Marszałek Ortyl o węzłach autostradowych w dębickim starostwie

We wtorek 14 października 2014 r. marszałek województwa podkarpackiego – Władysław Ortyl zorganizował w Starostwie Powiatowym w Dębicy spotkanie z przedstawicielami samorządu terytorialnego dotyczące rozwiązań komunikacyjnych na Podkarpaciu: budowy drogi S-19 i łączników „krajowej czwórki” z węzłami autostradowymi.
Marszałek złożył zapewnienie o finansowaniu i umieszczeniu na liście projektów komunikacyjnych na lata 2014–2020 planowanych łączników z terenu naszego powiatu. Jednak podkreślił, że samorząd wojewódzki ze względu na ograniczone środki w RPO nie będzie w stanie samodzielnie sfinansować budowy łączników, w związku z czym będzie konieczne opracowanie uzgodnień z rządem w sprawie współfinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Uczestników spotkania najbardziej interesował zjazd z autostrady A4 Dębica – Wschód (Pustynia – Zawada) i Dębica – Zachód (Żyraków). Kilku mieszkańców Zawierzbia oraz sołtys nie bez emocji wyrażali swoje oczekiwania i żądania dotyczące przebudowy interesującej ich drogi powiatowej od mostu na Wisłoce do węzła w Żyrakowie.
Starosta Władysław Bielawa zapewnił, że po uruchomieniu odcinka autostrady Dębica- Tarnów będą prowadzone badania natężenia ruchu na drogach prowadzących do węzłów i na tej podstawie podjęte zostaną dalsze działania inwestycyjne.
Podczas spotkania projektowane lub będące w trakcie budowy rozwiązania przedstawiali: marszałek województwa podkarpackiego – Władysław Ortyl, zastępca dyrektora ds. inwestycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Rzeszowie – Wiesław  Sowa, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich – Adam Maternia, dyrektor Departamentu Dróg i Publicznego transportu Zbiorowego – Lesław Korniak, dyrektor Podkarpackiego Biura Planowania Przestrzennego – Renata Drążek.
W przerwie spotkania odbyła się konferencja prasowa, w której uczestniczył również poseł na Sejm RP – Jan Warzecha. Poseł, po referacie wygłoszonym przez dyrektor ds. planowania – Renatę Drążek, uznał, że jest szansa, iż w niedalekiej perspektywie czasowej powstanie również zjazd w okolicach Pilzna, gdyż odcinek ponad 30 km od Żyrakowa do Tarnowa byłby najdłuższy w tym rejonie bez węzła autostradowego. W Sejmie 9 października podczas debaty nad budżetem upominał się o utworzenie w okolicach Pilzna węzła autostrady A4. Miałby on ułatwić kierowcom jadącym od Barwinka i Jasła włączenie się w ruch autostrady już wcześniej, nie jak teraz, dopiero w Tarnowie. Byłaby to szansa na ożywienie gospodarcze i rozwój dla gminy Pilzno i Czarna.