Rozpoczęło się 2. posiedzenie Sejmu VIII kadencji

Zmiany w opodatkowaniu odpraw i odszkodowań dla kierujących spółkami Skarbu Państwa to jedna z propozycji zmian w prawie, którymi zajmą się posłowie podczas 2. posiedzenia Sejmu. Izba będzie też pracować nad poselską propozycją umożliwiającą przejście na emeryturę po 40 latach pracy bez względu na wiek oraz obywatelskim projektem zakładającym zwiększenie udziału samorządów w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zmiany w opodatkowaniu odpraw i odszkodowań dla kierujących spółkami Skarbu Państwa
Wprowadza jest projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z uzasadnieniem, celem projektowanych przepisów jest dostosowanie wysokości odpraw i odszkodowań wypłacanych członkom zarządów spółek z udziałem Skarbu Państwa do rozsądnych i uczciwych standardów. Wnioskodawcy proponują, by odprawy oraz odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji, których wysokość przekracza zaproponowane w projekcie limity, zostały opodatkowane zryczałtowanym 65-procentowym podatkiem. Jeśli odprawa z tytułu m.in. rozwiązania przed terminem umowy o pracę lub świadczenie usług zarządzania przekroczy trzykrotność miesięcznego wynagrodzenia osoby zwalnianej, to 65-procentowy podatek będzie odprowadzony od nadwyżki. Wnioskodawcy wskazują, że jest to zbieżne z regulacjami ustawy z 3 marca 2000 r. o wynagrodzeniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (tzw. ustawy kominowej), która zakazuje przyznawania wyższych odpraw. Drugie z zaproponowanych rozwiązań dotyczy odszkodowań przyznawanych na podstawie przepisów o zakazie konkurencji. W tym przypadku 65-procentowym podatkiem ma być obciążona ta część odszkodowania, która przekracza wysokość 12-miesięcznego wynagrodzenia tej osoby. Zmiany te mają objąć spółki, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego, ich związki lub inne państwowe lub komunalne osoby prawne dysponują większością głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu. Zaproponowane przez wnioskodawców rozwiązania mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2016 r. Projekt wpłynął do Sejmu 18 listopada 2015 r. z inicjatywy grupy posłów KP PiS. Wnioskodawców reprezentuje posłanka Gabriela Masłowska.

Wiek emerytalny na poziomie 67 lat, a po 40 latach pracy prawo do emerytury bez względu na wiek  – Sejm zajmie się poselską propozycją
Poselski projekt zmian w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw wprowadza możliwość przejścia na emeryturę po 40 latach pracy, jeśli w tym okresie składka emerytalna była odprowadzana co najmniej od minimalnego wynagrodzenia. Ponieważ do stażu uprawniającego do przejścia na emeryturę bez względu na wiek mają być zaliczane wyłącznie okresy składkowe, proponowane rozwiązanie obejmie osoby, które rozpoczęły pracę w młodym wieku (ok. 20 lat). Jednocześnie projekt utrzymuje mechanizm sukcesywnego podnoszenia wieku emerytalnego, który ma wynieść docelowo 67 lat (w 2020 r. dla mężczyzn i w 2040 r. dla kobiet). Zgodnie z projektem wysokość emerytury będzie wynikiem podzielenia składek zwaloryzowanych i zewidencjonowanych na koncie osoby ubezpieczonej przez średnie dalsze trwanie życia dla osób w tym wieku. Wnioskodawcy proponują, by po 40-letnim okresie ubezpieczenia emerytalno-rentowego prawo do emerytury przysługiwało także rolników. W związku z tym w projekcie znalazły się też propozycje zmian w ustawie o ubezpieczeniu społecznym rolników. Proponowane rozwiązania miałyby wejść w życie 1 stycznia 2016 r. Projekt wpłynął do Sejmu 12 listopada 2015 r. z inicjatywy grupy posłów KP PSL. W pracach nad projektem wnioskodawców reprezentuje poseł Władysław Kosiniak-Kamysz.

Zmiany w udziale samorządów we wpływach z PIT
To istota obywatelskiego projektu nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, rozpatrywanego w pierwszym czytaniu podczas 2. posiedzenia Sejmu. Według wnioskodawców celem ustawy jest częściowe wyrównanie dochodów samorządów zmniejszonych na skutek zmian w prawie, które nakładały na samorządy obowiązki i zadania bez zapewnienia finansowania ich realizacji. Autorzy projektu wskazują, że z powodu tych zmian gminy, powiaty i województwa tracą co najmniej 8 mld zł w skali roku. W związku z tym proponują zwiększenie ich udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych. W przypadku gmin byłby to wzrost z 39,34 do 48,78 proc., powiatów – z 10,25 do 13,03 proc., a województw – z 1,60 do 2,03 proc. Projekt nowelizacji wprowadza też tzw. subwencję ekologiczną dla gmin, na terenie których znajdują się m.in. parki narodowe, rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe oraz obszary chronionego krajobrazu. Kwota subwencji obliczana byłaby na podstawie wzoru zawartego w projekcie ustawy i wypłacana w 12 miesięcznych ratach. Uprawnione gminy miałyby pełną swobodę jej wydatkowania. Projekt wpłynął do Sejmu 27 września 2012 r. Ponieważ postępowanie ustawodawcze nie zostało zakończone w trakcie VII kadencji Sejmu, marszałek Sejmu zarządził jego ponowne drukowanie. Przedstawicielem Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej jest Andrzej Porawski.

Propozycja zmiany w Regulaminie Sejmu
Posłowie zajmą się też przedłożoną przez grupę posłów propozycją zwiększenia z trzech do pięciu liczby projektów uchwał, które Komisja Kultury i Środków Przekazu może przedstawić Sejmowi w sprawie ustanowienia danego roku rokiem osoby albo wydarzenia. Zmiana dotyczy art. 33a Regulaminu Sejmu. Projekt wpłynął do Sejmu 24 listopada 2015 r. z inicjatywy grupy posłów KP PiS. Wnioskodawców reprezentuje posłanka Elżbieta Kruk.

Informacja bieżąca i pytania w sprawach bieżących
Podczas 2. posiedzenia Sejm wysłucha ponadto informacji bieżącej rządu w sprawie bezpieczeństwa Polski w kontekście sytuacji międzynarodowej. O przedstawienie informacji wnioskował Klub Prawa i Sprawiedliwości. Na posiedzeniu posłowie będą również zadawać przedstawicielom rządu pytania na temat aktualnych kwestii, m.in.  polityki lekowej adresowanej do osób po 75. roku życia, przygotowania systemu informatycznego ARiMR do obsługi wniosków o płatności bezpośrednie, sytuacji korpusu szeregowych żołnierzy kontraktowych oraz skutków planowanej zmiany wieku obowiązku szkolnego.

 

www.sejm.gov.pl