Trwa 75. posiedzenie Sejmu

fot. PAP/Krzysztof Białoskórski

Sejm wybierze dziś nowego marszałka i wicemarszałka Izby. Ponadto posłowie na 75. posiedzeniu zajmą się zmianami w przepisach, które zwiększą ochronę spadkobierców przed odpowiedzialnością za długi spadkowe, usprawnią działania Służby Celnej i administracji podatkowej oraz pomogą w zarządzaniu płynnością budżetu państwa. Izba będzie też pracować m.in. nad rozwiązaniami usprawniającymi postępowania dyscyplinarne wobec adwokatów i radców prawnych oraz ułatwiającymi organizacjom pożytku publicznego pozyskiwanie środków z loterii. W porządku obrad jest również rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ludobójstwa dokonywanego m.in. na chrześcijanach, jazydach i Kurdach przez tzw. Islamskie Państwo. Posłowie rozpatrzą  także projekt ustawy o ratyfikacji Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej.

Obrady Sejmu rozpoczęły się od ślubowania posła Czesława Sobierajskiego, który objął mandat po posłance Izabeli Kloc wybranej do Senatu w wyborach uzupełniających 7 września br.

Izba będzie pracować w drugim czytaniu nad poselskim projektem nowelizacji ustawy o grach hazardowych, który ma ułatwić przeprowadzanie loterii fantowych i fantowych gier bingo przez organizacje pożytku publicznego. Obecnie organizacja loterii, w których wartość wygranych przekracza tzw. kwotę bazową, czyli ok. 3.650 zł, wymaga zgody Izby Celnej, z którą wiąże się skomplikowana procedura i koszty. Projekt podwyższa do 15-krotności kwoty bazowej wartość nagród, po przekroczeniu której organizacja loterii fantowej może się odbyć wyłącznie za zgodą naczelnika Izby Celnej. Oznacza to, że organizacja pożytku publicznego będzie mogła urządzić loterię fantową bez tej zgody, jeżeli wartość puli nagród nie będzie wyższa niż ok. 55 tys. zł. W takim przypadku wystarczy zgłosić loterię nie później niż 30 dni przed jej rozpoczęciem. Wnioskodawcy proponują też, aby roczna łączna wartość nagród w puli loterii nie przekraczała 45-krotności kwoty bazowej, tj. ok. 164 tys. zł. Projekt wpłynął do Sejmu 4 kwietnia 2014 r. z inicjatywy grupy posłów KP PO. 23 czerwca 2014 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Finansów Publicznych. 22 lipca br. komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i skierowała projekt do podkomisji stałej do kontroli realizacji budżetu. 10 września br. komisja przyjęła projekt z poprawkami dotyczącymi m.in. obniżenia łącznej wartość nagród w roku do 30-krotności kwoty bazowej, tj. ok. 110 tys. zł. Ponadto komisja zaproponowała, aby osoby nadzorujące i bezpośrednio prowadzące loterię lub bingo fantowe nie musiały posiadać tzw. świadectwa zawodowego. Na etapie prac w komisji zniesiono też kary dla osób, które brały udział w nielegalnych lub niewłaściwie zorganizowanych loteriach i grach bingo. Sprawozdanie komisji na posiedzeniu Sejmu przedstawi poseł Marcin Święcicki.

Przedmiotem prac posłów będzie też rozpatrywany w drugim czytaniu rządowy projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada wykorzystanie aktywów finansowych jednostek sektora finansów publicznych w zarządzaniu płynnością budżetu państwa. Chodzi o rozwiązania mające zmniejszyć potrzeby pożyczkowe państwa, obniżyć poziom długu publicznego i zminimalizować koszty jego obsługi. Proponowana nowelizacja rozszerza obowiązek lokowania wolnych środków w formie depozytu u ministra finansów. Objęte tym obowiązkiem będą takie jednostki sektora finansów publicznych jak: instytucje gospodarki budżetowej, państwowe instytucje kultury, Polska Akademia Nauk (i tworzone przez PAN jednostki), samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (utworzone przez: ministra, centralny organ administracji rządowej, wojewodę lub uczelnię medyczną), a także wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Rząd uzasadnia, że te podmioty w bieżącej działalności nie wykorzystują części wolnych środków i lokują je na kontach bankowych. Jednocześnie państwo, finansując potrzeby pożyczkowe budżetu, sprzedaje skarbowe papiery wartościowe. Dzięki zmianie gospodarowanie środkami publicznymi będzie bardziej efektywne i zlikwiduje niepotrzebne koszty po stronie budżetu państwa. Projekt przewiduje też wykorzystanie w zarządzaniu płynnością budżetu państwa środków składanych dotychczas do depozytu sądowego lub na rachunki depozytowe sądu. Rząd przyjął projekt 3 czerwca 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 18 czerwca br., a 24 czerwca br. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Pierwsze czytanie odbyło się 9 lipca br., po czym Sejm skierował projekt do Komisji Finansów Publicznych. 10 września br. komisja przyjęła projekt z poprawkami uzupełniającymi, porządkującymi, doprecyzowującymi i legislacyjnymi. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Jacek Brzezinka.

Kolejnym punktem porządku obrad będzie drugie czytanie projektu, który powstał w Komisji Finansów Publicznych w wyniku wspólnego rozpatrzenia rządowego projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw i senackiego projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Celem projektu wypracowanego przez komisję jest usprawnienie procesów wymiany informacji między administracją podatkową a: płatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych, podmiotami zobowiązanymi do składania informacji o dochodach i przychodach osób fizycznych oraz podatnikami. Dzięki zmianom dane – potrzebne do uruchomienia w 2015 r. usługi PFR (ang. pre-filled tax return), czyli wstępnie wypełnianych zeznań podatkowych – będą gromadzone automatycznie. Chodzi o zapowiadane wprowadzenie zasady wypełniania PIT przez administrację w imieniu podatnika. Projekt przewiduje obowiązek przekazywania administracji podatkowej informacji o dochodach podatników wyłącznie drogą elektroniczną. Zwolnione z tego obowiązku będą podmioty, które takie dane sporządzają dla maksymalnie pięciu osób. Zgodnie z projektem, każdy podatnik będzie miał własne konto w systemie informatycznym e-podatki, tworzonym przez Ministerstwo Finansów. Tam będzie dostępne wstępnie wypełnione zeznanie PIT. W myśl projektu płatnicy będą mogli wysyłać urzędom skarbowym zbiorczą informację o dochodach wielu podatników, podpisaną jednym podpisem elektronicznym. W  przypadku płatników będących osobami fizycznymi, nie będzie wymagany podpis elektroniczny. Natomiast podatnicy i płatnicy podatku dochodowego od osób prawnych będą składać zeznania podatkowe CIT-8 oraz informacje o wysokości przychodu uzyskanego przez zagranicznych podatników IFT-2 obowiązkowo w formie elektronicznej wraz z  podpisem elektronicznym. Projekt senacki wpłynął do Sejmu 28 kwietnia 2014 r., a rządowa propozycja przyjęta 24 czerwca 2014 r. została wniesiona do laski marszałkowskiej 8 lipca 2014 r. Pierwsze czytanie odbyło się 22 lipca 2014 r. na posiedzeniu Sejmu. Następnie projekty trafiły do Komisji Finansów Publicznych, która 17 września 2014 r.  przyjęła projekt z  poprawkami uściślającymi i doprecyzowującymi. Sprawozdanie przedstawi posłanka Agnieszka Kołacz-Leszczyńska.


Ponadto Sejm przeprowadzi drugie czytanie senackiego projektu nowelizacji ustawy – Prawo o adwokaturze oraz ustawy o radcach prawnych. Celem projektu jest usprawnienie i przyspieszenie postępowań dyscyplinarnych w samorządach adwokatów i radców prawnych. Proponowane rozwiązania mają też wzmocnić organy tych samorządów zawodowych odpowiedzialne za postępowania dyscyplinarne. Propozycja Senatu jest reakcją na problem wydłużenia, a nawet przewlekłości postępowań dyscyplinarnych coraz częściej prowadzący do przedawnień. Projekt nadaje rzecznikom dyscyplinarnym, Rzecznikowi Dyscyplinarnemu Adwokatury oraz Głównemu Rzecznikowi Dyscyplinarnemu status organów, co powinno przyczynić się do umocnienia gwarancji obiektywizmu podejmowanych przez nich działań. Senat proponuje określenie zadań poszczególnych rzeczników dyscyplinarnych na poziomie ustawowym. Ponadto projekt wydłuża z 3 do 4 lat kadencję organów adwokatury, organów izb adwokackich oraz zespołów adwokackich, a także organów samorządu radców prawnych. Ma to wpłynąć pozytywnie na stabilność ich funkcjonowania. Ponadto projekt przewiduje m.in. usprawnienie doręczania korespondencji w toku postępowania dyscyplinarnego, w tym wprowadzenie tzw. doręczenia zastępczego. Chodzi o sytuacje, w których adresat uchyla się od odebrania korespondencji. W określonych warunkach pismo takie może zostać uznane za doręczone mimo jego nieodebrania. Wnioskodawca proponuje także m.in. wydłużenie terminów przedawnienia przewinień dyscyplinarnych. Projekt wpłynął do Sejmu 28 kwietnia 2014 r., a 27 maja 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Pierwsze czytanie odbyło się 10 lipca 2014 r., po czym projekt trafił do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. 27 sierpnia 2014 r. komisja skierowała projekt do podkomisji nadzwyczajnej, a 10 września 2014 r. przyjęła go z poprawkami głównie o charakterze legislacyjnym i redakcyjnym. Sprawozdawcą komisji będzie poseł Michał Szczerba.

Podczas 75. posiedzenia Izby posłowie wybiorą nowego marszałka Sejmu w związku z rezygnacją Ewy Kopacz z tej funkcji i objęciem urzędu prezesa Rady Ministrów. Sejm zagłosuje nad kandydaturą Radosława Sikorskiego zgłoszoną przez grupę posłów KP PO. Zgodnie z art. 4 Regulaminu Sejmu RP kandydata na Marszałka Sejmu zgłasza co najmniej 15 posłów. Poseł może poprzeć tylko jedną kandydaturę. Sejm wybiera Marszałka Sejmu bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Posłowie wybiorą także wicemarszałka Sejmu, który zastąpi na tej funkcji Cezarego Grabarczyka. Kandydatką jest Elżbieta Radziszewska. Zmiana na fotelu wicemarszałka jest związana z objęciem przez Cezarego Grabarczyka funkcji ministra sprawiedliwości.

Posłowie rozpatrzą też stanowisko Senatu w sprawie ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Kosmicznej. Sejm uchwalił ustawę 25 lipca 2014 r. W myśl nowych przepisów powstanie Polska Agencja Kosmiczna (POLSA, z ang. Polish Space Agency). Instytucja będzie realizować zadania państwa w zakresie badań przestrzeni kosmicznej. Agencja będzie działać na rzecz rozwoju technologii kosmicznych i satelitarnych oraz ich zastosowania dla celów użytkowych, przemysłowych, obronnych i naukowych. Ustawa przewiduje, że POLSA będzie m.in.: koordynować polską politykę kosmiczną realizowaną w ramach programów krajowych, unijnych i międzynarodowych, nadzorować realizację programów międzynarodowych, w których będzie uczestniczyć Polska, podejmować oraz wspierać działania na rzecz promocji polskiego przemysłu kosmicznego i polskiej myśli naukowej w dziedzinie badań przestrzeni kosmicznej oraz wykonywać zadania z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa. Senat na posiedzeniu 7 sierpnia 2014 r. przyjął ustawę wraz z poprawkami dotyczącymi m.in. zmiany tytułu ustawy na „Ustawa o Polskiej Agencji Kosmicznej”. Izba druga zaproponowała także, aby siedzibą Agencji był Gdańsk, a nie Warszawa, jak przewidywała ustawa uchwalona przez Sejm. 27 sierpnia br. sejmowe Komisje: Gospodarki oraz Obrony Narodowej rozpatrzyły poprawki Senatu i rekomendują przyjęcie większości z nich.

Sejm zajmie się też w drugim czytaniu poselskim projektem nowelizacji ustawy o środkach ochrony roślin. Projekt znosi obowiązek tłumaczenia na język polski dokumentacji załączanej do wniosków o rejestrację środków ochrony roślin. Będzie ona mogła być składana w języku angielskim. Jak podkreślają wnioskodawcy dokumentacja dołączana do wniosku to ok. 30 – 50 stron informacji technicznych częściowo objętych tajemnicą handlową. Jej tłumaczenie trwa od 2 do 3 lat i pociąga za sobą koszty rzędu 1-3 mln zł. Ponadto projekt wprowadza możliwość dodatkowego atestowania środków ochrony roślin, którym upłynął termin przydatności. Preparaty te będzie można sprzedawać i używać ich przez 12 miesięcy od upływu terminu ważności, pod warunkiem przeprowadzenia badań przydatności do użycia. Koszt tych badań pokryje podmiot zainteresowany przedłużeniem terminu stosowania preparatów. Projekt wpłynął do Sejmu 11 lipca 2014 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP Platforma Obywatelska i KP Polskiego Stronnictwa Ludowego. 26 sierpnia br. projekt został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Pierwsze czytanie odbyło się 10 września 2014 r. Tego samego dnia komisja przyjęła projekt z poprawkami. Zaproponowano usunięcie przepisu przejściowego, zgodnie z którym nowe regulacje miałyby mieć zastosowanie do spraw rozpoczętych po 27 kwietnia 2013 r. i niezakończonych przed wejściem w życie nowelizacji. Sprawozdawcą komisji będzie poseł Artur Dunin.

Posłowie będą również pracowali w drugim czytaniu nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Projekt dostosowuje polskie prawo do rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Jest ono podstawowym aktem prawnym regulującym kwestie znakowania żywności. Część zaproponowanych w projekcie zmian dotyczy definicji. Np. z ustawy o jakości handlowej usunięta zostanie definicja opakowanego środka spożywczego. Obowiązywać będzie ta zawarta w unijnym rozporządzeniu. Jednocześnie w ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia zmienione zostaną m.in. definicje okresu trwałości, składnika odżywczego i składnika żywności. Projekt przewiduje też zmiany dla producentów jaj. Będą oni mieli np. obowiązek jednorazowego zgłoszenia wojewódzkiemu inspektorowi jakości handlowej swojej działalności w zakresie produkcji i pakowania jaj. Rządowe propozycje dotyczą też zasad klasyfikowania tusz wołowych – do polskiego prawodawstwa wdrożone zostaną procedury zatwierdzania technik automatycznej klasyfikacji tusz wołowych, określonych w przepisach unijnych. Organem odpowiedzialnym za organizację testu certyfikacyjnego tusz wołowych będzie Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Ponadto projekt m.in. doprecyzowuje przepisy związane z kontrolami transakcji finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji. Rząd przyjął projekt 15 lipca 2014 r., a 6 sierpnia 2014 r. projekt wpłynął do Sejmu. 26 sierpnia 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która przeprowadziła je 11 września 2014 r. i zaproponowała przyjęcie projektu z poprawkami. Jedna z nich  przewiduje, że możliwość zabezpieczenia dokumentów, artykułów rolno-spożywczych i innych przedmiotów mających związek z kontrolą oraz pomieszczeń, w których dokonywane są czynności kontrolne, nie będzie uzależniona od tego, czy jest to niezbędne jedynie dla wykonania samych czynności kontrolnych. Obecnie takiego zabezpieczenia można dokonać tylko, jeśli jest to konieczne do przeprowadzenia kontroli. Sprawozdanie komisji na posiedzeniu Sejmu przedstawi poseł Leszek Korzeniowski.

Izba zajmie się w drugim czytaniu senackim projektem nowelizacji ustawy o orderach i odznaczeniach. Głównym celem projektu jest poszerzenie kręgu osób odznaczonych Krzyżem Wolności i Solidarności. Projekt wprowadza ogólną zasadę, że Krzyż jest odznaczeniem o charakterze pamiątkowym nadawanym wszystkim osobom spełniającym kryteria określone w ustawie. Oznacza to, że Krzyż będzie można otrzymać nawet w przypadku posiadania już innego, wyższego odznaczenia. Jak podkreśla Senat, zmiany pozwolą m.in. symbolicznie uhonorować wszystkich działaczy Solidarności. Krzyż Wolności i Solidarności to nagroda dla działaczy opozycji wobec dyktatury komunistycznej przyznawana od 2010 r. Nadaje ją prezydent na uzasadniony wniosek prezesa Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. Dotychczas Krzyżem zostało odznaczonych ponad tysiąc osób. Projekt ma też ułatwić przyznawanie tego odznaczenia osobom zmarłym. Obecnie ordery i odznaczenia mogą być nadawane pośmiertnie, ale z wnioskiem o odznaczenie zasłużonych osób zmarłych można występować wyjątkowo, w uznaniu szczególnych i godnych upamiętnienia zasług dla kraju. W praktyce oznacza to, że osoba zmarła honorowana jest odznaczeniem wyższej rangi niż Krzyż Wolności i Solidarności. Projektowana zmiana dąży do przyznawania tego odznaczenia nie tylko wyjątkowo zasłużonym. Projekt wpłynął do Sejmu 9 czerwca 2014 r. jako inicjatywa ustawodawcza Senatu. 1 lipca br. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Administracji i Cyfryzacji, które odbyło się 28 sierpnia br.. Komisja skierowała projekt do dalszych prac w podkomisji nadzwyczajnej. 12 września br. komisja przyjęła projekt z poprawkami porządkującymi i legislacyjnymi. Sprawozdanie komisji przedstawi posłanka Bożena Kamińska.

W porządku obrad 75. posiedzenia Sejmu znajdzie się też drugie czytanie poselskiego projektu uchwały w sprawie ludobójstwa dokonywanego na chrześcijanach, jazydach, Kurdach oraz innych mniejszościach religijnych i etnicznych przez organizację terrorystyczną tzw. Islamskie Państwo (ISIS) na obszarze północnego Iraku i Syrii. W projekcie uchwały Sejm wyraża solidarność z tymi osobami. Deklaruje też wsparcie dla wysiłków USA, Francji i innych państw angażujących się w pomoc prześladowanym, wysiedlanym i mordowanym. Sejm apeluje także do społeczności międzynarodowej o zgodną i pilną interwencję, która zapobiegnie zbrodni ludobójstwa w północnym Iraku i Syrii. Interwencja powinna być przeprowadzona przy użyciu wszelkich środków przewidzianych w Karcie Narodów Zjednoczonych. Wnioskodawcy podkreślają, że członkowie prześladowanych mniejszości padają ofiarami bestialskich egzekucji – mężczyźni i dzieci są zabijani, kobiety sprzedawane na targach. W uzasadnieniu podano też, że już blisko pół miliona prześladowanych osób uciekło z domów. Są one ścigane i zabijane przez terrorystów. Projekt wpłynął do Sejmu 21 sierpnia 2014 r. jako inicjatywa grupy posłów KP SLD. Komisja Spraw Zagranicznych przeprowadziła pierwsze czytanie projektu 10 września br., a następnie przyjęła go z poprawkami o charakterze redakcyjnym. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawi poseł Tadeusz Iwiński.

Posłowie rozpatrzą w drugim czytaniu rządowy projekt ustawy wyrażającej zgodę na ratyfikację przez prezydenta Konwencji Rady Europy o ochronie dzieci przed seksualnym wykorzystywaniem i niegodziwym traktowaniem w celach seksualnych, sporządzonej w Lanzarote w dniu 25 października 2007 r. Konwencja weszła w życie 1 lipca 2010 r., a jej stronami są 32 państwa, w tym 19 krajów członkowskich Unii Europejskiej. Konwencja ma na celu: zapobieganie i zwalczanie seksualnego wykorzystywania dzieci, ochronę ich praw oraz promowanie krajowej i międzynarodowej współpracy przeciwko seksualnemu wykorzystywaniu dzieci. Jednym ze zobowiązań wynikających z Konwencji jest edukacja dzieci w zakresie zagrożeń związanych z seksualnym wykorzystywaniem oraz ochrony przed tymi zagrożeniami. Konwencja zawiera też przepisy nakładające na strony obowiązek gromadzenia danych o tożsamości i profilu DNA osób skazanych za przestępstwa, których konwencja dotyczy, m.in. za wykorzystanie seksualne, dziecięcą prostytucję i pornografię czy nagabywanie dzieci dla celów seksualnych. Rząd przyjął projekt w trybie obiegowym 20 czerwca 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 25 lipca br., a 26 sierpnia br. został skierowany do pierwszego czytania w komisjach: Spraw Zagranicznych oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka. 11 września br. komisje przyjęły projekt bez poprawek. Sprawozdanie przedstawi poseł Borys Budka.

W drugim czytaniu Sejm będzie pracować nad rządowym projektem ustawy o ratyfikacji Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej, sporządzonej w Stambule dnia 11 maja 2011 r. W projekcie Sejm wyraża zgodę na ratyfikację tego międzynarodowego aktu prawnego przez prezydenta. Konwencja jest pierwszym traktatem, który kompleksowo odnosi się do problematyki zwalczania przemocy wobec kobiet oraz domowej. Ma na celu eliminację przemocy oraz innych form dyskryminacji kobiet. Podstawowym zobowiązaniem państw wynikającym z Konwencji jest przyjęcie regulacji prawnych i innych rozwiązań m.in. administracyjnych niezbędnych do promowania i ochrony praw kobiet do życia wolnego od przemocy zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej. Projekt ustawy o ratyfikacji Konwencji został przyjęty przez Radę Ministrów 29 kwietnia 2014 r., a 12 czerwca 2014 r. wpłynął do Sejmu. 23 czerwca 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania w komisjach: Spraw Zagranicznych oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka. 28 sierpnia 2014 r. komisje przyjęły projekt bez poprawek. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Robert Kropiwnicki.

Izba będzie pracować w drugim czytaniu nad poselskim projektem ustawy o zniesieniu 9 maja jako Narodowego Święta Zwycięstwa i Wolności. Projekt znosi 9 maja jako święto państwowe upamiętniające zakończenie II wojny światowej. W tym celu uchyla dekret z 8 maja 1945 r. o ustanowieniu Narodowego Święta Zwycięstwa i Wolności. Wnioskodawcy podkreślają, że zakończenie II wojny światowej upamiętnia się 9 maja jedynie w Rosji, na Białorusi i Ukrainie, w Armenii, Azerbejdżanie, Gruzji, Kazachstanie, Kirgizji, Mołdawii, Tadżykistanie, Turkmenistanie, Uzbekistanie i Izraelu. Natomiast w pozostałych państwach za datę zakończenia II wojny światowej przyjmuje się 8 maja, czyli dzień podpisania kapitulacji III Rzeszy. Autorzy projektu zaznaczają również, iż ustanowienie święta 9 maja było wyrazem podległości ówczesnych polskich władz wobec Związku Sowieckiego. Projekt wpłynął do Sejmu 9 maja 2014 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP Prawo i Sprawiedliwość. 1 lipca br. projekt został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Ustawodawczej. Pierwsze czytanie odbyło się 28 sierpnia 2014 r. Komisja przyjęła sprawozdanie 28 sierpnia br., w którym wnosi o przyjęcie projektu z poprawkami. Sprawozdawcą komisji będzie poseł Wojciech Szarama.

Podczas 75. posiedzenia Sejmu posłowie rozpatrzą także w pierwszym czytaniu poselski projekt nowelizacji ustawy – Kodeks karny (druk nr 2677). Wnioskodawcy proponują uchylenie art. 196 Kodeksu karnego, który odnosi się do przestępstwa obrazy uczuć religijnych – publicznego znieważania przedmiotu czci religijnej albo miejsca obrzędów religijnych. Jest ono zagrożone karą grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Zdaniem wnioskodawców uchylenie tego przepisu ma zapewnić „swobodę wyrażania myśli i okazywania publicznie przekonań bez obawy o bycie posądzonym o obrazę uczuć religijnych”. Projekt wpłynął do Sejmu 9 lipca 2014 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP Twój Ruch. 26 sierpnia 2014 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Uzasadnienie projektu przedstawi poseł Michał Kabaciński.

Izba przeprowadzi też pierwsze czytanie senackiego projektu nowelizacji ustawy – Kodeks karny (druk nr 2682). Projekt wprowadza karę 3 lat pozbawienia wolności za uporczywe działania utrudniające zaspokajanie podstawowych potrzeb życiowych innych osób. Chodzi tu o stosowanie tzw. przemocy pośredniej, która jest zazwyczaj przemocą psychiczną (szantażem emocjonalnym, przymusem), rodzajem ataku na drugą osobę bez bezpośredniego kontaktu z pokrzywdzonym. Zgodnie z projektem, w takich sprawach prokuratura będzie mogła wszcząć śledztwo na wniosek pokrzywdzonego. Zmiany w Kodeksie karnym zaproponowała Rzecznik Praw Obywatelskich. RPO zwróciła się do Senatu o rozważenie możliwości skorzystania z inicjatywy ustawodawczej i przedstawienia Sejmowi projektu nowelizacji art. 191 § 1 Kk. Nowelizacja przepisów wynika m.in. z praktyk stosowanych przez właścicieli kamienic, mających na celu zmuszenie lokatorów do opuszczenia mieszkań. Zdaniem RPO powszechne są bezkarne zachowania, takie jak m.in. odłączanie prądu  i ogrzewania czy odcinanie dostępu do wody i kanalizacji. Zdaniem Senatu podstawowym skutkiem prawnym projektowanych zmian będzie powstrzymanie negatywnego zjawiska polegającego na przemocy pośredniej i objęcie jej ofiar ochroną prawnokarną. 24 lipca 2014 r. Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu nowelizacji przepisów Kodeksu karnego. Projekt wpłynął do laski marszałkowskiej 28 lipca 2014 r., a 26 sierpnia 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. W sejmowych pracach stanowisko Izby drugiej reprezentuje senator Jan Rulewski.

Sejm rozpocznie prace nad rządowym projektem ustawy o obligacjach. Nowe przepisy określają zasady emisji i zmiany warunków emisji, zbywania, nabywania i wykupu obligacji. Celem zmian jest wsparcie rozwoju rynku długoterminowych nieskarbowych papierów dłużnych. Projekt zastąpi obowiązującą obecnie ustawę o obligacjach z 29 czerwca 1995 r. Jak podkreśla wnioskodawca, w rozwiniętych gospodarkach najważniejszym źródłem finansowania rozwoju przedsiębiorstw, obok kredytów bankowych i emisji akcji, jest emisja obligacji. Rząd chce stworzyć nowe warunki emisji obligacji komercyjnych, które będą pełnić rolę dodatkowego, łatwiejszego niż kredyt, źródła pozyskania kapitału dla przedsiębiorstw. Nowe regulacje mają też zwiększyć pewność i bezpieczeństwo obrotu obligacji. Proponowane zmiany będą dotyczyć głównie: emitentów i nabywców obligacji komercyjnych m.in. banków, zakładów ubezpieczeń, funduszy inwestycyjnych i emerytalnych, a także organizatorów emisji tj. głównie banków. Projekt ustawy umożliwia też podmiotom zagranicznym emisję obligacji oraz tworzenie spółek celowych na potrzebę emisji. Do projektu wprowadzono także instytucję zgromadzenia obligatariuszy. Ponadto projekt poszerza zakres instrumentów dostępnych emitentom. Chodzi o możliwość emisji obligacji wieczystych – nie podlegają one wykupowi, a świadczenie emitenta względem obligatariuszy polega na zapłacie odsetek w formie renty wieczystej. Emitować będzie można też obligacje podporządkowane, tj. takie z których zobowiązania w przypadku upadłości lub likwidacji emitenta podlegają zaspokojeniu w kolejności wskazanej w warunkach emisji. Do obligacji wyemitowanych przed wejściem w życie nowych regulacji będą stosowane dotychczasowe przepisy. Rada Ministrów przyjęła projekt na posiedzeniu 12 sierpnia 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 9 września br., a 15 września br. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu oraz do zaopiniowania przez organizacje samorządowe. W sejmowych pracach rząd reprezentuje Minister Finansów.

W pierwszym czytaniu posłowie rozpatrzą rządowy projekt nowelizacji ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw. Projekt dostosowuje przepisy krajowe do wymogów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 236/2012 w sprawie krótkiej sprzedaży i wybranych aspektów dotyczących swapów ryzyka kredytowego, a także unijnego rozporządzenia nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji. Nowelizacja ma m.in. uregulować tzw. krótką sprzedaż, czyli transakcje, dzięki którym inwestorzy mogą zarabiać na spadkach kursów papierów wartościowych, niebędących ich własnością. Zgodnie z projektem, krajowym organem nadzoru w sprawach przestrzegania rozporządzenia nr 236/2012 będzie Komisja Nadzoru Finansowego. KNF będzie m.in. uprawniona do podejmowania określonych działań interwencyjnych – nakładania ograniczeń i zakazów na transakcje krótkiej sprzedaży i swapów ryzyka kredytowego w sytuacji zagrożenia dla stabilności finansowej. W zakresie dostosowania prawa do rozporządzenia nr 648/2012 rząd wskazuje, że zasadniczym celem jest ograniczenie ryzyka systemowego, związanego z rynkiem instrumentów pochodnych. Służy temu wzmocnienie nadzoru nad tym rynkiem, zwiększenie jego integralności i przejrzystości. Jednym z zastosowanych rozwiązań jest uregulowanie sposobu funkcjonowania nowych, z punktu widzenia Polski, podmiotów infrastruktury rynku kapitałowego, tj. kontrahentów centralnych (CCP) oraz repozytoriów transakcji. Projekt zakłada też m.in., że za naruszenie przepisów dotyczących krótkiej sprzedaży i instrumentów pochodnych KNF – w zależności od rodzaju naruszenia – będzie mogła nałożyć kary od 500 tys. zł do 1 mln zł, albo do 10 proc. przychodu, ale nie więcej niż 10 mln zł. Rada Ministrów przyjęła projekt 19 sierpnia 2014 r., a 9 września 2014 r. rządowa propozycja wpłynęła do Sejmu. 15 września 2014 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Izby.    Do reprezentowania rządu w pracach nad projektem upoważniono Ministra Finansów.

Kolejnym punktem porządku obrad będzie pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o Służbie Celnej, ustawy o urzędach i izbach skarbowych oraz niektórych innych ustaw. Celem projektu jest wzmocnienie organizacyjne, podniesienie sprawności działania, a także zwiększenie elastyczności w wykorzystywaniu kadr Służby Celnej oraz urzędów i izb skarbowych. Projekt wprowadza ułatwienia dla przedsiębiorców kontrolowanych przez Służbę Celną – ma temu służyć „jedno okienko rozliczeniowe”. W tym celu wyznaczony zostanie dyrektor tylko jednej z 16 izb celnych do rozliczania np. należności celnych. Szefowi tylko jednej izby będzie też powierzone wykonywanie zadań wierzyciela. Projekt zakłada również usprawnienie kontroli prowadzonych przez Służbę Celną. Zaproponowano m.in. rozwiązania upraszczające audyt przedsiębiorcy ubiegającego się o zezwolenie lub świadectwo na obrót towarami z zagranicą. Ponadto celem projektu jest zapobieganie nieprawidłowościom w Służbie Celnej. Np. funkcjonariusze pełniący służbę na przejściach granicznych będą podlegać takim samym badaniom psychofizjologicznym jak ci w wydziałach zwalczania przestępczości. Aby zapobiegać niewłaściwym praktykom, zaproponowano też wprowadzenie zakazu korzystania m.in. z prywatnych telefonów, tabletów i laptopów przez celników pełniących służbę na przejściach granicznych i w komórkach zwalczania przestępczości. Usprawnieniu i uelastycznieniu zarządzania zasobami ludzkimi w Służbie Celnej ma służyć m.in. propozycja, by zastępcą dyrektora izby celnej do spraw organizacyjno-finansowych, logistycznych i technicznych mógł zostać członek korpusu służby cywilnej. Nowe przepisy przewidują też, że podobnie jak pozostałe służby mundurowe, funkcjonariusze celni przebywający na zwolnieniu lekarskim będą otrzymywać 80 proc. uposażenia, a jedynie w określonych przypadkach zachowają prawo do pełnego uposażenia chorobowego. Projekt ma także poprawić efektywność funkcjonowania administracji podatkowej i usprawnić pobór podatków. W tym celu zadania pomocnicze (np. obsługa finansowa i kadrowa urzędu), realizowane w izbach i urzędach skarbowych będą przeniesione na poziom województwa. Natomiast pracownicy wykonujący te zadania w urzędach skarbowych będą zajmować się bezpośrednią obsługą podatników. Rząd przyjął projekt 2 września 2014 r., a 16 września 2014 r. wpłynął on do Sejmu. 22 września 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Do reprezentowania rządu upoważniono Ministra Finansów.

Sejm będzie pracować w pierwszym czytaniu nad rządowym projektem nowelizacji Kodeksu cywilnego, Kodeksu postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw. Celem projektu jest ochrona spadkobierców przed niespodziewaną odpowiedzialnością za długi spadkowe przewyższające wartość dziedziczonego majątku. W miejsce obecnej „domyślnej” zasady nieograniczonej odpowiedzialności spadkobierców projekt wprowadza zasadę odpowiedzialności za długi spadkowe do wartości aktywów spadkowych. Obecnie, w ciągu 6 miesięcy od dnia, kiedy spadkobierca dowiaduje się o spadku, może złożyć oświadczenie o jego przyjęciu lub odrzuceniu. Spadek można przyjąć: bez ograniczenia odpowiedzialności za długi (przyjęcie proste) lub z jej ograniczeniem (przyjęcie z dobrodziejstwem inwentarza). Jeśli spadkobierca odrzuci spadek, to nie dziedziczy spadku, a tym samym długów. Aktualnie niezłożenie żadnego oświadczenia w ustawowym terminie jest jednoznaczne z przyjęciem prostym spadku. W praktyce, jeśli spadkobierca nie zna przepisów i nie złoży oświadczenia o odrzuceniu spadku lub o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza, to nieświadomie odziedziczy zadłużony spadek i będzie odpowiadał całym swoim majątkiem za zobowiązania zmarłego, np. niespłacone kredyty. Projekt przewiduje, że jeśli spadkobierca w ciągu 6 miesięcy od dnia, gdy dowiedział się o spadku, nie złoży oświadczenia o jego odrzuceniu lub przyjęciu, wtedy będzie to oznaczało przyjęcie spadku z dobrodziejstwem inwentarza, czyli z ograniczeniem odpowiedzialności za długi. Ponadto rząd proponuje zmianę zasady ustalania stanu majątku spadkowego. Obecnie ustala go komornik sądowy, co oznacza wysokie koszty dla spadkobierców. W projekcie zaproponowano, aby spadkobiercy przyjmujący spadek z dobrodziejstwem inwentarza mogli sami składać – w sądzie lub u notariusza – „prywatny” wykaz inwentarza na formularzu przygotowanym przez Ministra Sprawiedliwości. Projekt chroni też prawa wierzycieli spadkodawcy – jeśli nie zgadzaliby się oni z „prywatnym” wykazem inwentarza sporządzonym przez spadkobierców, wówczas spis inwentarza sporządzałby na wniosek wierzycieli komornik. Rząd przyjął projekt 12 sierpnia 2014 r. Do Sejmu rządowa propozycja wpłynęła 26 sierpnia 2014 r., a 29 sierpnia 2014 r. została skierowana do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Do reprezentowania rządu upoważniono Ministra Sprawiedliwości.

Posłowie zajmą się w pierwszym czytaniu rządowym projektem nowelizacji ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw. Celem projektu jest uproszczenie i przyspieszenie procesu budowlanego. Projekt m.in. znosi wymóg uzyskiwania pozwolenia na budowę i przebudowę domu jednorodzinnego – chodzi o inwestycje, które nie oddziaływują na sąsiednią nieruchomość. Konieczne będzie jedynie zgłoszenie budowy wraz z przedstawieniem m.in. projektu budowlanego. Starosta będzie miał 30 dni na ewentualne wniesienie sprzeciwu do zgłoszenia. Projekt pozostawia inwestorowi możliwość budowy lub przebudowy domu jednorodzinnego w trybie pozwolenia na budowę, jeśli uzna on, że jest to dla niego korzystniejsze. W przypadku wyboru takiego wariantu, jeśli inwestor będzie jedyną stroną postępowania, roboty budowlane będzie można rozpocząć bez oczekiwania na uprawomocnienie decyzji administracyjnej o pozwoleniu na budowę. Dzięki temu inwestor zyska co najmniej 14 dni. Nowe przepisy przewidują też, że do projektu budowlanego nie będzie już trzeba dołączać oświadczeń o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła, gazu, odbioru ścieków oraz o warunkach przyłączenia obiektu do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych. W myśl projektu, w przypadku wystąpienia braków formalnych we wniosku o pozwolenie na budowę, organ administracji będzie musiał wezwać inwestora do ich uzupełnienia w ciągu 14 dni od złożenia wniosku. Obecnie organ administracji nie ma wyznaczonego terminu. Ponadto, zlikwidowany zostanie obowiązek powiadomienia nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych (co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem prac). Proponowane w projekcie zgłoszenie ma zastąpić nie tylko dotychczasowe pozwolenie na budowę, ale też pozwolenie na użytkowanie. Będzie to dotyczyć: warsztatów rzemieślniczych, stacji obsługi pojazdów, myjni samochodowych, garaży na pięć stanowisk, obiektów magazynowych, budynków kolejowych, a także placów składowych, postojowych i parkingów oraz stawów rybnych. Rozwiązanie to skróci czas oczekiwania na możliwość korzystania z tych obiektów. Rząd przyjął projekt 5 sierpnia 2014 r., a 26 sierpnia 2014 r. rządowa propozycja wpłynęła do Sejmu. 29 sierpnia 2014 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Do reprezentowania rządu upoważniono Ministra Infrastruktury i Rozwoju.

W pierwszym czytaniu posłowie rozpatrzą poselski projekt nowelizacji ustawy o sporcie oraz niektórych innych ustaw. Zaproponowane zmiany dotyczą m.in. zadań i uprawnień organów władzy rządowej i samorządowej w zakresie sportu oraz roli państwa w procesie wspierania rozwoju i upowszechniania sportu. Projekt stwarza też dodatkowe możliwości finansowania sportu. Przewiduje zachęty podatkowe służące współpracy przedsiębiorców i organizacji sportowych oraz wprowadza zmiany w sponsorowaniu wydarzeń sportowych. Zgodnie z projektem działalność w sporcie prowadzona byłaby nie tylko – jak dotychczas – w klubach sportowych, ale również w polskim związku sportowym i związkach sportowych. Wnioskodawcy proponują m.in., by związek sportowy mógł działać nie tylko w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń, ale również jako spółdzielnia. Poselskie propozycje na nowo definiują zasady wyłaniania władz polskiego związku sportowego. Członkowie organów dyscyplinarnych związku powinni posiadać wykształcenie prawnicze i co najmniej 2-letnie doświadczenie zawodowe w określonych zawodach prawniczych. Projekt wprowadza też m.in. odpowiedzialność członków zarządu i rady nadzorczej za szkodę wyrządzoną związkowi działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem. Zgodnie z projektem polski związek sportowy będzie miał możliwości funkcjonowania w formie spółki akcyjnej niedziałającej w celu osiągania zysku. Ponadto projekt nakłada na różne podmioty (np. szkoły publiczne) obowiązek nieodpłatnego udostępniania obiektów sportowych na rzecz osób prawnych i fizycznych prowadzących kluby sportowe i inne określone w przepisach podmioty. Projekt wprowadza istotne zmiany w zakresie regulacji dotyczących osób uprawionych do prowadzenia zajęć w zakresie sportu. Wnioskodawcy proponują wprowadzenie zasady, że osoby prowadzące zajęcia w zakresie sportu, w tym pozalekcyjne zajęcia sportowe w szkołach i na uczelniach, muszą mieć uprawnienia trenera. Szereg propozycji zmian dotyczy finansowania sportu. Projekt przewiduje m.in. możliwość uzyskania dotacji celowej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na działania związku sportowego lub polskiego związku sportowego. Wnioskodawcy proponują też zdecydowane obniżenie (10-ciokrotne – z 3 proc. wartości gruntu do 0,3 proc. tej wartości) opłat za użytkowanie wieczyste gruntów przeznaczonych na działalność związków i klubów sportowych. Projekt wpłynął do Sejmu 12 grudnia 2013 r. jako inicjatywa grupy posłów KP SLD. 29 sierpnia br. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt uzasadni poseł Tomasz Garbowski.

W bloku głosowań w ostatnim dniu 75. posiedzenia Sejmu Izba zdecyduje m.in. w sprawie wniosku o odrzucenie przedstawionego przez Ministra Zdrowia „Sprawozdania z realizacji Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych w roku 2013” oraz przyjętego przez Radę Ministrów harmonogramu zadań wykonywanych w ramach tego programu wieloletniego w latach 2014-2015. Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych jest programem interwencyjnym (wspomagającym działania w zakresie onkologii). Jego celem jest np. osiągnięcie średnich europejskich wskaźników wczesnego wykrywania nowotworów. Zgodnie z dokumentem, w 2013 r. w ramach programu realizowane były działania m.in. z zakresu: profilaktyki nowotworów złośliwych, w tym zwłaszcza związanych z paleniem tytoniu, niewłaściwym żywieniem i stylem życia.

Sejm zajmie się też przedstawionym przez Prezydium Sejmu projektem uchwały w sprawie uczczenia pamięci ofiar masowej zbrodni na Pomorzu Gdańskim – w Lasach Piaśnickich.

Ponadto Sejm zapozna się z Informacją Rady Ministrów nt. wpływu podatku od wydobycia niektórych kopalin na sektor wydobywczy miedzi i srebra oraz na sektor finansów publicznych. Zgodnie z dokumentem, w 2012 r. zapłacony podatek od wydobycia niektórych kopalin wyniósł 1 596 mln zł, natomiast w 2013 r. 1 856 mln zł. Ilość miedzi zawarta w koncentracie wyprodukowanym z eksploatowanych złóż w Polsce w 2012 r. i 2013 r. wyniosła 430 tys. ton. Natomiast ilość srebra w 2012 r. wyniosła 1 180 tys. kg, a w 2013 r.  – 1 161 tys. kg. Stawka podatkowa za tonę miedzi w grudniu 2013 r. wyniosła 2 986 zł i stanowiła 68,16 proc. stawki ustalonej w kwietniu 2012 r. na poziomie 4 381 zł. Z kolei stawka podatkowa za kilogram srebra w grudniu 2013 r. wyniosła 254 zł i stanowiła 49,8 proc. stawki ustalonej w kwietniu 2012 r. na poziomie 510 zł. Krajowe złoża rudy miedzi i srebra w 2012 r. wyniosły 1 792,53 mln ton rudy o zawartości 34,36 mln ton miedzi i 104,90 tys. ton srebra. Według dokumentu renta surowcowa państwa po wprowadzeniu podatku od wydobycia niektórych kopalin jest na poziomie ok. 50 proc. – dla porównania w 2011 r. wyniosła ona niecałe 20 proc. Jak podkreślono, mimo wprowadzenia podatku sektor wydobywczy miedzi i srebra wygenerował znaczne środki finansowe, które będą mogły zostać przeznaczone m.in. na działalność inwestycyjną. Rada Ministrów przyjęła informację 17 kwietnia 2014 r. Dokument wpłynął do Sejmu 25 kwietnia br., a 7 maja br. został skierowany do Komisji Finansów Publicznych. 28 maja br. komisja wniosła o przyjęcie informacji. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawi poseł Marcin Święcicki.

Posłowie rozpatrzą też Informację Rady Ministrów o skutkach obowiązywania ustawy z dnia 16 września 2011 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego wraz z propozycjami zmian. Dokument przedstawia m.in. wnioski z kontroli funkcjonowania rozwiązań wprowadzonych ustawą. Podstawą do ich sformułowania były konsultacje społeczne i badania praktyk stosowanych przez 93 deweloperów działających na terenie całej Polski. Raport wskazuje, że nowe przepisy znacząco poprawiły sytuację prawną kupujących, przy jednoczesnym zachowaniu równowagi praw i obowiązków podmiotów uczestniczących w przedsięwzięciu deweloperskim. Służyło temu m.in. wprowadzenie środków ochrony wpłat nabywców oraz obowiązku stosowania prospektów informacyjnych i zawierania umowy deweloperskiej w formie aktu notarialnego. W dokumencie sformułowano też wnioski dotyczące zmian legislacyjnych. Zgodnie z raportem ustawa wymaga zmian w zakresie np.: obowiązków przedkontraktowych dewelopera, umowy deweloperskiej, odbioru przedmiotu umowy, sankcji i umowy rezerwacyjnej. Dokument wpłynął do Sejmu 30 maja 2014 r. 5 czerwca 2014 r. został skierowany do Komisji Infrastruktury w celu rozpatrzenia. 24 lipca 2014 r. komisja zaproponowała przyjęcie informacji. Sprawozdanie komisji na posiedzeniu Sejmu przedstawi posłanka Aldona Młyńczak.

Sejm wysłucha ponadto informacji bieżącej w sprawie dramatycznej sytuacji firm transportowych, m. in. w związku z embargiem rosyjskim. O przedstawienie informacji wnioskował KP SLD. Na posiedzeniu posłowie będą również zadawać przedstawicielom rządu pytania na temat aktualnych kwestii, m.in. programu wsparcia młodych na rynku pracy oraz elektrowni wodnych na rzekach w Polsce.

 

 

źródło: www.sejm.gov.pl