Trwa 84. posiedzenie Sejmu

fot. K. Białoskórski

Reforma systemu karnego mająca poprawić jego funkcjonowanie to tylko jedna z propozycji zmian w prawie, którymi zajmą się posłowie na pierwszym w tym roku – 84. posiedzeniu Sejmu. W porządku czterodniowych obrad są też m.in. prace nad przepisami, zgodnie z którymi wątpliwości dotyczące prawa podatkowego będą rozstrzygane na korzyść podatników. Ponadto Sejm rozpatrzy projekt kompleksowo regulujący zasady opodatkowania osób ukrywających dochody. Posłowie zajmą się również regulacjami upraszczającymi i przyspieszającymi procedury budowlane oraz ułatwiającymi obywatelom rejestrację stowarzyszeń. Sejm będzie też pracować nad projektem przenoszącym z rozporządzenia do ustawy rozwiązania dotyczące systemu oceniania uczniów.

Obrady rozpoczną ślubowania poselskie trójki nowych posłów: Romualda Garczewskiego, Urszuli Pasławskiej oraz Małgorzaty Woźniak. Obejmą oni mandaty po przedstawicielach Sejmu, którzy zostali wybrani w ubiegłorocznych wyborach samorządowych.

W głosowaniach otwierających posiedzenie Sejmu posłowie podejmą decyzję w sprawie wniosków o uzupełnienie porządku dziennego o Informacje: Rady Ministrów na temat sytuacji w górnictwie węgla kamiennego oraz Prezesa Rady Ministrów na temat uszczuplenia wpływów do budżetu państwa w 2015 roku o ponad 3 mld zł.

W porządku obrad 84. posiedzenia Sejmu jest m.in. drugie czytanie projektu nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw, który powstał po wspólnym rozpatrzeniu projektu rządowego (druk nr 2393), poselskiego (2024) oraz senackiego (2267). Wiodącym projektem jest propozycja rządu. Projekt ma m.in. ograniczyć możliwość orzekania kar w zawieszeniu. Zawieszona będzie mogła być wyłącznie kara pozbawienia wolności nieprzekraczająca roku. Orzekane kary mają być też bardziej proporcjonalne do popełnianych czynów. Wobec drobnych przestępców będą częściej stosowane kary wolnościowe: grzywna i ograniczenie wolności. Przestępców ciężkich, zawodowych, będzie można ukarać surowiej niż obecnie (nawet na 20 lat pozbawienia wolności – obecnie górna granica tej kary wynosi 15 lat). W przypadku kary ograniczenia wolności projekt wydłuża do dwóch lat okres, na jaki będzie można ją orzekać. Skazani na tę karę będą mogli zostać zobowiązani do wykonywania nieodpłatnej pracy na cele społeczne. Będzie też możliwe potrącanie z ich wynagrodzenia od 10 do 25 proc. na cele społeczne. Ponadto sąd będzie mógł objąć skazanego na tę karę dozorem elektronicznym w wymiarze do 12 godzin dziennie przez maksymalnie rok. Orzekanie kary grzywny nie będzie zależeć od sytuacji materialnej skazanego. Projekt wprowadza nową instytucję kary mieszanej, w której skazany będzie mógł być najpierw pozbawiony wolności, a następnie odbywać karę ograniczenia wolności. Projekt zmienia też przepisy dotyczące przepadku korzyści majątkowej pochodzącej z przestępstwa. Możliwa ma być tzw. konfiskata rozszerzona, obejmująca także mienie, które sprawca już wprowadził do obrotu. Projekt zakłada, że tzw. środki zabezpieczające będą stosowane wobec osób niepoczytalnych, z ograniczoną poczytalnością, sprawców niektórych przestępstw, którzy – ze względu na zaburzenie sfery woli – stanowią zagrożenie społeczne. Środki zabezpieczające będą mogły być orzekane obok kary m.in. wobec poczytalnych sprawców zabójstwa, ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, zgwałcenia lub pedofilii. Zmiany w Kodeksie karnym wykonawczym dotyczą m.in. zwiększenia liczby osób biorących udział w widzeniu, uprawnień związanych z korzystaniem z aparatu telefonicznego, prawa tymczasowo aresztowanego do korespondencji z obrońcą. Zgodnie z projektem wydłużony okres przedawnienia ma objąć przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu, popełnione na szkodę małoletniego, za które maksymalna grożąca kara jest surowsza niż 5 lat więzienia. Projekt zawarty w sprawozdaniu wykonuje ponadto orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 17 lipca 2013 r., co było przedmiotem projektu senackiego. Trybunał uznał za niekonstytucyjny przepis przewidujący bezwarunkowe odwieszanie wykonanie kary więzienia sprawcom, którzy umyślnie popełnili w okresie próbnym przestępstwo podobne do tego, za które zostali poprzednio skazani. Projekty wpłynęły do Sejmu: 11 października 2013 r. (poselski), 24 lutego 2014 r. (senacki) oraz 15 maja 2014 r. (rządowy). Ich pierwsze czytania odbyły się odpowiednio: 5 lutego, 30 maja i 10 czerwca 2014 r. Wszystkie trafiły do Komisji nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach, która 11 czerwca 2014 r. podjęła uchwałę o ich wspólnym rozpatrywaniu. 3 grudnia 2014 r. komisja przyjęła sprawozdanie, w którym wnosi o przyjęcie projektu z poprawkami głównie o charakterze uzupełniającym, redakcyjnym, porządkującym i doprecyzowującym. Sprawozdanie przedstawi poseł Jarosław Pięta.

Izba zajmie się też w drugim czytaniu projektem opracowanym w Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka w wyniku wspólnego rozpatrzenia dwóch propozycji zmian w Prawie o ustroju sądów powszechnych – rządowej i senackiej. Celem proponowanych regulacji jest dalsze usprawnienie i wzrost efektywności sądownictwa powszechnego. Projekt m.in. upoważnia Ministra Sprawiedliwości do określenia właściwości sądów powszechnych w sprawach z zakresu prawa: prasowego, autorskiego i praw pokrewnych, ksiąg wieczystych oraz zmian organizacji sądów. Ponadto Minister Sprawiedliwości w uzasadnionych przypadkach będzie mógł żądać akt spraw sądowych, co ma mu pozwolić efektywnie sprawować nadzór administracyjny nad działalnością sądów. Projekt przywraca Ministrowi Sprawiedliwości prawo do przedstawiania Sądowi Najwyższemu wniosków o rozstrzygnięcie rozbieżności w orzecznictwie sądów: powszechnych, wojskowych lub Sądu Najwyższego. Projekt zmienia też zasady delegowania sędziów do sądu wyższego rzędu i ogranicza do maksymalnie 5 lat czas delegowania do Ministerstwa Sprawiedliwości sędziów i przedstawicieli innych grup zawodowych wymiaru sprawiedliwości, z możliwością przedłużenia w uzasadnionych przypadkach o kolejne 5 lat. Wśród nowych rozwiązań jest też np. wprowadzenie odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywych lub zatajenie prawdziwych informacji w oświadczeniu majątkowym przez sędziów i prokuratorów. Jest także nowa kara dyscyplinarna dla sędziów – obniżenie wynagrodzenia zasadniczego od 5 do 15 proc. na okres od 6 miesięcy do 2 lat. Projekt zmienia też przepisy dotyczące odwoływania dyrektora sądu i zwracania przez ministra sprawiedliwości prezesowi sądu uwagi na piśmie. Te propozycje wykonują wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 7 listopada 2013 r. Rządowa propozycja zmian wpłynęła do Sejmu 14 sierpnia 2014 r., a 26 sierpnia 2014 r. została skierowana do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt senacki wniesiono do laski marszałkowskiej 9 czerwca 2014 r., natomiast 1 lipca 2014 r. został on skierowany do pierwszego czytania w Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Komisja zdecydowała o wspólnym rozpatrzeniu obu przedłożeń i skierowaniu ich do podkomisji nadzwyczajnej. 17 grudnia 2014 r. komisja przyjęła projekt z poprawkami. Zaproponowano m.in., aby dyrektor sądu był powoływany w sądzie rejonowym z co najmniej 15 stanowiskami sędziowskimi, a nie 10 jak do tej pory. W sądzie rejonowym zatrudniającym minimum 10 sędziów minister sprawiedliwości będzie mógł powołać dyrektora, mając na względzie m.in. zakres zadań sądu. Na etapie komisyjnym wprowadzono też zmiany w zakresie zwrotu kosztów przejazdu sędziego z miejsca zamieszkania do siedziby sądu czy wydziału lub ośrodka zamiejscowego. Zwrot ma przysługiwać sędziemu, który awansował na wyższe stanowisko. Pieniędzy tych nie otrzyma jednak sędzia mieszkający w odległości mniejszej niż 20 km od siedziby sądu oraz taki, który został przeniesiony w wyniku kary dyscyplinarnej. Sprawozdawcą komisji będzie poseł Robert Kropiwnicki.

W drugim czytaniu  posłowie rozpatrzą także rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii, którego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego i poprawa ochrony środowiska. Projekt dostosowuje przepisy do standardów obowiązujących w innych wiodących krajach UE.  Chodzi o optymalne i zrównoważone zaopatrzenie odbiorców końcowych w energię elektryczną, ciepło lub chłód, bądź biogaz rolniczy. Projekt przewiduje także powstanie nowych miejsc pracy w wyniku zwiększenia liczby nowych instalacji OZE, a także wykorzystanie produktów ubocznych lub pozostałości z rolnictwa i przemysłu wykorzystującego surowce rolnicze. Po pierwszym czytaniu Komisja Nadzwyczajna do spraw energetyki i surowców energetycznych wniosła m.in. poprawki legislacyjno-redakcyjne. Do projektu zgłoszono również wnioski mniejszości o m.in. przyznanie osobom fizycznym prowadzącym firmy oraz instytucjom publicznym takim jak np. szkoły, szpitale czy fundacje  prawa do wytwarzania energii elektrycznej w mikroinstalacjach na własne potrzeby i sprzedaży energii, której nie wykorzystają. Rada Ministrów przyjęła projekt 8 kwietnia 2014 r. Do Sejmu wpłynął on 8 lipca 2014 r. Pierwsze czytanie na posiedzeniu Sejmu odbyło się 22 lipca 2014 r.  Następnie  projekt skierowano do: Komisji Nadzwyczajnej do spraw energetyki i surowców energetycznych. 15 września 2014 r. odbyło się wysłuchanie publiczne. Sprawozdanie Komisji przyjęto 16 grudnia 2014 r. Na posiedzeniu sprawozdanie przedstawi poseł Andrzej Czerwiński.

Sejm zapozna się również z pierwszymi rządowymi dokumentami oceniającymi efekty wprowadzenia ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi do lat 3 w latach 2011-2012 oraz w 2013 r. Sprawozdania podsumowują działanie poszczególnych rodzajów opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz wydatki na realizację zadań wynikających z ustawy. Zgodnie ze sprawozdaniami wzrosła liczba instytucji opiekujących się małymi dziećmi. W 2011 r. było ich 571, w 2012 r. – 926 a w 2013 r. – 1 511 (co w stosunku do 2010 r. stanowi wzrost o ok. 196 proc.). Systematycznie wzrastał również odsetek dzieci w wieku do 3 lat objętych opieką (w 2010 r. – o ok. 2,6 proc., w 2011 o ok. 3,7 proc., w 2012 r. o ok. 4,5 proc., a w 2013 r. już o ok. 5,7 proc.). W 2013 r. tak jak w latach ubiegłych żłobki dysponowały największą liczbą miejsc i na nie gminy zgłaszały największe zapotrzebowanie (ok. 19,6 tys. miejsc). Jednak najwięcej przybyło klubów dziecięcych w stosunku do 2012 r., aż o 102 proc., podczas gdy żłobków o 57 proc. Zgodnie ze sprawozdaniami wzrosła liczba żłobków oraz klubów dziecięcych dotowanych przez gminy. W 2012 r. były to 583 żłobki i 36 klubów dziecięcych (łącznie 619 instytucji), natomiast w 2013 r. – odpowiednio 753 i 50 (783 instytucje), co oznacza wzrost dotowanych instytucji o 29,7 proc. Przełożyło się to na wzrost wydatków gmin m.in. na żłobki oraz kluby dziecięce – z 508,2 mln zł w 2012 r. do 565,2 mln zł w roku 2013. Na ten cel w 2013 r. uruchomiono środki z budżetu państwa w wysokości 99,5 mln zł. Z informacji przekazywanych przez ZUS wynika, że liczba niań w 2013 r. nie zmieniła się w stosunku do roku 2012 i wynosiła 9,1 tys. osób. Sprawozdania wpłynęły do Sejmu: za okres 2011-2012 – 17 października 2013 r., a za 2013 r. -23 października 2014 r. Dokumenty zostały skierowane do rozpatrzenia do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny: za okres 2011-2012 – 22 października 2013 r., a za 2013 r. – 28 października 2014 r. Komisja przyjęła sprawozdania, w których wnosi o przyjęcie dokumentów: za okres 2011-2012 – 6 lutego 2014 r., a za 2013 r. – 18 grudnia 2014 r. Dokumenty na posiedzeniu Sejmu przedstawi Minister Pracy i Polityki Społecznej a sprawozdania Komisji posłanka Ewa Drozd.

Izba przeprowadzi też pierwsze czytanie prezydenckiego projektu nowelizacji ustawy – Prawo o stowarzyszeniach oraz niektórych innych ustaw. Celem projektu jest ułatwienie obywatelom tworzenia stowarzyszeń oraz uproszczenie związanych z tym procedur. M.in. z 15 do 7 ma zmniejszyć się liczba osób niezbędnych do założenia stowarzyszenia. Poza tym stowarzyszenia mają być rejestrowane wyłącznie na podstawie weryfikacji wniosku złożonego przez założycieli. Na podjęcie decyzji o wpisie stowarzyszenia do KRS sąd rejestrowy będzie miał 7 dni. Obecnie sąd zwraca się w tej sprawie do organu nadzorującego – starosty lub wojewody, który ma 14 dni na zgłoszenie uwag do dokumentów dołączonych do wniosku o rejestrację. Projekt zakłada, że w przypadku większych stowarzyszeń – posiadających oddziały regionalne – w sprawach o wpis do rejestru terenowych jednostek organizacyjnych z osobowością prawną właściwy będzie ten sam sąd co w przypadku jednostki macierzystej. Pozwoli to uniknąć, zdarzających się obecnie i prowadzących do powstawania rozbieżności, problemów związanych z rejestracją zmian statutowych. Zgodnie z projektem stowarzyszenia, które nie prowadzą działalności gospodarczej, nie posiadają statusu organizacji pożytku publicznego oraz nie zatrudniają pracowników będą mogły zawiesić działalność statutową na 2 lata (np. w związku z brakiem niezbędnych funduszy). Zgodnie z projektem członkowie władz stowarzyszenia będą mogli otrzymywać wynagrodzenie za pełnienie swoich funkcji – będzie to jednak musiało być przewidziane w statucie stowarzyszenia. Ponadto projekt zwiększa uprawnienia tzw. stowarzyszeń zwykłych. Będą one mogły pozyskiwać środki na swoją działalność także m.in. z darowizn, spadków oraz ze zbiórek publicznych. Jednocześnie nadal nie będą mogły m.in. prowadzić działalności gospodarczej, powoływać jednostek terenowych oraz prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego. Projekt wpłynął do Sejmu 17 grudnia 2014 r. 18 grudnia 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Uzasadni go doradca prezydenta Henryk Wujec.

Posłowie zajmą się także w pierwszym czytaniu prezydenckim projektem nowelizacji Ordynacji podatkowej oraz niektórych innych ustaw. Projekt zawiera rozwiązania zwiększające ochronę praw podatnika i pewność obrotu gospodarczego. W tym celu głowa państwa proponuje, by wątpliwości dotyczące przepisów prawa podatkowego były rozstrzygane na korzyść podatnika. Projekt doprecyzowuje przepisy dotyczące przedawniania zobowiązań podatkowych. Pięcioletni termin przedawnienia będzie mógł być wydłużony o maksymalnie trzy lata. Ponadto wszczęcie postępowania „w sprawie” (a więc nie przeciwko konkretnej osobie) o przestępstwo lub wykroczenie skarbowe nie będzie wstrzymywało jego przedawnienia. Prezydent proponuje zlikwidowanie możliwości nadawania decyzjom nieostatecznym tzw. rygoru natychmiastowej wykonalności w sytuacji, gdy termin przedawnienia obowiązku zapłacenia podatku jest krótszy niż 3 miesiące. Prezydent proponuje też uchylenie przepisów wyłączających możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów należności wynikających z niezapłaconych przez podatnika faktur. Zgodnie z przywołanymi w uzasadnieniu opiniami ekspertów przepis ten utrudnia rozliczenia podatnikom. Projekt zakłada też mniej uciążliwe kontrole – zgodnie z propozycją zmiany w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej kontrolę będzie można przeprowadzić nie tylko w siedzibie firmy lub miejscu wykonywania działalności, ale także w miejscu przechowywania dokumentacji, w tym ksiąg podatkowych. Projekt wpłynął do Sejmu 9 grudnia 2014 r. 18 grudnia ub. r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Proponowane przez głowę państwa rozwiązania uzasadni Sekretarz Stanu w KPRP Olgierd Dziekoński.

W pierwszym czytaniu Sejm będzie ponadto pracować nad rządową propozycją nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz Ordynacji podatkowej. Projekt kompleksowo reguluje zasady opodatkowania podatkiem PIT przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych przez podatnika źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych. Propozycja zmian dostosowuje przepisy do wyroków Trybunału Konstytucyjnego z 29 lipca 2014 r. i 18 lipca 2013 r. Projekt zawiera definicję przychodów, które nie mają pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzą ze źródeł nieujawnionych. Zgodnie z projektem, będą do nich zaliczane przychody ze źródła: ujawnionego przez podatnika, ale w nieprawidłowej wysokości oraz ze źródeł niewskazanych przez podatnika i nieustalonych przez organ podatkowy lub kontrolę skarbową. Chodzi o wydatki przewyższające przychody. Nadwyżka wydatków nad przychodami zostanie opodatkowana zryczałtowanym podatkiem w wysokości 75 proc. Zgodnie z projektem to podatnik, będzie zobowiązany udowodnić, skąd wziął pieniądze. Nie będzie to konieczne w odniesieniu do tych przychodów, które będą znane organowi z urzędu lub będą możliwe do ustalenia np. zyski z niezgłoszonego najmu nieruchomości. W przypadku przychodów dotyczących okresu, za które zobowiązania podatkowe się przedawniły (w praktyce starszych niż 5 lat) wystarczy jedynie ich uprawdopodobnienie. Obowiązywać ma reguła, zgodnie z którą organy podatkowe będą dążyć do ustalania źródeł pochodzenia przychodów, określenia ich prawidłowej wysokości i opodatkowania właściwym podatkiem. Dopiero wówczas, gdy nie uda się tego ustalić, ma być stosowana stawka 75 proc. Rząd przyjął projekt 16 grudnia 2014 r. Do Sejmu wpłynął on 22 grudnia 2014 r. 29 grudnia 2014 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Uzasadnienie przedstawi Minister Finansów.

Kolejnym punktem porządku obrad 84. posiedzenia Sejmu będzie drugie czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw. Celem projektu jest uproszczenie i przyspieszenie procesu budowlanego. Projekt m.in. znosi wymóg uzyskiwania pozwolenia na budowę i przebudowę domu jednorodzinnego – chodzi o inwestycje, które nie oddziałują na sąsiednią nieruchomość. Konieczne będzie jedynie zgłoszenie budowy wraz z przedstawieniem m.in. projektu budowlanego. Starosta będzie miał 30 dni na ewentualne wniesienie sprzeciwu do zgłoszenia. Projekt pozostawia inwestorowi możliwość budowy lub przebudowy domu jednorodzinnego w trybie pozwolenia na budowę, jeśli uzna on, że jest to dla niego korzystniejsze. W przypadku wyboru takiego wariantu, jeśli inwestor będzie jedyną stroną postępowania, roboty budowlane będzie można rozpocząć bez oczekiwania na uprawomocnienie decyzji administracyjnej o pozwoleniu na budowę. Dzięki temu inwestor zyska co najmniej 14 dni. Proponowane przepisy przewidują też, że do projektu budowlanego nie będzie już trzeba dołączać oświadczeń o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła, gazu, odbioru ścieków oraz o warunkach przyłączenia obiektu do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych. W myśl projektu, w przypadku wystąpienia braków formalnych we wniosku o pozwolenie na budowę, urzędnicy będą musieli w ciągu 14 dni od złożenia wniosku wezwać inwestora do ich uzupełnienia. Obecnie nie ma wyznaczonego terminu. Proponowane w projekcie zgłoszenie ma zastąpić nie tylko dotychczasowe pozwolenie na budowę, ale też pozwolenie na użytkowanie. Będzie to dotyczyć: warsztatów rzemieślniczych, stacji obsługi pojazdów, myjni samochodowych, garaży na nie więcej niż pięć stanowisk, obiektów magazynowych, budynków kolejowych, a także placów składowych, postojowych i parkingów oraz stawów rybnych. Rozwiązanie to skróci czas oczekiwania na rozpoczęcie korzystania z tych obiektów. Projekt wpłynął do Sejmu 26 sierpnia 2014 r., a 29 sierpnia 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu, które odbyło się 25 września 2014 r. Następnie nad projektem pracowała Komisja Infrastruktury, w tym podkomisja nadzwyczajna. 18 grudnia 2014 r. komisja przyjęła projekt z poprawkami. Na etapie komisyjnym m.in. doprecyzowano, że pozwolenie na budowę i przebudowę nie będzie już wymagane w przypadku wolnostojących domów jednorodzinnych, które nie oddziałują na sąsiednią nieruchomość. Ponadto, do listy inwestycji, dla których wystarczy zgłoszenie, dodano m.in. garaże wolnostojące i ganki do 35 m2, parterowe domki letniskowe i budynki handlowe lub usługowe do 35 m2, szamba do 10 m3., baseny i oczka wodne do 50 m2 (obecnie do 30 m2). Zaproponowano też, aby pozwolenie na użytkowanie nie było wymagane również w przypadku wałów przeciwpowodziowych, jazów, opasek i ostróg brzegowych oraz rowów melioracyjnych. Komisja chce także, by obszar oddziaływania inwestycji wyznaczał architekt w projekcie budowlanym, a nie starosta lub prezydent miasta na prawach powiatu, jak to jest obecnie. Sprawozdanie komisji przedstawi posłanka Aldona Młyńczak.

Sejm rozpatrzy też w drugim czytaniu poselski projekt zmian w ustawie o ustanowieniu programu wieloletniego „Budowa Kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego”. Program, który został ustanowiony ustawą 23 maja 2001 r. ma poprawić warunki kształcenia i prowadzenia badań naukowych na uczelni. Jego celem jest też rozwój innowacyjności i przedsiębiorczości akademickiej. Realizacja programu zostanie wydłużona o kolejne dwa lata, czyli do 2017 r. Pierwotnie założono zakończenie realizacji programu w 2010 r. Nowelizacją z 3 kwietnia 2009 r. termin realizacji programu wydłużono do 2015 r., a jego nowa wartość została ustalona na kwotę 962 500 tys. zł – z czego 946 543 tys. zł ze środków budżetu państwa. Do tej pory zakończone zostały zadania o wartości 461 342 tys. zł. Znalazło się wśród nich m.in. dokończenie kompleksu Nauk Biologicznych. Wartość zadań realizowanych obecnie wynosi 501 403 tys. zł. Zdaniem wnioskodawców projekt pozwoli osiągnąć wszystkie podstawowe cele programu przy zachowaniu na dotychczasowym poziomie wartości kosztorysowej oraz wysokości dotacji budżetowej. Projekt wpłynął do Sejmu 10 października 2014 r. jako inicjatywa grupy posłów KP PO. 2 grudnia 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisjach: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Finansów Publicznych. Komisje przeprowadziły pierwsze czytanie 16 grudnia 2014 r. i przyjęły projekt z poprawkami legislacyjnymi. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawi posłanka Katarzyna Matusik-Lipiec.

Izba w drugim czytaniu rozpatrzy także rządowy projekt nowelizacji ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. Nowe rozwiązania ułatwią gromadzenie, zarządzanie i przechowywanie dokumentacji w postaci elektronicznej. Rząd przyjął projekt 1 lipca 2014 r. Do Sejmu wpłynął on 25 lipca 2014 r., a 26 sierpnia 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisjach: Administracji i Cyfryzacji oraz Kultury i Środków Przekazu. Na posiedzeniu 18 grudnia 2014 r. Komisje przyjęły sprawozdanie. Do projektu wniosły poprawki o charakterze legislacyjno-redakcyjnym.

Posłowie zapoznają się z Informacją ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania o stanie przygotowań organów prowadzących do objęcia obowiązkiem szkolnym dzieci sześcioletnich. Dokument podsumowuje m.in. zmiany w prawie oświatowym w zakresie edukacji najmłodszych uczniów oraz stan przygotowania szkół podstawowych do przyjęcia dzieci sześcioletnich. Ocenia też realizację zadań zapisanych w ustawie z 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw w zakresie zwiększenia dostępności wychowania przedszkolnego w Polsce. Zgodnie z informacją m.in. na dotacje dla gmin z budżetu państwa na zwiększenie liczby miejsc i poprawę warunków wychowania przedszkolnego oraz przekształcenie we wrześniu 2016 r. oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych w przedszkola w budżecie państwa na 2013 r. zaplanowano 504 mln zł. W kolejnych latach kwota ta rośnie i w 2022 r. ma osiągnąć 1 879 mln zł. W związku z obniżeniem wieku obowiązku szkolnego, Ministerstwo Edukacji Narodowej przy współpracy z kuratorami oświaty, przygotowało i opublikowało interaktywną mapę publicznych szkół podstawowych. Zawiera ona podstawowe informacje o szkole, m.in.: liczbę uczniów i oddziałów klasy pierwszej, liczbę zatrudnionych w szkole nauczycieli, wyposażenie, funkcjonowanie świetlicy czy też możliwość korzystania ze stołówki szkolnej. W ramach działań monitorujących stan przygotowania szkół podstawowych do przyjęcia dzieci sześcioletnich kontrolą wizytatorów z Kuratoriów Oświaty zostało objętych 12 258 publicznych szkół podstawowych. 97 proc. szkół ma przygotowane pomieszczenia do pracy z dziećmi 6-letnimi, 98 proc. ma przygotowane pomoce dydaktyczne, a 97 proc. – miejsca do zabawy i wypoczynku. Grupa świetlicowa liczy nie więcej niż 25 uczniów w 74 proc. szkół. W 65 proc. dobór dzieci w grupach świetlicowych uwzględnia etap edukacyjny, a 93 proc.  szkół zapewnia uczniom posiłki. Kuratorzy oświaty zostali również zobowiązani do stałego monitorowania przypadków nieprzygotowania szkół do przyjęcia dzieci sześcioletnich zgłoszonych na telefoniczną infolinię. Od czerwca 2013 r., kiedy infolinia została uruchomiona, do sierpnia 2014 r. 967 razy zgłoszono potrzebę interwencji, w odniesieniu do 725 szkół podstawowych (na 13 464 szkoły). W wyniku zgłoszeń, pracownicy kuratoriów oświaty przeprowadzili 464 kontrole. Najwięcej interwencji dotyczyło warunków lokalowych i wyposażenia szkół w pomoce dydaktyczne (225 zgłoszeń). Interwencje dotyczyły również zbyt dużej liczby dzieci w oddziałach klasowych, realizacji obowiązku szkolnego i opieki świetlicowej. Dokument wpłynął do Sejmu 8 września 2014, a 16 września 2014 r. został skierowany do rozpatrzenia w Komisjach: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. 9 października 2014 r. komisje przyjęły sprawozdanie, w którym wnoszą o przyjęcie dokumentu. Informację na posiedzeniu Sejm przedstawi Minister Edukacji Narodowej, a sprawozdanie komisji posłanka Elżbieta Gapińska.

Sejm  rozpatrzy również sprawozdanie ministra pracy i polityki społecznej z realizacji programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” za okres od stycznia 2010 r. do grudnia 2013 r. Celem programu jest wsparcie gmin w zakresie dożywiania, ze szczególnym uwzględnieniem osób z terenów objętych wysokim poziomem bezrobocia i ze środowisk wiejskich. Ponadto program zakłada długofalowe działania na rzecz poprawy stanu zdrowia dzieci i młodzieży poprzez ograniczanie zjawiska niedożywienia, upowszechnianie zdrowego stylu żywienia, poprawę poziomu życia osób i rodzin o niskich dochodach oraz rozwoju w gminach bazy żywieniowej, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci i młodzieży. Program przewiduje pomoc w formie: posiłku, zasiłku celowego
i świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych. W ramach programu gmina może ubiegać się o dotację pod warunkiem, że udział środków własnych nie był niższy niż 40 proc. przewidywanych kosztów realizacji programu. Program finansowany jest z budżetu państwa oraz z budżetów gmin. W latach 2010-2013 wielkość środków na realizację programu wynosiła 550 mln zł rocznie.  Na realizację programu z budżetu państwa wydano w okresie objętym sprawozdaniem 2 mld 190,4 mln zł. Pomocą w ramach programu objętych zostało około 2 mln osób w tym m.in. dzieci do 7. roku życia oraz uczniowie do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej. Do końca 2013 r. obowiązywał program dożywiania przyjęty na lata 2006-2013. Kolejny wieloletni program wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” został przyjęty, na lata 2014 – 2020, przez Radę Ministrów 10 grudnia 2013 r. Dokument wpłynął do Sejmu 29 września 2014 r., a następnie 7 października został skierowany do prac w Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. 27 listopada 2014 r. Komisja rozpatrzyła dokument i wnosi o jego przyjęcie. Sprawozdawcą Komisji będzie posłanka Agnieszka Hanajczyk.

Ponadto Izba w drugim czytaniu będzie pracować nad rządowymi propozycjami zmian w ustawie o systemie oświaty oraz niektórych innych ustawach. Projekt wykonuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 24 września 2013 r., zgodnie z którym zagadnienia związane z konstytucyjnym prawem do nauki powinny być określone bezpośrednio w ustawie, a nie  rozporządzeniach ministra edukacji. Proponowane zmiany przewidują m.in. dodanie dwóch nowych rozdziałów do obowiązującej ustawy. Pierwszy z nich zawiera propozycje dotyczące oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, w tym upoważnień dla ministrów edukacji i kultury do szczegółowego określenia tych spraw w rozporządzeniach. W rozdziale tym uregulowano kwestie dotyczące min.: zadań i struktury organizacyjnej instytucji odpowiedzialnych za przygotowanie i przeprowadzenie egzaminów zewnętrznych, tj. Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych (zmiany te zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2016 r.), funkcjonowania szkół prowadzących kształcenie zawodowe, m.in. w zakresie postępowania rekrutacyjnego oraz prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych. Propozycja drugiego rozdziału zawiera regulacje dotyczące przeprowadzania egzaminów zewnętrznych (m.in.: sprawdzianu dla szóstoklasistów, egzaminu gimnazjalnego oraz matury). Zmiany dotyczą np. określenia trybu, w jakim może nastąpić unieważnienie pracy egzaminacyjnej przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej (chodzi o sytuacje dotyczące przypadków stwierdzenia niesamodzielnej pracy zdających) oraz trybu, w jakim, na wniosek zdającego, może nastąpić weryfikacja sumy przyznanych punktów. W projekcie nowelizacji znalazły się też propozycje regulacji dotyczących ułatwienia finansowania zajęć realizowanych przez nauczycieli w ramach projektów i programów finansowanych z udziałem środków europejskich czy zwiększenia kwot dotacji celowej na sfinansowanie podręczników i materiałów edukacyjnych dostosowanych do potrzeb edukacyjnych uczniów niepełnosprawnych z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Rząd przyjął projekt 25 listopada 2014 r., a do Sejmu wpłynął on 26 listopada 2014 r. Projekt 2 grudnia 2014 r. skierowany został do pierwszego czytania do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, z zaleceniem zasięgnięcia opinii Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Pierwsze czytanie projektu odbyło się 5 grudnia 2014 r., następnie komisja skierowała go do podkomisji stałej ds. jakości kształcenia i wychowania.

Sejm rozpatrzy też wniosek o uchylenie immunitetu posłowi Andrzejowi Piątakowi. Wniosek Komendanta Głównego Policji z 31 października 2014 r., związany z wykroczeniem drogowym,  wpłynął do Sejmu 7 listopada 2014 r. Zgodnie z art. 7c ust. l w związku z art. 10b ustawy z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora 26 listopada 2014 r. Marszałek Sejmu skierował wniosek do Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Komisja rozpatrzyła go 17 grudnia 2014 r. i proponuje uchylenie ochrony immunitetowej. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Romuald Ajchler.

W drugim czytaniu Izba rozpatrzy poselski projekt ustawy o przekształceniu jednoosobowych spółek Skarbu Państwa prowadzących działalność z wykorzystaniem dóbr kultury w państwowe instytucje kultury. Celem projektu jest umożliwienie przekształcenia w państwowe instytucje kultury Polskiego Wydawnictwa Muzycznego S.A. i spółek powstałych w wyniku komercjalizacji państwowych instytucji filmowych oraz innych jednoosobowych spółek Skarbu Państwa prowadzących działalność z wykorzystaniem dóbr kultury.  Utworzona w tym trybie państwowa instytucja kultury ma wstąpić we wszystkie stosunki prawne, których podmiotem była przekształcana spółka. Ponadto pracownicy przekształcanej spółki mają stać się, z dniem przekształcenia, pracownikami utworzonej instytucji kultury, z zachowaniem dotychczasowych warunków pracy i płacy. Chodzi o przyjęcie rozwiązań, które będą chronić dobra kultury narodowej i ułatwią działalność instytucjom kultury. Projekt wpłynął do Sejmu 25 lipca 2014 r. jako inicjatywa grupy posłów KP PO. 7 października 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Kultury i Środków Przekazu. Po zakończeniu pierwszego czytania 6 listopada 2014 r. Komisja powołała podkomisję nadzwyczajną, do której skierowała projekt.

Posłowie zajmą się również w drugim czytaniu rządowym projektem nowelizacji ustawy o transporcie drogowym. Projekt wdraża rozporządzenie unijne nr 181 z 2011 r., dotyczące praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym. Obowiązuje ono od 1 marca 2013 r. i obejmuje regularne przewozy autobusami na trasach dłuższych niż 250 km. Rozporządzenie wskazuje, że pasażerowie mają prawo m.in. do odszkodowań i pomocy w razie wypadków. Niepełnosprawni i osoby o ograniczonej sprawności ruchomej mają mieć możliwość uzyskania pomocy w wyznaczonych dworcach. Organem odpowiedzialnym za egzekwowanie przepisów będzie marszałek województwa, a w niektórych przypadkach zarząd związku powiatów i wojewoda. Terminalami, na których niepełnosprawni będą mogli liczyć na pomoc, mają być dworce stanowiące własność samorządu, położone w miastach liczących powyżej 50 tys. mieszkańców oraz obsługujące ponad pół miliona pasażerów rocznie. Zgodnie z szacunkami rządu kryteria te spełnia 21 dworców w praktyce w każdym województwie. Pieniądze na ich dostosowanie mają pochodzić z opłat pobieranych przez samorządy od operatorów terminali i przewoźników. Maksymalna opłata za jedno zatrzymanie autobusu na dworcu ma wynosić 2 zł. Pozostałe dworce też mogą wprowadzić pomoc dla niepełnosprawnych, ale koszty niezbędnych zmian poniosą ich właściciele. Rozwiązanie to może być przydatne np. w uzdrowiskach i sanatoriach. Projekt przewiduje, że za nieprzestrzeganie rozporządzenia mają grozić kary pieniężne do 30 tys. zł. Rząd przyjął projekt 12 listopada 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 26 listopada 2014 r., a 2 grudnia ub. r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Komisji Infrastruktury. Pierwsze czytanie odbyło się 16 grudnia 2014 r. Projekt trafił do podkomisji nadzwyczajnej.

Izba będzie pracować w pierwszym czytaniu nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw. Zmiany wdrażają do polskiego prawa dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE. Nowelizacja ma na celu likwidację tzw. szarej strefy demontażu pojazdów, a tym samym wsparcie legalnych stacji. Projekt zobowiązuje podmioty profesjonalnie wprowadzające pojazdy na rynek polski (w tym np. dealerów samochodowych i właścicieli komisów) do organizowania krajowej sieci zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji. Sieć ma się składać ze stacji demontażu i punktów zbierania pojazdów. Podmioty wprowadzające więcej niż 1000 pojazdów rocznie będą zobowiązane do zapewnienia sieci zbierania pojazdów składającej się z co najmniej 3 stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów w województwie – oznacza to konieczność zapewnienia co najmniej 48 stacji. Wprowadzający mniej niż 1000 pojazdów rocznie będą zobowiązani do zapewnienia sieci składającej się co najmniej z 3 stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów, położonych w różnych miejscowościach. Projektowane zmiany przewidują też, że właściciele komisów i osoby indywidualne zostaną zwolnieni z opłaty recyklingowej, w wysokości 500 zł, ponoszonej za każdy używany pojazd sprowadzony do Polski. Projekt wprowadza też generalną zasadę, że prowadzący stacje demontażu – przy przyjmowaniu pojazdu wycofanego z eksploatacji zarejestrowanego w kraju Unii Europejskiej lub EOG – nie będą pobierać opłaty od jego właściciela. Jednocześnie projekt określa  wyjątki od tej zasady. W odniesieniu do prowadzących stacje demontażu proponowane zmiany wprowadzają opłaty za nieosiągnięcie wymaganego poziomu odzysku i recyklingu pojazdów. Opłata taka będzie wpłacana na odrębny rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego, a następnie przekazywana do NFOŚiGW. Wpływy z niej, w wysokości 5 proc., będą dochodem województwa. Ponadto, przepisy zobowiązują Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do przeznaczania środków pochodzących z kar i opłat m.in. na wspieranie działań zapobiegających nielegalnemu demontażowi. Projekt zawiera też przepis, aby w sytuacji wydania zaświadczenia o demontażu – bez rzeczywistego przyjęcia pojazdu do stacji demontażu lub punktu zbierania – następowało cofnięcie przedsiębiorcy decyzji lub pozwolenia na prowadzenie działalności dotyczącej gospodarki odpadami. Projekt został przyjęty przez Radę Ministrów na posiedzeniu 2 grudnia 2014 r., a 22 grudnia wpłynął do Sejmu. Marszałek skierował go do pierwszego czytania na posiedzeniu Izby 30 grudnia.  Uzasadnienie przedstawi minister środowiska.

Sejm rozpatrzy w pierwszym czytaniu poselski projekt nowelizacji ustawy – Prawo łowieckie oraz niektórych innych ustaw, który wykonuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego. Trybunał uznał za niezgodne z Konstytucją przepisy, które nie dają właścicielowi prywatnej nieruchomości objętej granicami obwodu łowieckiego odpowiedniej ochrony jego interesów prawnych. W związku z tym zaproponowana nowelizacja Prawa łowieckiego przewiduje m.in. zmianę procedury tworzenia obwodów łowickich – właściciele nieruchomości oraz zainteresowane instytucje będą brały w niej czynny udział już na etapie tworzenia projektu podziału województwa na obwody łowieckie lub zmiany granic obwodów już istniejących. Oprócz możliwości zgłaszania uwag i wniosków podczas tworzenia obwodów łowieckich, zgodnie z projektem, właściciele prywatnych gruntów będą mogli zapoznać się z informacjami o planowanym na ich terenie polowaniu zbiorowym. W przypadku wpływu takiego polowania na bezpieczeństwo będą mogli sprzeciwić się jego organizacji. Projekt wpłynął do Sejmu 26 września 2014 r. jako inicjatywa grupy posłów KP PSL, KP SLD, KP PIS i KP SP. 2 grudnia 2014 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Uzasadni go poseł Stanisław Wziątek.

Izba zajmie się także poprawkami Senatu do ustawy budżetowej. Szacowane dochody wyniosą 297,17 mld zł, a wydatki nie będą wyższe niż 343,25 mld zł. Oznacza to, że deficyt budżetowy nie przekroczy 46,08 mld zł. Wzrost gospodarczy ma wynieść 3,4 proc., a średnioroczna inflacja 1,2 proc. Z kolei nominalny wzrost wynagrodzeń jest szacowany na 4,3 proc. Zatrudnienie ma wzrosnąć o 0,8 proc. Sejm uchwalił ustawę 17 grudnia 2014 r. 9 stycznia 2015 r. Senat wprowadził do niej 9 poprawek. Senatorowie zaproponowali m.in. zwiększenie o 25 mln zł środków na świadczenia dla działaczy opozycji antykomunistycznej. Izba druga proponuje też przesunięcie z budżetu Polskiej Agencji Kosmicznej 20 mln zł na inne cele: 13 mln zł ma trafić do Rezerwy ogólnej, 4 mln zł ma zostać przeznaczone na polsko-ukraińską współpracę młodzieży, a 3 mln zł na archiwa. Zgodnie z przyjętym harmonogramem, 13 stycznia 2015 r. poprawki zostaną zaopiniowane przez Komisję Finansów Publicznych, a następnie odbędzie się nad nimi głosowanie na posiedzeniu całej Izby. Ustawa budżetowa na 2015 r. ma być przekazana do podpisu prezydenta 20 stycznia 2015 r.

Sejm rozpatrzy też zaproponowane przez Senat poprawki do ustawy o obligacjach, która w kompleksowy sposób określa m.in. zasady emisji, zbywania, nabywania i wykupu tych papierów wartościowych. Ustawa ma zastąpić obowiązującą dotychczas regulację z 29 czerwca 1995 r. Celem zmian jest wsparcie rozwoju rynku długoterminowych nieskarbowych papierów dłużnych. Ustawa stwarza korzystne warunki emisji obligacji komercyjnych, które będą pełnić rolę dodatkowego, łatwiejszego niż kredyt, źródła kapitału dla przedsiębiorstw. Nowe regulacje mają też zwiększyć pewność i bezpieczeństwo obrotu obligacji. Uchwalone zmiany będą dotyczyć głównie: emitentów i nabywców obligacji komercyjnych m.in. banków, zakładów ubezpieczeń, funduszy inwestycyjnych i emerytalnych, a także organizatorów emisji tj. głównie banków. Ustawa umożliwia też podmiotom zagranicznym emisję obligacji oraz tworzenie spółek celowych na potrzeby emisji. Ponadto poszerza zakres instrumentów dostępnych emitentom o możliwość emisji obligacji wieczystych, które nie podlegają wykupowi, a świadczenie emitenta względem obligatariuszy polega na zapłacie odsetek w formie renty wieczystej. Emitować będzie można też obligacje podporządkowane, tj. takie, z których zobowiązania w przypadku upadłości lub likwidacji emitenta podlegają zaspokojeniu w kolejności wskazanej w warunkach emisji. Do obligacji wyemitowanych przed wejściem w życie nowych regulacji będą stosowane dotychczasowe przepisy. Sejm uchwalił ustawę 28 listopada 2014 r. Senat na posiedzeniu 18 grudnia 2014 r. przyjął do ustawy 16 poprawek. Chce m.in. wprowadzić obowiązek składania w sądzie rejestrowym warunków emisji tzw. obligacji partycypacyjnych oraz ujawniania w Krajowym Rejestrze Sądowym maksymalnej wysokości kapitału zakładowego w odniesieniu do obligacji zamiennych.

Przedmiotem prac posłów będą również poprawki Senatu do przyjętej 28 listopada 2014 r. przez Sejm nowelizacji ustawy o Służbie Celnej, ustawy o urzędach i izbach skarbowych oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy m.in. wprowadzają „jedno okienko rozliczeniowe” w sprawach podatkowych i celnych. To oznacza, że dyrektor tylko jednej z 16 izb celnych będzie rozliczał np. należności celne. Szefowi tylko jednej izby będzie też powierzone wykonywanie zadań wierzyciela. Ustawa zakłada również usprawnienie kontroli prowadzonych przez Służbę Celną. Uproszczony ma być m.in. audyt przedsiębiorcy ubiegającego się o zezwolenie lub świadectwo na obrót towarami z zagranicą. Jednocześnie celnicy na przejściach granicznych oraz w oddziałach celnych na terenie kraju będą mogli wykonywać niektóre proste zadania kontrolne przypisane organom podległym ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi. Rozwiązanie to skróci procedury kontrolne przy przekraczaniu granicy. W ustawie znalazły się też rozwiązania, które mają pomóc zapobiegać nieprawidłowościom w Służbie Celnej. Np. funkcjonariusze pełniący służbę na przejściach granicznych będą podlegać takim samym badaniom psychofizycznym jak ci w wydziałach zwalczania przestępczości. Aby zapobiegać niewłaściwym praktykom, ustawa wprowadza zakaz korzystania m.in. z prywatnych telefonów, tabletów i laptopów, które nie zostały zgłoszone przed każdym rozpoczęciem służby, przez celników służących na przejściach granicznych i w komórkach zwalczania przestępczości. Usprawnieniu i uelastycznieniu zarządzania kadrami Służby Celnej ma służyć m.in. regulacja, by zastępcą dyrektora izby celnej do spraw organizacyjno-finansowych, logistycznych i technicznych mógł zostać członek korpusu służby cywilnej. Uchwalone przepisy przewidują też, że podobnie jak pozostałe służby mundurowe, celnicy przebywający na zwolnieniu lekarskim będą otrzymywać 80 proc. uposażenia, a jedynie w określonych przypadkach zachowają prawo do pełnego uposażenia chorobowego. Ustawa przewiduje też m.in. zwolnienie z odpowiedzialności karnej funkcjonariusza, który popełnił przestępstwo w wyniku wykonania polecenia służbowego. W zakresie dotyczącym administracji podatkowej nowelizacja przewiduje przeniesienie z urzędów do izb skarbowych zadań pomocniczych, takich jak obsługa finansowa i kadrowa urzędu oraz skierowanie części z osób wykonujących dotąd te zadania do bezpośredniej obsługi podatników. Senat na posiedzeniu 18 grudnia 2014 r.  wniósł do nowelizacji poprawki uściślające, doprecyzowujące i redakcyjne.

Podczas 84. posiedzenia posłowie zajmą się również senackimi poprawkami do nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw. Uchwalone rozwiązania przewidują dalszą informatyzację postępowania wieczystoksięgowego. Notariusze, komornicy i naczelnicy urzędów skarbowych obowiązkowo będą je wszczynali w formie elektronicznej. Drogą elektroniczną będą składane zarówno wnioski o założenie ksiąg wieczystych, jak i o wpis do nich. Wejście w życie tych przepisów przyspieszy postępowanie wieczystoksięgowe. Wzmocni też ochronę interesów nabywców nieruchomości – niezwłoczne umieszczanie w systemie informatycznym informacji o kupnie utrudni m.in. oszustwa polegające na wielokrotnej sprzedaży w krótkim czasie tej samej nieruchomości różnym nabywcom. Sejm uchwalił ustawę 28 listopada 2014 r., na 80. posiedzeniu Izby. 18 grudnia ub. r. Senat zaproponował wprowadzenie 3 poprawek głównie o charakterze doprecyzowującym i legislacyjnym.

Pod obrady Sejmu trafi z poprawkami Senatu nowelizacja ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja usprawnia procedury i zasady przyznawania środków na naukę. Dzięki temu system finansowania będzie bardziej przyjazny rozwojowi nauki, a podejmowanie badań naukowych i prac rozwojowych łatwiejsze. Zgodnie z nowymi przepisami środki finansowe będą rozdzielane na podstawie algorytmów opartych o dane liczbowe, a nie na podstawie opinii ekspertów. Przy podziale środków pod uwagę będą brane m.in.: poziom prac naukowych w danej jednostce, użyteczność uzyskanych wyników oraz ich znaczenie dla rozwoju nauki i innowacyjności gospodarki. Z postępowania o przyznanie środków finansowych wyłączone będą jednostki naukowe, pozostające pod zarządem komisarycznym bądź w stanie likwidacji lub upadłości. Ponadto, ustawa przewiduje efektywniejsze wydawanie środków na popularyzację nauki. W ramach działalności upowszechniającej naukę dofinansowywane będzie m.in. promowanie rozwiązań innowacyjnych, wykorzystujących wyniki badań naukowych na targach, wystawach i ekspozycjach w kraju i za granicą. Biblioteki naukowe będą mogły pozyskać środki np. na utrzymanie unikalnych zbiorów bibliotecznych. Nowelizacja przewiduje także włączenie pełniejszych danych o finansowaniu nauki do systemu informatycznego POL-on. W ramach niego powstanie System Informacji o Nauce zawierający m.in. informacje o osiągnięciach badawczych jednostek naukowych, publikacjach czy patentach. System ma m.in. ułatwić nawiązywanie współpracy naukowej. Sejm uchwalił ustawę 5 grudnia 2014 r., a 18 grudnia 2014 r. Senat zaproponował poprawki o charakterze legislacyjno-doprecyzowującym, które przed posiedzeniem plenarnym rozpatrzą posłowie z Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.

Przedmiotem prac Sejmu będą również poprawki Senatu do nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym oraz innych ustaw. Nowelizacja ma usprawnić procedury służące realizacji inwestycji kolejowych, w tym postępowania administracyjne i przyjmowanie dokumentów programowych związanych z inwestycjami. Ustawa zmienia m.in. przepisy dotyczące zasad i warunków przygotowania inwestycji w zakresie linii kolejowych, bezpieczeństwa transportu kolejowego, przydzielania tras pociągów przewoźnikom kolejowym oraz prowadzenia inwestycji obejmujących linie kolejowe w ramach programu wieloletniego. Ustawa nadaje również samorządom nowe uprawnienia związane z zarządzaniem infrastrukturą kolejową – m.in. będą one mogły wydawać decyzje o lokalizacji linii kolejowej. Zmienia też przepisy w zakresie realizacji inwestycji w ramach programu wieloletniego. Będzie on określał listę i wartości projektów do realizacji oraz wskazywał środki przewidziane na jego realizację w odniesieniu do konkretnych lat, a minister transportu będzie uściślał szczegółowy plan realizacji i przeznaczał środki na jego wykonanie w danym roku budżetowym. Nowelizacja dostosowuje też polskie przepisy do unijnych norm. Sejm uchwalił ustawę 17 grudnia 2014 r. 9 stycznia 2015 r. Senat zaproponował 9 poprawek do ustaw w tym doprecyzował m.in. termin wypłaty odszkodowania za nieruchomości pod inwestycje kolejowe. Uchwałę Senatu rozpatrzy Komisja Infrastruktury.

Posłowie rozpatrzą też senackie poprawki do ustawy o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych, która wdraża do polskiego prawa dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/63/UE. Ustawa ma zapewnić wysokie standardy ochrony zwierząt doświadczalnych. Aby wykorzystywać zwierzęta w celach naukowych lub edukacyjnych trzeba będzie uzyskać pozytywną decyzję powiatowego lekarza weterynarii, potwierdzającą spełnianie wymagań niezbędnych do prowadzenia takiej działalności. Chodzi tu m.in. o wymagania dotyczące opieki nad zwierzętami, uwzględniające np. potrzeby fizjologiczne charakterystyczne dla ich gatunku. Osoby przeprowadzające doświadczenia będą musiały spełnić wymagania dotyczące m.in. wykształcenia, odbytych szkoleń oraz posiadanych umiejętności praktycznych. Ustawa wprowadza obowiązek eliminowania cierpienia zwierząt przez stosowanie znieczulenia lub metod zmniejszających ból do minimum. Zakazane będą też m.in. działania (np. podcinanie strun głosowych) uniemożliwiające zwierzętom poddawanym procedurom wydawanie głosu. Badania będzie można przeprowadzać przede wszystkim na zwierzętach laboratoryjnych lub gospodarskich. Tylko w przypadku braku takiej możliwości dopuszczone będzie też wykonanie badań na zwierzętach dzikich. Ustawa przewiduje też powołanie Krajowej Komisji Etycznej ds. Doświadczeń na Zwierzętach oraz komisji lokalnych. W organach tych zagwarantowany został udział m.in. przedstawicieli organizacji społecznych. Komisja Krajowa będzie zajmowała się m.in. współpracą z Komisją Europejską np. w zakresie opracowywania metod badawczych zmierzających do uzyskania pożądanych informacji bez użycia zwierząt. Komisje lokalne będą m.in. wydawały oraz cofały zgody na prowadzenie projektów wymagających doświadczeń na zwierzętach. Za naruszenia ustawy będą grozić sankcje karne (grzywna, kara ograniczenia wolności albo więzienia do 2 lat, a w określonych przypadkach do 3 lat). Ustawa przewiduje też kary administracyjne – pieniężne od 1 do 50 tys. zł. Sejm uchwalił ustawę 19 grudnia 2014 r. 9 stycznia 2015 r. Senat wprowadził do niej 16 poprawek. Proponuje m.in., by przedstawiciele organizacji zajmujących się ochroną praw pacjentów weszli w skład lokalnych komisji decydujących o wykorzystaniu zwierząt do celów naukowych. Ponadto senatorowie znieśli zapis o utracie członkostwa w komisji osób wskazanych przez sektor pozarządowy w sytuacji, kiedy organizacja zgłaszająca wycofa swoje poparcie.

Izba zajmie się także poprawkami Senatu do uchwalonej 28 listopada 2014 r. nowelizacji ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych oraz niektórych innych ustaw. Jej celem jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ludzi oraz środowiska w kontekście prac laboratoryjnych z wykorzystaniem organizmów i mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych (GMO i GMM). Ustawa wykonuje dyrektywę PE i Rady 2009/41/WE regulującą zamknięte użycie mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych. Ustawa doprecyzowuje też obowiązujące w Polsce przepisy, które budziły wątpliwości interpretacyjne. W ustawie pojawiły się m.in. nowe pojęcia. Chodzi np. o mikroorganizmy, mikroorganizmy genetycznie modyfikowane (GMM) i zamknięte użycie GMM oraz zakład inżynierii genetycznej. Zgodnie z nowymi przepisami utworzony zostanie rejestr tych zakładów. Ustawa doprecyzowuje też obecnie obowiązujące definicje. Analogicznie do GMO ustawa wprowadza też Rejestr Zamkniętego Użycia GMM. Jednocześnie uszczegóławia i rozszerza zakres informacji, które w tym rejestrze będą zamieszczane i bezpłatnie udostępniane (część informacji może być zastrzeżona). Rejestr będzie prowadził Minister Środowiska. Podobnie jak w przypadku GMO zamknięte użycie GMM będzie wymagało jego zgody. Nowelizacja określa ponadto zasady bezpieczeństwa przy prowadzeniu zamkniętego użycia GMO i GMM oraz plan działania na wypadek awarii, aby zapobiec ich wydostaniu się poza laboratorium. Ustawa rozszerza też skład Komisji ds. GMO (nazwa tego organu opiniodawczo-doradczego Ministra Środowiska zmieni się na Komisję ds. GMM i GMO). Do dotychczasowych 19 członków Komisji, m.in. przedstawicieli resortów i instytucji państwowych, przedsiębiorstw związanych z biotechnologią oraz organizacji ekologicznych, dołączyli minister spraw wewnętrznych i szef ABW. Nowelizacja zapewnia również udział społeczeństwa w postępowaniach m.in. o wydanie zgody na  zamknięte użycie GMO i GMM. 18 grudnia 2014 r. Senat wprowadził do ustawy poprawki doprecyzowujące, korygujące i redakcyjne.

Ponadto Sejm będzie pracować nad stanowiskiem Senatu w sprawie nowelizacji ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw, którą Sejm przyjął 17 grudnia 2014 r. Nowelizacja zmienia przepisy dotyczące planów gospodarowania odpadami komunalnymi. Wprowadza m.in. obowiązek sporządzania przez zarządy województw planów inwestycyjnych dla instalacji przetwarzania odpadów. Jest to istotne w kontekście ubiegania się o fundusze UE na gospodarkę odpadami z nowego budżetu unijnego na lata 2014-2020. Ustawa przewiduje, że finansowane ze środków europejskich lub krajowych będą mogły być te inwestycje w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów i gospodarowania nimi, które zostały ujęte w planach inwestycyjnych, uzupełniających wojewódzkie plany gospodarki odpadami. Plany inwestycyjne będą określać potrzebną infrastrukturę służącą do gospodarowania odpadami komunalnymi i remontowo – budowlanymi. Ich projekty mają być uzgadniane z Ministrem Środowiska. Mają one zawierać m.in. planowane inwestycje oraz szacunkowe koszty przedsięwzięć. Plany te będą załącznikami do wojewódzkich planów gospodarki odpadami. Ponadto ustawa m.in. wprowadza definicję ponadregionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych. Ma to być spalarnia odpadów komunalnych o mocy przerobowej wystarczającej do przyjmowania i przetwarzania śmieci z obszaru zamieszkanego przez co najmniej 500 tys. osób. Do takiej spalarni będą mogły być także przywożone śmieci wytworzone w innych regionach. Zgodnie z nowelizacją do 30 czerwca 2016 r. sejmiki województw będą miały obowiązek zaktualizować wojewódzkie plany gospodarki odpadami, uwzględniając w nich plany inwestycyjne. Senat na posiedzeniu 9 stycznia 2015 r. zaproponował poprawki do nowelizacji. Izba druga chce m.in., aby plany inwestycyjne nie były uzgadniane z Ministrem Środowiska, lecz przez niego opiniowane. Senat postuluje również np., by status regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych mogły także uzyskać zakłady zagospodarowania odpadów wykorzystujące nowe, dostępne technologie, a nie tylko stosujące termiczne przekształcanie śmieci.

Posłowie rozpatrzą także senackie poprawki do nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz innych ustaw. Ustawa częściowo wdraża dyrektywę 2009/28/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych. Zmiany mają na celu usunięcie wątpliwości Komisji Europejskiej związanych z poprawnością implementacji dyrektywy. Jednym z głównych celów dyrektywy jest zmobilizowanie państw członkowskich do promowania i wspierania inwestycji rozwoju rynku odnawialnych źródeł energii. Uchwalone zmiany dotyczą kilku ustaw, w tym m.in. ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, Prawa energetycznego i Prawa ochrony środowiska. Sejm uchwalił ustawę 18 grudnia 2014 r. Senat na posiedzeniu 9 stycznia 2015 r. przyjął do niej 19 poprawek. Zdaniem Senatu, aby poprawnie implementować dyrektywę konieczne jest wprowadzenie m.in. normy, zgodnie z którą wsparciem finansowym pochodzącym ze środków publicznych zostaną objęte tylko takie biokomponenty i biopaliwa ciekłe, które spełniają wszystkie kryteria zrównoważonego rozwoju, w tym także kryterium zrównoważonej gospodarki rolnej. Zdaniem Senatu także na poczet realizacji celów krajowych mogą być zaliczone tylko takie biokomponenty, które spełniają wszystkie kryteria zrównoważonego rozwoju. Izba druga zaproponowała także liczne zmiany o charakterze doprecyzowującym oraz redakcyjnym.

W porządku obrad znajdzie się też przedstawione przez Radę Ministrów sprawozdanie z realizacji „Krajowego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie” w 2013 r. Program ma na celu zapobieganie przemocy w rodzinie oraz ochronę jej ofiar. W jego ramach rząd oraz jednostki samorządu terytorialnego realizują działania zapobiegające, interwencyjne, wpierające i edukacyjne. Sprawozdanie zostało przygotowane w oparciu o informacje nadesłane przez marszałków i wojewodów oraz poszczególne resorty. Z przedstawionych danych wynika m.in., że ofiary doświadczają głównie przemocy psychicznej, ekonomicznej, fizycznej i seksualnej. W całej Polsce w ramach instytucji pomagających ofiarom przemocy w rodzinie w 2013 r. funkcjonowało 1131 instytucji prowadzonych przez gminy oraz 251 powiatowych.  Najpowszechniejszą formą pomocy, z jakiej korzystały osoby doświadczające przemocy w rodzinie były indywidualne konsultacje psychologiczne oraz pomoc socjalna, prawna i materialna. Instytucją, która najczęściej uruchamiała procedurę tzw. „Niebieskie Karty” była Policja. W 2013 r. na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie w sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka w związku z przemocą w rodzinie pracownicy socjalni odebrali rodzicom 571 dzieci. Przeprowadzane były także liczne kampanie informacyjne i przeciwdziałające przemocy. Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w ramach ogólnopolskiego numeru prowadziła bezpłatną Niebieską Linię a Ministerstwo Sprawiedliwości stronę internetową www.pokrzywdzeni.gov.pl. Rada Ministrów przyjęła sprawozdanie 6 października 2014 r. Dokument trafił do Sejmu 23 października 2014 r., a 28 października został skierowany do rozpatrzenia w Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Komisja wnosi o przyjęcie dokumentu. Sprawozdanie komisji przedstawi posłanka Iwona Kozłowska.

W głosowaniach posłowie przeprowadzą m.in. trzecie czytanie rządowego projektu ustawy o rzeczach znalezionych oraz zmianie niektórych innych ustaw. Celem tej propozycji jest wypełnienie luk prawnych, jakie powstały po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 16 marca 2004 r. TK uchylił przepisy dekretu z 1954 r. o likwidacji niepodjętych depozytów i nieodebranych rzeczy, odnoszące się do rzeczy znalezionych i uznał, że kwestie takie powinny być uregulowane w ustawie. Zgodnie z projektem, organem odpowiedzialnym za przyjmowanie odnalezionych rzeczy będzie starosta. Ma on określać zasady i sposób przejmowania znalezionych rzeczy, sposób poszukiwania osób uprawnionych do ich odbioru, zasady przechowywania pieniędzy, papierów wartościowych i kosztowności oraz postępowania z przedmiotami o wartości historycznej, naukowej i artystycznej, czyli dobrami kultury.  Projekt określa – na poziomie 50 zł – minimalną wartość rzeczy znalezionej, pieniędzy lub papierów wartościowych, która powodowałaby obowiązek oddania rzeczy i zobowiązywałaby starostę do publicznego ogłoszenia o znalezieniu. Znalazcy będzie przysługiwało znaleźne w wysokości 1/10 jej wartości, gdy zgłosi on swoje roszczenie w momencie wydania rzeczy osobie uprawnionej do jej odbioru. Jeśli rzecz nie zostanie odebrana w ciągu roku od doręczenia wezwania bądź – w przypadku braku możliwości wezwania – w ciągu dwóch lat od znalezienia, stanie się własnością znalazcy. Jeżeli wartość rzeczy przekroczy 50 zł, a nie będzie możliwości doręczenia wezwania do odbioru osobie uprawnionej, starosta wywiesi w swojej siedzibie wezwanie na rok od znalezienia rzeczy. Jeżeli wartość przekroczy 5 tys. zł, będzie miał ponadto obowiązek zamieścić ogłoszenie w dzienniku lokalnym lub ogólnopolskim oraz w Biuletynie Informacji Publicznej. Wyjątkiem ma być sytuacja, gdy rzecz zostałaby znaleziona w budynku publicznym lub środkach komunikacji np. autobusie. W takim przypadku znalazca powinien oddać zgubę zarządcy budynku lub przewoźnikowi. Rzecz, której posiadanie wymaga zezwolenia (amunicja, broń, materiały wybuchowe), należy niezwłocznie oddać Policji. W ustawie przewidziano także utworzenie – prowadzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – krajowego rejestru utraconych dóbr kultury. Obejmie on wszystkie zabytki skradzione lub nielegalnie wywiezione za granicę. Od daty wpisu zabytku w rejestrze nie będzie można nabyć jego własności. Projekt wpłynął do Sejmu 9 stycznia 2014 r. 22 stycznia br. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Sejm przeprowadził pierwsze czytanie 5 lutego 2014, a następnie  skierował projekt do Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, z zaleceniem zasięgnięcia opinii Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach. Komisje w sprawozdaniu z 27 listopada 2014 r. zaproponowały poprawki głównie o charakterze redakcyjnym i legislacyjnym. Drugie czytanie projektu posłowie przeprowadzili 17 grudnia 2014 r. W związku ze zgłoszonymi poprawkami projekt został ponownie skierowany do Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Poprawki dotyczą m.in. skrócenia czasu na odebranie rzeczy znalezionej z roku (lub 2 lat, gdy właściciel rzeczy nie jest znany) do 3 miesięcy od daty odebrania wezwania.

Podczas 84. posiedzenia Sejm wysłucha ponadto informacji bieżącej w sprawie sytuacji w górnictwie węgla kamiennego. O przedstawienie informacji wnioskował KP Sojusz Lewicy Demokratycznej. Na posiedzeniu posłowie będą również zadawać przedstawicielom rządu pytania na temat aktualnych kwestii, m.in.  projektu założeń do projektu ustawy o pracy na statkach morskich oraz uprawnień do serwisowania urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych w Polsce.