatów Polskich i odbiorcy usług. Wejście w życie proponowanej nowelizacji przesunie o rok m.in. możliwość sprawdzenia przez kierowców liczby punktów karnych. Spowoduje też, że rok później zaczną obowiązywać przepisy dotyczące okresu próbnego dla nowych kierowców i regulacje odnoszące się do nadzoru nad osobami kierującymi pojazdami. Projekt wpłynął do Sejmu z inicjatywy grupy posłów KP Prawo i Sprawiedliwość. Pierwsze czytanie odbyło się na posiedzeniu plenarnym. Prace nad projektem były kontynuowane w Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, która proponuje zmiany dotyczące m.in. zapewnienia spójności systemów teleinformatycznych wykorzystywanych przez wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego oraz poprawki o charakterze legislacyjnym i porządkującym. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Arkadiusz Czartoryski.

Przesunięcie terminu wejścia w życie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego
To istota poselskiego projektu nowelizacji ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego (druk nr 71), który posłowie rozpatrzą w drugim czytaniu. Projekt przewiduje, że uchwalona 5 sierpnia 2015 r. ustawa będzie obowiązywać nie od 1 stycznia, a od 1 maja 2016 r. Wprowadza ona szereg nowych regulacji w obrocie nieruchomościami rolnymi. Chodzi np. o ograniczenie podziału gospodarstw oraz wprowadzenie tzw. sąsiedzkiego prawa pierwokupu dla rolników indywidualnych sąsiadujących ze sprzedawaną nieruchomością rolną. Ustawa rozszerza też zakres stosowania prawa pierwokupu przez Agencję Nieruchomości Rolnych na nieruchomości o powierzchni od 1 ha, a nie jak dotychczas od 5 ha. Ponadto wprowadza zmiany w ustawie z 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa. Np. przyznaje dyrektorom oddziałów terenowych Agencji Nieruchomości Rolnych kompetencje wydawania decyzji o dopuszczalności podziału gospodarstw rolnych oraz tworzenia komisji do spraw kształtowania ustroju rolnego, które będą m.in. opiniować możliwość skorzystania z prawa pierwokupu nieruchomości rolnych przez Agencję. Zdaniem wnioskodawców projektu racjonalne i skuteczne realizowanie zadań nałożonych na Agencję wymaga doprecyzowania i uzupełnienia niektórych przepisów ustawy. Przesunięcie terminu wejścia w życie ustawy pozwoli też lepiej przygotować się innym podmiotom, których dotyczą nowe regulacje. Projekt wpłynął do Sejmu  jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP Prawo i Sprawiedliwość. Pierwsze czytanie propozycji przeprowadzili posłowie zasiadający w Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Nie zgłosili oni poprawek do projektu. Sprawozdanie z ich prac na posiedzeniu Sejmu przedstawi poseł Robert Telus.

Ochrona lokatorów budynków przeznaczonych do rozbiórki przedłużona do końca 2025 r.
Taki jest cel poselskiego projektu nowelizacji ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i nowelizacji Kodeksu cywilnego (druk nr 74), rozpatrywanego przez Sejm w drugim czytaniu. Zgodnie z jego zapisami osoby mieszkające w budynkach przeznaczonych do rozbiórki lub remontu, które muszą opuścić, otrzymają od gminy lokale zastępcze. Gmina pokryje też koszty przeprowadzki. Takie obowiązki gminy będą miały do 31 grudnia 2025 r., a nie tylko do końca tego roku, jak przewidują obecnie obowiązujące przepisy. Propozycję zmian złożył Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. W pierwszym czytaniu rozpatrywali je posłowie zasiadający w Komisjach: Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Zaproponowali oni redakcyjne poprawki do projektu nowelizacji. Sprawozdanie z prac komisyjnych przedstawi na posiedzeniu plenarnym poseł Bogdan Rzońca.

Uchwała w 130. rocznicę urodzin Adama Chętnika
20 grudnia br. przypada 130. rocznica urodzin Adama Chętnika – etnografa, badacza kultury kurpiowskiej, naukowca i posła II Rzeczypospolitej Polskiej. Z tej okazji Sejm chce oddać hołd „temu wybitnemu Polakowi, synowi polskiej ziemi, niestrudzonemu obrońcy polskości na Warmii i Mazurach”. Uchwała w tej sprawie będzie przedmiotem dyskusji plenarnej. Posłowie przypominają w niej determinację Adama Chętnika w obronie Ojczyzny oraz entuzjazm, z jakim później odbudowywał niepodległą Polskę. Adam Chętnik był autorem wielu artykułów, które budziły narodową i społeczną świadomość polskiej młodzieży wiejskiej. Głównym polem jego zainteresowania były tematy historyczno-etnograficzne i społeczno-gospodarcze dotyczące ziemi kurpiowskiej. Z jego inicjatywy powstał pierwszy skansen na Kurpiowszczyźnie – Muzeum w Nowogrodzie z Oddziałem Polskiego Towarzystwa Krajoznawczego oraz Stacja Naukowo-Badawcza Towarzystwa Naukowego Płockiego, które zostały zniszczone w czasie II wojny światowej. Po wojnie zaangażował się w tworzenie Muzeum Północno-Mazurskiego w Łomży, współpracował z Muzeum Kultur Ludowych w Młocinach, Muzeum Ziemi w Warszawie oraz Kurpiowskim Muzeum w Nowogrodzie.

Niższe opłaty środowiskowe umożliwią samorządom kontynuowanie inwestycji wodno-ściekowych
To istota poselskiego projektu nowelizacji Prawa ochrony środowiska (druk nr 103), który zostanie rozpatrzony w drugim czytaniu podczas bieżącego posiedzenia Izby. Projekt wydłuża o 3 lata, do 31 grudnia 2018 r., termin realizacji przedsięwzięć ujętych w krajowym programie oczyszczania ścieków komunalnych, by możliwe było odroczenie terminu uiszczenia opłaty za korzystanie ze środowiska oraz administracyjnej kary pieniężnej. Opłata za korzystanie ze środowiska jest ponoszona za: wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, przydzielone uprawnienia do emisji, wprowadzanie ścieków do wód lub ziemi, pobór wody oraz składowanie odpadów. Za korzystanie ze środowiska bez wymaganego pozwolenia należy uiścić podwyższoną opłatę, a w razie naruszenia warunków pozwolenia także administracyjną karę pieniężną. Ponadto wnioskodawcy proponują, by w przypadkach, gdy do końca 2018 r. zostaną wykonane przedsięwzięcia służące do realizacji zadań własnych gminy w zakresie kanalizacji i oczyszczania ścieków komunalnych, marszałkowie województw wydali decyzje o umorzeniu odroczonych opłat za odprowadzanie ścieków bez pozwolenia wodnoprawnego. Projekt ustawy regulującej te kwestie wnieśli posłowie Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość. W pracach sejmowych reprezentuje ich posłanka Anna Paluch. Projekt został skierowany do Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa do pierwszego czytania.

Polska wdraża standardy unijne w zakresie monitorowania wód
To cel poselskiego projektu nowelizacji Prawa wodnego (druk nr 105), rozpatrywanego w drugim czytaniu podczas bieżącego posiedzenia Izby. Projekt wykonuje dyrektywę nr 2013/39/WE zmieniającą dyrektywy z 2000 oraz 2008 r. w zakresie substancji priorytetowych w dziedzinie polityki wodnej. Projekt wprowadza do obowiązującej ustawy definicję matrycy, rozumianej jako element środowiska wodnego będący wodą, osadami, florą lub fauną, a także m.in. listy obserwacyjnej, czyli sporządzanego przez Komisję Europejską wykazu substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego. Zmiany dotyczą ponadto obowiązków administracji publicznej w zakresie monitorowania stanu wód oraz tzw. substancji priorytetowych określonych w przepisach unijnych. Zgodnie z projektem w części spraw, w których dotychczas wymagane było uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego, wystarczające ma być zgłoszenie. Taka uproszczona procedura ma dotyczyć m.in. wykonania pomostu do 25 m długości, wykonania kąpieliska oraz wyznaczenia miejsca wykorzystywanego do kąpieli, a także wykonania stawu zasilanego wodami gruntowymi o powierzchni nieprzekraczającej 500 m2 i głębokości do 2 m. Ponadto wnioskodawcy proponują, by to samorządy podejmowały decyzję, czy w planach zagospodarowania przestrzennego uwzględnią poziom zagrożenia powodziowego wynikający z mapy takiego zagrożenia, sporządzonej przez Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Projekt wpłynął do Sejmu z inicjatywy grupy posłów Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość. W pracach nad projektem wnioskodawców reprezentuje posłanka Anna Paluch. Projekt został skierowany do Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa do pierwszego czytania.

Nowy tryb postępowania dotyczącego odstępstw od zakazów z zakresu ochrony gatunkowej zwierząt od 2017 r.
To jedna ze zmian zaproponowanych w poselskim projekcie nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (druk nr 104). Na 5. posiedzeniu Sejmu posłowie rozpatrzą tę propozycję w drugim czytaniu. Projekt przesuwa z 24 grudnia 2015 r. na 1 stycznia 2017 r. termin wejścia w życie kilku zmian w ustawie o ochronie przyrody, w tym regulacji związanych z wdrożeniem unijnych dyrektyw: siedliskowej (92/43/EWG) i ptasiej (2009/147/WE). Chodzi m.in. o przepisy, które zastępują ogólne zwolnienie gospodarki leśnej z przestrzegania zakazów z zakresu ochrony gatunkowej zwierząt indywidualnymi derogacjami (zwolnieniami) dla poszczególnych nadleśnictw, wydawanymi przez generalnego lub regionalnego dyrektora ochrony środowiska. Autorzy projektu podkreślają, że potrzeba więcej czasu na przygotowanie do wprowadzenia zmian, w tym na wypracowanie dobrych praktyk w zakresie wydawania indywidualnych zwolnień na dużą skalę. Jak zauważają wnioskodawcy, derogacje mają dotyczyć wszystkich nadleśnictw w kraju, co wymaga dyskusji nad optymalizacją tego procesu i wypracowaniu stosownych rozwiązań. Według autorów projektu nagłe wprowadzenie zmian mogłoby sparaliżować racjonalną gospodarkę leśną i ochronę przyrody w lasach. To z kolei mogłoby przerwać zaopatrzenie przedsiębiorców drzewnych w surowiec drzewny i poważnie ograniczyć zatrudnienie zakładów usług leśnych. W konsekwencji wzrosłoby bezrobocie na obszarach wiejskich. Projekt jest inicjatywą grupy posłów KP Prawo i Sprawiedliwość. Został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Wnioskodawców reprezentuje poseł Dariusz Bąk.

Wydłużenie czasu obowiązywania umów na udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej
To cel poselskiego projektu nowelizacji ustawy zmieniającej ustawę o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (druk 73). Izba rozpatrzy go w drugim czytaniu. Projekt ma usprawnić proces kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej. Umożliwia wydłużenie umów na udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej na czas nie dłuższy niż do 30 czerwca 2017 r. Wydłuża też o pół roku termin wejścia w życie przepisów upoważniających ministra zdrowia do określania kryteriów wyboru ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Do 1 lipca 2016 r. będzie to kompetencja prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. Na mocy nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw z 22 lipca 2014 r. planowanie i zakup świadczeń zostały oparte o tzw. mapy potrzeb zdrowotnych. Wnioskodawcy zwracają uwagę, że nowe zasady wymagają więcej czasu na prawidłowe wprowadzenie i przygotowania do postępowań kontraktowych.  Projekt zakłada, że ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2016 r. Projekt wpłynął do Sejmu  jako inicjatywa grupy posłów KP Prawo i Sprawiedliwość i został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Zdrowia.

Banki, SKOK-i i firmy ubezpieczeniowe zapłacą podatek od aktywów
Sejm rozpatrzy w pierwszym czytaniu poselski projekt ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych (druk nr 75), który wprowadza tzw. podatek bankowy – naliczany od aktywów niektórych instytucji finansowych. Będzie on stanowił dochód budżetu państwa. Miesięczna stawka podatku wyniesie 0,0325 proc. w przypadku banków krajowych, oddziałów banków zagranicznych, oddziałów instytucji kredytowych i spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych. Natomiast krajowe zakłady ubezpieczeń i reasekuracji oraz oddziały i główne oddziały zagranicznych firm ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych zapłacą 0,05 proc. podatku. Podatek będzie naliczany od sumy aktywów, która przekracza 4 mld zł, w przypadku m.in. banków i SKOK-ów pomniejszonej o fundusze własne (obniżenie nie dotyczy ubezpieczycieli). Wprowadzenie progu, powyżej którego instytucje finansowe będą musiały płacić podatek, ma na celu ochronę powstających banków i zakładów ubezpieczeń. Gdyby zostały one opodatkowane, mogłyby mieć trudności finansowe. Całkowicie zwolniony z podatku będzie Bank Gospodarstwa Krajowego i ewentualne inne banki państwowe, które mogą powstać w przyszłości. Podatek bankowy ma być wprowadzony od 1 lutego 2016 r. Wnioskodawcy szacują, że wpływy z podatku w 2016 r. wyniosą 6,5-7 mld zł (dane Komisji Nadzoru Finansowego). Według autorów projektu nowy podatek nie powinien zmniejszyć wpływów z podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż podatek bankowy nie będzie zaliczany do kosztów uzyskania przychodu i nie obniży podstawy opodatkowania podatkiem CIT. Zdaniem wnioskodawców zamiar przeniesienia podatku od aktywów na klientów banków zostanie ograniczony konkurencją na rynku i działaniami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Projekt został wniesiony przez grupę posłów KP Prawo i Sprawiedliwość. Uzasadnienie proponowanych zmian przedstawi posłanka Barbara Bubula.

Jednorazowy dodatek pieniężny dla niektórych emerytów w marcu 2016 r.
Taka propozycja znalazła się w trzech poselskich projektach ustaw o jednorazowym dodatku pieniężnym dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenia przedemerytalne, zasiłki przedemerytalne, emerytury pomostowe albo nauczycielskie świadczenia kompensacyjne w 2016 r. Zostały one złożone przez Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego (druk nr 80), Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość (druk nr 81) oraz Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska (druk nr 82). Zgodnie z tymi projektami prawo do dodatku oraz jego kwota będzie uzależniona od wysokości świadczeń przysługujących 29 lutego 2015 r. Dodatek ma wynieść: 400 zł jeśli świadczenie lub suma świadczeń nie przekracza 900 zł – zgodnie z projektem Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość. Projekty Klubów Parlamentarnych Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego zakładają kwotę 350 zł. W przypadku gdy świadczenie lub suma przysługujących świadczeń wynosi między 900 zł a 11100 zł dodatek – zgodnie z propozycjami wszystkich trzech klubów – wyniesie 300 zł. O sto złotych mniej, czyli 200 zł, mają dostać osoby, których świadczenie lub suma świadczeń wynoszą powyżej 1100 zł i nie przekraczają 1500 zł. 50 zł dodatku przewiduje projekt KP PiS w przypadku, gdy świadczenie lub suma świadczeń wynosi od 1500 zł do 2000 zł. Projekty Klubów Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego zakładają dla tych emerytów kwotę 100 zł. Zgodnie z proponowanymi w projektach regulacjami, w razie zbiegu prawa do świadczeń, osobie uprawnionej będzie przysługiwać jeden dodatek, podobnie jak w przypadku, gdy do renty rodzinnej uprawniona będzie więcej niż jedna osoba. Jednocześnie projekty zakładają, że od dodatku nie będzie odprowadzany podatek dochodowy ani składki na ubezpieczenie zdrowotne. Z tej kwoty nie będzie się też dokonywać potrąceń i egzekucji. Według wszystkich wnioskodawców wypłata jednorazowego wsparcia ma zrekompensować osobom z najniższymi świadczeniami bardzo niską waloryzację w marcu 2016 r. Wszystkie projekty zakładają wejście w życie proponowanych regulacji 1 marca 2016 r. Projekty uzasadnią: poseł Mieczysław Kasprzak (druk nr 80), posłanka Beata Mazurek (druk nr 81) i posłanka Magdalena Kochan (druk nr 82).

Informacja bieżąca i pytania w sprawach bieżących
Podczas 5. posiedzenia Sejm wysłucha ponadto informacji rządu na temat realizacji „Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023” oraz planowanych w nim zmian. O przedstawienie informacji wnioskował KP Platforma Obywatelska. Posłowie będą też pytać przedstawicieli rządu o bieżące sprawy m.in. rozliczenie środków unijnych z perspektywy 2007-2013, nowelizację ustawy o służbie cywilnej, udział podmiotów przemysłu okrętowego w konkursach dotacyjnych na lata 2014-2020, a także rozszerzenie nauczania historii i języka polskiego, w szczególności w szkołach średnich.

Obrady Sejmu zaplanowane na 15-16 grudnia mogą być kontynuowane 17 grudnia br.

www.sejm.gov.pl