Posłowie pytali o aktualny stan budowy DK 73 Jasło-Pilzno

Posłowie Bogdan Rzońca, Andrzej Matusiewicz i Jan Warzecha zgłosili do pytań bieżących sprawę stanu przygotowań do przebudowy drogi krajowej nr 73 na odcinku Pilzno-Jasło. Pytania kierowane do ministra dotyczyły kwestii dokumentacyjnych, możliwości sfinansowania przedsięwzięcia oraz zaawansowania procesów przedinwestycyjnych.

Poseł Rzońca podziękował ministrom infrastruktury za dotychczasowe przygotowania, ale podkreślił, że pojawiły się nowe okoliczności, ponieważ koszty inwestycji w ostatnich miesiącach znacznie wzrosły. Zgodnie z odpowiedzią Marka Chodkiewicza – podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, cała inwestycja obejmie łącznie 34 km razem z chodnikami i ścieżkami rowerowymi. Planowany na dzień dzisiejszy koszt inwestycji to 486 mln zł, ma być ona sfinansowana z budżetu państwa. Prace dokumentacyjne i przygotowawcze toczą się od 2016 r. Do tej pory opracowano studium korytarzowe i techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Na etapie jego zatwierdzania pojawiły się jednak wątpliwości szczególnie co do przebiegu odcinka 2 (z obwodnicą Brzostka i Kołaczyc) związane z zagrożeniami powodziowymi występującymi na terenach zalewowych w okolicy Wisłoki. Wypracowane wcześniej uzgodnienia odrzucił Zarząd Gospodarki Wodnej, wobec czego rozpoczęto rozmowy z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie, aby przy okazji budowy DK 73 przez tereny zalewowe zadbać również o zbudowanie wałów powodziowych, a więc połączyć obie inwestycje i uniknąć tym samym konieczności budowy odcinka na trasie dotychczasowej, budzącej zresztą duży sprzeciw społeczny. 
Udało się w tej sprawie dojść do porozumienia, dlatego też kolejnym etapem będzie przygotowanie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, ogłoszenie opracowania koncepcji programowej i przetargu (pod koniec 2021 r). Planowana realizacja budowy DK 73 według wiceministra nastąpi w latach 2024-2026.