Trwa 74. posiedzenie Sejmu

fot. Krzysztof Białoskórski

Wprowadzenie odwróconego kredytu hipotecznego, zwiększającego bezpieczeństwo finansowe głównie osób starszych to tylko jedna z propozycji zmian w prawie, nad którymi będą pracować posłowie na 74. posiedzeniu Sejmu. Izba zajmie się także m.in. cykliczną informacją o udziale Polski w pracach Unii Europejskiej – tym razem jest to sprawozdanie obejmujące pierwsze półrocze br., tj. przewodnictwo Grecji w Radzie UE. Sejm rozpatrzy też projekty wprowadzające ulgi dla rolników sprzedających wytworzone przez nich wyroby. Posłowie zapoznają się również ze sprawozdaniem Ministra Zdrowia z realizacji Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych w 2013 r. i harmonogramem zadań na lata 2014-2015.

Rozpatrzenie w drugim czytaniu projektu ustawy wprowadzającej odwrócony kredyt hipoteczny to pierwszy punkt dzisiejszych obrad Sejmu. Projekt powstał w Komisji Finansów Publicznych w wyniku wspólnego rozpatrzenia dwóch propozycji zmian w prawie – rządowej i poselskiej. Proponowane przepisy regulują zasady udzielania tzw. odwróconego kredytu hipotecznego, który polega na tym, że bank lub inna instytucja wypłaca właścicielowi nieruchomości kwotę kredytu jednorazowo w całości lub w ratach, a po jego śmierci ma prawo przejąć nieruchomość, o ile spadkobiercy nie spłacą kredytu wraz z odsetkami. Autorzy proponują, by spadkobiercy mieli na spłatę 12 miesięcy od śmierci kredytobiorcy. Nowe przepisy przygotowano z myślą o osobach starszych, które dzięki proponowanym rozwiązaniom zyskałyby pieniądze na bieżące potrzeby i poprawę standardu życia. Nie byłby jednak wprowadzony limit wieku. Kredytobiorca pozostałby właścicielem, użytkownikiem wieczystym lub posiadaczem spółdzielczego własnościowego prawa do nieruchomości i mógłby w niej mieszkać aż do chwili swojej śmierci. Projekt poselski wpłynął do Sejmu 2 kwietnia 2013 r. z inicjatywy grupy posłów KP Sojusz Lewicy Demokratycznej. Następnie 11 lipca 2013 r. odbyło się jego pierwsze czytanie na posiedzeniu Sejmu. Drugi z projektów został przyjęty przez rząd 29 kwietnia 2014 r. Do Sejmu wpłynął 12 maja 2014 r., a jego pierwsze czytanie na posiedzeniu plenarnym odbyło się 6 czerwca 2014 r. Następnie nad projektami pracowali posłowie zasiadający w Komisji Finansów Publicznych. 28 sierpnia 2014 r. przyjęli oni sprawozdanie, w którym oba projekty zostały połączone. Wprowadzili też poprawki dotyczące m.in. objęcia szczególną ochroną kredytobiorców poprzez umożliwienie im dokonania spłaty kredytu bezpośrednio w walucie, w której został zaciągnięty lub do której kursu jest indeksowany. Sprawozdanie komisji przedstawi posłanka Krystyna Skowrońska.

Izba zajmie się też w drugim czytaniu rządową propozycją nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym. Celem projektu jest zapewnienie dodatkowych wpływów do Funduszu Kolejowego (FK). Pozwoli to maksymalnie wykorzystać środki unijne w ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020, a w efekcie zrealizować większą liczbę inwestycji i zadbać o infrastrukturę kolejową. Projekt zakłada czasowe podniesienie stawek opłaty paliwowej z jednoczesnym obniżeniem stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych. W latach 2015-2019 opłata paliwowa wzrośnie o 25 zł/1000 l lub 25 zł/1000 kg, w zależności od rodzaju paliwa. O tyle samo zostanie obniżona akcyza, tak by zmiany nie wpłynęły na ceny paliw. 80 proc. opłaty paliwowej trafia do Krajowego Funduszu Drogowego (KFD), zaś 20 proc. do Funduszu Kolejowego. Poza tym zgodnie z projektem w latach 2016-2019 z KFD do FK zostanie corocznie przekazane 400 mln zł, natomiast w 2015 r. FK ma zostać zasilony dodatkową kwotą 500 mln zł ze środków KFD. Rząd przyjął projekt 27 maja 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 12 czerwca 2014 r., natomiast 17 czerwca 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. 6 czerwca 2014 r. odbyło się pierwsze czytanie projektu, po którym skierowano go do Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Infrastruktury. 28 sierpnia 2014 r. komisje przyjęły projekt z poprawkami. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Stanisław Żmijan.
Porządek obrad obejmuje też pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw. Celem projektu jest dalsze usprawnienie i poprawienie efektywności sądownictwa powszechnego. Rząd proponuje m.in. zmianę przepisów dotyczących odwoływania dyrektora sądu i zwracania przez ministra sprawiedliwości prezesowi sądu uwagi na piśmie. Te propozycje wykonują wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 7 listopada 2013 r. Projekt zakłada także upoważnienie ministra sprawiedliwości do określenia właściwości sądów powszechnych w sprawach z zakresu prawa: prasowego, autorskiego i praw pokrewnych, ksiąg wieczystych oraz zmian organizacji sądów. Ponadto, zgodnie z projektem minister sprawiedliwości w uzasadnionych przypadkach będzie mógł żądać akt spraw sądowych. Takie uprawnienie umożliwi mu efektywne sprawowanie nadzoru administracyjnego nad działalnością sądów. W projekcie zapisano też przywrócenie ministrowi sprawiedliwości prawa do przedstawienia Sądowi Najwyższemu wniosku o rozstrzygnięcie rozbieżności w wykładni prawa w orzecznictwie sądów: powszechnych, wojskowych lub Sądu Najwyższego. Zaproponowano również zmiany w zakresie powoływania dyrektorów sądów i doprecyzowanie przepisów dotyczących podziału obowiązków między prezesa sądu i dyrektora sądu. Rząd chce też zmienić zasady delegowania sędziów do sądu wyższego rzędu i ograniczyć czas delegowania do Ministerstwa Sprawiedliwości sędziów i przedstawicieli innych grup zawodowych wymiaru sprawiedliwości. Projekt przewiduje, że oddelegowanie m.in. sędziego do resortu sprawiedliwości wyniesie maksymalnie 5 lat, z możliwością przedłużenia w uzasadnionych przypadkach o kolejne 5 lat. Jednak łączny czas delegowania sędziego nie będzie mógł przekroczyć 10 lat. Wśród nowych rozwiązań jest też np. wprowadzenie odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywych informacji w oświadczeniu majątkowym przez sędziów i prokuratorów. To także nowa kara dyscyplinarna dla sędziów – obniżenie wynagrodzenia zasadniczego sędziego od 5 do 15 proc. na okres od 6 miesięcy do 2 lat. Rząd przyjął projekt 5 sierpnia 2014 r. Rządowa propozycja wpłynęła do Sejmu 14 sierpnia 2014 r., a 26 sierpnia 2014 r. została skierowana do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. W pracach nad projektem rząd reprezentuje minister sprawiedliwości.
Pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy – Prawo o ustroju sądów wojskowych to kolejny punkt porządku obrad 74. posiedzenia Sejmu. Jego celem jest wprowadzenie zewnętrznego nadzoru Ministra Sprawiedliwości nad sądami wojskowymi w zakresie ich organizacji i działalności administracyjnej. Zgodnie z projektem nadzór będzie wykonywany przez delegowanych do Ministerstwa Sprawiedliwości sędziów sądów wojskowych. Szczegółowy tryb nadzoru nad działalnością sądów wojskowych określi rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości. Rządowe propozycje zakładają, że w ramach zewnętrznego nadzoru administracyjnego Minister Sprawiedliwości będzie analizował informacje roczne z działalności sądów wojskowych i ustalał ogólne kierunki nadzoru administracyjnego sprawowanego przez prezesów wojskowych sądów okręgowych. Będzie też kontrolował wykonywanie przez nich obowiązków nadzorczych oraz wydawał stosowne zarządzenia. W przypadku m.in. stwierdzenia istotnych nieprawidłowości, Minister Sprawiedliwości będzie mógł zarządzić przeprowadzenie lustracji sądu (lub wydziału sądu), bądź dokonać lustracji działalności nadzorczej prezesa sądu. Ponadto projekt zakłada zmiany dotyczące trybu powoływania prezesa sądu wojskowego. Kandydat, przedstawiany przez ministra sprawiedliwości, będzie musiał uzyskać pozytywną opinię organu samorządu sędziowskiego, jakim jest Zgromadzenie Sędziów Sądów Wojskowych. Jeśli w ciągu 2 miesięcy opinia nie zostanie wydana, minister sprawiedliwości będzie mógł – w porozumieniu z ministrem obrony narodowej – powołać prezesa sądu wojskowego bez niej. Podobnie będzie w przypadku wydania przez Zgromadzenie opinii negatywnej, ale wtedy kandydat będzie musiał uzyskać dodatkowo pozytywną opinię Krajowej Rady Sądownictwa. Rząd przyjął projekt 5 sierpnia 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 14 sierpnia 2014 r., a 26 sierpnia br. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt uzasadni Minister Sprawiedliwości.
Sejm będzie także pracować w pierwszym czytaniu nad rządowym projektem nowelizacji Kodeksu cywilnego, Kodeksu postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt stanowi kolejny etap informatyzacji postępowania cywilnego. Nowe przepisy mają przynieść wymierne oszczędności w sądownictwie, poprawić efektywność pracy sądów, uprościć niektóre czynności procesowe i zwiększyć dostęp do sądu. Projekt obejmuje też zmiany w regulacjach dotyczących postępowania rozpoznawczego, klauzulowego oraz egzekucyjnego. Ponadto wprowadza nową formę czynności prawnych – formę dokumentową. Będzie ona polegać na złożeniu oświadczenia woli w postaci dokumentu, w sposób umożliwiający ustalenie osoby składającej oświadczenie. Dokumentem ma być nośnik informacji umożliwiający jej odtworzenie (w tym np. e-mail czy sms). W myśl projektu dalsza informatyzacja postępowania cywilnego ma obejmować m.in. rozszerzenie możliwości wnoszenia dowodów z dokumentu. Byłyby to dowody z dokumentów zawierających tekst, ale też np. z zapisem obrazu i dźwięku.  Projekt przewiduje także możliwość wnoszenia pism procesowych drogą elektroniczną i dokonywania doręczeń elektronicznych również w tradycyjnych postępowaniach cywilnych. Proponowane jest również rozszerzenie możliwości przeprowadzania posiedzenia i dowodu (np. przesłuchania świadka) przy pomocy urządzeń umożliwiających dokonywanie tych czynności na odległość. Projekt poszerza też katalog spraw rozpoznawanych w postępowaniach elektronicznych poprzez np. wprowadzenie elektronicznego postępowania w sprawach o nadanie klauzuli wykonalności bankowym tytułom egzekucyjnym oraz elektronicznej licytacji ruchomości. Wprowadzony byłby także obowiązek elektronicznego przesyłania korespondencji między komornikami sądowymi, organami podatkowymi i administracyjnymi organami egzekucyjnymi. W projekcie zaproponowano też zdjęcie części obowiązków z sędziów i przeniesienie ich na referendarzy sądowych i komorników sądowych. Do usprawnienia postępowania cywilnego mają także przyczynić się zmiany w zakresie niektórych czynności procesowych – np. możliwość wydania wyroku na posiedzeniu niejawnym bez potrzeby wyznaczania posiedzenia jawnego. Rząd przyjął projekt 22 lipca 2014 r., a 6 sierpnia 2014 r. wpłynął on do Sejmu. 26 sierpnia 2014 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Do reprezentowania rządu upoważniono Ministra Sprawiedliwości.
Ponadto posłowie zapoznają się z Informacją dla Sejmu i Senatu o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej w okresie styczeń-czerwiec 2014 r. Dokument podsumowuje przebieg i dokonania prezydencji greckiej oraz opisuje kluczowe działania Polski podejmowane w ramach prac UE. W okresie sprawozdawczym działania prezydencji greckiej zdominowały wybory do Parlamentu Europejskiego oraz wydarzenia na Ukrainie i związany z tym nasilający się kryzys na linii Ukraina-Rosja. Zaangażowanie prezydencji greckiej było skoncentrowane m.in. na: Unii Gospodarczej i Walutowej, realizacji wspólnego rynku energii, osiągnięciu porozumienia z państwami Partnerstwa Wschodniego w zakresie umów stowarzyszeniowych (umowa z Ukrainą została podpisana 25 maja 2014 r.) oraz uzgodnieniu pakietu wsparcia dla Ukrainy. Zgodnie z Informacją, Polska miała znaczący udział w zapisaniu w konkluzjach Rady do Spraw Zagranicznych, że umowa stowarzyszeniowa nie jest ostatecznym celem we współpracy UE z Ukrainą. Ponadto dzięki aktywności Polski Unia udzieliła Ukrainie jednostronnych preferencji handlowych w sprawie obniżenia lub eliminacji ceł na towary pochodzące z Ukrainy. Dodatkowo dla Polski priorytetem były m.in. działania na rzecz wzrostu polskiego eksportu (zarówno do krajów członkowskich, jak i spoza Unii), redukcji nadmiernego deficytu oraz bezpieczeństwa energetycznego (Polska koncepcja Unii Energetycznej przedstawiona w kwietniu br. stała się jednym z priorytetów UE na kolejne 5 lat). Dokument wpłynął do Sejmu 4 lipca 2014 r., a 7 lipca 2014 r. został skierowany do rozpatrzenia przez Komisję do Spraw Unii Europejskiej. Komisja rozpatrzyła Informację 22 lipca 2014 r., wnosząc o przyjęcie przez Sejm projektu uchwały, w której przyjmuje dokument. Sprawozdanie komisji przedstawi posłanka Agnieszka Pomaska.
W łącznej dyskusji posłowie rozpatrzą w pierwszym czytaniu dwa poselskie projekty: nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2685) i nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o swobodzie działalności gospodarczej oraz o bezpieczeństwie żywności i żywienia (druk nr 2484).
Pierwszy z projektów ma na celu ułatwienie działalności polegającej na przetwarzaniu i sprzedaży przez rolników produktów rolnych, pochodzących z własnej uprawy lub hodowli. Obecnie bez rejestrowania działalności gospodarczej i płacenia podatku dochodowego można sprzedawać wyłącznie nieprzetworzone produkty roślinne i zwierzęce, pochodzące z własnego gospodarstwa. Zwolniona z podatku dochodowego jest aktualnie również m.in. sprzedaż produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli, które nie należą do działów specjalnych produkcji rolnej, przerobionych w ściśle określony sposób przemysłowy np. poprzez kiszenie lub przetwórstwo mleka. Zdaniem wnioskodawców obecny katalog zwolnień jest zdecydowanie zbyt wąski. Dlatego proponują wyłączenie stosowania ustawy o PIT wobec ogólnej kategorii przetwarzania i sprzedaży produktów rolnych, pochodzących z własnej uprawy lub hodowli. Zgodnie z projektem zwolnienie dotyczyłoby przypadków, w których do przetwarzania produktów nie byłyby zatrudniane osoby na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów, czyli byłoby wykonywane osobiście lub przez członków rodziny. Drugim istotnym warunkiem jest ścisły związek przetwarzania z prowadzoną działalnością rolniczą. Zasadniczą zmianą w stosunku do obowiązujących obecnie w ograniczonym zakresie przepisów jest propozycja zwolnienia z podatków nie tylko sprzedaży na rzecz konsumenta końcowego lecz również lokalnego zakładu detalicznego bezpośrednio zaopatrującego konsumenta końcowego. Wsparłoby to promocję regionalnych wyrobów spożywczych m.in. w lokalnych restauracjach i sklepach spożywczych. Projekt wniosła do Sejmu 13 lutego 2014 r. grupa posłów KP PiS. 26 sierpnia br. projekt został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt uzasadni poseł Krzysztof Jurgiel.
Celem drugiej poselskiej propozycji jest uporządkowanie formalnego statusu działalności rolników polegającej na przetwarzaniu i sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli (np. pieczywo, wędliny, dżemy, kompoty, sery) i na małą skalę. Jego celem jest też wprowadzenie ułatwień w procedurze rejestracji takiej działalności pod kątem podatkowym i sanitarno-weterynaryjnym. Zgodnie z projektem ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych uznawałaby za działalność rolniczą również produkcję powiązaną, polegającą na przetwarzaniu i sprzedaży produktów rolnych, pochodzących z własnej uprawy lub hodowli m.in. wtedy kiedy sprzedaż produktów odbywa się na rzecz konsumenta końcowego lub lokalnego zakładu detalicznego bezpośrednio zaopatrującego konsumenta końcowego. Warunkiem byłoby też m.in. przetwarzanie produktów bez zatrudniania osób na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze. Ponadto zgodnie z projektem dla omawianego tu typu działalności nie będzie wymagane zatwierdzenie zakładu przez powiatowego inspektora sanitarnego. Minister właściwy do spraw zdrowia będzie jednak upoważniony do określenia w drodze rozporządzenia – w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa – odpowiednich wymagań higienicznych w gospodarstwach rolnych prowadzących działalność powiązaną z działalnością rolniczą. Projekt wpłynął do Sejmu 30 stycznia 2014 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP PSL. 10 czerwca 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem został upoważniony poseł Mirosław Maliszewski.
W pierwszym czytaniu posłowie zajmą się też obywatelskim projektem nowelizacji ustawy z dnia 6 czerwca 1997 roku – Kodeks karny (druk nr 2654). Projekt wprowadza do Rozdziału XXV Kk, poświęconego przestępstwom przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, nowego przepisu o karalności publicznego propagowania lub pochwalania zachowań seksualnych małoletnich poniżej lat 15 lub ułatwianie takich zachowań. Byłby to nowy typ umyślnego przestępstwa, o randze występku, zagrożonego grzywną, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. W uzasadnieniu projektu wnioskodawcy wskazują, że projekt „ma wzmocnić prawną ochronę dzieci przed molestowaniem seksualnym i demoralizacją”, a jego „celem jest wprowadzenie klarownych kryteriów i umożliwienie ścigania osób demoralizujących młodzież pod osłoną prowadzenia edukacji”. Wnioskodawcy podkreślają, też że za koniecznością takiej zmiany „przemawia bezkarność działań różnego rodzaju instytucji, podejmujących się prowadzenia tzw. edukacji seksualnej, które zatrudniają do tego celu, bez żadnych podstaw prawnych, osoby tytułowane „edukatorami seksualnymi”. Projekt wpłynął do Sejmu 19 marca 2014 r. jako inicjatywa Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej „Stop pedofilii”. 25 lipca 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt uzasadni przedstawiciel Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej Mariusz Dzierżawski.
Izba przeprowadzi też pierwsze czytanie senackiego projektu nowelizacji ustawy – Kodeks karny (druk nr 2682). Projekt wprowadza karę 3 lat pozbawienia wolności za uporczywe działania utrudniające zaspokajanie podstawowych potrzeb życiowych innych osób. Chodzi tu o stosowanie tzw. przemocy pośredniej, która jest zazwyczaj przemocą psychiczną (szantażem emocjonalnym, przymusem), rodzajem ataku na drugą osobę bez bezpośredniego kontaktu z pokrzywdzonym. Zgodnie z projektem, w takich sprawach prokuratura będzie mogła wszcząć śledztwo na wniosek pokrzywdzonego. Zmiany w Kodeksie karnym zaproponowała Rzecznik Praw Obywatelskich. RPO zwróciła się do Senatu o rozważenie możliwości skorzystania z inicjatywy ustawodawczej i przedstawienia Sejmowi projektu nowelizacji art. 191 § 1 Kk. Nowelizacja przepisów wynika m.in. z praktyk stosowanych przez właścicieli kamienic, mających na celu zmuszenie lokatorów do opuszczenia mieszkań. Zdaniem RPO powszechne są bezkarne zachowania, takie jak m.in. odłączanie prądu  i ogrzewania czy odcinanie dostępu do wody i kanalizacji. Zdaniem Senatu podstawowym skutkiem prawnym projektowanych zmian będzie powstrzymanie negatywnego zjawiska polegającego na przemocy pośredniej i objęcie jej ofiar ochroną prawnokarną. 24 lipca 2014 r. Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu nowelizacji przepisów Kodeksu karnego. Projekt wpłynął do laski marszałkowskiej 28 lipca 2014 r., a 26 sierpnia 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. W sejmowych pracach stanowisko Izby drugiej reprezentuje senator Jan Rulewski.
Podczas 74. posiedzenia Sejmu posłowie rozpatrzą także w pierwszym czytaniu poselski projekt nowelizacji ustawy – Kodeks karny (druk nr 2677). Wnioskodawcy proponują uchylenie art. 196 Kodeksu karnego, który odnosi się do przestępstwa obrazy uczuć religijnych – publicznego znieważania przedmiotu czci religijnej albo miejsca obrzędów religijnych. Jest ono zagrożone karą grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Zdaniem wnioskodawców uchylenie tego przepisu ma zapewnić „swobodę wyrażania myśli i okazywania publicznie przekonań bez obawy o bycie posądzonym o obrazę uczuć religijnych”. Projekt wpłynął do Sejmu 9 lipca 2014 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP Twój Ruch. 26 sierpnia 2014 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Uzasadnienie projektu przedstawi poseł Michał Kabaciński.
Posłowie będą też zajmować się w drugim czytaniu rządowymi projektami ustaw ratyfikującymi Konwencję Rady Europy o cyberprzestępczości, sporządzoną w Budapeszcie 23 listopada 2001 r. oraz Protokół dodatkowy do niej, sporządzony w Strasburgu 28 stycznia 2003 r. W projektach Sejm wyraża ustawową zgodę na ratyfikację Konwencji oraz Protokołu przez prezydenta. Zdaniem rządu Konwencja Rady Europy o cyberprzestępczości stanowi istotny krok w kierunku przyjęcia uniwersalnych standardów międzynarodowych w zakresie podejścia do problematyki przestępstw popełnianych przy zastosowaniu technologii informatycznych. Stronami Konwencji jest już 41 państw. Wszystkie przepisy Konwencji są zgodne z polskim prawem wewnętrznym. Natomiast Protokół dodatkowy dotyczy penalizacji czynów o charakterze rasistowskim lub ksenofobicznym popełnionych przy użyciu systemów komputerowych. Określa czyny zabronione i normy dotyczące współpracy międzypaństwowej w ich ściganiu. Oba projekty ustaw ratyfikacyjnych wpłynęły do Sejmu 8 lipca 2014 r., a następnie 15 lipca 2014 r. skierowano je do pierwszego czytania w komisjach: Spraw Zagranicznych oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka. 28 sierpnia br. komisje przyjęły projekty bez poprawek. Sprawozdanie komisji w sprawie projektu ratyfikującego Konwencję przedstawi posłanka Elżbieta Achinger, natomiast stanowisko dotyczące Protokołu dodatkowego posłanka Ligia Krajewska.
Izba rozpatrzy w pierwszym czytaniu poselski projekt nowelizacji ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Zdaniem wnioskodawców projekt jest próbą kompleksowej modernizacji prawa pracy w Polsce. Proponowana nowelizacja m.in. rozszerza listę kryteriów zakazanej dyskryminacji w ramach zatrudnienia, modyfikuje katalog działań uznawanych za przejaw dyskryminacji oraz rozciąga zakaz dyskryminacji na zakaz mobbingu. Projekt ogranicza też możliwości zawierania umów na czas określony do jednej umowy. Kolejna umowa terminowa byłaby traktowana jako umowa na czas nieokreślony – jeśli przerwa pomiędzy tymi umowami nie przekroczyła pół roku lub łączny okres zatrudnienia u tego pracodawcy będzie dłuższy niż 2 lata. Zawarte w projekcie propozycje dotyczą też obowiązku uzasadnienia przez pracodawcę wypowiedzenia lub rozwiązania umowy o pracę. Pracodawca będzie musiał wskazać przyczynę także w przypadku umów na czas określony. Ponadto poselskie propozycje zwiększają wysokość odszkodowania należnego pracownikowi w przypadku niezgodnego z prawem wypowiedzenia umowy przez pracodawcę oraz w razie rozwiązania umowy bez wypowiedzenia. Pracownik, który rozwiązał umowę o pracę wskutek mobbingu, będzie miał prawo dochodzenia od pracodawcy odszkodowania w wysokości co najmniej 6-miesięcznego wynagrodzenia. Projekt zobowiązuje też pracodawcę do zapewnienia pracownikowi dotkniętemu mobbingiem warunków służących reintegracji z zespołem, z którego został wykluczony lub do przeniesienia go na inne miejsce pracy. Ponadto projekt rozszerza listę zagadnień, które obowiązkowo muszą się znaleźć w regulaminie pracy o zasady, sposoby i środki techniczne służące kontrolowaniu wykonywania pracy przez pracowników. Zgodnie z projektem pracodawca będzie miał także zakaz kontrolowania pracowników przy użyciu środków ukrytych. Projekt wpłynął do Sejmu 7 października 2013 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP Twój Ruch. 26 listopada 2013 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt uzasadni posłanka Anna Grodzka.
Kolejnym punktem porządku obrad będzie drugie czytanie komisyjnego projektu uchwały w sprawie uczczenia pamięci Augusta Cieszkowskiego w 200. rocznicę Jego urodzin. Jak przypominają wnioskodawcy, A. Cieszkowski urodził się 12 września 1814 r. w Suchej na Podlasiu w zaborze rosyjskim. Jednak był związany ze wszystkimi trzema zaborami, a najsilniej z Wielkopolską w zaborze pruskim. – W dwusetną rocznicę urodzin Augusta Cieszkowskiego Sejm Rzeczypospolitej Polskiej postanawia oddać hołd temu wyjątkowemu uczonemu, pisarzowi, politykowi, patriocie, działaczowi społecznemu i gospodarczemu, intelektualiście i publicyście – czytamy w proponowanej uchwale. Autorzy projektu wskazują na jego liczne dokonania m.in. zaangażowanie w reprezentowanie Polaków w parlamencie pruskim, kierowanie Kołem Polskim od 1860 r. i utworzonym w 1857 r. Towarzystwem Przyjaciół Nauk Poznańskich. August Cieszkowski był też ceniony jako ekonomista i filozof. – W historii polskiej XIX-wiecznej myśli naukowej w zakresie ekonomii i filozofii nazwisko Cieszkowski jest wyznacznikiem postępu na miarę europejską, a zarazem światową – przypomina dokument przygotowany przez Komisję Kultury i Środków Przekazu. Wnioskodawcy podkreślają również, że Cieszkowski był orędownikiem pracy organicznej – skutecznej, dobrze zorganizowanej i społecznie użytecznej. – Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w 200. rocznicę urodzin Augusta Cieszkowskiego widzi w Nim jednego z najbardziej światłych Polaków XIX wieku – podsumowuje proponowana uchwała. Projekt wpłynął do Sejmu 28 sierpnia 2014 r. z inicjatywy Komisji Kultury i Środków Przekazu. 29 sierpnia 2014 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania w tej komisji.
Sejm przeprowadzi też trzecie czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych oraz niektórych innych ustaw. Celem projektu jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ludzi oraz środowiska w kontekście prac z wykorzystaniem organizmów i mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych (GMO i GMM). Projekt wdraża dyrektywę PE i Rady 2009/41/WE regulującą zamknięte użycie mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych. Doprecyzowuje też obowiązujące w Polsce przepisy, które budziły wątpliwości interpretacyjne. W projekcie pojawiają się nowe pojęcia. Chodzi m.in. o mikroorganizmy, mikroorganizmy genetycznie modyfikowane (GMM) i zamknięte użycie GMM oraz zakład inżynierii genetycznej. Zgodnie z nowymi przepisami utworzony zostanie rejestr tych zakładów. Projekt doprecyzowuje także m.in. definicję zamkniętego użycia GMO, które ma oznaczać poddanie organizmu modyfikacji genetycznej, hodowlę, magazynowanie, transport na terenie zakładu inżynierii genetycznej, niszczenie, wykorzystywanie zawsze z zastosowaniem zabezpieczeń mających na celu skuteczne ograniczenie kontaktu z ludźmi i środowiskiem oraz zapewnienie wysokiego poziomu ochrony. Analogiczna definicja została wprowadzona w odniesieniu do GMM. Analogicznie do GMO projekt wprowadza Rejestr Zamkniętego Użycia GMM. Rejestr będzie prowadził minister środowiska. Podobnie jak w przypadku GMO zamknięte użycie GMM będzie wymagało zgody szefa tego resortu. Projekt rozszerza też skład Komisji ds. GMM i GMO. Do dotychczasowych 19 członków, m.in. przedstawicieli 8 resortów i instytucji państwowych, jak również przedsiębiorstw związanych z biotechnologią (1 osoba) i organizacji ekologicznych (2 osoby), dołączą minister spraw wewnętrznych i szef ABW. Projekt wpłynął do Sejmu 15 maja 2014 r. Pierwsze czytanie odbyło się 10 czerwca 2014 r. na posiedzeniu Sejmu. Następnie projekt trafił do Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. 22 lipca 2014 r. komisja przyjęła projekt z poprawkami dotyczącymi m.in. utworzenia Rejestru Upraw Roślin Genetycznie Zmodyfikowanych, prowadzonego przez ministra środowiska. Komisja zaproponowała też wprowadzenie do Komisji ds. GMM i GMO drugiego przedstawiciela przemysłu biotechnologicznego. W drugim czytaniu, 27 sierpnia 2014 r.  zgłoszono kolejne poprawki. Zaproponowano m.in., żeby prowadzenie uprawy roślin genetycznie zmodyfikowanych wymagało zgłoszenia do wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa. Zgłoszono też propozycję, aby Rejestr Upraw Roślin Genetycznie Zmodyfikowanych prowadził Główny Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa. Wniesiono także poprawkę dotyczącą składu Komisji ds. GMM i GMO. Miałby w niej zasiadać jeden przedstawiciel przedsiębiorstw związanych z biotechnologią, a nie dwóch.

W piątkowym bloku głosowań Sejm rozstrzygnie także m.in. w sprawie wniosku o odrzucenie sprawozdania Ministra Spraw Wewnętrznych z realizacji w 2013 r. ustawy z 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców. Posłowie zagłosują też nad wnioskiem o odrzucenie informacji Ministra Infrastruktury i Rozwoju dotyczącej realizacji zadań wynikających z ustawy z 28 marca 2003 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Program ochrony brzegów morskich” w 2013 r. oraz harmonogramu prac na rok 2014.

Podczas 74. posiedzenia Sejmu posłowie zapoznają się również ze sprawozdaniem Ministra Zdrowia z realizacji Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych w 2013 r. oraz przyjętym przez Radę Ministrów Harmonogramem zadań wykonywanych w ramach tego programu wieloletniego w roku 2014 i 2015. Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych jest programem interwencyjnym, wspomagającym działania w zakresie onkologii. Celem programu jest m.in.: osiągnięcie średnich europejskich wskaźników w zakresie wczesnego wykrywania nowotworów poprzez wdrożenie programów badań przesiewowych i zapewnienie ich jakości. W 2013 r. w ramach programu prowadzono działania dotyczące m.in.: rozwoju profilaktyki pierwotnej nowotworów złośliwych, w tym zwłaszcza zależnych od palenia tytoniu, niewłaściwego żywienia i stylu życia; wdrożenia programów wczesnego wykrywania nowotworów, w szczególności raka szyjki macicy, piersi, jelita grubego oraz wybranych nowotworów u dzieci. Harmonogram zadań na 2014 r. przewiduje m.in. włączenie do programu szkoleń lekarzy specjalistów w dziedzinie chirurgii ogólnej z zakresu diagnostyki nowotworów, postępowania terapeutycznego oraz opieki nad chorymi po leczeniu onkologicznym, a także szkoleń w zakresie nowoczesnych technik obrazowania. Natomiast w 2015 r. włączone miałyby zostać szkolenia z zakresu onkologii dla lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej. Dokument wpłynął do Sejmu 30 maja 2014 r., a 10 czerwca 2014 r. został skierowany do Komisji Zdrowia. 26 czerwca 2014 r. komisja wniosła o jego przyjęcie. Stanowisko komisji przedstawi poseł Maciej Orzechowski.
Sejm wysłucha ponadto informacji bieżącej w sprawie stanu bezpieczeństwa na polskich drogach. O przedstawienie informacji wnioskował KP Polskie Stronnictwo Ludowe. Na posiedzeniu posłowie będą również zadawać przedstawicielom rządu pytania na temat aktualnych kwestii, m.in. modernizacji linii kolejowych, wprowadzenia nowych zasad dotyczących trybu składania egzaminu maturalnego oraz likwidacji Kopalni Węgla Kamiennego Kazimierz-Juliusz w Sosnowcu.

źródło: www.sejm.gov.pl